Hur går det för era 05:or?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hur går det för era 05:or?

*KL*

Nu har jag också en -05:a!
Han är en arabhingst (blivande valack), som har väldigt mycket överenergi.
Jag fick honom för två veckor sedan och den här veckan har han släppts ihop med de andra hästarna. Sedan ihopsläppet, så har han varit som en helt annan häst. Någorlunda lugn och nu bits han inte lika mycket heller :banana:

Vi har mest gått på promenader, men igår longerade vi en stund också. Han lyssnar jättebra på mina kommandon och det verkar kunna bli en häst utav honom också ;)

Såhär ser trollet ut:
Gallardo4-1.jpg

Jag har inte följt hela tråden, men min född -05 rids 5 dagar/vecka mellan 5 - 15 min i både skritt & trav.
Mycket markarbete & tömkörning har vi gjort.
Han är otroligt samarbetsvillig & vi är jätte noga med att det ska vara på hans villkor & INTE korvstoppning.
Men jag är mycket stolt över honom.

KL

3-års test för ponny - vilka moment ingår? Har hört att det inte är ngt uppsuttet alls på ponny?

Ponnyernas treårstest brukar bara vara att de först lösgalopperar i löshoppningskorridoren och galoppen bedöms. Sedan löshoppas de och efter löshoppning brukar man få visa vid hand. Inget uppsuttet alls.

Här kan man hitta lite info, men det finns bättre sidor, jag hittar det bara inte;
http://web.telia.com/~u51515789/threeadvice.doc

Senast ändrad:

Kl

Så nu är vi på G mot högst poäng haha nej men damen som haft både hålvägg och boxvila och överskottsenergi har börjat tänka mer och vi har mkt NH (?) övningar med bommar och grejs så hon e helt slut. (Jag som aldrig hållt på med sånt utan är renodlad hoppmänniska)
Brukar asvluta passen med lite uppsittning eftersom jag inte ridit henne sen okt och hon vart helt galen den senaste mån och jag inte haft lust att sitta på henne.

Skoddes om i mmåndags och var gsk otålig men med morötter går allt. Hålväggen finns som sagt inte alls kvar nästan.
OCH hon går naken! hör o häpna haha, men jag vill att hon ska göra av med lite energi genom att hålla sig varm och sen har hon värsta pälsen.

sliter sig från folk som leder in henne, de måste ta i longerlina in o ut men med mig går hon efter lös, nå tips på hur vi ska lösa det? För de hanterar ju henne endast vid in/utsläpp.

15523619.jpg

Tack! Det var en bra och detaljerad beskrivning. Då kan jag andas ut eftersom det var den ev uppsuttna delen som har gjort mig tveksam, det blir lite väl forcerat på en 3-åring tycker jag. Löshoppning har vi bara gjort en gång med honom men han var positivt inställd så det ska bli roligt att träna.

Sen vet jag inte hur det är med bedömningen när man har en lite ovanligare ras - är de som dömer kunniga på de flesta raserna tro?
Jag tänker lite på att welsh cob, som jag har, har ett lite annorlunda rörelsemönster i trav t ex. Jag tycker det i a f och undrar hur det mottas bland bedömarna. Funderar på att visa shettisen också och då är man väl ännu mer udda kan jag tänka mig:)

Tror nog att domarna de använder i regel är någorlunda kunniga på både shettisar och cobbar.

Jag hoppas det - även om det inte är hela världen med poängen eftersom det är två valacker jag har. Jag ser det som en möjlighet
att få lite råd om framtida utbildning och ett kvitto på om träningsupplägget varit bra eller inte. En erfarenhet är det ju också, både för hästarna o mig. Tänkte ta coben nu på våren och shettisen till hösten.

Jag får lite hjälp med visning o förberedelser så förhoppningsvis kommer de att vara bra förberedda.

Brukar vara i annan ordning. I Nybro i höstas visades de vid hand samt lösgalopp i ett ridhus och därefter löshoppningen i ett annat.
Tyvärr den ordningen, jag skulle föredra om lösgaloppen fick visas före visningen vid hand.

Insåg det när jag läste på den där sidan, men i Umeå förra året var det den ordningen jag skrev. Varför skulle du föredra om galoppen var före?

Springiga/spända hästar får möjligheten att "rusa" av sig det värsta. Hästar som är åt det sävliga hållet kan få möjligheten att komma igång lite mer.
Man lägger ju då upp lösgaloppen utefter den ponny man ska visa.
Diskuterade det med en av domarna från Nybros treårstest och vi var väl lite på samma linje.

tack :) ja hon börja ta sig :p longerade lite idag och hon visade stor potensial (stavas :crazy: ) till att bli en mästare på jogg :D har även kommit i betäcknings tankar och har isåfall hingst redan klar, världens finaste appaloosa kille :love:

Åhå, jag kan inte tänka mej att det skulle spela någon roll för min plutt faktiskt :) men förstår tänket om man har en häst som är mer åt det extrema hållet åt något håll sas. Fast hur man än gör med en sådan häst så blir ju något lidande antar jag, den visar nog inte sin galopp fördelaktigt om den ska göra det först? Äh jag vet inte, som sagt, spelar nog ingen roll i vårt fall.

Läste på den där sidan förresten att galoppen helst skulle visas med bara en långsida i korridor, alltså inte korridor runt hela manegen för att det inte skulle bli en snabbhetstävling, men i Umeå förra året var lösgaloppen i korridoren helt och hållet.
Hur har dte varit på de ställen du varit på och kollat?

Peia skulle nog gärna galoppera först så hon kan visa sina finaste gångarter sen. Hon tycker att bara skritt och trav vid hand är ganska aptrist ;)
Nåja, hon har ju gjort så på utställningarna hon gått hittills och fått iaf 7 och 8 på gångarterna.
Galoppen är ju en gångart som jag upplever är lättare för hästen att visa okej även om den är lite spänd.

I Nybro var det egentligen ingen korridor alls. Det var avgrenat lite i mitten, längs medellinjen bara. Gissar att det var för att ponnyn inte skulle springa hur-som-helst och rakt över banan.

Äntligen.
För några dagar kom en vän till mig ut till mitt stall för att sitta lite på min lilla häst. Jag tycker själv att jag är för tung för att sitta längre stunder ännu, så därför kom hon väl till pass eftersom hon är liten och smärt.
Lill pigan skötte sig exemplarisk. Matte kunde inte vara mer stolt. Men nu har det dessvärre blivit superhalkigt så nu törs man knappt sätta ut henne i hagen. Jag överväger att sko henne. Hur har ni andra gjort med era -05or? Känns så synd, men jag har ju hellre skor än brutna ben. Sedan får man väl ta av dom så snart som föret tillåter.

KL

Liten uppdatering från oss. Skulle sätta igång henne efter en månads vintervila i januari, då började hon med ett mindre skärsår strax ovanför ballen på ena bak. Inte så stort eller djupt men krävde ändå tryckbandage och boxvila i en vecka. Det var ju inte så jag hade tänkt att vi skulle sätta igång... Men det har läkt fint, så nu har jag ridit första gången sen i julas och det gick jättebra, hon lyssnar så fint.

Åkte och löshoppade hos Oa och först bara sprang hon som en tok och hann knappt fälla upp benen. Hon såg verkligen ut som en dressyrhät som INTE kan hoppa....:smirk: Men Oa är ju jätteduktig och vet precis när det ska höjas och drivas, så till slut var lilla hästen mjuk i kroppen och bjöd ärligt och hade ett par riktigt fina språng. Var över 120 lite drygt. Så roligt att se skillnaden på bara några språng.

Picture098.jpg

bifogar en bild från när min pärla till "medryttare/skötare" var ute och tömkörde i skogen. Hon har oftare kamera med sig än jag :D

Här kommer en liten uppdatering från mig och Uno också! :) Just nu håller vi på med lite allt möjligt (gosar mest:p) tömkör, går promenader m.m. Han rids nu ca.3 gånger i veckan, han håller på att lära sig skänklar och tygeltag..Det går lite upp och ner,beroende på vilket humör han är på för dagen.. :smirk: Men oftast är han jättesnäll, allt är ju så nytt för honom men han finner sig i det mesta. Just nu är han inne i en liten trots- och test period..som nog de flesta unghästar är..:D Men det ska nog bli häst av honom också! bidrar med några nya bilder! :)

w.jpg

nhgn.jpg
vnv.jpg

e han inte söt?

Tack! Hon är söt min lilla tjej... Fotografen är nog mest troligt medryttarens pojkvän. Det blir ju liksom lite enklare när man är två, jag får sällan med mig någon.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 976
Senast: Mia_R
·
Träning Hey alla kunniga! Har köpt mig min första alldeles egna häst nyligen som treåring (-16) och funderar nu lite på framtidsplaner. Jag har...
Svar
3
· Visningar
1 043
Senast: MiniLi
·
Utrustning Detta är alltså av nyfikenhet och intresse, och då jag har Buke till hands så kunde jag inte låta bli att ställa frågan här. Jag tittade...
Svar
17
· Visningar
2 155
Senast: Asko
·
  • Låst
Träning Eftersom att den andra tråden blev så lång och låst så startar jag en ny och förhoppningsvis är jag lite mer delaktig i denna :angel...
58 59 60
Svar
1 188
· Visningar
74 448
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar