Sv: Hur går det för era 05r?
Uppdatering Phigalle:
I går var hovis här för att verka och det gick riktigt bra. Han har sådan bra hovkvalitè så hovis sa att troligtvis behöver vi inte sko än på flera år.
Idag var veterinären här för att ge honom vaccination mot influesna. Jag ville jättegärna att dom skulle titta på tänderna men den sa att det var helt onödigt på en sådan pass ung häst men jag fick gå på antal gånger om att jag ville det så tillslut så tog h*n en titt ändå och blev jätteförvånad när h*n hittade en tand stor som kebenikajse (stavas?
) och en jättehak. Så om tre veckor ska detta rättas till. Vilken tur att jag inte andvändt bett så mkt på honom och att detta upptäcks innan inridningen.
Phigalle har vilat i 2 veckor nu, vintervila. Men funderar på varför man ska ge vintervila? Han är inte trött, han ligger inte och vilar, han ligger inte ens på morgonen längre när man ska släppa ut. Ska man fortsätta med vila eller kan man sätta igång och träna 3-4g/vecka tills man märker att han behöver vila? Och hur länge ska man egentligen låta dom vila? Phigalle vill ju ut och jobba för han tycker det är så roligt.
Tycker han inte ser mager ut men revbenen syns lite, känns. Ger honom så mkt hö han vill ha, så han alltid har kvar i boxen på morgonen. 2kg morgon, 2kg middag och 5kg i box på kvällen vilket det alltid är kvar 0,5-1kg på morgonen. Har ökat nu till 0.7kg Åsebro Cool.
Om man nu ska träna, kan man tömköra i grimma? Jag hade tänkt att börja tömköra nu i vinter men vill inte göra det än pga tänderna eller ska man som sagt fortsätta låta honom vila i de tre veckorna tills veterinären kommer igen? Oj vad svårt detta är att ta rätt beslut och allt sådant. Eller om man ska fortsätta med andra övningar som inte har med styrning att göra och vänta tills allt med mun är klart?
Så svårt