Hur går det för era 05:or?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hur går det för era 05:or?

Umeå... Nu har vi massa snö! :bump:
Men det har varit plusgrader också så det är tungt & slaskigt samtidigt.

Den här vintern har verkligen varit upp och ner, varmt och slaskigt och isigt och så snö igen och en del minusgrader bara för att bli varmt & slaskigt och isigt igen. Jag bor i Umeå för att det är BRA vintrar, om det ska sluta vara det, så måste jag ju flytta norrut :eek:

Idag har jag varit ute med min älskade Dacke och ridit i skogen! :love: :love: Vi red för första gången i från stallet, men med hjälp av ledare..
Han var jätteduktig! (Fast det blåste så att det knakade i träden!)
Hade öronen frammåt hela tiden och lyssnade på mig! :)
Vi red ca 5-10 minuter och han är bara sååå duktig! Står snällt still när jag hoppar upp! och sedan iväg! Måste bara få skriva av sig lite är så himla stolt och lycklig över min lille kille! :love:
//Katarina

Här i Skåne blåser det, men annars är det väll rent ridmässigt den bästa vintern på åtminstonde sex år. Har varit fruset nått dygn ett par gånger. Ridbanan är jättefin. Mina har endå vintervila. Här är en bättre bild på Saffy.
saff.jpg

Den svarta fläcken vid rumpan sitter på linsen till mobilkameran, går inte att få bort...

kl

Igår red vi för andra gången! Han går som om han aldrig gjort ngt annat, så duktig så.
Longerade lite innan i alla gångarter, lyssnar fint på kommandon.
Snörusk:
th_080203a.jpg

Exakt 1 år mellan bilderna:
Feb-07
070204b.jpg

Feb -08
080202br.jpg

Är nu ca 165 cm i manken o 167-168 cm över baken.

Senast ändrad:

*LYCKLIG* :banana:
I går var jag ute och red min tjeja. Förutom den kött ätande stubben bakom stallet som hon går förbi varje dag och ej bryr sej om i vanliga fall så va hon jätte snäll. står snällt när man hoppar upp. går iväg snällt tror vi var nog ute och red 15 min helt själv i skogen å när jag travade så kände jag att hon var så lugn så jag tänkte - de får bära eller brista. gav 1 smackning och sa galopp å hon började galoppera =) hur lugn och fin galopp som hällst å ingen släng trav innan =) e så stolt över henne. min lilla ängel =)

Verkligen tydligt att han vuxit till sej under året! Ser ut som en trevlig modell på halvblod tycker jag :bow:

Uppdatering från oss - igår var vi och tränade tömkörning för en tjej på den stora anläggningen i stan. Spännande och jättekul, jag gillar verkligen att lille unghästen börja vara "stor" häst nu :bump:

La mest vikt på att jag ska lära mej vara stilla, jämn och lätt i kontakten så att han accepterar bettet. Jobbade en hel del trav på volter och avslutade med trav på åttvolter och det blev riktigt bra. Han jobbar fint i form men gillar inte riktigt bettet och har lite ojämn framåtbjudning så det gäller att ha en fin hand och vara konsekvent i drivning och körning.

Bilder i album finns här; http://www.pixbox.se/alb_show_id703835_page0.html

Tyvärr svårt att få till bilder inne i ridhuset :(

18209685.jpg

18209695.jpg

Bra miljöträning för honom att befinna sej på en så stor anläggning med så mycket hästar också, men han sköter sej fint trots hingst-hormoner som löper amok i kroppen :angel:

Jag är så jäkla KÄR i min lilla ponny :love:

Så härligt med första galoppen (visst var det det?). Förstår din lycko-känsla!

Så härligt med första galoppen (visst var det det?). Förstår din lycko-känsla!

ja de va de bästa jag varit med om =)de känns så kul att man fött upp tjejan själv å gjort allt helt själv å nu sitter man å galopperar på henne. trodde aldrig den dagen skulle komma. men nu ska hon ridas lite lätt å se betäckas till våren. sen ska hon vila hela sommaren å sen sättas igång till hösten igen å ridas fram till hon ska föla. när fölet e avvant börjar alvaret. då ska hon bli distans häst =)

älskar lilla skruttan =)

Uppdaterar:

Satt på min kille första gången i går :love: Han var jättelugn och snäll. Vände sig om och åt lite på mina skosnören :angel: Nya sadeln vi köpte passade perfekt, det blev en Griffin T4 HB Allround. Bilderna kommer på uppsittningen. Bifogar en annan bild från Januari där vi tömkör i paddocken :)

18230148.jpg
[/url][/IMG]

Senast ändrad:

i morgon har jag tänkt att rida själv på min lille älskling, utan någon ledare :). jag hade tänkt att gå en sväng i skogen och sen på hemvägen rida själv! det är ju alltid lite motigt att gå i från kompisarna hemma på stallplanen, hem brukar det ju gå aningen bättre :smirk:
Hur gjorde ni första gången ni red själva ytan ledare? Han är coollugn när man är ute å gå och man rider med ledare! hoppas att det går bra...

*kl*

Lillans ben har tack och lov återhämtat sig helt nu. Ingen hälta ens vid snäva svängar. Ska försöka få ut en ET som kan gå igenom henne bara innan vi sätter igång på allvar igen. Har ju själv hjärnskakning så jag får ju ändå inte göra så mycket:angel:.
Vi lyckades iaf ta någa bilder på gullungen igår:love:. Hon har verkligen vuxit till sig:bump:.

20080204.jpg

20080204stastevnnen.jpg

koncentration.jpg

Såhär såg hon ut i mars för snart ett år sen.
20070310.jpg

Jag är också kär i din lilla ponny! :D Han är så fruktansvärt söt den
där lilla. :)

Vilken vacker häst!

Men hur har du lyckats få hjärnskakning? För det var väl så att hästen klämde hoven i boxgallret, ingen ridolycka eller så? :)

Idag har vi tömkört i skogen helt utan ledning och hon va sååå duktig gick med superbra framåtbjudning, inte nå osäker eller vinglig. Åh hon är sååå duktig!!

Senast ändrad:

har i dag varit ute å "ridit" för 4 gången, 2gången från stallplan, men med ledare och han är superduktig!!! som någon skrev innan 05 orna verkar vara en stabil och bra årgång :)

Jag har oxå ridit idag...:love: får passa på när man har en ledig dag. Sen hämtade jag ut sadeln som har varit på lagning en hel evighet, så imorgon ska jag o syrran ta premiärturen i sadel, vi har ju kört vinglig barbacka här, tur pållan har en bred o stabil rygg att sitta på. Ska minsann ta lite bilder på henne oxå

har en fråga till alla er som har börjat trava era pollar, (är inte dax riktigt än men är bra att vara förberedd)
Har ni ridit lätt första gången eller har ni suttit ner i sadeln? Jag vet inte riktigt vad som är bäst :confused:
Hoppas på svar i från alla duktiga bukare ! :bump:

Vilken vacker häst!

Men hur har du lyckats få hjärnskakning? För det var väl så att hästen klämde hoven i boxgallret, ingen ridolycka eller så? :)

Tack!!:bump::love:

Hmmm jo hrm... lite pinsamt det där... nej ingen ridolycka alls... men hrm... stod inne hos lilltjejen efter att ha plockat ut lite bajs på kvällskvisten... hade grepen framför mig och gosade med Thinis lite... så började hon pilla på min tofs i nacken och av en ren reaktion så kastar jag huvudet framåt när hon börjar nafsa... och där stod det ju en grep:crazy:... dunkade handtaget i benet ovanför ögat och vips så fick man hjärnskakning av något som man inte trodde var möjligt...
Det är två veckor sen nu men det ger jäklar inte med sig:eek:... vill ju sitta på min bebis snart... men doktorn ordinerar vila fortfarande... dock följer jag det väl inte till punkt och pricka precis... men jag har iaf låtit bli att rida i två veckor;)...

Tömkörde lillan idag.. första gången efter olyckan... hon var riktigt fin... dock så tryckte hon sig lite inåt och jag fick inte riktigt ut henne på tömmen ordentligt... men det kommer nog snart igen... måste klippa av mina nya tömmar... de är för långa... jag trasslar ju in mig ju:angel:...

Är så avis på alla er som rider era små änglar... jag måste oxå få komma igång med det snart... :banana:

Jag har alltid ridit lätt i traven på de jag ridit in innan... Tycker att jag får bättre bjudning då

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 976
Senast: Mia_R
·
Träning Hey alla kunniga! Har köpt mig min första alldeles egna häst nyligen som treåring (-16) och funderar nu lite på framtidsplaner. Jag har...
Svar
3
· Visningar
1 043
Senast: MiniLi
·
Utrustning Detta är alltså av nyfikenhet och intresse, och då jag har Buke till hands så kunde jag inte låta bli att ställa frågan här. Jag tittade...
Svar
17
· Visningar
2 155
Senast: Asko
·
  • Låst
Träning Eftersom att den andra tråden blev så lång och låst så startar jag en ny och förhoppningsvis är jag lite mer delaktig i denna :angel...
58 59 60
Svar
1 188
· Visningar
74 448
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar