Hur går det för era 05:or?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hur går det för era 05:or?

Låter inget kul. Det skulle däremot vara roligt att se bilder på din, det var ett tag sen nu! Min har visat sura miner en gång, och då sade någon till mig att ston är såna. Usch, man kanske skulle hålla sig till grabbar :eek:

Ne iofs för arab så.. Men du kan ju visa henne fas hon e arab..
jag tänkte på tävling o så i framtiden.. Blir ju mot stora hästar och i hoppning kan det vara lite surt.. :)

Jomenvisst. Men hon ska inte tävla hoppning eller dressyr med mig iallafall. Dels rider jag akademiskt, och dels är ju få araber så stora som 155 cm.

Okey då är jag emd! hehe visst einte vad du hade för någon häst innan men nu har jag sten koll :D

fast ganska många är de väl nu?
och fler blir det tror jag...

sett några på höjder runt 157-162 det är inte jätte ovanligt längre!

tyvärr blir nog inte min dam så stor... 150 fram och 152 bak...

red på tjejen idag!
första gången i mörker, tror det var 5:e gången hon bev riden... alla gropar i marken var lite läskiga... men vi travade lite och jag provade att be om form (läs böja på nacken ;)) och hon svarar med att böja på nacken höja ryggen minst 5 cm (nej jag skojar inte jag lyftes verkligen upp) och sätta rumpa under sig, inte så jätte mkt rumpa, men det räckte för att göra mig lycklig!:love:

dock märkte jag att hon inte riktigt svarar på sidoförande hjälper... så jag ska börja på marken imorrn lite tydigare tänkte jag så löser det sig nog!

ska försöka tvinga ut nån att ta bilder i helgen!:devil:

KL

Idag tog jag tag i henne.. Vilat sen mitten av nov.
Markarbete och lydnadsövningar på olten med sadel o träns o skydd som vanligt.. Brydde sig inget om sadling och la ner huvet som vanligt vid tränsning, kändes jätteskönt och hon tyckte det var skitkul att få aktivera sig igen..

Har dock växt som en tok! säkert 175 nu :crazy: hehe

Oj vad stooooor! Vart ska det sluta............:o

Min tjej har haft vila i ett par veckor och igår longerade jag henne igen och hon vart sprudlande glad..... stod på bakbenen och slog med framhovarna och bockade och for omkring. Men när hon lugnat ner sig vilket gick ganska fort så kunde hon skritta runt och göra halter - såååååå duktig.

Hon vill inte nå gärna ha sadel på utan går framåt när jag lägger på den och visar missnöje, hugger lite i luften. Får nästan känslan av att hon har fått sadeltvång. Hon har inte haft det från början utan det har blivit nu på slutet innan hon fick vila. Nån som har nån ide om det? hur gör jag för att hon ska bli av med det?

Oj vad stooooor! Vart ska det sluta............:o

Jaadu jag vet inte, hoppas inge mer hon är helt rak nu.. Men med muskler på så kommer hon ju bli ännu större haha.
Apropå det, jag ska köpa ny tranport åt henne, nå tips på bra som man kan ha extra höga?
hon är lite klämd i Safiren just nu

Det är ju många gånger det som gör hästen irriterad vid sadling.
Jag har själv tänkt se till att få en sadel utprovad till min 3-åring. Förhoppningsvis passar någon av alla sadlar jag har men för säkerhets skull :)

Är det en sadel som du ska ha i framtiden lr är det bara nu tills hon växt till sig?
Lägg ett tjockt schabrak under, typ Pessoa, sen fler paddar.. Om du inte har lust att köpa provad sadel redan.. det har inte jag gjort iaf..

*KL*

Hoppar in och berättar lite om min 05-a

Han är en svensk ridponny (new forest/Fullblod) och jag började hänga på honom för någon/några månader sen. Första gången hängre jag på han på en ridbana litegrann bara efter att han blivit longerad. Andra gången så hängde jag på han en stund på ridbanan och de gtick bra, så vi gick hem genom skogen och den sista biten så satt jag på han helt:D, med ledare såklart.
Nu rider jag han helt själv (Rider bara ute i skog och mark) och mamma rider en av de andra hästarna. Travar och galopperar både först och sist. Han tar nästan galoppfattningarna. Har också hoppat små, små "stockar" i skogen på 40-50 max och de hoppar han med glädje. Man märker verkligen hur fort de små musklar sig från gång till gång. Sist när jag galopperade på en åker så drog han på rätt bra, medans han gången innan såsade rätt bra:angel:. Han är i dagsläget 143, så jag hoppas på att han behåller ponnymåttet:bump:

Ligger den i baklut måste du räta upp sadeln så den ligger i balans. Annars hamnar man lätt i stolsits- trycker bara baktill på hästen när man sitter. Lägger du tjocka paddar under den så blir det bara mindre plats vid manken så den ligger ännumer i bakvikt. Vik en pad el ngt och lägg under bakvalvet så du kommer i balans i sadeln. Fungerar tillfälligt....

min "bebis" bara växer och växer.. blir dock ej så stor som jag hoppats men de duger. hon är nu 158 fram å någon cm högre bak. hon ska ju bli distans häst så mkt höjd spelar ju ingen roll =9

till ridningen. eftersom vi ej har paddock så red jag in henne på grusvägen fram och tillbaka till stallet. 2 ggr med ledare och efter det så har jag ridit själv i både skritt och trav. red även i mörker med pannlampa på henne själv för några dagar sedan =9 e så stålt. hon bara går som hon aldrig gjort annat. dock så vill hon gärna ligga först när man rider ihop med någon. blir lite laddad av att ligga bakom =) men är guda snäll. tänkte att hon ska få ta de lite lugnt nu när hon kan alla signaler mm. så ska hon få vila 1-2 månader å sen sättas igång på alvar =9 vill ju inte överanstränga dom eller att dom ska tycka det är tråkigt.. honverkar tycla det är jätte kul. kommer travandes i hagen står å sover i gången till sadlen kommer å vaknar då till. gapar för fulla muggar för bettet å sen e de bara att slänga sej upp. hon e så roligt. tycler verkligen allt e skit kul =)

älskar min lilla Skrutta. Tänk när hon var så här liten. trodde att man aldrig skulle kunna rida på den lilla varelsen =)

16418919.jpg

Jag blir så less på vädret. Vägrar sko på Hjärtat men får då också se mej besegrad i planeringen i aktivitet av honom. Nu funderar jag på vad jag kan börja i klicker & tricksväg istället, med honom. Inspiration i Is & Slask & mörker någon? Vad hittar ni på med era unghästar när underlaget gör att man typ inte kan röra sej framåt?

Funderar på att jobba honom lite vid hand när underlaget på stallplanen tillåter det. Då blir det enbart enkla förflyttningar och formgivning.
Tömkörd kanske vi kan öva på att flytta i sidvärts från stillastående ungefär, och eventuellt greja lite med ryggning och få honom trygg i att förändra riktning i ryggningen och så. Det behövs ju bara några meter med underlag tillräckligt bra för att han ska kunna stå på benen liksom.

Tyvärr har jag för dålig bil för att kunna åka till ridhus, annars hade vi gjort det för länge sedan... Planerar i alla fall inför ett ridhusbesök nästa fredag då han ska löshoppas i ridhus för första gången, är min plan i alla fall. Han är löshoppad i höstas också flera gånger. Undrar dock vad det är för högsta höjd som gäller för B-ponnyer på treårstestet? Har hört både 80 och 90 cm? Och avstånden?

I förra veckan tömkördes han i alla fall några gånger och var het de första två gångerna, såpass att jag blev orolig. Men sedan fick han följa med lös på en ridtur på fredag där han & islandshästen busade loss totalt :bump: Skönt att få spralla av sej all energi som blir när det varit dels dåligt underlag i hagen och sedan mycket nederbörd. De busar ju i vanliga fall MYCKET i hagen. Så på måndag var han himla cool och fin att tömköra, och vi planerade körtur i tisdags...Tjopytt, sedan dess har det hällregnat typ konstant så nu är det bara blankis överallt :cry:

har idag varit i ridhuset första gången på ett tag!!
han var cool lugn och när jag skulle öppna skjutdörren som låter en del så tittade han lite men han stog still, gick sedan lugnt och fint in i ridhuset!! :bow:
Tills dom där jä*la duvorna började flyga, blev då lite rädd men lugnade sig när jag var lugn.
har ni liknade erfarenheter?
Tror ni att han lugnar sig och accepterar att de är där inne och flyger?
Jag hoppas att han förstår efter ett par ggr att de inte är farliga.
Men rida i ridhuset känns som att utmana ödet!! :crazy:
Jag får la förtsätta rida ute och i paddocken men det är ju inte så spännande när det hällregnar!
//Katarina

*kl*

Har suttit på "min" -05 och han rörde inte ett öra, tiggde bara godis av min sambo. :D

Skulle gissa att han är ca 162 cm nu, Akribori - Sonnen Gold**

Tricks är väl jättebra att öva! Även miljöträning om du har ngn yta att öva på, t.ex. med presenningar, pallar osv.

Min tjej är SÅ lugn. Rör inte en fena när jag sitter upp, skrittar fint om än lååångsamt och lite vingligt. Svänga går bra.

I tömkörningen börjar hon ha mer tålamod i halterna nu. Svänga går urfint, och travkommando också, även om hon lyssnar mer på att jag springer än på ordet Trav. Det enda jag är orolig för är att hon är för lugn... hoppas hon kommer vara energisk när jag rider, för allt annat går lååångsamt. Jag har lite svårt att kräva att hon ska promenera snabbare också, måste nog gaska upp mig lite. Annars blir det en pensionärs-unghäst, detta. Var är araben? :confused::rofl:

Hmmm, undra om det är ärftligt? För precis så gjorde min också (e:Akribori) :D.

Mvh

Tora

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 976
Senast: Mia_R
·
Träning Hey alla kunniga! Har köpt mig min första alldeles egna häst nyligen som treåring (-16) och funderar nu lite på framtidsplaner. Jag har...
Svar
3
· Visningar
1 043
Senast: MiniLi
·
Utrustning Detta är alltså av nyfikenhet och intresse, och då jag har Buke till hands så kunde jag inte låta bli att ställa frågan här. Jag tittade...
Svar
17
· Visningar
2 155
Senast: Asko
·
  • Låst
Träning Eftersom att den andra tråden blev så lång och låst så startar jag en ny och förhoppningsvis är jag lite mer delaktig i denna :angel...
58 59 60
Svar
1 188
· Visningar
74 450
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Muddypaws 24/25
  • Ta bort tandsten med ultraljud