Hur går det för era 05:or?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hur går det för era 05:or?

*delvis kl*

Jag tänkte på detta med bett till 3-års? Vilka bett är egentligen tillåtna. Funderar på bridong, sprenger betten (de med löpande ringar men som inte kan klämma och sen det formade 2 delade.) för jag har märkt att det är riktigt svårt att hitta de gamla hederliga tränsbetten om man nu inte vill ha ett som är 1,5cm tjockt och jättestort:crazy:... min lilla går idag med ett tredelat med pererstänger men det är ju inte tillåtet:(

här kommer länkar till bilder:
http://i20.photobucket.com/albums/b242/Paranoid_Maniac/sprenger2.jpg
http://i20.photobucket.com/albums/b242/Paranoid_Maniac/sprenger.jpg

Senast ändrad av en moderator:

I söndags vad det dags för premiärritt i ridhus - lugn och fin som en symaskin skred vi fram, fantastiskt! Det mesta har gått lugnt och fint till - det vi tränar ena veckan sitter bergbom nästa. Peppar, peppar...Hursomhelst, hjärtat har väl aldrig klappat så stolt och starkt som då jag red henne första gången. Och det är bara början på vår resa..to infinity and beyond!
En bild från i somras, Urkella har du sett att ditt sto har en lookalike?
etta_2.jpg

*knapplån*

Det är roligt att följa allas 3-åringar!

micra Vad roligt med en rörelsefilm, hon såg ju väldigt klar ut på den filmen tycker jag, redan i somras!

Fullblod Jag har inte ens funderat på att det finns bestämmelser angående bett. Knepigt att det inte är tillåtet med parerstänger, det är väl ändå det bästa för småttingarna :confused:

Lejonhjärta-uppdatering;

Idag har jag fotat lite i hagen. Russpojken och islänningen hade busat i djupsnön så de var sjöblöta i svett båda två. Jag som hade hoppats på att fånga lite bus på bild i vackra vintervädret, men jag kom för sent *osis*

Har kört ett par gånger nu, och han börjar äntligen ha funnit ro efter vintervilan och kan arbeta på lugnt och lydigt utan stress & hets. Det är skönt. Vilken arbetsnarkoman, redan :crazy:
I onsdags skötte han sej super, jag kör fram och tillbaka på byavägen (lämpligast underlag där i och med att det är skottat) och han tar vändningarna bra nu utan stress. Mycket cool hemåt båda gångerna, inte ett enda taktförsök. Mycket nöjd matte! :love:

Har även jobbat honom lite vid hand (på AR-vis) och får erkänna att jag blir alldeles kär... Han har förmågor som ingen annan häst jag jobbat med har, det är väl inte så att han är exceptionell på något vis men det märks att han har väldigt lätt för samling och en härlig kroppsmedvetenhet.

Om han ändå vore 25-30 cm större, så jag fick rida! :smirk:

18312008.jpg

18312011.jpg

micra Vad roligt med en rörelsefilm, hon såg ju väldigt klar ut på den filmen tycker jag, redan i somras!

Det går verkligen i perioder. Hon växer, jämnar ut sig, växer, jämnar
ut sig... Just nu är hon ingen skönhet, har inte hunnit fram till "jämna
ut sig" än.. ;)

Min "lilla" tjej är numera ståtliga 168,5 cm i mankhöjd, och ännu verkar hon inte ha vuxit klart...

Hon har tappat två framtänder (och har söt glugg just nu ;)).

Vi har sysslat litegranna med inridningen, suttit upp och av men lilla damen har inte tidigare "vågat" gå alldeles ensam med matte på ryggen.
Jag har alltså inte haft någon medhjälpare som kunnat leda oss.

Nåväl, vi har tragglat på ett par gånger med någon veckas mellanrum och det har blivit mest "stå stilla" och så lydigt provat att gå när matte smackar, för att sedan banga och bestämma sig för att det är tryggare att stå still (eller gå hem). Det är inte så lätt att vara liten när man är så stor! :angel:

Men nu i tisdags fungerade det!

Det blev fyra varv på volten i skritt och även om det inte är tillräcklig framåtbjudning ännu så känns det helt tryggt och hon går i en lagom unghästform och är helt påverkbar (styrning och broms)! :banana:
STOLT var hon också över att hon kunde!
Och ack så trött på kvällen, det tar på krafterna att bli vuxen!

Matte är om möjligt ännu stoltare; det är en sådan fin liten häst jag har!
Och nu när det lossnat med att våga gå själv med ryttare ska det bli spännande att se om inte resten också lossnar ganska snabbt?!

Uppsittning och avsittning är hon klockren på, står stilla och är helt trygg med klängandet.

Ett litet bildbevis på ridningen:

18256052.jpg

såhär ser min lille ut i kroppen just nu.
tyvärr väldigt tråkig och ful vinterpäls :(
DSC00301.jpg

såhär är ju hans fina färger i vanliga fall :)
PIC_0015.jpg

annars går allt jättebra! vi var ute och red i skogen en längre än vi gjort tidigare. vi har en liten runda här hemma som tar ca 10 minuter, med skogsstigar och lite grusväg i skogen.
mötte dock tyvärr en elak gubbe med sin lösa hund (dörren är rädd för hundar samt att han inte är van vid att möta främmande folk sådär), hunden kom springande mot oss och jag ropade på ägaren att koppla hunden för att det är en ung och ovan häst.
sen red vi in i skogen på en stig hemåt och dörren var stissig och orolig hela tiden. då visar det sig sen märker jag att gubben och hunden gått bakom oss (fast långt bakom) och hunden var åter igen lös!
men det gick bra ändå som tur var.

*Kl*

Är det fler än jag som har klippt eller ska klippa sina 3-åringar? Peia ska klippas på onsdag har jag tänkt :)
Hon är visserligen rätt söt i sin nallebjörnspäls men ska hon kunna träna ordentligt med lösgaloppering, tömkörning, löshoppning och ridning så behöver pälsen försvinna.

Min plutt har börjat fälla och jag hoppas innerligt att han kan fälla av ordentligt nu. Annars lär han väl se helt tofsig och dan ut på avelsvärdering & treårstest :crazy:
Jag har funderat massor på att raka honom, men vette tusan, har svårt att ordna det praktiskt då jag inte känner någon med apparat också, och egentligen är jag lite emot det...

Phigalle har gått med täcke hela vintern så han är tunnpälsad och fin inför vårens tävlingar dock helt uppäten på hals,strupe och huvud:cry:

Igår så red jag ut för andra gången i skogen på Phigalle. Första gången var i september. Red ut ihop med grannbarnen och deras två ponnyer. Han var framåt och det var inga problem att rida varesej först,mitten eller sist. Inga problem när de andra travade iväg och vi fortsatte skritta på långa tyglar eller när de kom tillbaka i full galopp. Provade trava någon kort sträcka och det gick bra. Stod stilla när barnen galopperade runt på gärdet men han bara stod där avslappnande trots busiga ponnyer och trafik. Lite svårt för sidförande hjälper åt höger. Han har stått i två veckor fram tills igår.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 976
Senast: Mia_R
·
Träning Hey alla kunniga! Har köpt mig min första alldeles egna häst nyligen som treåring (-16) och funderar nu lite på framtidsplaner. Jag har...
Svar
3
· Visningar
1 043
Senast: MiniLi
·
Utrustning Detta är alltså av nyfikenhet och intresse, och då jag har Buke till hands så kunde jag inte låta bli att ställa frågan här. Jag tittade...
Svar
17
· Visningar
2 155
Senast: Asko
·
  • Låst
Träning Eftersom att den andra tråden blev så lång och låst så startar jag en ny och förhoppningsvis är jag lite mer delaktig i denna :angel...
58 59 60
Svar
1 188
· Visningar
74 448
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar