Hur går det för era 05:or?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hur går det för era 05:or?

He he, det är därför som jag alltid valt valacker...ston har ofta mer än en skruv lös...:angel:

Hukar mig...:D

Aj Aj Aj, ;) men visst stämmer det!! men får man ett sto med sig så kan de göra vad som helts för en.

Är det inte så med oss människor oxå...:D

Tack för dina kloka ord. Ja det var verkligen tur att jag övertalade vetrinären ang en titt i munnen.
Får testa att tömköra i grimma i rundkorallen:)

Jo, antagligen har du rätt - valacker...killar är så mycket lättare att lura o förleda:devil:

HAR faktiskt ett litet sto i stallet, en gammal shettisfröken, men hon räknas knappt eftersom hon är en sån daaarling:love: Söt som socker!

Sådär mycket har nog aldrig pälsen glänst på min dam. :D

Härligt namn hon har, Do-re-mi. :)

Hon har fått sin mammas päls :) Dara man tittar på henne så glänser hon!

Tack tycker hon passar i det. Hon kallas för Mini, hon var så liten när hon föddes.

Ja ston är dte enda rätta, har haft 4 egna hästar o alla vart ston :rofl:

Idag har jag och mitt nuvarande sto haft fortsatt fight hehe trotsdamen har dock blitt mer tuffare än någonsin så det blev en låång utb ikväll. efter var hon trött som bara den fast vi bara jobbat i skritt och gick efter mig lös som en hund :)

Några bilder dock mobilkamera.

16807004.jpg

16807005.jpg

16807006.jpg

Här har det hänt en del. Har fortsatt och suttit på henne någon gång i veckan. Förförra veckan gick vi en liten bit med ledare och förra veckan red jag alldeles själv, dvs jag satt på, stannade, styrde, satte igång osv. från hästryggen! Gick helt kanon. Hon bryr sig inte det minsta! Börjar undra om det inte ska komma något trots överhuvudtaget men hon finner sig i ALLT!

Idag var vi och löshoppade för andra gången. Gick mycket bättre idag. Framförallt fattade hon att man kan galoppera lös i ridhuset. Vi hoppade inte så mycket eller så högt eftersom det bara är andra gången. Hoppade iallafall ca. 1 m. så nu känns det inte som att 120 till treårs är så långt borta. Hon gör det inte jätte snyggt men över kommer hon. Tar väl några gånger innan hon har fattat galoppen. Ska löshoppa två gånger till innan hon får några veckors vila. Planen är också att hon ska travas under ryttare innan vilan. Vi får se om det hinns med.

Ungefär hur mycket rider ni era? Tömkör? Löshoppar? aktiverar på annat sätt?

Hade tänkt sitta upp igen idag men vi har is så långt ögat kan nå:mad: Fick greja med henne lite i stallet istället, vi övar på att ha transportskydd på!! och det är inte så kul tydligen, inte på bakbenen iaf.

Min tjej är oxå lite lr inte så lite trotsig nu och det blir defenivit värre när hon brunstar. Hon testar alla gränser som finns - inte så mycket med mig men med ALLA andra.

Härliga hästar:angel:

Min plutt har en liten vila just nu, han har körts ett par gånger i veckan ett tag och jag tyckte det kändes vältajmat nu att låta honom smälta allt det. Underlag och väder har inte varit så kul heller.

Sedan när vi ska igång igen, nästa vecka, blir det nog mer löshäst-träning - dvs han får gå med lös när jag rider storhästen. (blir lite handhästande då också) Promenader, lite tömkörning, ute i skogen och snön. Samt så har jag tänkt mej liiiite mer arbete "på volt" - med "dressyrtänk", dels vid hand (på AR-vis alltså) och dels tömkörd. Körningen tar vi nog upp igen efter årsskiftet. Hoppas hinna med ett par besök på ridhuset innan årsskiftet också, eventuellt löshoppning nån av gångerna (han är aldrig löshoppad i ridhus, bara på min egna ridbana här hemma och hoppat några små sockerbitskryss på lina i ridhus).

Han brukar aktiveras ungefär 3-4 gånger i veckan.

Nu på fredag ska vi åka till kliniken så ska hans vargtand på vänstra sidan plockas bort. Veterinären kikade på honom i fredags och vi konstaterade att det är bättre att vi åker in för ingreppet. Veterinären blev nog lite charmad och tyckte att han hade ett bedårande uttryck och huvud :angel: :love: Men han gillar varken sprutor eller att man grejar med hans mun, tur att han är så söt så att veterinärerna bara gulle-pratar med honom :angel:
Munnen övar vi på men han är verkligen grinig med den, fy tusan vad han avskyr när jag ska träna på att fippla med läppar, tandkött, öppna munnen och kolla osv...en ponny med humör och åsikter, verkligen. Men man kan inte låta bli att älska honom ändå :love:

Du har inte skott henne än?

Jo hon är skodd fram men inte bak. Halkar omkring med bak, som om nån slog undan benen på henne. Och då är det inte så kul att sitta på ryggen. Tänkte inte jag skulle behöva sko henne än utan vänta tills hon ska bli mer riden och jobbad. Hon är skodd fram för hon sliter ner tårna så hemska annars och då blir vinkeln inte bra....

Jahaa okey, jag har skott min dam fram oxå, hon var helskodd förr men tyckte det räckte med fram nu..
Sen tack vare hålväggen så har hon ju inte ås mkt hov kvar på vä fram att gå på och då behövs lite stöd.. hehe

Kul att det går så bra för alla!
Vi har varit iväg hon tandläkaren i veckan för att dra ut vargtänderna och det gick jättebra! Dagen började med att vi åkte transport till kliniken eller vad man kallar det, hon gick på efter kanske 10 minuter. När vi kom dit fick hon lugnande och sedan drog dom ut tänderna. Jag tycker att hon skötte sig jättebra hela tiden, inget bus eller några surheter på hela tiden. När vi kom hem stod hon och sov emot min axel i 45 minuter så hon var nog lite trött och jag hade ont i axeln :angel:
Nu har hon vinter vila fram tills januari, jag har ingen bestämd datum utan jag börjar när det känns bra igen. Hon växer och är rätt trött nu i alla fall så det dröjer nog ett tag. Hur länge och när ska era ha vila?
Jag skrev innan att jag skulle sko henne men det blev så halt här hemma så jag tänkte avvakta lite, när skodde ni som har skott? och ni som inte har skott, när har ni tänkt att sko? Det känns ju onödigt att sko henne i mars och sedan ta av skorna när hon åker på bete i maj men samtidigt vill jag inte sko henne när det är halt ute.
Här är en bild på Yaya innan vi skulle iväg till tandläkaren! :)
yayad.jpg

Bebb är inte skodd ännu och har inte tänkt sko henne förens hon börjas ridas regelbundet så om ett år eller något, om det nu inte visar sig att hon blir väldigt ömfotad eller något annat :)

Hur länge och när ska era ha vila?
, när har ni tänkt att sko?
yayad.jpg

Jag hade tänkt att Phigalle skulle haft minst 4-6 veckors vila nu efter tävlingen den 18 november men jag satte igång med lite miljöträning för några dagar sedan för han växer inte just nu och han vill komma ut och jobba. Han har blivit lite uppkäftigare när jag håller på att dra upp kraftfodret då han inte vill äta allt grovfoder så i morse fick jag ta mej en dust i rundkorallen. Trodde verkligen inte att han skulle ge med sej och jag var alldeles snurrig men så gav han sej och följde mej sedan helt lös mitt minsta lilla steg åt sidan eller bakåt. En kort avskrittning i skogen efteråt. Min hovis har sagt att förhoppningsvis behöver vi inte sko än på några år:)

Shiny har super hovkvalité, men trots det ömfotad och hon kommer att skos när det blir nödvändigt, mkt grusvägar häromkring.

Hur länge och när ska era ha vila?
Jag skrev innan att jag skulle sko henne men det blev så halt här hemma så jag tänkte avvakta lite, när skodde ni som har skott? och ni som inte har skott, när har ni tänkt att sko?

Min har redan fått en lång vila som mer har berott på mig än henne.
Jag har haft dåligt med tid och ingen motivation. Nu har vi i alla fall
börjat komma igång igen, känns skönt.

Jag har inte skott än och ser ingen anledning att göra det förrän jag
märker att det inte fungerar utan skor längre. Det dröjer nog ett bra
tag till för oss..

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 976
Senast: Mia_R
·
Träning Hey alla kunniga! Har köpt mig min första alldeles egna häst nyligen som treåring (-16) och funderar nu lite på framtidsplaner. Jag har...
Svar
3
· Visningar
1 043
Senast: MiniLi
·
Utrustning Detta är alltså av nyfikenhet och intresse, och då jag har Buke till hands så kunde jag inte låta bli att ställa frågan här. Jag tittade...
Svar
17
· Visningar
2 155
Senast: Asko
·
  • Låst
Träning Eftersom att den andra tråden blev så lång och låst så startar jag en ny och förhoppningsvis är jag lite mer delaktig i denna :angel...
58 59 60
Svar
1 188
· Visningar
74 450
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar