Hur går det för era 05:or?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hur går det för era 05:or?

Blev jag oxå första gången jag såg han :D Även om han var lite skruttig just då. Ska bli min nya fältävlans stjärna :)

Tack :D Säger detsamma, skönt att höra att det finns fler som inte kommit upp i sadlen än ;) Tanken är att han ska göra ridprovet på 3 års men känns vi inte klara för det så klarar vi oss lika bra utan det :)

Min uppfattning är att det är väldigt olika hur snabbt man rider utan någon leder. Min förra unghäst satt jag in i boxen (bra takhöjd!). Sen fick jag hjälp att leda 2-3 gånger i paddocken och sen var det bara att tuta och köra. Han var MKT tömkörd innan och väldigt lätt att ha och göra med. Sen beror det väl lite på hur erfaren man är som ryttare med. Ta det i den takten som känns bäst för dig, låt någon leda tills du känner dig trygg och mogen att rida han utan ledare.

ja jag ska nog rida ett tag till med ledare, eftersom jag rider mest ut, har tänkt att gå till ridhuset och bli ledd första gångerna och sedan rida själv.. tror att de är lite lugnare i ridhus! Ute kan ju finnas en del farliga saker :p
Han är cool lugn det är väl jag som är feg..
Min feghet beror väl mest på att jag flög av ordentligt en gång i början när jag höll på att rida in en häst, ledbandet gick av och 10 veckors sjukskrivning och starka mediciner! Det är så svårt att släppa en sån grej, men ju mer jag rider honom desto säkrare blir jag!

Oj råkade komma av tråden lite..

jo helt själv, och ingen hemma på gården, dock tog jag med mig mobilen och hade min säkra hjälm på mig (har 2 st men den ena är som en cykelhjälm därav tror jag den andra är säkrare!)

det var inga problem, hon kunde ju smackningar, styrning, stopp och alla gångarter från tömkörning, så det var mer eller mindre bara att ge sig iväg... dock är detta en arab med typiskt arabtemprament (extremt lättlärd, lyssnar mkt och vill tillfredställa, otroligt social, och hur lugn som helst!!!)
min tränare testade att kasta en tunna först vid henne när jag tömkörde, jag bara skrattade och sa hon kommer inte att reagera! det gjorde hon inte då kastade hon tunnan så att den rullade ganska fort och träffade hennes ben, inte en reaktion där heller:love::love: min tränare grymtade lite om att det där var ju inge kul :D

innan jag red första gången så var hon väl tömkörd ca 20 ggr på ca 8-10 mån.... men som sagt hon är ju arab....:p

KL

Ähum, det är inte ALLTID träningar går som en dans...I går blev vi utsatta för en vad jag kallar för träningsmarodör:mad:!
Ni vet såna som dyker upp vid ridhusen och bara är sällskapssjuka? Han PRATADE SÖNDER hela mitt pass! Jag är lite för väluppfostrad för att klara av att säga åt folk att de ska hålla tyst eller be dem att gå.

Tanken var att vi skulle tömköra, ridhuset var ledigt från sedvanlig hoppträning så det passade oss perfekt. Kommer det in en och annan och rider samtidigt så är det bara bra miljöträning och vi var först på plats så starten hade blivit lugn ( om inte marodören befunnit sig där...)

Sen kom det in en skuttande ponny med tillhörande ponnyryttare, en manlig ryttare med instruktör ( ryttaren hade noll pli på sin häst och lät den nästan på backa in i min utan att ens försöka driva på framåt ) sur o otrevlig ryttare utan ett uns av hänsyn också. Ytterligare ett ekipage, ung dressyrhäst som var lite pigg men som hade en vettig ryttarinna o tränare med sig.

Manlig ryttare med följe börjar sedan med buller o bång släpa ut hinder i ridhuset, slänger upp dörrar utan förvarning etc.

Då fick jag nog och la ner tanken på tömkörning - vi hade hunnit värma upp lite på lina, och fick avsluta med att knalla runt lite i ridhusets mitt för att värma ner igen. Lilleman var nervös efter att nästan ha blivit påbackad o sparkad samt av få hinderstöd slängda framför sig. Miljöträning i all ära men det här blev lite FÖR bra.

Vissa träningspass är mindre roliga och rätt meningslösa...:(

Jag har bara suttit på min 2 gånger. Jag har haft en extra person med mig ifall att, men den har inte behövt hjälpa till än så länge. Jag har den personen med tills jag tycker det känns tryggt att öva ensam.

En ännu större anledning att fortsätta med ledare tills du känner att det är dags. Tycker inte det handlar om feghet utan sunt förnuft och att bygga upp självförtroendet igen! Bättre att låta det ta den tid det behövs än att du trillar av igen och blir rädd.

Kastar mig in här o kopierar in ett inlägg från avel:

Planen för min 05a (e. Briar, egen uppf) är, som för många andra treårs-test i vår.
Än så länge bara skrittat med ryttare. Allt går otroligt problemfritt hittills. Jag tar det hellre för lugnt än stressar fram o riskerar att ngt går snett med problem som följd (som tar en evighet att jobba bort sen).

Han är löshoppad två ggr. En gång i nov o senast nu i veckan. Han tycker det är ok, roligare dock att springa o busa o lukta på allt. :angel: Åker till ett ridhus en bit bort så man får nyttig lastträning på köpet. Har varit lite envis men nu senast stod han bara o funderade en kort stund o klev sen på med jättekliv så jag knappt hann flytta mig. :D Står sen som ett ljus, även när man stannar till.

Börjar nu även röra sig riktigt fint i traven, jättekul. Galoppen har funnits där hela tiden. Det lovar gott inför framtida karriär på dressyrbanorna!

KL
Nu börjar jag få lite panik hehe
Min dam har haft vila hela dec pga opepp ägare och hålvägg i hoven..
Suttit på henne flera gånger i höstas och skrittat själv men nu måste jag börja igen.. Och jag blir aldrig frisk!
Men men det är några mån kvar och det löser sig säkert...

14703932.jpg

men du har ju suttit på henne tidigare... så det kommer hon säkert ihåg... det kommer nog gå bra ska du se:banana:... Jag har ju inte ens kommit så långt att sitta på henne än... men jag hoppas verkligen att det ska gå att göra det snart... nu är vi på G här...

Vart ska alla visa sina små liv förresten nån som har planerat så långt??

Årets bedömningsplatser har ju inte kommit ut än men antar det kommer vara ungefär detsamma som tidigare.

Har inte bestämt mig än men valet ligger mellan Plönninge, Tenhult eller Grevagården. Ambjörarp är närmst men hörde många som inte var så nöjda förra året så vet inte om jag vågar chansa på att åka dit.

vet inte så mycket om 3 års test.. har inte tänkt att åka på något med min kille, men ni som är mer insatta i 3 års test, får gärna förklara för mej vad som krävs.
Ex om hästen måste ha gröna papper, löshoppning höjd? bedömning vi ridning ex.
jag bor bara en mil i från tenhult så jag kommer nog att titta på alla som är där. Tack på förhand //Katarina

-lånar knapp-

Jag tänkte visa på Vreta, Linköping. De ska ha en unghästutbildning där nu under våren där man kan få lära sig mer om visning vid hand, löshoppning, lösgaloppering och även rida i grupp. Låter superbra för oss som behöver en morot för att komma iväg och miljöträna, så det ska jag försöka åka på framöver.

Jag kommer visa min antingen i Gävle eller i Svärdsjö.. Tror att det blir löshoppning och visa för hand-kurs i Gävle i vår..

ska visa min Bebb i Tingsryd :p troligtvis bara för hand och löshoppning, har inte suttit på henne än så :p funderar även på betäcka henne där efter :p Men vi får se ;)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 976
Senast: Mia_R
·
Träning Hey alla kunniga! Har köpt mig min första alldeles egna häst nyligen som treåring (-16) och funderar nu lite på framtidsplaner. Jag har...
Svar
3
· Visningar
1 043
Senast: MiniLi
·
Utrustning Detta är alltså av nyfikenhet och intresse, och då jag har Buke till hands så kunde jag inte låta bli att ställa frågan här. Jag tittade...
Svar
17
· Visningar
2 155
Senast: Asko
·
  • Låst
Träning Eftersom att den andra tråden blev så lång och låst så startar jag en ny och förhoppningsvis är jag lite mer delaktig i denna :angel...
58 59 60
Svar
1 188
· Visningar
74 450
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar