Sv: Hur går det för era 05r?
Jo när vi var och tränade på den stora anläggningen i förra veckan och tömkörde rätt "mycket" i trav på volter så blev han ju jäkligt svettig, men de har så ruskigt varmt i deras ridhus. Vi ska dit igen i mitten på april för körträning i dagarna två men jag hoppas han fällt av en del av pälsen då.
Det ridhus vi åkt till för löshoppningen är ett kallt (oisolerat ej uppvärmt) ridhus och där är det inga problem, han har aldrig blivit svettig. Hemmavid blir han aldrig svettig av vårat arbete, men däremot kan han bli sjöblöt av busandet i hagen, men det känns inte värt att klippa honom för det
Men visst är det som du säger, bra om man kan hjälpa dem lite på traven med fällningen, speciellt om man ska visa dem. Min plutt "försvinner" ju helt i all päls, man ser inte hur han ser ut när han har sån vinterpäls (de går på lösdrift och han har bara täckats sporadiskt när det varit alltför blött väder under vintern) så det är mest därför jag oroar mej om jag ska vara ärlig. Vill ju att han ska KUNNA visa sej från sin bästa sida där i början på maj!
Han har haft en tendens att fälla vinterpälsen lite halvdåligt i slutet på våren, och behålla kvar "ull" ända in i juli, och det ser helt bedrövligt ut. Så kan han ju inte se ut den här våren!
Här är 15 juni, syns litegrann "lurvet" som är kvar på magen
Jag håller på att fodra på honom lite extra mycket nu, hellre att han är i litet överhull men släpper pälsen ordentligt faktiskt.