Hur går det för era 05:or?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hur går det för era 05:or?

min har oxå fri tillgång till grovfoder, detstår alltid en höbal i hagen och i boxen får han mycket därmed.
men han är intetjock, men har lagt på sig lite mer hull nu så hanär inte tunn längre :)

sen har han en päls som heterduga ! hehe

sen är det ju bra med en pålle som utrustar sigsjälv med en pannlampa.:idea: det är så svårt att få på den på hjälmen tycker jag!
DSC00290.jpg

Ja, han är min lilla stora älgkalv. Har aldrig sett maken till långa ludna öron :love: Men hästar med långa öron ska visst vara extra talangfulla enligt vår stallägare ... :banana:

Ohh det håller jag tummarna för då! :D
13353222.jpg

(Hästen till hö med stora öron e min)

*kl*

Nu har bedömningsplatserna för 3-årstestet 2008 kommit ut på asvh :bump: (Kanske ni redan sett :o )

Lutar åt att det blir Ljungby för våran del (ev. tenhult) Det datumet som passar bäst och inte krockar med andra tävlingar.

Oj då, det ska tydligen bli i Vännäs! Den 10 maj. I och för sej är jag ju ändå inte säker på om det är för ponny också, men jag utgår (hoppas!!!) från det...

Spännande, då ändrades helt plötsligt idén och planeran för våren, för jag har varit rädd att det skulle krocka med hingstpremiering 4 maj i Luleå och räknat bort hingstpremieringen automatiskt. Frågan är väl nu då om ponnyn verkligen orkar med hingstpremiering 25 mil bort först och veckan efter treårstest. :confused:

Vad tror ni? Tycker ni det låter för mastigt? Hur skulle ni gjort???

Jaja, allmän uppdatering är i alla fall att vi aktiverat lite mer regelbundet nu senaste veckorna med tömkörning med pulka bakom, tömkörning på volt, tömkörning med däck bakom och så lite löshäst-träning, och sista tömkörningspasset fick han för första gången ha tömmar i bettringarna (detta är ponnyn som tagit flera år att bettvänja och fortfarande inte gillar bettet :crazy: ) och det gick faktiskt över förväntan bra!

I söndags åkte vi tillsammans med inackorderingens 5-åring (som är mycket valpig :D ) till ridhuset och löshoppade. Bara låga hinder (60 cm tror jag det var) men jag vill nu framförallt få honom att tänka framåt, bjuda tag i hindren och få självförtroende. Han hoppade fint men har ännu inte riktigt fattat att det är KUL att hoppa.

Ser fram emot den allra första "riktiga" träningen med honom nu på söndag då vi ska åka till den stora anläggningen här i stan och tömköra för tränare :bump: Jättenyttig miljöträning för den lille Pojken :love:

Imorgon har vi äntligen klaffat ihop allt (förhoppningsvis! Om inte vädret blir kasst & det blir isigt igen *Hoppas frenetiskt på fortsatt kyla* ) så vi ska kunna ta premiärturen med vagn för detta år. Shit alltså vad länge jag försökt få ihop det med medhjälpare & väderlek nu, utan att det gått vägen. Den här vintern alltså, är inte som den ska :mad:

*kl*

Nu har bedömningsplatserna för 3-årstestet 2008 kommit ut på asvh :bump: (Kanske ni redan sett :o )

Lutar åt att det blir Ljungby för våran del (ev. tenhult) Det datumet som passar bäst och inte krockar med andra tävlingar.

Åh vad skoj... då kommer vi förhoppningsvis ses där... kul med fler bukare som visar sin fina hästar här...:bump:

*lånar knapp av mig själv:)*

Lillsnuttan lyckades med att klämma in hoven i boxgallret natten till igår... verkar dock inte ha blivit mer än några sträckningar i höften... hoppas hoppas iaf... Tjejen med superskallen som inte stressade upp sig mer än nödvändigt:love:

Skönt att det verkar gå bra med din pålle! Det verkar som många 05:or har bra skalle!

Nu är det ju nytt år och våra hästar börjar att bli stora!

Vad mycket gör ni med era 3-åringar??
Ni som rider- Hur ofta, hur länge, gångarter etc??

Det är ju alltid kul att se hur man lägger upp allt på olika sätt och i olika takt allt efter de egna förutsättningarna.

Själv har jag börjat att tröttna på vinter.. halka och is... Det ger ju inte så bra förutsättningar för ridning och tömkörning..

Jag brukar rida 1-2 gånger i veckan, har i alla fall gjort det de senaste 3 veckorna, innan de hade hon vintervila. Jag rider 10-20 minuter, 20 minuter är max, oftast blir det bara 10minuter. Jag skrittar och travar både tillsammans med andra hästar och själv i paddocken och när vi rider ut. :)
Jag börjar med bli trött på vintern, man måste planera allting efter vädret hela tiden!

Ja det verkar verkligen så... en bra årgång :)...

jag har ju som sagt ännu inte suttit på min lilla... hade tänkt att göra det nu men hon fastnade ju i boxgallret så jag vill inte belasta henne förrän equiterapeut har kollat bäckenet på henne... men jag tömkör, promenerar och går över och under läskiga saker några dagar i veckan... tänkte ta in henne till byn nån dag för att se hur hon reagerar på alla saker där... än har det inte varit mycket som har skrämt henne vill jag lova... sen hoppas jag att jag ska kunna hoppa upp och sitta på henne så snart som möjligt givetvis... dessutom försöker vi åka och löshoppa så ofta vi kan... fast det är bara företräde i ridhuset en gång i veckan så oftare än så blir det ju inte.. oftast varannan vecka pga tidsbristen som faktiskt finns:(...

ÄNtligen så har jag fått ta premiärturen med vagn med Hjärtis iår! :D Vi körde ungefär 1 km innibyn, körde tillbaka och vände och körde 1 km till så totalt ungefär 4 km. Det var bra tror jag, för han var (har varit länge nu) PIGG och fick nu trava på ganska länge i vagnen och frusta på lite. Sista biten hem skrittade han på med ok driv men utan taktningsförsök, lagom nöjd och trött i kropp & knopp misstänker jag.

Underbart! Hoppas innerligt att underlaget fortsätter vara ok nu så vi kan få in några såna här turer närmsta veckorna :bump:

Det är roligt att läsa om era "tre-åringar", allihop!

Till malmmia - min 3-åring (russ) aktiveras ungefär 3-4 dagar i veckan. Mest tömkörning har det blivit på slutet, några gånger har han varit med när jag ridit den andra hästen (då går han med i snöre som handhäst eller lös). Passen är väl mellan 15 min-1 h beroende på vad vi gör. Skolkörning korta pass men "skritt" tömkörd och löshästturer där han ju bestämmer själv hur mycket han "går på", kan bli längre.

Om underlaget tillåter ska han köras ungefär 2 gånger i veckan omkring 4 km. Kommer öka på det gradvis till omkring 6 km, men just nu har han inte styrkan & konditionen (eller mental koncentration/"styrka") för att orka med så långt, vagnen är hyfsat tung.

Siktar på att öka på lite smått här framöver :bump: Kommer nog utöka tömkörningsturer till att bli hyfsat långa, mest skritt då, men det gäller att JAG inte är så lat och orkar mej ut... :o
Och så ska vi försöka åka till ridhuset och löshoppa någon/ett par gånger i månaden här framöver.

min tjeja rida när det är bra väder allt från inget till 2 dagar/vecka. eftersom dom går på lösdrift så ser jag inget krav att rida varje vecka å hon är lika lugn ändå. när jag rider så rider jag kanske 15 min i skogen i skritt och trav bara än sålänge

Försöker löshoppa mina en gång i veckan. När de har en bra dag, plockar jag upp höjden lite så att de får bruka sin teknik, men oftast blir det lågt för att träna koordination och att se avstånd mm.

Båda -05 har gått framåt något oerhört, ser avstånden kan korta och länga sig beroende på hur dom kommer in, och håller oftast ihop tekniken bra.

Igår hoppade ena -05 oerhört bra och hoppade upp till 125 med fin spänst och teknik. (hör inte till vanligheterna att jag hoppar dom så högt, Då jag är rädd för att bruka dom för hårt)

Hur hoppar ni era?

min är löshoppad 4 ggr å som max 90 cm men de lekte hon över. eftersom hon ej ska gå 3 års test eller liknande så skyndar jag sakta. huvudsaken är att hon tycker det är kul =)

lite suddig bild men tycker hon hoppar riktigt bra =) (på bilden 2:a gången hon hoppar bara)
16916030.jpg

Jag kommer att aktivera min 4-5 ggr i veckan nu ett tag. Det blir blandat med tömkörning, promenader, löshoppning/lösgalopp, longering och ridning. Jag har varit ute 30-45 min totalt när jag gör något. När jag ska rida så har jag lett honom en bit och sen klivit upp och ridit 5-10 min, både skritt och trav, sen går jag med honom hem igen. Vid tömkörningen så är vi mest ute i skog och på vägarna, ibland på bana eller åkern, då han får trava och galoppera lite..

Till våren ska jag ta upp körningen igen, är så dåliga vägar här nu...

Jag har tänkt vara med på löshoppningsträningar och visa för hand kurs. Har i alla fall 3 träningar inplanerade och de är varannan vecka, start runt påsk. Ev. kommer jag löshoppa själv innan påsk...

Hur mycket har Ni tänkt löshoppa innan 3 årstestet?

Nu är det ju nytt år och våra hästar börjar att bli stora!

Vad mycket gör ni med era 3-åringar??
Ni som rider- Hur ofta, hur länge, gångarter etc??

Det är ju alltid kul att se hur man lägger upp allt på olika sätt och i olika takt allt efter de egna förutsättningarna.

Själv har jag börjat att tröttna på vinter.. halka och is... Det ger ju inte så bra förutsättningar för ridning och tömkörning..

Var bor ni som har vinter, halka och is, kommer det 5 cm snö här och minusgrader i 2 dgr så får man va glad... Ska till Sälen v 7 med familjen, ska bli så kul att få busa i snö.:)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 976
Senast: Mia_R
·
Träning Hey alla kunniga! Har köpt mig min första alldeles egna häst nyligen som treåring (-16) och funderar nu lite på framtidsplaner. Jag har...
Svar
3
· Visningar
1 043
Senast: MiniLi
·
Utrustning Detta är alltså av nyfikenhet och intresse, och då jag har Buke till hands så kunde jag inte låta bli att ställa frågan här. Jag tittade...
Svar
17
· Visningar
2 155
Senast: Asko
·
  • Låst
Träning Eftersom att den andra tråden blev så lång och låst så startar jag en ny och förhoppningsvis är jag lite mer delaktig i denna :angel...
58 59 60
Svar
1 188
· Visningar
74 448
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar