Sv: Hur går det för era 05r?
En liten uppdatering härifrån också!
Lejonhjärta har blivit körd ett par gånger i veckan nu i höst. Allt har gått superbra tills för 3 gånger sedan, då han blev het eller stressig när vi vände hemåt och jag förstod inte riktigt varför. Gången efter var han likadan. Gemensamt för båda gångerna är att vi körde betydligt kortare än tidigare gånger, på grund av underlaget, så min gissning idag är att han tyckte det blev konstigt när vi frångick rutinerna (han är ju
väldigt arbetsvillig och förväntade sej nog längre turer).
Så nu sist var jag noggrann, vi styrde lite på vägarna nedanför huset där han är supertrygg, övade lite travupptagningar och halter. Han är så duktig så mattehjärtat blir löjligt stolt
Styrde sedan iväg inåt byn. Han var verkligen kanon nu, lyssnade bra, lugn och väntade superfint på mej. Börjar få ett bra driv så han kan trava rätt långsamt och med fin takt, utan att vingla = mycket positivt! Han ser också supernöjd ut när han får jogga på så, öronen fram och spänstig och läcker. Avbrotten är det väl lite si och så med, fem gånger av tio tar han dem på momangen men de där andra 50% så får jag "WHoaw"-a en liten stund
- han lyssnar men vill gärna fortsätta jogga.
Jag hade någon teori om att det är själva vändningen med vagnen som gör honom lite stressad, så denna gången fick sambon hoppa ur vagnen och gå fram som moraliskt stöd (när han vart sådär stressig tidigare så gjorde det hela skillnaden när sambon gick bredvid huvudet, då vart han helt lugn) och smeka lite på halsen just i vändningen. Och tjoflöjt, så lugnt det var på hemvägen sedan! Skrittade på, frustade, men lugnt utan minsta taktinslag. Mötte en bil på hemvägen, första gången när han är i vagn (han är van trafik sedan innan) men det var lugnt också. Han är så COOOOOOL!
Jag satt bara och NJÖT! Nu ska han få en lite mindre vila från vagnen, det är ju lite svårt på vintern eftersom underlaget är som det är och den enda plogade vägen är inåt byn - och dit vill jag inte riktigt köra på kvällarna då det är mer bilar som kör och vägen är rätt smal och så.
I övrigt har jag tömkört en del ut i skogen, tömkörde en del rätt ut i skogen, "passade på" innan snön kom. Det är lite svårt tycker Hjärtat att vara off road, han gillar att ha en stig att följa.
Vi har även övat på att gå ner och upp ur ett naturligt vattenhinder vi har i skogen, måste ju öva inför framtida maratonkörning!
Har provat att tömköra på volt också ett par gånger, men det vill jag nog fortsätta vara försiktig med, jag tycker nästan att han jobbar för bra då. Det är ju som inte tänkt att de ska börja jobba samlat och så ännu... Har jobbat honom vid hand (på AR-vis alltså) ett par gånger också, men det är samma där, det är mest för att så att säga ge lite enkel kroppsmedvetenhet och balansträning, "räta upp" kroppen lite, vill inte riktigt utveckla det så mycket ännu.
I söndags så hade vi också skitkul för jag satte för pulkan baki svängeln och åkte pulka i snön runt gården
Han tyckte allra först att pulkan var lite skum men vi övade en stund innan med att jag drog pulkan runt honom och när han väl hade undersökt den klart (måste kolla om den lever = går att mörda, genom att sparka, bita och slänga lite) så var det inga problem att jag körde pulkan mot benen, runt honom strykandes mot benen, under magen och så vidare. Han är så störtskön, det är som om han bara "Jaha, ännu en knäpp idé matte har, men det här var väl helt okej, rätt enkelt ju, jag behöver ju bara stå här och se nöjd ut"
Blev dock SUPERSUGEN på att hitta en BRA loksele åt honom och en LÄTT kälke/släde/rissla så vi kan ut i snön och finåka....
Det händer saker i hans käkar nu så jag väntar på att få veterinärbesök som ska kika i munnen för första gången.
Planen för vintern nu är att först och främst vila i ett par veckor nu, och sedan ska han få börja följa med som löshäst igen (förhoppningsvis går det bra nu när snön kommit och täckt över allt ätbart
), kanske lite arbete vid hand eller tömkörd på volt, enkla övningar och så vill jag att väglaget ska bli såpass bra att jag vågar mej ut med transporten, för då ska han få besöka ridhus några gånger och löshoppas i ridhus. Han löshoppades en hel del i höstas/sensomras här hemma och gör det bra.
Ska också undersöka vad som gäller för att få godkännande! ...Måste kanske börja planera våren