Hur går det för era 05:or?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hur går det för era 05:or?

Ja jisses...dom är redan 3 år..tiden går fort.
Jag har inte ens setat på min...hon känns fortfarande som en bebis för mig.Tror jag väntar ett bra tag till...

Ger mig in i tråden nu för jag behöver lite råd om min vallack född 05, han är träns och sadelvan, och vi har gått många promenader han och jag han är hur cool som helst! :love: och vi har suttit på han 2 ggr men en kort stund.. han är cool då med! men det är nog mest jag som är nervös. nu till min fråga jag tycker att han är lite "ranglig" han är ganska stor 165 i manken..
hur var era när ni satt på dem och "red en liten stund?" här kommer ett par bilder på min älskling! kommentera gärna!

http://www.geting.se/viewimage.php?image=77795-DSC04531.JPG

http://www.geting.se/viewimage.php?image=77794-DSC04552.JPG

Ett tips är att inte sätta på henne grejerna förrän hon faktiskt står still utan gå med henne runt runt tills hon tröttnar och står still.

Har provat detta med. Men hon går och går och går så man blir alldeles yr i huvudet. Efter ett tag stannar hon och när man då kommer med sadeln så börjar hon sitt snurrande igen!!!!:devil: och hon ger sig verkligen inte!! Mycket humör i mitt lilla (165 cm) sto.

Jag har övat uppsittning massor av gånger och jag har gjort så från början att jag ger hästen en bit morot så fort jag satt mig tillrätta i sadeln. Hästen vet detta och står med öronen framåt och väntar lugnt och stilla på sin morot.

Kanske detta även går att tillämpa vid sadling? Ge en morotsbit så fort sadeln lagt på ryggen och en bit så fort sadeln är fastspänd. Hon kommer att längta efter att sadeln sitter på plats.

Kan vara värt att testa - men kommer hon att gå med på att inte få nån morot till slut????

Ger mig in i tråden nu för jag behöver lite råd om min vallack född 05, han är träns och sadelvan, och vi har gått många promenader han och jag han är hur cool som helst! :love: och vi har suttit på han 2 ggr men en kort stund.. han är cool då med! men det är nog mest jag som är nervös. nu till min fråga jag tycker att han är lite "ranglig" han är ganska stor 165 i manken..
hur var era när ni satt på dem och "red en liten stund?" här kommer ett par bilder på min älskling! kommentera gärna!

http://www.geting.se/viewimage.php?image=77795-DSC04531.JPG

http://www.geting.se/viewimage.php?image=77794-DSC04552.JPG

Min tjej är oxå stor och ser ungefär lika ut i kroppen. Har suttit och ridit på henne 7 ggr tror jag det är. Men nu börjar hon göra massa hyss så hon kanske behöver lite vila.... märker på en annan -05 i mitt stall att den är mer mogen att ridas, men den är mycket mindre oxå.

KL

Gott nytt år på er alla! :)

Nu ska vi börja igen efter vintervilan, det märks tydligt att hon behövde den nu i efterhand. Igår passade jag på att rida lite när det var fint väder och det gick jättebra även om vi bara skrittade eftersom att det var första gången på drygt en månad. Här kommer några bilder från de senaste dagarna när hon busade i paddocken och ett ifrån hagen.

Bild1651.jpg

Bild1696.jpg

Bild1718.jpg

Okej min teori när en inridningshäst börjar gå undan för sadeln är alltid att den av någon anledning har börjat sammanknippa sadeln med något obehagligt. (samma gäller sele om unghästen körs) Nästa steg för mej är att jag bryter ner situationen i små delar och försöker se var, exakt i samband med vad, hästen uppfattar obehag. Och sedan fundera på varför, för att kunna göra något åt det. Vad det kan vara, är svårt att säga övern ätet.

Har i dag ridit min polle för första gången !! :D det gick kanonbra!! (stolt)
han tyckte det var jobbigt vid uppsitningen men när man väl var uppe var det inga som helst problem! :bump: red 300 meter och en ledde hästen! han skötte sig kanon bra! bättre start på året är svårt att få!!

Tack båda evis och CindyLou :)

KL
Det skulle varit kul att veta vad ni har för mål med era 05or, hur långt ska ni komma i utbildningen innan sommaren? Jag antar att de flesta ska vara med på treårstestet?
Jag har som mål att vara med på en dressyrtävling som vi ska ha i stallet där jag står i april. Jag får lite extra regler som att hoppa över halva LC då galoppen kommer i slutet, haha. Eftersom att jag inte får vara med på treårstestet så får det vara mitt mål och att spänna henne framför vagn några gånger innan maj, då hon ska få sommarlov.

Mitt mål är treårstestet.

Min 05 är riden i alla gångarter och löshoppad upp till 1.00 -1.10. Jag oroar mig lite för hoppningen. Hon är ingen hoppstjärna nämligen, lite flegmatisk i sprången. Dessutom har hon fått för sig att inte hoppa från stallet (hahaha) . Annars är hon jättefin med kanongångarter, så det är dressyr som är hennes starka sida, helt klart. Ska ev vara med på någon löshoppningskurs nu i vår så hon får lite mer kött på benen.

KL
Det skulle varit kul att veta vad ni har för mål med era 05or, hur långt ska ni komma i utbildningen innan sommaren?

Innan sommaren skall om planerna flyter på är att inridning och sedan grunderna i ridningen sättas. Att skritt,trav och galopp funkar. Lyssnar för skänkeln och bett. Börja med tömkörning. Träna i showmanship at halter och trail at halter hemma och även tävla i detta i slutet av april men känner lite press på mej pga av framgångarna från tävlingen i november förra året. Målet är oxå att få en finare överlinje och mer hull över revbenen. Hoppas på att några clinics är häromkring så jag vågar mej på det för första gången och hoppas givitvis på att det kommer någon mer tävling häromkring.

Jag har ju iof en 05 till på ingång, med både hoppkapacitet och riktigt fina gångarter, men hon ska ridas in först förstås! Och ev säljas innan treårs, men vi får se vad som händer...

Jag har ridit min tjej i skritt, och påbörjat tömkörning. Jag kommer vara bortrest, så hon ska vila till sommaren. I sommar ska vi fortsätta med inköörning och inridning, och sen åka på kurs i höst förhoppningsvis, där vi ska vidareutveckla ridningen.

*knapplån*

Det har varit lugnt här med min Lejonhjärta ett tag. Underlaget har inte varit det bästa och dessutom behövde han ju lite vila. Men i förra veckan så tömkördes han en dag och så åkte vi på torsdagen neråt landet cirka 13 mil eller så på miljöträning till en annan Bukefalist.

Stolt över den lille, han är himla snäll att ha med sej, lastar sej bra och åker bra och lugnt - och inte alls hingstig på nya stället. Stod i box medan vi höll på med andra roliga grejer i några timmar. Det tyckte han väl var hyfsat tråkigt men han står bara och sover, trampar inte runt något eller hållerpå och skriker en massa, utan köper sin instängda tillvaro bra. Nu var visserligen boxväggarna mycket höga för honom här också så han såg heller inte mycket av vad som hände utanför, det kan nog ha bidragit till att han tog det så lugnt :D

Fick lukta in sej lite lös i ridhuset innan jag linade honom lite och kollade av de enklaste kommandona, och sedan lösgalopperade. Det funkar fint, han rusar inte direkt men fattar i alla fall galopp på kommando och går att hålla igång med lite heja-rop :D. Hellre det än att han far runt som en vettvilling, för min del. :love:

Angående målen för våren så har jag skrivit upp mål i ett annat forum, kan kopiera in dem här :D

Ett delikat problem - ska jag visa honom på avelsvärdering eller inte under 2008?
Jag är just nu inne på att vänta ett år och om jag fortfarande tror på idén, visa fram honom 2009 istället. Men det kan ändra sej. Den 3:e maj är i alla fall avelsvärdering i Luleå, har ännu inte sett något sista anmälningsdatum.

Istället har vi några andra mål detta år
- Treårstest i maj, förhoppningsvis i Umeå, annars i Sundsvall
Treårstestet har gett upphov till några mindre delmål;
- Löshoppning under våren, 3-4 ridhusbesök med löshoppning.
- Målet i löshoppningen är framförallt att han ska bli tryggare i sej själv och bjuda bättre fram.
- 1-2 körturer i veckan nu under vintern innibyn, beroende på underlag.
Fortsatt körutbildning resten av året, vill hemskt gärna prova på lite maratonhinder på bebisnivå, men det får vi se - kom INTE med på körlägret i Villvattnet
- Körträningar för MH; 2-3 februari, 1-2 mars, 12-13 april, 17-18 maj.
Första gången enbart tömkörning, sedan även lite körning.
- Utställning(-ar) till sommaren
- Eventuellt inridning till sommaren/hösten.

Har fotat lite i hagen och noterar att han ser lite skum ut i rygglinjen och bakhög nu, antingen växer han eller så beror det på att det varit så halkigt. Behövs lite behandling/massage/balansering antagligen. Jag funderar på att tömköra några gånger nu närmsta veckan så hoppas vi på att snön får ligga kvar, isåfall börjar vi nog köra igen i nästa vecka.

http://Ceridwen.bilddagboken.se/ind...0NDE4MjMwMCZ0PTExOTkyMjg0MDEmY3VycmltZz00Mg==

De uppskattar verkligen att underlaget i hagen är bättre nu så de busar hela dagarna. Roligt att se hur hingstlekarna utvecklas, Hjärtis är hårdare och mer intensiv i lekandet nu, syns att han börjar bli En Stor Kille liksom :). Han har en härlig lekkompis i islandshästen, som är 7 år nu men beter sej som 2 ;)
http://Ceridwen.bilddagboken.se/ind...0NDE3NjU5MSZ0PTExOTkyMjg0MDEmY3VycmltZz0zMA==

I tisdags så red jag min polle första gången!! det gick kanonbra! :bow: vi ledde honom till en åker en bit i från stallet, longerade lite grann, och sen hängde jag mej på honom och sedan satte mig grensle, men låg ner , satte mig sedan gradvis upp och han reagerade ingenting!! (å vad det var härligt att "rida sin häst första gången" men nu har jag en lite fundering, jag red ca 300 meter, ca 5 minuter, men hur ska jag fortsätta?? göra likadant ett tag eller öka lite? hur har ni gjort med era?
hur länge rider ni? hur ofta? Ge mig alla tips jag kan få!!
// glad hästälskare!!

Grattis, så kul att få rida sin lille unghäst för första gången! :bump: Jag är rätt avis på er som har hästar i ridbar storlek...Själv kramas jag och klänger lite på russungen, och trånar efter att vara i samma sits :D Men, han är för liten... :cry:

Det viktiga i början är väl dels att hästen är bekväm med att man är på ryggen och att den förstår hur den ska bete sej vid upp & avsittning, dvs sånt bör man öva tills hästen är så trygg att den himlar på ögonen och tycker att man är larvig ;). Kom ihåg att öva från båda sidor, hästar har ingen koppling mellan höger och vänster hjärnhalva så man vinner mycket på att göra allt från båda håll i form av trygghet...
Och sedan börjar utbildningen, jag ser det som att hästen måste förstå de basala hjälperna. Och i slutänden kan man dela in den mesta hjälpgivning i en nyans av antingen Start, Stopp eller Sväng :D. Så det är där jag brukar börja i inridningen, att hästen förstår start - att den förstår stopp - och att den förstår höger och vänster. I början med låg precision - mycket låga krav, mycket beröm och eftergift för minsta tendens att tänka rätt. Sedan kan man ju utöka kraven sakta men säkert och be om mer precision när man ber om svängar/volter eller halter osv. Att man tränat in röstkommandon för de enklaste övergångarna från marken sedan innan är ju väl värt, dvs Ptroo, Smack, Trav osv. Då kan man använda sej av kommandot i samband med den "nya" hjälpen och tids nog kunna ta bort kommandot och bara använda "hjälpen", när hästen associerat övningen till den "nya" hjälpen.

Sedan ger jag mej ut i skogen och försöker få lite bjudning samt balans.

Det var snabba förklaringen över hur jag gör. :D
Mitt tips är väl helt enkelt -Gör upp en plan och en röd tråd för vad du vill att hästen ska lära sej, och hur du ska lära den det. Sedan är det bara att gå På Känn :)

I tisdags så red jag min polle första gången!! det gick kanonbra! :bow: vi ledde honom till en åker en bit i från stallet, longerade lite grann, och sen hängde jag mej på honom och sedan satte mig grensle, men låg ner , satte mig sedan gradvis upp och han reagerade ingenting!! (å vad det var härligt att "rida sin häst första gången" men nu har jag en lite fundering, jag red ca 300 meter, ca 5 minuter, men hur ska jag fortsätta?? göra likadant ett tag eller öka lite? hur har ni gjort med era?
hur länge rider ni? hur ofta? Ge mig alla tips jag kan få!!
// glad hästälskare!!

Åh vad det låter underbart... just nu svär jag bara över det :devil: vädret... att det skulle frysa på nu var ju bara onödigt jag som tänkt att sitta på min donna oxå nu i dagarna... men det får jag skjuta upp... tänk om man ändå haft en ridhus i närheten... men jag får väl lasta och köra till ridhuset å löshoppa henne på söndag istället...

Jag skulle fortsätta så som du gjorde nu tills han känns helt säker och trygg i det som händer. Lite som evis sa att de nästan ska tycka att du är löjlig... hellre lite för mycket än för lite...

Lycka till!! Jag är ruskigt avis på dig...:angel:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 976
Senast: Mia_R
·
Träning Hey alla kunniga! Har köpt mig min första alldeles egna häst nyligen som treåring (-16) och funderar nu lite på framtidsplaner. Jag har...
Svar
3
· Visningar
1 043
Senast: MiniLi
·
Utrustning Detta är alltså av nyfikenhet och intresse, och då jag har Buke till hands så kunde jag inte låta bli att ställa frågan här. Jag tittade...
Svar
17
· Visningar
2 155
Senast: Asko
·
  • Låst
Träning Eftersom att den andra tråden blev så lång och låst så startar jag en ny och förhoppningsvis är jag lite mer delaktig i denna :angel...
58 59 60
Svar
1 188
· Visningar
74 450
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar