Hur går det för era 05:or?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hur går det för era 05:or?

ATT0.jpg

Här är lille Kalle, efter första skritturen på 5 minuter.

Hur kommer det sig att det blev ett russ? Va det en körponny du va ute efter eller har du som jag bara "snubblat" över och sen stått där med en ponny, som är så go och mysig o bra, men som du själv inte kan rida. Jag har ju som tur är en dotter i lagom stl.. Och Shiny till mig själv:love:

Egentligen vill jag inte heller klippa men det är tufft för henne att fälla och hållas igång ordentligt samtidigt. Jag tänkte ju visa på något av vårens treårstest och vill nog hjälpa henne lite.
Hon har börjat fälla så jag fick helt plötsligt bråttom att ta mig tid för klippning ;)
Ska klippa en av femåringarna också när jag ändå håller på.

Okej, jag lät bli att täcka Peia. Tycker att bebisarna kan få gå nakna så länge som möjligt. Så länge de inte arbetas svettiga alltför ofta klarar de sig nog bäst utan kläder :)
Men det ska ändå bli kul att kunna börja använda alla täcken :angel:

jag började täcka inför tävlingen i höstas..sedan var det så regningt länge efter det och så är det en bra träningssak med. Funderar på ev låta honom gå långhårig nästa vinter om det inte blir mkt ridhusträning.

Fast träna på att ha täcke på var överflödigt i Peias fall. Hon har fått träna så mycket, bland annat täcke korta stunder, att hon inte reagerade när hon fick ha regntäcke på sig en gång nu i vinter.
Peia är förhoppningsvis dräktig nästa vinter så då får hon nog gå naken :)

Jo när vi var och tränade på den stora anläggningen i förra veckan och tömkörde rätt "mycket" i trav på volter så blev han ju jäkligt svettig, men de har så ruskigt varmt i deras ridhus. Vi ska dit igen i mitten på april för körträning i dagarna två men jag hoppas han fällt av en del av pälsen då.

Det ridhus vi åkt till för löshoppningen är ett kallt (oisolerat ej uppvärmt) ridhus och där är det inga problem, han har aldrig blivit svettig. Hemmavid blir han aldrig svettig av vårat arbete, men däremot kan han bli sjöblöt av busandet i hagen, men det känns inte värt att klippa honom för det :D :angel:

Men visst är det som du säger, bra om man kan hjälpa dem lite på traven med fällningen, speciellt om man ska visa dem. Min plutt "försvinner" ju helt i all päls, man ser inte hur han ser ut när han har sån vinterpäls (de går på lösdrift och han har bara täckats sporadiskt när det varit alltför blött väder under vintern) så det är mest därför jag oroar mej om jag ska vara ärlig. Vill ju att han ska KUNNA visa sej från sin bästa sida där i början på maj!

Han har haft en tendens att fälla vinterpälsen lite halvdåligt i slutet på våren, och behålla kvar "ull" ända in i juli, och det ser helt bedrövligt ut. Så kan han ju inte se ut den här våren!

Här är 15 juni, syns litegrann "lurvet" som är kvar på magen
11316094.jpg

Jag håller på att fodra på honom lite extra mycket nu, hellre att han är i litet överhull men släpper pälsen ordentligt faktiskt.

Senast ändrad:

kom precis hem från en träning med min lilla prinsessa. Skötte sig verkligen superbra! Gick direkt in i transporten och stod som ett ljus hela vägen och så skrittade vi flera varv i ridhuset. Hä kommer lite bilder:
6.jpg

8.jpg

9.jpg

Och här kommer en film från när vi var och löshoppade för två veckor sedan. Det är andra gången hon löshoppar "på allvar" och hon tycker att det är så himla kul:D
http://www.youtube.com/watch?v=uJXjjiChdb4

Från början var det så att jag hade en kallblodstravarhingstföl som jag behövde sällskap till, så det var därför jag ringde till tillsynsmannen på Lojsta för att köpa ett russhingstföl. :D

Men sedan blev jag såld på den lille med vackra ögon :love: Och sålde kallblodstravaren året därpå men behöll ponnyn.

Då är det bara att lära sej köra! :D

Peia lär bli svettig vid löshoppning och lösgaloppering framförallt. Jag kan ju gissa själv hur jobbigt det skulle vara att prestera på topp med tjock päls över hela kroppen :crazy:

jag skulle verkligen vilja klippa honom - för min bekvämlighets skull.
men för hans skull gör jag inte det. han går ute utan täcke och tycker att han kan få göra det det här året, han har en riktigt tjock och bra päls jag har aldrig sett honom frysa.
och eftersom han inte jobbar särskilt hårt ser jag ingen som helst anledning att klippa honom.

tycker det är onödigt på så unga hästar. dom dör inte av att bli lite svettiga?

har han dock mkt päls kvar i typ maj så kan det hända att jag rakar honom då.

Varför är det bekvämare för dig om han är klippt? För min del är det klart bekvämare med en oklippt häst som kan gå utan täcke.

Det är lika stor risk för förkylning för unga hästar som för vuxna om de blir svettiga. Det tar lång tid att torka ordentligt med tjock päls. Peia lösgalopperas minst en gång i veckan och ska löshoppas ungefär varannan vecka. Ibland kan hon också bli svettig vid tömkörning.
Det sammantaget gör att det ntroligen blir skönast för henne att vara klippt och ha täcke på istället.

eftersom min häst inte arbetas svettig nu under inridning så behöver han inte klippas. jag skulle däremot vara överlycklig om han var det :D
han har en sån där björnconnemarapäls som ingen mänska i världen kan borsta ren från lera. så att han vore klippt vore endast en bekvämlighet för mig, lättare att hålla ren och fin.

men om din häst arbetar sig så pass svettig, så visst är det ok att klippa. :)
hur klipper du? helt eller spår?

funderade på det där, min blir aldrig svettig. han löshoppas, lösgalopperas och busar på ridbanan, rids i skritt och trav (okej bara om 10 min /gång) och tömkörs upp till 15 min.
dock så går han i en 3 hektar stor kuperad hage ca 10 h/dag så han får nog sin kondis därifrån.

Min svettas inte heller vid arbete, inte ens när han körts upp emot 4 km med cirka 2 km frisk trav så har han blivit varm. Ej heller när han är med lös på uppemot 1 h-ridturer och då galopperar en hel del, blir han varm.

Vid löshoppning och lösgalopp så tror jag aldrig han märker av att han gjort något ;)... Men det har vi ju inte gjort i varv på varv på varv direkt.

Men han svettades när vi var i ett varmt ridhus och tömkörde på volter i trav under en lektion på 30 min (inte trav hela tiden förstås).

Och han svettas ymnigt ibland av lekarna i hagen, men så kan de hålla igång i flera timmar med sitt hingstlekande så det förvånar mej inte. Men det känns ju inte direkt som att det är lönt att klippa bara för att de busar mycket i hagen :angel:

Tror precis som du att med min lille beror det på just busandet i hagen, han har mycket kondition och hagen är STOR så de har rört sej mycket under hela unghäståren...

Ptja, jag har en connemara ;) Eller ja, två, men den ena är vuxen och klipps flera gånger varje vinter.

Jag helklippte henne. Lämnade pälsen på benen och på halva huvudet. Hon var duktig men lite uttråkad i slutet. Inte den snyggaste klippningen jag gjort men hon ska inte tävla så ville inte bråka med henne.
Nu är hon mycket chic i sitt mintgröna regntäcke ;)

Hur mycket en häst, eller en människa för den delen, svettas är inte direkt kopplat till konditionen.

Ja tänkte ju skriva det men hann inte, det är ju väldigt individuellt hur mycket hästar svettar. (eller olika människor)

*kl*

Longerade Bebban för 3:je gången idag i paddocken och efter mycket bock och spring lugnade hon ner sig och travade lugnt på ( va halvdöd eller något :p) Men hur ska jag göra för att lära henne att inte rulla sig så fort hon kommer in i paddocken ? lyckades idag då jag fick mana på henne så fort hon visade tendens til att försöka, men vill ju kunna longera henne även i skritt utan att hon ska lägga sig ner :crazy:

Lite bilder från dagen :D
18431098.jpg

18431100.jpg

18431101.jpg

så här såg hon ut för ca 1 år sedan: skillnad ?
5344455.jpg

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 976
Senast: Mia_R
·
Träning Hey alla kunniga! Har köpt mig min första alldeles egna häst nyligen som treåring (-16) och funderar nu lite på framtidsplaner. Jag har...
Svar
3
· Visningar
1 043
Senast: MiniLi
·
Utrustning Detta är alltså av nyfikenhet och intresse, och då jag har Buke till hands så kunde jag inte låta bli att ställa frågan här. Jag tittade...
Svar
17
· Visningar
2 155
Senast: Asko
·
  • Låst
Träning Eftersom att den andra tråden blev så lång och låst så startar jag en ny och förhoppningsvis är jag lite mer delaktig i denna :angel...
58 59 60
Svar
1 188
· Visningar
74 448
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar