Hur går det för era 05:or?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hur går det för era 05:or?

Tricks är väl jättebra att öva! Även miljöträning om du har ngn yta att öva på, t.ex. med presenningar, pallar osv.

Min tjej är SÅ lugn. Rör inte en fena när jag sitter upp, skrittar fint om än lååångsamt och lite vingligt. Svänga går bra.

I tömkörningen börjar hon ha mer tålamod i halterna nu. Svänga går urfint, och travkommando också, även om hon lyssnar mer på att jag springer än på ordet Trav. Det enda jag är orolig för är att hon är för lugn... hoppas hon kommer vara energisk när jag rider, för allt annat går lååångsamt. Jag har lite svårt att kräva att hon ska promenera snabbare också, måste nog gaska upp mig lite. Annars blir det en pensionärs-unghäst, detta. Var är araben? :confused::rofl:

haha känner igen mig!
min arab är oxå jätte lugn, nu när jag har ridit några ggr (5) så har hon dock kommit igång, det går fortfarande lungt och fint men ändå så är hon vaken... men hon tycker väl inte vi har bråttom!

jag tror att när hon är säker på vad som krävs (helt inriden) och har ordenkligt med muskler och så, så kommer hon nog att bli piggare! min har ju redan blivit lite piggare... funderar på om jag ska testa att galoppera nästa gång....;)

*Kl*

Kan bifoga några dagsfärska bilder på Peia när hon blir tömkörd.

17852580.jpg

17852581.jpg

17852584.jpg

Fina bilder! Hon ser väldigt jämn ut i kroppen, tror du att hon är i princip färdigväxt?

Pemba är fortfarande rätt ojämn i muskler osv. Ser liksom unghästig ut fortfarande. Rumpan har rundat till sig, tack och lov, men andra delar är lite ojämnare.

Madame har inte växt mycket alls de senaste månaderna, och är nu 149 fram och 148 bak.

Tackar :)

Hon är hyfsat jämn men något överbyggd bak. Bakdelen är antagligen klar och så blir det väl ett par-tre cm till i manken.
Med sadel/gjord på ser man nog inte så stor skillnad.
Särskilt galoppen var väldigt bra idag, tyvärr fick inte sambon till några bra bilder där.

Är det en sadel som du ska ha i framtiden lr är det bara nu tills hon växt till sig?
Lägg ett tjockt schabrak under, typ Pessoa, sen fler paddar.. Om du inte har lust att köpa provad sadel redan.. det har inte jag gjort iaf..

Just precis så har jag gjort. Har dessutom en mjuk padd som är kilformad som gör att sadeln ligger rakt. Hoppas att jag ska kunna ha denna sadeln när hon växt klart - den är nämligen så super skön. Har en M&N dressyr. Men om den inte passar så är det bara att börja leta ny......

haha känner igen mig!
min arab är oxå jätte lugn, nu när jag har ridit några ggr (5) så har hon dock kommit igång, det går fortfarande lungt och fint men ändå så är hon vaken... men hon tycker väl inte vi har bråttom!

jag tror att när hon är säker på vad som krävs (helt inriden) och har ordenkligt med muskler och så, så kommer hon nog att bli piggare! min har ju redan blivit lite piggare... funderar på om jag ska testa att galoppera nästa gång....;)

Har en kompis häst i mitt stall som oxå är arab -05 den är oxå så otroligt lugn och har inte heller bråttom framåt vid ridning. Men när man leder henne går hon på, så för hennes del så tror jag inte att hon förstår riktigt vad det ska vara för mening med att ha någon på ryggen :D

*kl*

Nu ska jag ta och börja med min "lilla" pojke igen, efter hans välförtjänta vila.. Han är just nu 169:p e:Camaro M ue:Swift

Ser fram emot 3-års testet:banana: Hoppas allt går som det ska bara!

Uppdatering kommer :D

Nu är det en vecka sedan jag hämtade hem min bebis från inridningen så idag var det daxför premiärtur:banana:.

Vi tog en liten skritt runda i skogen med en stadig rumpa framför och lilla damen skötte sig bra.
Jösses så trött man blev efteråt bara:)

Nu är det en vecka sedan jag hämtade hem min bebis från inridningen så idag var det daxför premiärtur:banana:.

Får jag fråga vem ni skicka iväg till? och hur länge? Vad hade ni gjort innan med han/hon?
Funderar lite på att skicka iväg min dam oxå, inser att jag nog inte har den tid som behövs och föruttsättningarna..

Jag lämnade henne till en kompis dotter som har jobbat mkt med unghästar. Hon var där lite mer än en månad och då var hon longerad ,lite tömmkörd och riden i skritt och trav.
Hon vandes även vid spolspilta och spolning av ben.

Sedan innan var hon sadelvan och hade haft träns på ett fåtal gånger mkt pysslad och gosad med och annan daglig hantering.

Nu skall jag försöka hinna rida eller tömmköra några dagar i veckan och sedan skall hon tillbaka för finputs innan treårstesten.

Hur är din Camaro M i temperamentet, min Camaro M avkomma är underbar, inte ens när katten gjorde ett litet utfall i ridhuset igår stressade han upp sig nämnvärt bara snurrade runt ett varv med matte på ryggen :D
'
Han travar nu fint i form med matte på rygg trots att han bara blivit riden 2 ggr fritt utan ledare.

Tömkörningen har varit guld värd :bow:

Nämen hejsan!
Hur är det med dig nu för tiden? Kan du inte lägga upp en bild på snyggingen, jag är ju jättenyfiken :)

*KL*

Vi har ju två stycken under inridning nu men bara den ena är -05:a men hon kan ju gott få vara med här :) Vi skrittade första gången igår och det var ingenting att bry sig om :D En riktig buse är hon men knappast rädd för ngt. Hoppar som en katt gör hon! Får se om jag kan lyckas länka ngn bild på ridning men på www.nogg.se/beaman finns bildbevis på lite annat smått och gott.

Mvh Jate Volim

kl*
nu har jag filmat när jag har ridit!

jag ber om ursäkt för den dåliga filmningen, det är 6: e gången jag rider, och första gången jag galopperar... det är dessutom första gången på "ridbana"

http://www.youtube.com/watch?v=XK8YLEghuHY
http://www.youtube.com/watch?v=OJqqrF4HDTU&feature=user

hon var ganska stressig den här dagen... det hände nånting när det blåste i hagen... det small till och hela huset skakade, dock såg jag inget konstigt, men när jag hämtade hästarna galopperade de fram o tillbaks i hagen...

Komentera! här eller på youtube!

dock inte den där fula saken på hennes rygg.. inte så hårt iaf... jag tror iaf att jag är medveten om de flesta felen...:angel:

*kl* Jag red min 05:a igår, innan har jag bara suttit på och blivit ledd, senaste veckorna har syrran ridit henne, vilket har gått super, men igår var det min tur.. SÅÅÅ härligt, både skritt och lite lite trav och hoppade ett litet dike, hua:eek: barbacka, men hon skötte sig galant.

Hur är din Camaro M i temperamentet, min Camaro M avkomma är underbar, inte ens när katten gjorde ett litet utfall i ridhuset igår stressade han upp sig nämnvärt bara snurrade runt ett varv med matte på ryggen :D
'
Han travar nu fint i form med matte på rygg trots att han bara blivit riden 2 ggr fritt utan ledare.

Tömkörningen har varit guld värd :bow:

Min älskade Cornetto är en riktig pärla..Lugn som en filbunke i dom flesta situationer, dock lite mesig för nya saker även om han är väldigt nyfiken på dom! Lätthanterbar är han även om han inte tror att han är så stor som han verkligen är.. Kan få för sig att gå över folk, men det jobbas på;)
Är grymt nöjd att han är så lugn och jag tror att han litar mycket på mig oxå, så då behöver han inte stressa upp sig nämnvärt!

Ska om ett par veckor prova att rida självständigt, men med en draghäst.. Allt har gått super bra, han är väldigt lättlärd..

*kl*

Var i ridhuset i söndags och löshoppade lillsnuttan igen.. stannade på 90 cm efter ett kanonsprång.. Så jag hängde lite på henne istället.. Sista gången jag hängde på henne om hon är lite lugn nästa vecka för det var ju plättlätt nu sa hon.. så på söndag ska jag förhoppningsvis sitta på henne första gången:bump:... jag är verkligen efter men hon är en sån klippa så jag tror att jag kommer hinna iaf... Verkar vara totalt orädd och super i lynnet precis som alla andra Highlight avkommor tydligen:)..
Var så himla lycklig när vi åkte hem igen när jag tom kände själv att jag kunde sitta på henne nu...

*KL*

Min lilla har börjat sättas igång efter en dryg månads vila. Har promenerat och igår blev hon tömkörd i ridhuset. Gick väl sådär... Hon är så jäkla lat och gör verkligen inte mer än vad som krävs och testar flera gånger om det är ok att stanna när man har bett om trav. Vet inte om det är trots eller om hon bara inte förstår... När hon sedan skulle galoppera gick det inte alls i höger varvet. Vänster funkar ok men hon orkar inte mer än ett halvt varv...

Ska försöka ta upp löshoppningen också inom kort. Har svårt att hitta tider då man kan boka ridhuset bara. Tänkte kanske rida nån dag nu i veckan och det har ju inte varit några problem tidigare så jag antar att det går bra. Hade tänkt att lägga galoppen för första gången snart men efter den nedslående tömkörningen igår tvivlar jag på att lilla hon orkar galoppera med tjocka mig uppe på ryggen! :angel:

gud vad alla har kommit långt med sina hästar!! jag har bara ridit 2ggr med ledare! Han är ju född i juni så han är ju bara lite drygt 2,5 år!
sen är han lite vinglig än, han är ganska hög ca 167 men han är inte så grov, växer väl på höjden först :o
Ska rida honom en dag i veckan nu!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 976
Senast: Mia_R
·
Träning Hey alla kunniga! Har köpt mig min första alldeles egna häst nyligen som treåring (-16) och funderar nu lite på framtidsplaner. Jag har...
Svar
3
· Visningar
1 043
Senast: MiniLi
·
Utrustning Detta är alltså av nyfikenhet och intresse, och då jag har Buke till hands så kunde jag inte låta bli att ställa frågan här. Jag tittade...
Svar
17
· Visningar
2 155
Senast: Asko
·
  • Låst
Träning Eftersom att den andra tråden blev så lång och låst så startar jag en ny och förhoppningsvis är jag lite mer delaktig i denna :angel...
58 59 60
Svar
1 188
· Visningar
74 450
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Muddypaws 24/25
  • Ta bort tandsten med ultraljud