Hur går det för era 05:or?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hur går det för era 05:or?

*kl*
testade longera Bebban lite idag (första gången va igår) och det gick ganska så bra travade runt ca ½ varv sen bockade hon lite men stor skillnad från igår då han va mer i luften än på backen :o däremot så rullade hon sig 6 ggr under dessa få minuter vi försökte oss på att longera. så hur ska jag göra för att inte få henne att dyka med näsan och rulla sig ? har henne inte inspänd eller något utan bara i repgrimma

Jag vill påstå att det handlar om uppmärksamhet på dig. Longeringen ska ju inte vara något relax-moment där hon akn göra som hon vill, utan det är en stunds koncentrerat arbete. Hur är hon i resten av hanteringen, så som när du leder henne? Har hon uppmärksamheten på dig?

Jag skulle se till att hon under hela longeringspasset fokuserar på dig. Gör hon inte det skulle jag gå över till ledövningar. Om hon oftast har fokus på dig, men ibland tappar den, skulle jag stampa i backen, tjoa till eller något annat för att få henne att inte lägga sig ner. Ser du när hon är på väg att lägga sig? Fånga uppmärksamheten!

jag har en liten underbar 05:a som faktisk har kommit ganska långt i utbildningen riden. van vid träns sadel, tömkörd, riden några gånger av liten tjej på 30 kg i skritt och trav och det är inga som hällst problem. Sen e hon löshoppad några gånger, van vid släp själv och i sällskap (går rakt på utan problem). Hon är även van vid att gå som hand häst i alla gångarter =) En underbar liten tjej som är korsning arab/travare. Nu är hon 156 cm å växer väll förhoppningsvis några cm till. Hon är svett fux med bläs och 2 vita strumpor bak. tyvärr så har hon ej gjort något nu på ett tag pga hon blivit alergisk mot något som varken vi eller veterinären visste vad det var men så nu har vi börjat med havre fri mysli å de ser ut att gå åt rätt håll så förhoppningsvis var det havren hon ej tålde =/... men när hon är frisk så e de ridning som gäller (lite smått i alla fall). hon ska vara rider i skritt, trav och galopp innan sommaren sen ska hon ha ett långt sommar lov utan matte, sen börjar alvaret igen =) så hade jag planerat hennes inridning

Jag är osäker på om jag skulle se det som något negativt :angel:
Jag skulle nog bara se det som en ypperlig ingång att lära hästen ligga på kommando. Men Ok - jag är inte så "standard" i mitt synsätt :rofl:

*kl*

Det går bra med min 2-åring!

Vi har varit på kurs, vilket blev lite överkurs (:angel: dålig ordvits, sorry) då det här med nya kompisar och hästar som gick in och ut hela tiden var väldigt mycket för skallen...
Arbetspassen blev alltså inte lika lyckade som på hemmaplan men man måste ju någon gång börja träna på att åka bort också!

Jag har SUTTIT på min fina unghäst!! :bump:

Först på kursen, med ledare och hjälp upp men nu också på hemmaplan då jag suttit upp själv (från pall) skrittat en liten volt och gjort halt, skrittat ny volt och sedan suttit av.
Med andra ord har jag inte "ridit" henne ännu men suttit på och åkt i alla fall!
Vad fort det går med unghästarna! Snart är de ridhästar!

Det är ju en bra bit kvar till att rida i alla gångarter, få hjälperna att fungera och kunna styra också :angel: men vad 17, vi är ju på G i alla fall!!

kl.

Nu har vi haft första transportträningen eftersom hon måste kunna åka på måndag då vi ska till kliniken haha.
Inge problem alls bara knatar in och ställer sig och tittar ut fram, har dock inte stängt luckan än det blir imorogn tror jag..

Skönt med lite aktivitet nu när jag inte får rida.
men hästen är verkligen så himla genomärlig älskar hennes sätt

*kl*

Det går riktigt bra med min nu. Han är sutten på och riden i skritt, halt, svänga åt båda hållen mm. Sitter på max 5-10 min 1 ggr vecka.
Han är än så länge väldigt snäll o lugn. Jag är så gott som alltid själv när jag jobbar med honom. Använder pall när jag sitter upp.
Han är nu ca 166 cm. e. Bocelli-Stanford-Modesto
Här är en bild när han gosar med syrrans sambo.

kaleo-okt.jpg

*kl*

Här går det framåt vill jag lova. Har lasttränat lite idag. Vi har visserligen åkt transport innan men träning kan man ju aldrig få för mycket av. Hon bara kliver in och tar en tugga mat och går ut när jag ber henne backa igen.
Sen longerade vi en liten runda i paddocken och hon är ju bara så:love:. Gör allt så himla enkelt hela tiden. Min lilla prinsessa:love::bump:

film från longeringen

förresten... hur gör ni med era småttingar... min har fått så jäkla tjock päls... svettas som bara den av lite motion... men jag vet inte om det är så bra å klippa henne... men det tar ju en evighet innan hon torkar igen... Hur gör ni??

Jag tänkte klippa Peia vid sista rycket framåt januari-februari. Hon ska ju gå 3-årstest i maj och då vill jag låta henne slippa pälsfällning mitt i förberedelserna.
Helklipper antagligen inte utan kör en täckesklippning eller dylikt.

jag har täckat upp.
Hon har ingen päls alls nästan under täcket bara i ansikte där hon ser ut som en nallebjörn

ja jag tänkte isåfall bara klippa halsen och över bogen... men jag tänkte att de kanske behöver sin päls när de är så små... hon har varit täckad oxå men ändå satt en del päls

Imorgon kommer det en till 05:a hem till mig.
Sto helt ohanterad nästan E. Looping som ska ridas in och visas på treårs för att sedan säljas åt ägaren , Kommer bilder sen :)

åh vad spännande ser fram emot bilder på det lilla livet:bump:

*KL*

Nu ger jag mig in i tråden igen efter en månads vila för lilltjejen.
Selma ska nu "igång" igen. Hon har tidigare varit sutten på ca 8 gånger och varit riden 4 gånger i skogen. Vi har hunnit skritta, trava och galoppera.

Imorgon eller på söndag tänkte jag köra igång med henne igen. Hon ska ridas en del samt komma igång med löshoppningen. Hon löshoppades förra hösten vid några tillfällen och det funkade bra. Hon är väldigt självgående :D Galopperar när man säger till och gör halt när man vill!

Under vilan har hon dessutom passerat 160 cm gränsen :D

kl
Shiny är lite riden idag, i mörkret på stallplanen, första gången kombination sadel/ryttare.. O andra gången med vuxen ryttare, innan har min dotter suttit på till o från hage.. Hon skötte sig super. Kul kul:love:

Uppdatering Phigalle:

Phigalle har vilat i två veckor igen och nu har vi tränat 2 dagar denna veckan men han är lite trött så nu har/får han vila tors,fre,lör,sön så kör vi igång på måndag igen så vi hinner träna lite till inför tävlingen. Tävlingen är om 2 veckor och efter ska han få vila helt minst en månad.
En dag denna veckan så sadlade jag,tränsade, satt upp utanför stallet och red på riktigt för andra gången ( jag har räknat en gång på riktigt i sensomras då jag red i rundkorallen i ca 5-10 minuter med sväng, start och stop. Dom andra gångerna har jag ju bara blivit ledd eller skrittat typ 5 meter). Granntjejen red på sin ponny före och vi red en liten skogsslinga på ca 10 minuter. I början gick han jättesakta och höll koll på mej vad jag begärde och var rädd för att göra fel men väl inne i skogen längde han på steget, slappnade av till en urskön vägvinnande skritt:love:. Provade trava för första gången, lite skänkel och mitt komando för trav så började han trava lugnt påen gång och efter ca 10 meter en lugn och mjuk avsaktning:love: Red hela tiden på långa tyglar och på hemvägen satt jag av,lossade på gjorden,tränsade av och ledde hem honom i grimma. Hur har han lärt sej vad tygeltag är när jag bara tömkört en gång ordentligt förut? Ja se den hästen som gör allt för att förstå mej. La tom en volt i slutet av lilla ridturen och han följde tygel och skänkeln mmkt fint och mjukt.

jag vet att det blev lite luddigt men jag hoppas ni förstod ändå;)

Bilder från första ridturen i skogen, vi till höger.

http://i105.photobucket.com/albums/m201/amazonjon/Phigalle/1.jpg
http://i105.photobucket.com/albums/m201/amazonjon/Phigalle/2-1.jpg

forts.

Vi har även varit i ridhuset för andra gången. Lastning går väl så där. Han går upp en bit sedan så skiter han it och backar, får han inte som han vill sparkar han bakut *suck*. Men med lite stöd av en lina så kliver han in på bra.

Tränade lite trail. Klev över bommar i skritt (slår i alla så klart), lite över bommar i trav (slår i alla så klart även där med). Provade även att gå över en matta/presenning. tränade även hans rädsla för grepar, han kickar så förskräckligt mot dom.I slutet var han så trött att han stod mitt i ridhuset och lätt oss sätta på täcket och transportskydd utan att röra en fena helt lös så nu är det vila som gäller i 4 dagar. Föresten är det Akila på de första bilderna sedan jag.
3-1.jpg

7.jpg

http://i105.photobucket.com/albums/m201/amazonjon/Phigalle/9.jpg
http://i105.photobucket.com/albums/m201/amazonjon/Phigalle/4-1.jpg
http://i105.photobucket.com/albums/m201/amazonjon/Phigalle/5-1.jpg
http://i105.photobucket.com/albums/m201/amazonjon/Phigalle/10.jpg
http://i105.photobucket.com/albums/m201/amazonjon/Phigalle/11.jpg

jättefina bilder! han ser alltid så lugn och fin ut! :)

KL
nu har jag och yaya både skrittat och travat men jag tänkte lägga in en vila snart och efter den så ska vi inte träna på att rida mer förrens till våren. hon har i vilket fall som helst varit jätteduktig! aldrig några problem, hon går dit hon ska, hon travar när hon ska och står still när hon ska. Hon är verkligen super duktig!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 976
Senast: Mia_R
·
Träning Hey alla kunniga! Har köpt mig min första alldeles egna häst nyligen som treåring (-16) och funderar nu lite på framtidsplaner. Jag har...
Svar
3
· Visningar
1 043
Senast: MiniLi
·
Utrustning Detta är alltså av nyfikenhet och intresse, och då jag har Buke till hands så kunde jag inte låta bli att ställa frågan här. Jag tittade...
Svar
17
· Visningar
2 155
Senast: Asko
·
  • Låst
Träning Eftersom att den andra tråden blev så lång och låst så startar jag en ny och förhoppningsvis är jag lite mer delaktig i denna :angel...
58 59 60
Svar
1 188
· Visningar
74 450
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar