Hur går det för era 05:or?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hur går det för era 05:or?

Idag har jag ridit för 2 gången och det går jätte bra!! Lite bus var det idag men hon tycker att det är så roligt. (Och det gör matte med:love:)

16707728.jpg

16707729.jpg

Uppdatering Phigalle:

I går var hovis här för att verka och det gick riktigt bra. Han har sådan bra hovkvalitè så hovis sa att troligtvis behöver vi inte sko än på flera år.

Idag var veterinären här för att ge honom vaccination mot influesna. Jag ville jättegärna att dom skulle titta på tänderna men den sa att det var helt onödigt på en sådan pass ung häst men jag fick gå på antal gånger om att jag ville det så tillslut så tog h*n en titt ändå och blev jätteförvånad när h*n hittade en tand stor som kebenikajse (stavas?:o) och en jättehak. Så om tre veckor ska detta rättas till. Vilken tur att jag inte andvändt bett så mkt på honom och att detta upptäcks innan inridningen.

Phigalle har vilat i 2 veckor nu, vintervila. Men funderar på varför man ska ge vintervila? Han är inte trött, han ligger inte och vilar, han ligger inte ens på morgonen längre när man ska släppa ut. Ska man fortsätta med vila eller kan man sätta igång och träna 3-4g/vecka tills man märker att han behöver vila? Och hur länge ska man egentligen låta dom vila? Phigalle vill ju ut och jobba för han tycker det är så roligt.

Tycker han inte ser mager ut men revbenen syns lite, känns. Ger honom så mkt hö han vill ha, så han alltid har kvar i boxen på morgonen. 2kg morgon, 2kg middag och 5kg i box på kvällen vilket det alltid är kvar 0,5-1kg på morgonen. Har ökat nu till 0.7kg Åsebro Cool.

Om man nu ska träna, kan man tömköra i grimma? Jag hade tänkt att börja tömköra nu i vinter men vill inte göra det än pga tänderna eller ska man som sagt fortsätta låta honom vila i de tre veckorna tills veterinären kommer igen? Oj vad svårt detta är att ta rätt beslut och allt sådant. Eller om man ska fortsätta med andra övningar som inte har med styrning att göra och vänta tills allt med mun är klart?

Så svårt:confused:

Det brukar fungera alldeles utmärkt att tömköra i grimma. Kan dock vara lämpligt att börja på ett inhängnat område. De kan bli lite starka när man bara har grimma på.

Vad bra att du envisade med tänderna. Min tandläkarveterinär rekommenderar att man alltid skall kolla hästarnas tänder innan man sätter ett bett i munnen på hästarn.

På min så tog hon bort två vargtänder. Varför börja med bettet som en obehaglig upplevelse?

När det kommer till vila så brukar jag gå på känsla. Har hästen tex gått hårt en vecka så brukar nästa bli väldigt lugn. Jag personligen är inte så överförtjust i längre samanhängande vila om hästen inte tydligt behöver det (tex vid växtvärk och liknade).

Mvh

Tora

Kl..
Jag rider på min dam själv nu, hoppar upp och skrittar omkring på volten, håller på att lära oss vad skänkel betyder och hur styrning fungerar. Går super.. Hoppas jag ska kunna trava nästa helg.
Hon är så sjukt klok och tar till sig vad man säger. Tur är väll det för skulle hon få för sig att inte ta ned huvet vid tränsning skulle man inte få på det haha. (170 dam) :D

Min plutt körs ju till och med i grimma så jag tycker absolut man kan tömköra i det :angel:

15089647.jpg

(ni får ursäkta den illa fungerande selen på just denna bild)

Annars finns ju både nätta ridkapsoner och olika sorters sidepull att välja på. Personligen tycker jag tömkörning är lämpligare på bettlöst då signaler annars kan bli lite väl grova (man ska komma ihåg att allt "förstärks" genom tömmarna, eftersom de är så långa). Men det är väl en smaksak.

I fredags hämtade jag hem min 2 ½ åring från inridningen. såg honom riden i alla gångarter och sen red jag honom själv! :D Nu är han hemma för vintervila sen är det 3 års som gäller!:banana:

Kl..
Jag rider på min dam själv nu, hoppar upp och skrittar omkring på volten, håller på att lära oss vad skänkel betyder och hur styrning fungerar. Går super.. Hoppas jag ska kunna trava nästa helg.
Hon är så sjukt klok och tar till sig vad man säger. Tur är väll det för skulle hon få för sig att inte ta ned huvet vid tränsning skulle man inte få på det haha. (170 dam) :D

Åå vad kul! Hur lång tid har det tagit för er att komma dit ni är idag? Min tjej är oxå stor 168 cm, hon är inte så förtjust i bettet men hon ger sig efter ett tag. Det är väl bara att tragla vidare... ;)

Jag fick hem henne i sep. Innan har jag vart ute hos henne och red första gången i sommras..
Men sen sep har d vart hårdträning förutom 3 veckor i nov då hon hade vila pga hålvägg.
Hon är dock uppfödd hos travtränare som kört in henne och hanterat henne på samma sätt som sina andra 2 åriga travare..

Min dam tar ner huvet och står lös på gången osv.. superskönt..
Det kommer ska du se! :bump:

Jag har också en stor tjej, 169 hög som är 2 1/2 nu. Idag red jag och min kompis ut en liten liten sväng, bara 10 min. Vi red i skritt och trav och hon var jätteduktig. Tyckte det var spännande att komma utanför ridbanan. Får se om vi tar en tur till nu i veckan.

Jaa själv skulle jag ta en promenad med henne ut innan ridningen. Men hon betedde sig så dåligt så det blev bara massa lydnadsövningar.
Tror hon har kommit in i nån trotsperiod eller så är dte bara för hon brunstar men ville minsann inte göra nått som jag ville idag utan mest vara i luften.

Har era hästar haft nån större trotsperiod än?

Min lillkille har haft tydliga trotsperioder på våren både i år och förra året som 1-åring. Men i övrigt är det nog mest hela tiden så att han försöker testa och se var alla gränser går, vad jag menar med saker, om jag verkligen menar det jag säger och så vidare, som en tonåring. Men han är snäll ändå, köper allting man säger åt honom efter en fråga så att säga.

Din häst kanske inte gör av med så mycket busenergi i hagen just nu? Hagen är kanske knölig/isig eller dylikt? Jag tror ofta att sånt "Jag kan inte koncentrera mej, jag MÅSTE hoppa och stoja!" på unghästarna är uppdämd energi för att de inte kunnat leka så mycket som de behöver, i hagen. Inte lika mycket trots så att säga, som överenergi.

Min plutt har nu haft en period då han busar väldigt mycket med speciellt en av sina hagpolare. Just det går i perioder, ibland kan det vara väldigt lugnt, men så kommer en period då de busar hela dagarna.

ja det kan ju vara så, våra hagar är förjävliga just nu och massa lera så hon vill knappt gå ut på morgonen

Har era hästar haft nån större trotsperiod än?

Min dam är lite trotsig för det mesta tycker jag, men hon har haft perioder
då hon tyckt att det varit svårare att ta till sig en tillsägning och skärpa
till sig. Hon blir gärna grinig när man säger åt henne och oftast resulterar
det bara i att hon slänger lite med huvudet och ser allmänt sur ut, men
ändå gör som man säger. De värsta perioderna har hon dock stått mer
på två ben än fyra. Hon har kommit på att ställer hon sig på bakbenen
kommer hon undan för en kort stund. Det som brukar fungera är att
"hoppa på henne" direkt när man ser små signaler till att hon tänker
resa sig, då kommer hon av sig helt och försöker oftast inte mer den
dagen. Men för det mesta så är hon ändå ganska skötsam, tappar dock
lätt koncentrationen men det beror väl mer på att hon är unghäst än att
hon är trotsig. :)

KL

Ja det är nästan så att man går o väntar på att något ska gå fel...mina två "killar" sköter sig så himla bra att det är creepy:eek:
Shettisen är inkörd, jag kör honom ensam ute och han går hur bra som helst. Bjudningen har börjat komma och han körs 1-2 ggr i veckan nu innan vintervilan. I sommar börjar vi träna på riktigt med att bygga upp muskler o kondition.

Kille nr 2 är min welsh cob och han är bara så gó! Personlig, kelgris, lättlastad, självsäker. Han är insutten, har gått med ryttare i alla tre gångarter. Inga problem. Nu jobbar vi vidare med tömkörning och igår klickade det för första gången på riktigt - han slappnade av och började arbeta med ryggen. Nacke och hals helt avspända. Han kan vara ett energiknippe men har också en förmåga att vara lugn vid rätt tillfälle; t ex när matte ska hålla reda på tömmar, spö etc etc...eller när matte står o knyter svanssnöret på täcket o fumlar hela tiden. Det är tur ingen ser en stå där och fumla med alla grejer:o Han bara står still o kollar in vad matte gör. Nu ska vi fortsätta ett par veckor med tömkörningen, sen vintervila och till våren ska matte upp på ryggen:D

Det är läskigt när allt flyter på - man bara väntar på ngn olycka, skada eller annat elände!

Fick hem ett sto nu i veckan på inridning hon är sadel och tränsvan samt ganska mkt longerad. Jag har börjat longera med sadel och träns (och grimma) och igår började jag hänga lite smått på henne. När jag hängde på henne och gick ett par steg framåt så började hon gnägga på ett speciellt sätt nästan som "brunstgnägg" eller vad man ska säga. Jag har aldrig vart med om detta tidigare är det ngn annan som har det? Hon skötte sig iaf väldigt bra så jag hängde ett par steg sen gled jag av och sen upp igen ett par steg. Ska fortsätta med tömkörning och utterligare hängning så att jag kan sitta upp snart och skritta ett par steg.

He he, det är därför som jag alltid valt valacker...ston har ofta mer än en skruv lös...:angel:

Hukar mig...:D

*knapplån*

Do-re-mi är inriden och går sen 1 månad tillbaka och leker med ponnysarna i hagen på landet. Hon får gå och smälta allt hon har lärt sig fram till ca februari.

Tanken är att visa henne på 3-års till våren. någon som vet när det är?

Do-re-mi
4 Juni -05
De la Gardie - Jocer

/ Kitara_

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 976
Senast: Mia_R
·
Träning Hey alla kunniga! Har köpt mig min första alldeles egna häst nyligen som treåring (-16) och funderar nu lite på framtidsplaner. Jag har...
Svar
3
· Visningar
1 043
Senast: MiniLi
·
Utrustning Detta är alltså av nyfikenhet och intresse, och då jag har Buke till hands så kunde jag inte låta bli att ställa frågan här. Jag tittade...
Svar
17
· Visningar
2 155
Senast: Asko
·
  • Låst
Träning Eftersom att den andra tråden blev så lång och låst så startar jag en ny och förhoppningsvis är jag lite mer delaktig i denna :angel...
58 59 60
Svar
1 188
· Visningar
74 450
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Ta bort tandsten med ultraljud