Hur går det för era 05:or?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hur går det för era 05:or?

Jag lämnar iväg min till de som red inne honom så fixar dom för alla
förberedelserna + att dom visar honom. så vet man att det blir på bästa sätt och under de bästa förutsättningarna för att lyckas :)

*kl*

Tog en någorlunda bra uppställd bild på min 05:a idag (med tanke på att jag endast har kamera på mobilen och var själv). Det är en connemaravalack e. Kulan Kavat - Ashfield cathal crobdhearg som ligger på D-ponnymått.

Han ser väldigt lång ut i kroppen tycker jag och som vanligt hinner framdelen aldrig ikapp baken :D

071226-albinuppstlld1.jpg

Nu ger jag mig in i tråden igen!
Selma har tyvärr varit med om sin första avfallning så vi har börjat om lite från början... Det är aldrig bra att trilla av i början av utbildningen, de blir så himla rädda då!
Jag hade precis hoppat upp när grannens hund springer in i hagen och hoppar in under magen på Selma och skäller, jag hann inte ens reagera :smirk:
Efteråt var hon jätteskärrad och jag fick knappt sätta foten i stigbygeln. Jag tog det bara lugnt och efter ett tag kunde hon stå på halvlång tygel med mig på ryggen igen.

Efter detta har jag backat tillbaka många steg och tränat mycket upp- och avsittningar och förtroendet är nu lika bra som innan.
Idag har vi varit ute på vår första lite längre tur och har både skrittat, travat och galopperat. Hon tuffar helst på först och bryr sig inte alls om att grenar slår henne i rumpan eller om hon måste ta sig över diken, broar, nedfallna träd eller genom vatten.

Löshoppningen funkar bra även om hon har lite ojämn bjudning, hon kliver hellre än hoppar ibland med. När vi breddar ut hindren lite så börjar hon använda kroppen bättre. Hon är hoppad upp till 125cm och har hittills inte varit i en bom, hon är mycket försiktig!

Måste jag säga att jag bara avgudar denna häst :love:

Kortet är taget för 1½ år sedan men det är mitt favoritkort på oss två :love:

Jag har galopperat för första gången idag på min 05 :a. !!!

Var bara tvungen att skriva det här.

Oj vad snännande!! Själv har jag bara travat två gånger. De dumma vargtänderna är ju ivägen och vet behagar sej ju aldrig komma:(. Någon som har tipps vad man kan göra i utbildning/inridningssyfte utan träns?

Jag har fortsatt inridningen fast på nosband istället för med bett, funkar precis likadant!
Red även på det ett tag efter att vargtänderna var borta.

Underbart helt enkelt... ville så gärna ha ridit henne i alla gångarter innan nyår och nu har jag det! Fast det var inte så lång sträcka.. 2 långsidor på en 40 m bana.

Ser jätte bra ut! Ser ut som vi har likadan sadelgjord:)

*kl*

Nu är vår skrutta hemma igen och får stanna hemma fram tills mars, då bär det iväg igen för att förbereda "på riktigt" inför treårstestet. Här är en bild tagen för ca en månad sen, några dagar innan hon åkte. Nu har hon fått en massa halsmuskler, mindre hår och ännu mer resning. Får se om vi kan fånga det på bild imorgon.
DSC00158liten.JPG

Oj du har redan hunnit med att rida på bana/ridhus! Jag har bara ridit ut i skogen än så länge. Hon är nog inte klar för bana förrän i vår någon gång skulle jag tro!
Mina galoppsträckor har inte heller varit så långa, ungefär som dina men på skogsvägar istället :D
Härligt att kunna rida ut sin alldeles egna lilla pålle, äntligen :love:
Hon är min första uppfödning och dessutom född på min födelsedag :banana:

*kl*
långt alla kommit med sina pållar :o har bara haft sadel på min Bebb 2 ggr i stallet, har inte kunnat göra så mycket då jag jobbat sent hela hösten >__< ska försöka fixa paddocken imorgon sen ska vi börja träna :)

Super avelsmärr där, särskilt om hon är fullblod! Ovanligt välbyggd! :love:

Hon är dock inte fullblod. Men dock än så länge mycket vacker:love:. Säger jag som inte alls är partisk:angel:. Men jag hoppas att hon kan bli något så småningom. Avel har eofs flera föreslagit men jag vill nog se om hon kan hävda sig på tävlingsbanan först:)

Fast jag tycker det beror lite på hur du menar att hon är kaxig. Om
du har problem med henne när du ska försöka tömköra eller så, då hade
jag också låtit henne vara ifred ett tag. Men om hon är jobbig att leda till och från hagen eller hantera i stallet osv. så hade jag tagit
tag i det direkt.

Hon är inte alls så svår att hantera i det vanliga livet... det är när man kräver något som hon surnar till lite... det har dock blivit mycket bättre det sista... känns som om det var lite energiuttömning som behövdes...

Hoppas på att hitta nån som vill sitta på henne snart... hon är redo men jag är för feg sen jag fick barn för två år sen... har inga problem att rida henne sen men vill inte sitta på henne första gången:crazy:... så satans löjlig jag vet men det blir nog inte bra om jag är nervös första gången heller...

Hej! Här kommer Billie Jean med i tråden. Jag har haft henne sen juli. Hon är löshoppad i ridhus och longerad.Nu åker jag runt och försöker få in hjälperna för halt och sväng. Ska ut i skogen vilken dag som:bump: Hoppas hon sätter fart och växer då hon är liiiiiiiiteeeen:ni får ursäkta julagrisen som den stackarn har på ryggen:crazy:
http://http://http://

Hur hög har hon hunnit bli? Hur lång är du?

Jag har inte suttit upp själv på min ännu, känner mig för stor:o Han är ca 1,46 nu och jag är en julagris på ca 1,68. Hoppas ju också att han växer lite till och framförallt att han grovnar!

sist jag mätte henne var hon 156 cm- jag är 164 och väger 73! just nu- men nu ska jag absolut ta mej i kragen ...
Klart de blir grövre! De består ju bara av "sillamjölk" just :D
Jag vill att hon ska över 160 cm åtminstone! Hennes pappa är 170 mamman ca 160 och morfar 168

Fin!

Idag har jag skrittat, gjort halt och svängt Pemba för första gången uppsuttet. Duktiga tösen! :love: Fortfarande reagerar hon knappt, utan lyssnar uppmärksamt och gör som matte vill.

I tömkörningen är det fortfarande svårt att stå still, så det ska det övas på.

RIMG0382.jpg

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 976
Senast: Mia_R
·
Träning Hey alla kunniga! Har köpt mig min första alldeles egna häst nyligen som treåring (-16) och funderar nu lite på framtidsplaner. Jag har...
Svar
3
· Visningar
1 043
Senast: MiniLi
·
Utrustning Detta är alltså av nyfikenhet och intresse, och då jag har Buke till hands så kunde jag inte låta bli att ställa frågan här. Jag tittade...
Svar
17
· Visningar
2 155
Senast: Asko
·
  • Låst
Träning Eftersom att den andra tråden blev så lång och låst så startar jag en ny och förhoppningsvis är jag lite mer delaktig i denna :angel...
58 59 60
Svar
1 188
· Visningar
74 450
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar