Hur går det för era 05:or?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hur går det för era 05:or?

-lånar knapp-

Jag tänkte visa på Vreta, Linköping. De ska ha en unghästutbildning där nu under våren där man kan få lära sig mer om visning vid hand, löshoppning, lösgaloppering och även rida i grupp. Låter superbra för oss som behöver en morot för att komma iväg och miljöträna, så det ska jag försöka åka på framöver.

du får gärna berätta mer om det... jag hade tänkt att visa min på 3 års, men jag hittar ingen som löshoppar i närheten, därav har hon bara hoppat på töm och inte löshoppat....

men jag håller fortfarande tummarna!

Det finns information på ÖVF´s hemsida www.ostvf.se om du bor i närheten. Jag vet att de kommer att ha speciella löshoppningstillfällen på Vreta också inför testet.

Annars brukar det väl finnas på vissa anläggningar på regelbundna tider. Bor du i Ö-götland?

Nu har Phigalle bytt färdigt de två tänderna i fram i överkäken och de två i underkäken blivit jättelösa. Lillpojken börjar bli stor grabb.

japp utanför linköping.... letat som tusan efter folk som löshoppar... men men.... har inte hittat nån än... bor du i närheten kanske? då kanske vi kan löshoppa tillsammans??:idea:

vet inte så mycket om 3 års test.. har inte tänkt att åka på något med min kille, men ni som är mer insatta i 3 års test, får gärna förklara för mej vad som krävs.
Ex om hästen måste ha gröna papper, löshoppning höjd? bedömning vi ridning ex.
jag bor bara en mil i från tenhult så jag kommer nog att titta på alla som är där. Tack på förhand //Katarina

Om du går in på www.asvh.se hittar du all info du behöver under Unghästbedömning --> 3 årstest

Har era 05 börjat tappa tänderna? Min tjej är alldeles bullig i tandköttet ovanför framtänderna men sen har hon en knöl på utsidan av överkäken vid 3 e kindtanden ungefär... de ska ju få tänder där men jag undrar om någon av era också varit med om detta?

Hon har inte feber eller luktar illa ur munnen så det är inte var. Men hon blöter sitt hö och gör små bossor av det som hon spottar ut. Så nåt fel är det iaf.:confused:

Har era 05 börjat tappa tänderna?

Phigalle har tappat två tänder i överkäken och det två i fram i nederkäken är jättelösa. När dom är lösa så rakat han höt nästan helt och äter bara lite kraft.

Har du kollat upp vad det kostar att vara med på unghästkursen, står ju inget om det? Känner mig inte så intresserad av kursen i sig även om JO O är bra o supertrevlig. Men det är ju ett lysande tillfälle att hinna få hästen helt avslappad i miljön!

Priserna är inte helt klara, med de trodde att det skulle röra sig om hundralappen för teoritillfället och kanske runt 300:- per tillfälle för de andra gångerna. Man ska kunna anmäla sig till enstaka tillfällen om man vill eller allihopa och då få ett lite bättre pris.

För vår del är det ypperligt att komma iväg till Vreta vid ett flertal tillfällen och träna på miljön, många hästar, lite stress och självklart även momenten. Så jag får se vad ekonomin och kalendern tillåter. :)

japp utanför linköping.... letat som tusan efter folk som löshoppar... men men.... har inte hittat nån än... bor du i närheten kanske? då kanske vi kan löshoppa tillsammans??:idea:

Jag bor i Norrköping, så jag ska förmodligen åka till Oa när vi sätter igång igen efter vilan. Hon har löshoppning varje vecka. Men det kanske är lite långt för dig att åka ut till vikbolandet? Utanför Linköping... *funderar* borde inte Segorp ha löshoppning? Annars får du väl komma hit :D

Lite avis på er som håller till i mina gamla hemtrakter ;) Kursen Verkar nyttig och lärorik.
Nåja, jag får reda mig själv :)

Peia hade jullov i cirka tre veckor och när vi nu började jobba igen var hon väldigt laddad och arbetssugen. Tömkörde på volt i fredags och hon var superfin :love:
Ska ta mig en liten ridtur här snart igen. Hon gör det så lätt så jag vill inte sitta på henne för ofta.
Tänkte försöka komma ihåg att mäta henne någon dag också, hon ser ut att ha vuxit sen senaste mätningen då hon var 142 cm.

Idag blev Phigalle galopperad för andra gången under ryttare, och det gick helt ok.
Han har under longering lite svårare i höger varv och fattar alltid vänster galopp så man får sätta lite tryck så han trampar om. Nästa vecka kommer han att få vila. Då jag fått jobb, skift så blir det lite mer intensvit varannan vecka och vila varannan vecka.

I801987W718H539V20080113T081843Z

Jag vet inte hur de ser ut i munnen på henne, har inte kollat efter,
men vet att hon har tappat minst en tand i alla fall. Den låg i vatten-
hinken.. :)

min är sutten på med ledare nu ca 8 gånger.
allt har gått problemfritt han är helt trygg med att ha mig på ryggen.
vi har mest hållit oss till paddocken men idag gick vi ca 500 meter på en liten skogsväg, med mycket att titta på på vägen dit osv. travade även några meter för första gången. :)

fortfarande med ledare men nästa gång ska jag pröva en liten stund utan.
han är jättelugn och tar allt stencoolt men har ändå framåtbjudning och tkr allt är kul :).
så nu börjar vi komma igång. han har inte gjort så mkt ¨på 1 månad nu utan fått vila under värsta mörkret.

han vart även löshoppad för första gången för några dagar sen, men då är det bara ett litet hemmabyggt hinder på ca 30 cm. men han tkte det var kul!

just nu rider jag honom med ett lindell/sidepull, tkr det funkar bäst just nu. han är tränsvan men jag väntar ett tag med att rida med det.

detta är min då min d-ponny som är korsn connemara/pinto :)

Efter ca 3 månaders vila jag börjat sätta igång min 05-a så smått igen. Vi har gått på promenader, longerat och löshoppat. Nu har jag även börjat rida igen. Idag red vi ut och det blev en ca 100 m lång galoppsträcka på en äng. :banana: Har varit lite nervös inför det, eftersom min 05-a brukar vilja dra iväg när vi är ute och promenerar och vi kommer till en gräsäng. Men galoppen föll sig naturligt och var lugn, harmonisk, stabil och alldeles alldeles uuuunderbar!!

Var bara tvungen att skriva av mig lite av den sprudlande energin som jag fick av den upplevelsen. :bump:

KL

Idag tog jag tag i henne.. Vilat sen mitten av nov.
Markarbete och lydnadsövningar på olten med sadel o träns o skydd som vanligt.. Brydde sig inget om sadling och la ner huvet som vanligt vid tränsning, kändes jätteskönt och hon tyckte det var skitkul att få aktivera sig igen..

Har dock växt som en tok! säkert 175 nu :crazy: hehe

Jisses! Enorm!

Nu har jag bara en vecka kvar med min tös innan jag åker. Det känns verkligen tråkigt. Vi tömkör för fullt, och nu har hon lite mer tålamod i halterna. Kan stå still en 20 sekunder iaf. Hon svänger som en gudinna när matte sköter sig (hänger med!), och travar fint på kommando.

Imorgon ska jag sitta på henne igen, tredje gången. Hon har följt med som handhäst också, i både trav och galopp. Häromdagen råkade hon dock hamna framför ridhästen, och måttade en fin spark mot honom, precis som hon gör i hagen. Problemet var bara att mattes arm var i skottlinjen. Aj.

I övrigt är hon fortfarande en ängel, men ängeln börjar bli stor. Ska mäta henne innan jag åker, tippar på 150.

Oj tycker du inte att dte är lite jobbigt med den höjden?
Mittemellan lixom och om du ska visa på treårs måste hästen vara 155 + för å räkna in resultatet ju

Idag fick jag ta tag i min ordentligt, hon har blivit skitkaxig. Det har hon
väl iofs alltid varit men hon har sina perioder då hon är värre. Hon
vänder rumpan åt en och sparkar ibland när man föser bort henne.¨
Vad man än gör blir hon sur och ska protestera, även efter jag hade
fått ordning på henne. Hon gör visserligen precis som jag vill då, men
slänger med huvudet eller trampar surt. Så är det väl att vara stoägare.
Haha. Jag var helt slut efteråt, har feber dessutom.. :(

Jaså? Hon ska dock inte visas på någonting planerat. Hon är ju arab ;) Så SÅ liten är hon inte.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 976
Senast: Mia_R
·
Träning Hey alla kunniga! Har köpt mig min första alldeles egna häst nyligen som treåring (-16) och funderar nu lite på framtidsplaner. Jag har...
Svar
3
· Visningar
1 043
Senast: MiniLi
·
Utrustning Detta är alltså av nyfikenhet och intresse, och då jag har Buke till hands så kunde jag inte låta bli att ställa frågan här. Jag tittade...
Svar
17
· Visningar
2 155
Senast: Asko
·
  • Låst
Träning Eftersom att den andra tråden blev så lång och låst så startar jag en ny och förhoppningsvis är jag lite mer delaktig i denna :angel...
58 59 60
Svar
1 188
· Visningar
74 450
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar