Hur går det för era 05:or?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hur går det för era 05:or?

Nu ger jag mig in i leken jag också.....

Mitt lilla sto är sutten på, longerad och promenerad med. Ska tömköra för första gången idag och försöka löshoppa nästa vecka. Skruttan är inne i en växtperiod så vill inte sitta på henne för mycket men tänkte underhålla det typ en gång i veckan så att hon inte glömmer.

Hittills har hon visat sig helt fantastisk i temperamentet. Lugn och orädd, precis som jag vill ha dem! Eftersom hon är uppvuxen på en gård på landet så var hon inte van vid bilar, bussar, cyklar m.m. men hon bryr sig ingenting!

Ska försöka fixa bilder idag....om kameran vill funka....

*kl* Jag har fullt upp med att gotta mig i den förvända galoppen, öppnor,slutor och annat skoj på min duktiga femåring. Så tvååringen som redan i våras var sadel och tränsvan, löshoppad, longerad, får vänta tills i vinter innan jag börjar tömköra i maskinhallen och hänga på honom. Om det blir mycket snö, så sitter jag gärna upp första gången då. Man landar så mjukt i snö...
Jag jobbar heltid och är inte hemma förens vid halv sex. Efter att ha mockat tre boxar och tagit in foder, så räcker det med en häst i taget i veckorna. På helgerna får han mer uppmärksamhet i form av pälsvård. Han har redan en lång päls som ofta är täckt med lera...
I övrigt är han ganska barnslig fortfarande, leker mest med sin shettiskompis.

jättefina bilder! han ser alltid så lugn och fin ut! :)

KL
nu har jag och yaya både skrittat och travat men jag tänkte lägga in en vila snart och efter den så ska vi inte träna på att rida mer förrens till våren. hon har i vilket fall som helst varit jätteduktig! aldrig några problem, hon går dit hon ska, hon travar när hon ska och står still när hon ska. Hon är verkligen super duktig!

Tack tack, jo han är väldigt lugn men snabb i sina röreslser när han känner för det (typ kicka efter ngt otäckt). Jag har arbetat mkt med att träna och hantetra honom lugnt för jag vill inte återuppleva det som var förra vintern/våren men jag har lite bättre självförtroende, vet hur han ska behandlas och känner honom bättre nu så det ska nog inte vara några problem om det inträffar.

Vad roligt att det går bra med yaya!!! Har du inga bilder, hon är så himla fin!:love:

Knapp.

Imorse var vi på kliniken..
Saxar från min blogg:

Imorse var det dags för klinikbesöket. 06:39 åkte jag hemifrån och släppte ut hästarna.
08:00 börja vi lasta och gullehästen gick rakt in och stod stilla och perfekt hela resan. På kliniken skötte hon sig exemplariskt, många blev förvånade över att hon bara var 2.
Springprov för David, visade inget sen in till Ubbe och fixa hovarna.
Hålväggen hade krypit desto högre upp än Helena öppnat så det var bara att öppna upp allt och karva ur all röta. Hon stod stilla och skötte sig, fick dock domostedan i fall att men det tog inte, haha.
Hoven öppnades upp så mkt så att det mjuka inuti hoven kom fram, hon hade dock ingen hålvägg på höger fram utan det var bara en spricka som bildats pga överansträngning.
Fick på en ringsko och blev varmskodd båda fram, det luktade lite äckligt tyckte hon.
Sen blev det gips på och coflex. Hemma då är det boxvila i 14 dagar tills återbesöket ska ske. Kan gå ut med henne lite men då är det plastpåsar och silvertejp runt gipset som gäller så det inte blir blött.
Nu kommer jag iaf få byta gips var tredje dag och fixa o greja.
De sa iaf att det var bra att jag tagit tag i det INNAN hon hade börjat markera på något sätt att hon hade ont för då skulle rötan krypit så långt upp att det nästan skulle va omöjligt o fixa. 4 år trodde de att hon skulle bli om jag låtit det vara.

Åh herregud vad skönt att du upptäckte det i tid. Hoppas att pållan kryar på sig nu.

usch ja kan inte vara lätt när man är liten och inte förstår:(... får hoppas att hon klarar det bra iaf:)

Nu åker vår -05a på inridning om två veckor till Sandra. Ska bli spännande att få se hur det går. Hon är väldigt stor, runt 170 och växer fortfarande. Mamma är bara 162 cm, vi trodde hon också skulle bli liten mn tji fick vi. Hon är iaf sadeltämjd redan, och löshoppad en del, men hade mycket sadeltvång i början. Går allt som det ska så får hon gå treårstest i vår och sedan betäckas. Hon är e. Don Romantic -Sunny Boy (e. Sandro Hit) -Akzent II. Mamma är imp. från Oldenburg.

kl

Idag så har jag skrittat några varv i hagen, han skötte sig jättebra! Har bara skrittat en gång tidigare och suttit upp några gånger.
Nästa helg blir det sista löshoppningsträningen för i år och efter det har jag tänkt att sitta upp och skritta och ev trava på honom. Sedan blir det lång vintervila :)

I veckan så hade vi sista träningen i tömkörning för iår, har en tjej som kommer och hjälper mig ibland. Det gick också jättebra!

Några nya bilder:

http://i201.photobucket.com/albums/aa96/zobori/PA280029.jpg
http://i201.photobucket.com/albums/aa96/zobori/PA280023.jpg
http://i201.photobucket.com/albums/aa96/zobori/PB050002.jpg

*kl*
Har inte skrivit här på ett bra tag.... Men allt flyter på åt oss. Hade ju tänkt att vi skulle vara med på 3-års testet till våren. Tycker att det ska bli så himla skoj.

Har gått och väntat på planeringen för löshoppningen och nu har den kommit! :banana: Ska bli så himla skoj att få börja hoppa lite igen! :bump::bump: Få se om han har utvecklats och mognat.

Visst är det väl skoj att jobba med sina pållar!

Här tar vi det lugnt.Har varit på en NH kurs med goda resultat

15803547.jpg

15803550.jpg

Annars lalla vi mest runt hemma och gör lite av varje.Har hängt på henne en gång bara.

är det bara jag som inte tänker rida in än??

Nejdå! Jag har inga planer på inridning förrän till sommaren. Pemba är fortfarande liten, och jag har ingen brådska. Vi har också jobbat vidare med mer NH-övningar. Fröken lär sig snabbt, även om minnet ibland är lite väl kort...:angel:

Jag märker att hon vilar mindre och inte blir lika trött i huvudet som för ett halvår sedan. Men efter en halvtimmes övning/promenad brukar hon börja se sömnig ut. Jag jobbar henne fortfarande bara 2-3dagar i veckan, men har tänkt öka på det.

Här kommer lite nya bilder, inte så skarpa tyvärr. Hon har björnpäls!

Lsdrift064.jpg

Lsdrift096.jpg

Lsdrift100.jpg

Låter som om vi jobbar lite lika... :) vad roligt.

Din häst er mkt fin ut tycker jag.

Jag tror att min växer nu...igen då hon är lite rastlös och stirrig...

måste bara lägga in lite bilder på min 05:a... nu när jag vet hur man gör
Lsdrift055.jpg

Pselma1.jpg

hon är ganska skitig... men ändå... ho är min sötnos:love::love:

vad fin hon är! :love:
det kommer nog bilder från mig med lite senare idag, om min kamera börjar funka igen!

tack!

jag ska nog försöka ta lite bilder imorrn oxå... med mammas kamera... men vi får se... jag har ingen direkt mark som är bra att springa på för tillfället... lerigt och halt... eller så är det meter långt gräs... och jag lyckas aldrig få med hur lätt och elegant hon rör sig på bild... kontigt det där....

KL

Idag har min kompis varit med och skrittat lite på Yaya bara för att hon ska bli van vid lite andra människor, hon har fått för sig att alla människor förutom jag är farliga. Det gick bra under de fem minuter som hon satt på henne i alla fall. :)

Här kommer en bild på båda två, på vägen till hagen!
Bild960.jpg

Knapp.

Imorse var vi på kliniken..
Saxar från min blogg:

Imorse var det dags för klinikbesöket. 06:39 åkte jag hemifrån och släppte ut hästarna.
08:00 börja vi lasta och gullehästen gick rakt in och stod stilla och perfekt hela resan. På kliniken skötte hon sig exemplariskt, många blev förvånade över att hon bara var 2.
Springprov för David, visade inget sen in till Ubbe och fixa hovarna.
Hålväggen hade krypit desto högre upp än Helena öppnat så det var bara att öppna upp allt och karva ur all röta. Hon stod stilla och skötte sig, fick dock domostedan i fall att men det tog inte, haha.
Hoven öppnades upp så mkt så att det mjuka inuti hoven kom fram, hon hade dock ingen hålvägg på höger fram utan det var bara en spricka som bildats pga överansträngning.
Fick på en ringsko och blev varmskodd båda fram, det luktade lite äckligt tyckte hon.
Sen blev det gips på och coflex. Hemma då är det boxvila i 14 dagar tills återbesöket ska ske. Kan gå ut med henne lite men då är det plastpåsar och silvertejp runt gipset som gäller så det inte blir blött.
Nu kommer jag iaf få byta gips var tredje dag och fixa o greja.
De sa iaf att det var bra att jag tagit tag i det INNAN hon hade börjat markera på något sätt att hon hade ont för då skulle rötan krypit så långt upp att det nästan skulle va omöjligt o fixa. 4 år trodde de att hon skulle bli om jag låtit det vara.

Wieeee!
Var på ÅB idag. Först sa de att gipsningen var mycket väl gjord och sen att det såg jävligt bra ut med hålväggen..
Hon får gå ut i hage igen och ingen gipsning eller plastning behövs, ska bara lägga på ett gel på kvällstid så det inte är helt oskyddat.
Men jag kan börja sätta igång henne igen!!
UNDERBART!

14703933.jpg

Den andra tvååringen har dock gått o skadat sig förra veckan, skärde upp hela bakbenet.. men det är mer lätt läkt!

Igår var det tävlingsdebut för både mej och Phigalle. Allt gick över förväntan och vi kom 1:a av 4 startande på showmanship at halter och 2:a av 5 startande på Trail at halter.
Första gången han åkt iväg så, första gången han varit i ett ridhus samtidigt med andra hästar.

011.jpg

002.jpg

007.jpg

010.jpg

Hejsan allihopa! :bump: Jag har en 05:a på foder nu för ev. senare köp :) Han heter One of a kind men kallas för Uno..Han är med i denna tråden redan, men jag tänkte bara uppdatera lite :) Jag är ny här också så jag tänkte att det hade varit kul! Jag har haft honom i 3 veckor ungefär..Han är otroligt lättlärd och social, och har en stark personlighet. Han är min första egna häst och jag kunde inte hittat en mysigare liten kille :) Han var lite longerad/sadelvan när han kom.. Hittils så har vi tömkört,löshoppat,longerat med/utan sadel, gått promenader i skogen,hängt/suttit på honom och även skrittat lite :p
Är helt förälskad i denna söta häst! :love: Så fina hästar ni andra har också! Kul att se vad alla gör :) Jag kan uppdatera lite med lite roligare bilder när vi tömkör m.m. men detta var dom enda bilderna jag hade på denna datorn..
Hälsningar från Matilda och Uno! :banana:
SV103337.JPG

goding.JPG

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 976
Senast: Mia_R
·
Träning Hey alla kunniga! Har köpt mig min första alldeles egna häst nyligen som treåring (-16) och funderar nu lite på framtidsplaner. Jag har...
Svar
3
· Visningar
1 043
Senast: MiniLi
·
Utrustning Detta är alltså av nyfikenhet och intresse, och då jag har Buke till hands så kunde jag inte låta bli att ställa frågan här. Jag tittade...
Svar
17
· Visningar
2 155
Senast: Asko
·
  • Låst
Träning Eftersom att den andra tråden blev så lång och låst så startar jag en ny och förhoppningsvis är jag lite mer delaktig i denna :angel...
58 59 60
Svar
1 188
· Visningar
74 450
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar