Hur går det för era 05:or?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hur går det för era 05:or?

Shit! Allas 05:or ser så "färdiga" ut. Min skrutta ser fortfarande ut som en liten bebis!

Sen sist har vi blivit tömkörda några gånger. Går super bra! Första tömkörningen var absolut inga problem. Hon fattade på en gång hur man skulle göra.

Vi har också löshoppat...det gick väl men hon fattade inte riktigt grejen. Lösgalopp ville hon inte vara med om överhuvudtaget. Hon skuttade lite halvhjärtat över de små hindrena och stannade sen 2 meter efter och väntade på att jag skulle leda bort henne.... :smirk: Trodde att jag skulle få se lite bus men nej nej...

Har fuskat lite också. Har suttit på henne ungefär en gång i veckan, bara så att hon inte ska glömma och sist så skrittade vi faktist några steg också :angel:. Hon brydde sig inte ett smack!

Hon är så cool min skrutta!

första tömkörning (dålig kvalitet, tagen m. mobil)
16580763.jpg

Andra tömkörningen:
16580838.jpg

16580839.jpg

BUS!
16580768.jpg

16580771.jpg

Typ uppställda..
16580772.jpg

Senast ändrad av en moderator:

Inte tycker jag att hon ser "ofärdig" ut i kroppen heller!
Min är ju rätt grov och aningens överviktig (*hrm* :o) så hon ser ju lite kralligare ut helt enkelt... Finns MÅNGA unghästar som är mindre färdiga än din!
Jättefin!

*kl*

Jag fick just kvälls-theet i vrångstrupen; det är bara FEM månader kvar till 3-årstesten?!? :crazy:

Hur går det för er som ska vara med?
Känner ni att ni har en plan som kommer fungera?
Hur långt har ni kommit utbildningsmässigt?

Ni som visat unghästar tidigare; hur fort går det att träna till 3-års testen?
Hur många gånger bör man ha löshoppat?

Jag förstår inte hur det plötsligt är så kort tid kvar, tycker det var alldeles nyss jag såg hästarna födda 2004 göra sina 3-årstest i våras....

Jag har tänkt vara med på 3 årstestet.

Vi har varit på löshoppning 3 gånger i höst och så har han fått prova på det tidigare i våras. Han vet vad han ska göra så han kommer inte löshoppas mer iår. Jag har skrittat på honom utan problem och ska rida ett par gånger den här veckan också, går allt bra kanske vi provar trava :) Har tänkt att vi ska prova på alla tre gångarter innan vintervilan som blir någon gång i dec till jan/feb.

I vår blir det lite löshoppning, tömkörning, körning, skogpromenader och ridning, variera träningen så mkt som möjligt. Plus få in viloperioder. Så är planen i alla fall och jag tror och hoppas att han ska hinna bli mogen inför 3årstestet i Maj.

Förhoppningsvis kommer han busa med sin nya kompis i vinter (ett stoföl) så han får lite bättre kondis ;)

Tackar tackar! Nä på bilderna ser det inte så farligt ut men jag tycker att det ser "värre" ut irl men det kanske bara är jag...

Jag hade tänkt att vara med på treårs och min är inte riden nåt (om man bortser från 10 meter skritt uppsuttet då...) Löshoppad en gång är hon. Är inte det minsta orolig för inridningen då hon tar allt med ro. MEN det är så mycket annat...detta är ju min första tvååring och jag känner att jag inte har så stor koll. Men tror att vi borde vara färdiga tills maj.

Ska försöka löshoppa henne regelbundet framöver för där behövs det träning!

Det jag inte hade tägit med i min beräkning inför treårs var ju alla dessa växtperioder... Tycker dock själv att hon inte ser ut att vara inne i "värsta" perioden nu så funderar på att börja rida lite smått. Vad tror ni?

Jag hoppas det blir treårstest även för ponnyer här i Umeå nästa år, annars måste vi åka så långt och det beror litegrann på om det krockar med eventuell hingstpremiering, hur mycket lille-plutt orkar med.

Men om det blir i Umeå så är planen att vara med! OM han skulle bli godkänd ser jag det som en god merit också, om han får bra resultat på ett treårstest förstås (med dåliga poäng är det sämre :o ). Med ponny är det ju också lite lugnare, utan ridningen. Skulle nog inte vilja vara med om det krävdes ridning, om jag haft en stor häst. Blir nog mer press och stress på något vis?

Jag är ganska lugn för själva visningen. Vi har ju tränat en del på visningen vid hand, det kommer ju läggas lite krut på nu i vinter förstås också, men som sagt, det är finslipning som det handlar om.
Lösgalopp går rätt bra, när vi varit i ridhus så är han riktigt duktig på att galoppera lugnt och sansat, vända in när jag ber, och byta varv.
Han är löshoppad en del i somras och höstas här hemma, och jag tror det ger med sej även med avstånden och höjden (han är rätt liten och det blir lite långt för honom) med lite övning under våren.

Det som behövs är mer miljöträning, han är lite lätt-distraherad när det finns brudar i närheten ännu, och man vill ju att han ska visa sej från sin bästa sida. :angel:

Jag hade hoppats på några löshoppningsträningar på Hippologum under våren, men har inte hört något om något sånt, håller fortfarande tummarna. Annars får vi åka till ett annat ridhus och träna några gånger, men det är inte alls en lika stor anläggning och där har han redan varit några gånger.

Om inte annat kanske vi bevistar ett par körträningar på Hippo i februari-mars bara för att platsen inte ska vara helt ny för Hjärtat.

Det ska i alla fall bli spännande och kul den här våren! :bump:

Idag har jag suttit upp för första gången :bump: det gick super bra :banana:. Vi skrittade en bit och sen satt jag av, allt gick som på räls. Har hängt på henne 2 ggr tidigare och även det har hon tagit med ro. Har tänkt hinna med att lära henne vad gas och broms från ryggen är innan vintervilan.

Vi har oxå tänkt delta i 3 års test bara hoppas att tiden räcker till och att hon får vara frisk och inte ha allt för mycket växtperioder.

Hon är både tömkörd och longerad utan problem och löshoppad, men där behöver hon lite mer träning. Det borde inte bli nåt problem att hinna med till 3 års men man ska aldrig säga aldrig det är ju unghästar ;)

Hur går det för er som ska vara med? Det går bra, sitter på henne och skrittar än så länge, men det blir ingen vintervila för vår del eftersom skadan kom och då fick hon sin vila då.

Känner ni att ni har en plan som kommer fungera? Japp med en liten omorganiserad vila bara haha

Uppsittning, tygeltag fram och bak utan ledare.

Ni som visat unghästar tidigare; hur fort går det att träna till 3-års testen? Förra året gjorde jag en klar på 1,5 månad
Hur många gånger bör man ha löshoppat?olika men du ska ha en fungerande rutin och sen är dte bra om de människorna är med på treårs oxå brukar jag tycka, så allt är som vanligt.. Löshoppning fattar de gsk fort

*delvis knapp*

Hur pass mycket har era vuxit nu under höst/vinter? Hur mycket mer tror ni dom kommer att växa?

Min -05 ser otroligt "barnslig" ut än i kroppen,men väldigt vuxen i huvudet..Har växt jämt under hela året,inte förens nu bakdelen börjar växa över,han har varit mycket jämn annars,är det normalt det?

Hur går det för er som ska vara med?
Känner ni att ni har en plan som kommer fungera?

Har precis hämtat hem min tjej från utbildaren. Hon är riden i alla gångarter både ute och på ridbana/i ridhus. Hittar formen mer och mer. Hon har skött sig super så det är bara att hoppas på att det håller i sig :) Hon är löshoppad en del i våras, och vi kommer ta upp det igen i jan-feb och då åka till ridhus och löshoppa ca 1g/v. Det känns som vi är väl förberedda. Hon ska snart få en viloperiod nu och bara vara häst. Sen får vi se om jag har kvar henne, hon är ständigt till salu... är rädd att hon blir för liten för mig, tyvärr :(

ingen som har svarat på min fråga så jag stället den igen.

mitt sto har ännu inte visat några tecken på brunst, har era det? när brukar det komma igång? borde jg vara orolig?

jag hade tänkt betäcka henne i vår.... men om hon inte brunstar så kan det bli svårt..

konstigt... min brunstade som åring redan. Det märks tydligt när hon brunstar.

Grattis, kul att det gick så bra!

KL
Nu händer det mycket för oss. Idag har jag ridit med 38 graders feber men man måste passa på när solen är framme! :bump: Idag satt allt hur bra som helst. Vi travade, skrittade, gjorde halt och svängde helt utan röstkommandon. Det känns bra att hon vet vad hjälperna betyder nu. Jag har tänkt att hon ska få vila från ridningen fram tills i alla fall februari nu, det känns som om hon kan det hon ska kunna.
Den 4 december ska vi åka till tandläkaren och dra ut vargtänderna, jag hoppas att det går bra med transporten och allt men det har aldrig varit något problem innan.
Yaya ska även skos fram någon gång under de kommande veckorna eftersom att hon är väldigt öm när hon går på grus och det måste vi göra varje gång vi ska någonstans så jag tycker det känns bättre än att hon ska gå runt och ha ont.
Snart ska hon även få sin vintervila men det får bli när det är fruset så att hon kan gå i de större hagarna.
Hoppas det går bra för alla andra med!

kimmis87: Yaya började brunsta när hon var runt 1,5 år. Jag tycker du kan lägga ut frågan på avel, jag tror dom vet bättre än i alla fall mig om hur det ska vara :)

Jag kommer inte ihåg om jag svarade sist du frågade, har för mig att
jag gjorde det men vet inte säkert.. (minne som en guldfisk, ja!)

Zakira brunstade i alla fall redan som ett-åring och det märktes tydligt
då, och det gör det fortfarande.

Men att lägga ut frågan på avel är nog ingen dum idé, de har nog stenkoll!

Shit! Allas 05:or ser så "färdiga" ut. Min skrutta ser fortfarande ut som en liten bebis!

Din ser definitivt mer färdig ut än vad min gör. Nu har jag tyvärr inga
nytagna bilder, kommer snart, men hon ser ut som ett hopplock av
fem olika hästar. :) Fina bilder på tömkörningen! :)

de sa att det inte var jätte ovanligt, men det var o andra sidan bara en som svarade....

men jag ska ju ultraljuda henne innan hon får åka iväg till sin blivande make... (hon är ju arab och i arabernas värld får man ha många fruar :love:)

men funderar på att stalla upp henne hos tränaren månaden innan, hon har ju hingst... låta dem stå brevid varann och kanske gå brevid varann i hagen.... samt nosa på varann under kontrollerade former...
gud vad skönt med en person som har koll på sin hingst, han betäcker endast på komando, annars bryr han sig inte :love::love:

gud vad skönt med en person som har koll på sin hingst, han betäcker endast på komando, annars bryr han sig inte :love::love:

Låter som mitt ex. Haha. Nej då. Nej men det låter ju riktigt bra, hur
sjutton lyckas man med det?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 976
Senast: Mia_R
·
Träning Hey alla kunniga! Har köpt mig min första alldeles egna häst nyligen som treåring (-16) och funderar nu lite på framtidsplaner. Jag har...
Svar
3
· Visningar
1 043
Senast: MiniLi
·
Utrustning Detta är alltså av nyfikenhet och intresse, och då jag har Buke till hands så kunde jag inte låta bli att ställa frågan här. Jag tittade...
Svar
17
· Visningar
2 155
Senast: Asko
·
  • Låst
Träning Eftersom att den andra tråden blev så lång och låst så startar jag en ny och förhoppningsvis är jag lite mer delaktig i denna :angel...
58 59 60
Svar
1 188
· Visningar
74 450
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar