Hur går det för era 05:or?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hur går det för era 05:or?

Gud va söööt.. Likadant täcke som min dotter har till sin fux ponny som dessutom är valack. :crazy:

Ja min är ju med vallack.. men när man åker till ullared för att köpa vintertäcke och detta var det enda som fanns i hans storlek ja vad gör man? Det är ju iaf döskallar på:angel:

Samma här, väldigt utplockat när vi va där.

tackar :)
han är korsning connemara/pinto ;)
blir runt 146 cm hög.
måste visa en helkroppsbild, iof från i oktober.
PIC_0016.jpg

tycker han ser så färdig och jämn ut i kroppen redan :)

ser riktigt trevlig ut :)

Löshoppade Bebban för andra gången idag och hon var jätte duktig :love: fattade på en gång vad det va frågan om, och inte minsta rädd för bommarna, va bara att släppa henne så skötte hon sitt :D hoppade henne upp till 115 & 120 brett ^^

ÄNTLIGEN KOM SOLEN EN STUND :banana:
tog med mej beban på en tur i skogen. hon tycker det är så himla kul =) älskar det å vill gärna springa fortare än matte vill. här kommer en bild från i dag dock så glömde "fotografen" fota i skogen så det blev en på väg in till stall planen

18042492.jpg

så fin din skäck pålle va =9 angående täcket som nämnts ocan. jag har köpt de täcket till 2 av mina hästar de sitter super på båda och är lagom tjockt. inte direkt fina men ganska söta med döskallar på men min hingst gillade ej att det var rosa och gjorde genast en lerinpacking av de så nu är det brunt och grått med döskallar =)

KL

Vad fint det ser ut för alla :)
Den 15 Januri fyllde Ya-ya tre år, jag antar att hon är född tidigast av 05orna? Vi firade med att äta tårta och sjunga, fast hon åt iofs bara, haha. Idag var vi i alla fall ute på en tur med tre andra hästar i vår solen. Hon var jätteduktig och både skrittade och travade. Det var lite spännande när detvar så många hästar men hon lugnade ner sig fort. Hon är verkligen jätteduktig! Vi mötte bilar och hästar som hoppade runt men hon lyssnade jättebra.
Ya-ya fick en ny frisyr idag med, jag vågar inte ens säga hur hon ser ut, haha. Vi slog vad att jag inte vågade klippa av mannen och som den tävlingsmänniska jag är skulle jag visst klippa av manen. :p Ganska fint blev det, efter ett tag.

*Kl*
Bilderna är katastrofalt suddiga, min kamera är visst inte längre vad den borde vara :crazy:
Anyway, bilderna är från ridturen i gårdagens stormbyar, ösregn och hagelskurar. Jag tror att det är sjätte gången någon sitter på henne.
Att jag sitter som en hösäck får ni ha överseende med, jag tycker verkligen inte om den sadeln :mad:

18049817.jpg

18049819.jpg

Verkligen jättefin! Håller med om att han ser väldigt jämn ut i kroppen.
Har han vuxit jämnt hela tiden eller har han "kommit ikapp" på sista
tiden?

*kl*

Igår satt jag på min lilla gangster för första gången :D Stod snällt stilla och tyckte det var fullkomligt normalt att matte ska sitta där uppe. Ville inte utmana ödet så lät det stanna vid att bara stå still. Men i veckan ska vi nog testa lite skritt oxå :)

Testade hoppsadeln på han oxå, vilket jag trodde skulle vara alldeles för smal. Men icke, låg helt perfekt :love: Sen verkade han uppskatta magplattan mkt mer än vanlig sadelgjord, bockade inte i traven och galopperade mkt bättre. Så nu blir det fullt ös på inridningen.

Finns det förresten någon här som har ett bra tips hur man får dom att springa rakt fram vid visning för hand? Har inte haft detta problem med någon tidigare häst men denna herren vill hela tiden svänga lite mot mig. Har testat att springa fortare men då galopperar han :crazy: Det enda som funkar är att ta tyglen i en hand och samtidigt hålla den handen mot halsen, men så kan jag ju inte göra på visning... Sen har han en vis förmåga att bocka ibland när det blir för kul vilket har resulterat i att matte fått en lyckospark i rumpan :rofl: förstod aldrig hur han lyckades med det...

lär honom att hålla avståndet, dock inte för mkt avstånd, då finns det risk att han springer bakom....

Avståndet är inget problem, eller ja han trycker sig inte mot mig alltså. Utan det svänger hela tiden lite grann :o Alltså känns det naturligt att jag springer lite för sakta men som sagt älgar jag på slår han över i galopp..... Bryter såklart av han då och börjar om, men känns som han aldrig lär sig :devil:

Men hur är det med din egen "planering" av vägen? Prova sätt ut en punkt du ska röra dej rakt emot och låt honom förhålla sej bäst han vill till det, men du viker ALDRIG av från den linjen. Det låter lite som om han tycker att du har för dålig planering och fokus på var du tänkt dej och hur du rör dej. Kanske är du lite "Mjuk" i din sida emot honom. :)

tack:)!

jag såg honom första gången i augusti, köpte han i september.
han var sådär jämn redan i augusti, men nu i december har han växt lite och korset är lite högre, så snart kommer nog manken ikapp . skulle gissa att han slutar på ca 146 cm.

han var rätt unghästtunn när jag köpte honom, han har fått mycket rundare och finare kropp överlag nu, ser ännu mera vuxen ut:)

*knapplån*

Min 05:a och jag ligger lite efter med inridningen sen han blev skadad i somras på betet(fraktur på en led som blev infekterad och spolad). Han är friskförklarad men det har dröjt nästan 6 månader för honom att komma tillbaka på banan.

Men han är tömkörd, löshoppad och lite longerad med sadel och träns. Meningen är att han ska åka på inridning i mars/april för att vi ska kunna visa honom på 3-års. Hoppas och tror att det kan genomföras. Nu vill vi ha lite medvind.. :banana:

Bilder på lillkillen (mätt, 1,66 på julafton) från i söndags:

m1.jpg

m2.jpg

m3.jpg

Vilken söt!!!
Men vilket stort huvud och han har samma älgöron som min dam såg d ut som hehe

Vad fina alla är och inget överflödigt hull... Min dam bär fortfarande på "sviterna" efter sommarbetet. Fast hon är oxå glupskast (?) i stallet och krubbitare, så hon har haft nästintill fri tillgång på grovfoder, men nu när hon rids och belastas bantar vi (även matte) så om nån månad vågar jag kanske lägga upp en ny bild..

Ja, han är min lilla stora älgkalv. Har aldrig sett maken till långa ludna öron :love: Men hästar med långa öron ska visst vara extra talangfulla enligt vår stallägare ... :banana:

Hmmm... kanske kan vara så.... Ska tänka på det nästa gång. Tack för tipset. Har som sagt inte riktigt stött på detta innan, brukar ju vara att dom trycker sig mot en då. Men det gör inte denna utan på något märkligt sätt svänger det ändå :rofl: Kan ju vara att jag koncentrerar mig för mkt på han och inte vägen :idea:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 976
Senast: Mia_R
·
Träning Hey alla kunniga! Har köpt mig min första alldeles egna häst nyligen som treåring (-16) och funderar nu lite på framtidsplaner. Jag har...
Svar
3
· Visningar
1 043
Senast: MiniLi
·
Utrustning Detta är alltså av nyfikenhet och intresse, och då jag har Buke till hands så kunde jag inte låta bli att ställa frågan här. Jag tittade...
Svar
17
· Visningar
2 155
Senast: Asko
·
  • Låst
Träning Eftersom att den andra tråden blev så lång och låst så startar jag en ny och förhoppningsvis är jag lite mer delaktig i denna :angel...
58 59 60
Svar
1 188
· Visningar
74 449
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar