Hur går det för era 05:or?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hur går det för era 05:or?

Min lille snälle terrorist har växlat nere fram, såg så kul ut för de gamla puttades liksom ut frammåt. :D

Phigalles halva tand är troligtvis avslagen:(Det sitter ju en liten tandbit ovanför och den rör sej när man nuddar den lätt och då blöder det även, lös tandflis?:( Ska ringa vet på måndag så får vi se vad h*n säger. Men han äter helt normalt igen.

ja det är väldigt jobbigt.
Jag är ju medveten om att allt inte bara är rosor med unghästar men det blir lätt att motivationen tryter när det varje dag är en häst som bråkar samt vidrigt väder och mörkt..

Sen är hon ju så underbar i all hantering och vill mysa så då kan man inte riktigt vara så hård som d ksk skulle behövas

Skulle nog låta henne vila ett tag för att få tänka över vad ni gjort hitills. (Och du också;) ) Förstår att det känns jobbigt, men de brukar ju säga att de som krånglar mest som ung är de som blir bäst sen. Tänk på det!!!

Skulle nog låta henne vila ett tag för att få tänka över vad ni gjort hitills. (Och du också;) ) Förstår att det känns jobbigt, men de brukar ju säga att de som krånglar mest som ung är de som blir bäst sen. Tänk på det!!!

Jo det stämmer nog. Vi har ju en till 2 åring hemma som oxå ska pysslas med men tror nog att jag tar ett break iaf över julen.. Så får vi se vad som sker sen. I maj måste hon va klar iaf ;)

Sitter och tittar på bilder från i sommras och märker hur annorlunda hon blivit i alla väderomslag hehe Gsk intressant att lära sig. Mina andra hästar har lixom inte visat samma tendenser.

Här red jag första gången på en loj häst haha
12457659.jpg

*knapplån*

Har ni andra som planerar att delta på 3-årstest hittat någon förberedande kurs att vara med på? Typ löshoppningskurs eller visningsträning eller så?

Jag skulle så gärna hitta något sådant nu under våren, skulle vara supernyttigt och speciellt löshoppningen vill jag gärna ha lite mer kunnig hjälp med.

Funderar nu på att åka till min gamla ridklubb, blir 6 mil enkel resa, men där vet jag i alla fall vad jag kan få för hjälp. Men helst hade jag velat åka till anläggningen 3-årstestet ska vara på.

På hemsidan för Västerbottens hästavelsförening är det dåligt uppdaterat, men det verkar som om de har anordnat en sån här kurs förra året i alla fall.

Det kommer att bli ett genrep inför 3 årstestet till våren nära mig (gävleborg). Både löshoppning och visning för hand.. Och i höstas så var det löshoppningsträning 3 ggr för 2 åringar, har två avelsföreningar att välja på :)
Tror att det brukar ordnas fler träningar i löshoppning till våren också...

Hur mycket har era hästar växt sedan i våras, då de blev 2 år?
Min har växt ca 2,5 cm sedan maj...

Jo det stämmer nog. Vi har ju en till 2 åring hemma som oxå ska pysslas med men tror nog att jag tar ett break iaf över julen.. Så får vi se vad som sker sen. I maj måste hon va klar iaf ;)

Sitter och tittar på bilder från i sommras och märker hur annorlunda hon blivit i alla väderomslag hehe Gsk intressant att lära sig. Mina andra hästar har lixom inte visat samma tendenser.

Här red jag första gången på en loj häst haha
12457659.jpg

På bilden ser hon ju super lugn ut. Det blir hon säkert igen med lite vila ;) . Min tjej ändrar också humör när det är omslag i väder, speciellt när det regnar då är damen tjurig som bara den:devil: Sen har väl brunsten ställt till det lite oxå, hon har ju blivit stora damen ju. Hur ska det bli till våren........:crazy: och då som det är 3 års....oj oj oj.

Kl

Idag har jag varit och hälsat på min lilla pålla. Tjejen som har henne har haft lite problem att få henne att fatta vittsen med longering, Abbey har inte fattat alls vad hon menat och mest velat gosa:angel:, så idag kom matte med tömmarna:D.
Satte på tömkörningsgjorden och gick till ridhuset och när hon longerades med yttertöm runt en bom så ramlade poletten ner.
Hon var jätteduktig och skrittade och travade i båda varven även om höger varv var "Helt fel håll":p. I övrigt har hon lärt sig stå still när man spolar benen och har även haft ryttare på ryggen några ggr. Duktig bäbis:love:.

Det är gräden på moset med egna uppfödningar när man ser att dom funkar ungefär likadant som sina mödrar och att man kan bryta eventuella incidenter innan det blir dåliga vanor:crazy:.

Phigalles halva tand är troligtvis avslagen:(Det sitter ju en liten tandbit ovanför och den rör sej när man nuddar den lätt och då blöder det även, lös tandflis?:( Ska ringa vet på måndag så får vi se vad h*n säger. Men han äter helt normalt igen.

Är det framtänderna? I sånt fall är det nog ingen fara. Min 2,5 åring håller på att byta båda framtänderna och de nya har liksom puttat fram de gamla(som lite flis ovanpå en helt ny tand). Han har också haft "dubbla tänder". Jag hade veterinär uten för ett par veckor sen som plockade hans vargtänder och passade på att fråga om allt var som det ska. Jajamensan, sa hon, och att han var väldigt lätt att åldersbestämma just pga bytet av framtänderna.

Är det framtänderna? I sånt fall är det nog ingen fara. Min 2,5 åring håller på att byta båda framtänderna och de nya har liksom puttat fram de gamla(som lite flis ovanpå en helt ny tand). Han har också haft "dubbla tänder". Jag hade veterinär uten för ett par veckor sen som plockade hans vargtänder och passade på att fråga om allt var som det ska. Jajamensan, sa hon, och att han var väldigt lätt att åldersbestämma just pga bytet av framtänderna.

Ja det är de övre framtänderna. Idag när jag tittade så var den lille vassa,lösa flisbiten borta:eek: och båda framtänderna börjar se lite annorlunda ut, den hela börjar bli lite mer lik den halva. Så ja kanske är det tandbytningen?

*kl*
har löshoppat bebb för första gången idag :) gick jätte bra, va lite nervös bara så hon ville inte galoppera utan travade mest, sen fattade hon inte att man skulle vända om någon stod och viftade med en longerpisk framför henne :p sen blev matte jätte stolt då hon gick rätt in i transporten bådedit och hem. dom andra i stallet som oxå skulle löshoppa sina 05 fick stanna hemma då ingen av dom fick in sina i transporten :o

Ja det är de övre framtänderna. Idag när jag tittade så var den lille vassa,lösa flisbiten borta:eek: och båda framtänderna börjar se lite annorlunda ut, den hela börjar bli lite mer lik den halva. Så ja kanske är det tandbytningen?

Det är samma här, såg nu ikväll att de nya övre framtänderna inte är jämnstora. Det rättar säkert till sig! :-)

Shiny har vuxit 1 cm på höjden och typ 3 dm på bredden:smirk:

*kl*

Har haft så mycket hela hösten med äldre hästen och allt att min lilla hamnat lite i skymundan... ska verkligen ta tag i allt vad gäller henne nu... hon har blivit jättetrevlig när det gäller hovkratsningen nu vilket hon verkligen inte var förut... bakhovarna var nästan lika med livsfara... men ny lyfter hon så fint så:bump:... däremot har hon blivit riktigt kaxig damen... hon är egentligen rätt så ranglåg så vad det här kommer ifrån vet jag egentligen inte... men hon kaxar som bara den, kan det vara trots och bara något att ignorera eller måste man ta tag i det med hårdhanskarna redan nu?:crazy:
Har ju hängt på henne med framgång och även longerat och tömkört utan problem... så kan jag nu bara ta tag i att plocka med mig nån ut till stallet så ska jag nog kunna sitta på henne snart... vill dock inte göra det själv...
Hoppas verkligen att jag hinner klart så att hon är klar till maj och treårs iaf... annars blir jag riktigt grinig på mig själv:angel:

Satt och tänkte på detta härmodagen... men kom fram till att Thinis har vuxit 3 cm drygt bara sen i augusti då jag mätte henne första gången:D...

*kl*

men hon kaxar som bara den, kan det vara trots och bara något att ignorera eller måste man ta tag i det med hårdhanskarna redan nu?:crazy:

Jag skrev ju oxå om mitt problem med kaxig unghäst tidigare i tråden. Jag har låtit henne vara, inte börjat bråka utan då inte ens tagit ut henne och nu är hon supernormal igen

åh vad glad jag blir... precis vad jag önskade mig för svar... Tack:bump:

Sorry just den biten har jag missat även om jag minns något om det nu när du säger det :angel:

Fast jag tycker det beror lite på hur du menar att hon är kaxig. Om
du har problem med henne när du ska försöka tömköra eller så, då hade
jag också låtit henne vara ifred ett tag. Men om hon är jobbig att leda till och från hagen eller hantera i stallet osv. så hade jag tagit
tag i det direkt.

Mitt svar var ang själva arbetsbiten, ridning, tömkörning longering osv. Till o från hage måste hon sköta sig ..
Dock rymde hon igår och var inte så poppis hos mig.. fick stå 1,5 timme i mörker och laga hage

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 976
Senast: Mia_R
·
Träning Hey alla kunniga! Har köpt mig min första alldeles egna häst nyligen som treåring (-16) och funderar nu lite på framtidsplaner. Jag har...
Svar
3
· Visningar
1 043
Senast: MiniLi
·
Utrustning Detta är alltså av nyfikenhet och intresse, och då jag har Buke till hands så kunde jag inte låta bli att ställa frågan här. Jag tittade...
Svar
17
· Visningar
2 155
Senast: Asko
·
  • Låst
Träning Eftersom att den andra tråden blev så lång och låst så startar jag en ny och förhoppningsvis är jag lite mer delaktig i denna :angel...
58 59 60
Svar
1 188
· Visningar
74 450
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar