Hur går det för era 05:or?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hur går det för era 05:or?

Här kommer han igen :p
uno.JPG

Uno och bästa kompisen Faramir :)
unofaramir.JPG

Åh.....min lille goding :love:

Kul att du hittade till denna tråden. Även om vi mailar så ska jag kika in här titt som tätt för att få se lite bilder och vad ni hittar på.

Japp jag hittade hit, tänkte att det är dags för lite uppdatering från Uno :) Idag är det tömkörning som gäller, och hade även tänkt sitta på honom lite idag också..kan lägga in bilder ikväll! :banana:

n827055163_1705213_4104.jpg

Vilja
Welt Hit II - Amiral
ägare: bollerups lantbruksinstitut

hon kom in från lösdriften för typ tre veckor sen och än så länge har vi lärt oss att:

• bl
  • bli ryckt
  • stå i gången
  • gå ordentligt när man bilr ledd
  • longeras med gjord (3 ggr)
  • och med sadel (1 ggn)
  • gå över en bom :D på marken :p
  • ha träns

tror att vi ska försöka sitta på dem innan jul. phu.

Camaro avkomman är STOR :D

Han står ju bredvid Cardento avkomman han är bara 161 i mkh, men har då Artist som mf, därav hans storlek, (hoppas han ska växa en bra bit till då Cardento avkommorna brukar vara lite sena)

Camaro avkomman är lugn och fin i temperamentet oftast, men det finns även där en hel del nerv när han går igång. Mycket gång, mina dressyr vänner är mäkta imponerade =) syns dock att detta kommer att bli en rejält stor häst som kommer att behöva tid.

Är dock inte tung utan högställd. Löshoppar mycket bra snabb och kvick i sina reaktioner trots sin storlek.

Hoppas att han ska kunna visa sig på ett bra sätt på treårs trots sin storlek.

Hans mamma e-Helwan har visst börjat tävla nu och uppvisar en mycket bra bakbens teknik. Ska bli väldigt intressant att se vad min "lille" stjärna kommer att visa i framtiden. :love:

Är just nu under inridning och verkar inte bry sig om något utan är jätte snäll, väntar dock på att brallarna ska komma då kommer jag nog att flyga all världens väg.

Det var ju ett tag sedan man var igång med sin ridning nu när jag bara har unghästar.

Okey, låter ju lite intressant.
Var sugen på att ta en avkomma efter Camaro ev.

Har ett 2 årigt sto E.Hiphop som jag ev ville lägga honom på efter treårs och kvaliten, om det inte visar sig att jag vill fortsätt aköra på ett tag och sen betäcka..

Idag var premiärturen efter skadan. 3 veckors vila och jag trodde jag skulle få börja om med inridningen. Men ICKE. Hon skötte sig exemplariskt och kom ihåg allt som vi gjort innan. Red en stund på volten och sen gick vi in! Känns jätteskönt!

*kl*
Så äntligen har Shiny lugnat ner sig efter allt strul med brunst och humör under sensommar/höst, har fått tillbaka min gulleplutt, fast med lite mer "temperament" än tidigare, men det beror väl troligen på att hon börjar bli stor. Hon har vuxit ett par cm under sommaren men är väldigt färdig i kroppen, är fortfarande överbyggd bak, men det kommer hon nog alltid va, med den enorma rumpan.:smirk:

Vi har fortsatt att sitta på henne, går skogspromisar o hon är skrittad en runda med bästa kompisen, som är 3 år. Som tur är är båda väldigt coola och orädda, tar sig fram överallt.

Har jobbat en hel del från marken senaste veckorna och i boxen, att tjurskalligheten ska ge sig, man får INTE vända upp o sparka mot matte och slänga sig över maten när den kommer.

Det enda ororsmolnet just nu är hennes hysteriska krubbitande, så jag håller på att uppdatera mig på alla nya rön om krubbitning, rem eller inte, aktivering, bryta mönstret osv.

nu blev jag lite orolig... min dam har inte börjat brunsta än... hur vanligt är det???:confused:

*kl*

Det går framåt för oss också!

Vi har varit iväg på vår första löshoppning där tjejen var jätteduktig!
Hoppade bra och skötte sig fin-fint!
Lösgalopp var däremot ganska trist med många stopp och lukta på grejer istället! :angel: Vi får jobba vidare med det!

Jag har suttit på henne tre gånger till på stallplanen hemma och hon sköter upp- och avsittningarna mycket bra! Står stilla och är helt lugn.
Däremot har vi inte kommit just någonstans med själva ridningen ännu, visst skrittar vi lite planlöst på stallplanen men det är mer av "vi hamnar där vi hamnar och kan bli stående stilla ibland också"! ;)

Jag har ingen hjälp vid ridningen av henne och var sista gången helt ensam.
Efter nyår tar vi tag igen med ridningen och då också med hjälperna och hur man ska göra när matte klämmer med fötterna på magen (bita i foten är det mesta populära svarsalternativet just nu! :angel: )

Förutom ridningen som vi gör "då och då" går vi promenader, tömkör och longerar. Hon aktiveras på något sätt cirka 3 gånger i veckan.

Hon har blivit STOR också!
Lite väl rund om magen men också maffig (muskler), hög (närmare 169), lång (drar 155 i täcken) och grov (huvudet har vuxit en hel storlek)!
Så nu känns det som en fullvuxen häst att stå bredvid, men inuti är det fortfarande ett litet barn! ;) :bump:

Bild från i onsdags på longering:
16540175.jpg

En liten uppdatering härifrån också!

Lejonhjärta har blivit körd ett par gånger i veckan nu i höst. Allt har gått superbra tills för 3 gånger sedan, då han blev het eller stressig när vi vände hemåt och jag förstod inte riktigt varför. Gången efter var han likadan. Gemensamt för båda gångerna är att vi körde betydligt kortare än tidigare gånger, på grund av underlaget, så min gissning idag är att han tyckte det blev konstigt när vi frångick rutinerna (han är ju väldigt arbetsvillig och förväntade sej nog längre turer).

Så nu sist var jag noggrann, vi styrde lite på vägarna nedanför huset där han är supertrygg, övade lite travupptagningar och halter. Han är så duktig så mattehjärtat blir löjligt stolt :angel: :love: Styrde sedan iväg inåt byn. Han var verkligen kanon nu, lyssnade bra, lugn och väntade superfint på mej. Börjar få ett bra driv så han kan trava rätt långsamt och med fin takt, utan att vingla = mycket positivt! Han ser också supernöjd ut när han får jogga på så, öronen fram och spänstig och läcker. Avbrotten är det väl lite si och så med, fem gånger av tio tar han dem på momangen men de där andra 50% så får jag "WHoaw"-a en liten stund :D - han lyssnar men vill gärna fortsätta jogga. :)

Jag hade någon teori om att det är själva vändningen med vagnen som gör honom lite stressad, så denna gången fick sambon hoppa ur vagnen och gå fram som moraliskt stöd (när han vart sådär stressig tidigare så gjorde det hela skillnaden när sambon gick bredvid huvudet, då vart han helt lugn) och smeka lite på halsen just i vändningen. Och tjoflöjt, så lugnt det var på hemvägen sedan! Skrittade på, frustade, men lugnt utan minsta taktinslag. Mötte en bil på hemvägen, första gången när han är i vagn (han är van trafik sedan innan) men det var lugnt också. Han är så COOOOOOL!

Jag satt bara och NJÖT! Nu ska han få en lite mindre vila från vagnen, det är ju lite svårt på vintern eftersom underlaget är som det är och den enda plogade vägen är inåt byn - och dit vill jag inte riktigt köra på kvällarna då det är mer bilar som kör och vägen är rätt smal och så.

I övrigt har jag tömkört en del ut i skogen, tömkörde en del rätt ut i skogen, "passade på" innan snön kom. Det är lite svårt tycker Hjärtat att vara off road, han gillar att ha en stig att följa.
Vi har även övat på att gå ner och upp ur ett naturligt vattenhinder vi har i skogen, måste ju öva inför framtida maratonkörning! :banana:

Har provat att tömköra på volt också ett par gånger, men det vill jag nog fortsätta vara försiktig med, jag tycker nästan att han jobbar för bra då. Det är ju som inte tänkt att de ska börja jobba samlat och så ännu... Har jobbat honom vid hand (på AR-vis alltså) ett par gånger också, men det är samma där, det är mest för att så att säga ge lite enkel kroppsmedvetenhet och balansträning, "räta upp" kroppen lite, vill inte riktigt utveckla det så mycket ännu.

I söndags så hade vi också skitkul för jag satte för pulkan baki svängeln och åkte pulka i snön runt gården :angel: Han tyckte allra först att pulkan var lite skum men vi övade en stund innan med att jag drog pulkan runt honom och när han väl hade undersökt den klart (måste kolla om den lever = går att mörda, genom att sparka, bita och slänga lite) så var det inga problem att jag körde pulkan mot benen, runt honom strykandes mot benen, under magen och så vidare. Han är så störtskön, det är som om han bara "Jaha, ännu en knäpp idé matte har, men det här var väl helt okej, rätt enkelt ju, jag behöver ju bara stå här och se nöjd ut" :D
Blev dock SUPERSUGEN på att hitta en BRA loksele åt honom och en LÄTT kälke/släde/rissla så vi kan ut i snön och finåka....:d

Det händer saker i hans käkar nu så jag väntar på att få veterinärbesök som ska kika i munnen för första gången.

Planen för vintern nu är att först och främst vila i ett par veckor nu, och sedan ska han få börja följa med som löshäst igen (förhoppningsvis går det bra nu när snön kommit och täckt över allt ätbart :angel: ), kanske lite arbete vid hand eller tömkörd på volt, enkla övningar och så vill jag att väglaget ska bli såpass bra att jag vågar mej ut med transporten, för då ska han få besöka ridhus några gånger och löshoppas i ridhus. Han löshoppades en hel del i höstas/sensomras här hemma och gör det bra.

Ska också undersöka vad som gäller för att få godkännande! ...Måste kanske börja planera våren :bump:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 976
Senast: Mia_R
·
Träning Hey alla kunniga! Har köpt mig min första alldeles egna häst nyligen som treåring (-16) och funderar nu lite på framtidsplaner. Jag har...
Svar
3
· Visningar
1 043
Senast: MiniLi
·
Utrustning Detta är alltså av nyfikenhet och intresse, och då jag har Buke till hands så kunde jag inte låta bli att ställa frågan här. Jag tittade...
Svar
17
· Visningar
2 155
Senast: Asko
·
  • Låst
Träning Eftersom att den andra tråden blev så lång och låst så startar jag en ny och förhoppningsvis är jag lite mer delaktig i denna :angel...
58 59 60
Svar
1 188
· Visningar
74 450
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• 🎄Jul 2024🎄
  • Ratsit
  • Vad gör vi? Del CCV