Hur går det för er som sålt/har häst tillsalu?

Die_Frau

Trådstartare
Vet i fasiken när denna lågkonjunktur ska lätta! Ni som får sålt eller har många spekulanter, hur gör ni? Vart i landet är det mest fart på marknaden? Har ni lämnat till stort salustall? Tänkte starta en tråd för oss som säljer, där vi kan ge varandra goda råd och peppa!

Sv: Hur går det för er som sålt/har häst tillsalu?

När jag på allvar bestämde mig för att sälja, vilket satt jäkligt långt inne så fick jag sålt. MEN det bör tilläggas att dessa hästar såldes pga stoet själv, de som köpte ville prompt ha en avkomma efter just henne och med just den hingsten vilken tur man har.;)

Jag tycker inte att det märks av lågkonjunktur?
Jag sålde en "allmän trevlig ridhäst" och en "proper" 3-åring inom en månad ganska precis. ridhästen hade 8 seriösa spekulanter men unghästen var inte heller svårsåld.
Tycker det verkar vara rätt bra snurr på marknaden om man ser på försäljningsstallens salusidor också.

Det handlar nog mer om vad man säljer, vad man har för kontakter/rykte, hur man säljer och vad man har för pris...

Vissa hästar verkar ju vara till salu länge och många gånger handlar det nog inte om att det är nåt fel på hästen utan att den marknadsförs "felaktigt".

Min hade jag halft om halft utsatt på annons men jag ansträngde mig inte för att verkligen sälja henne.

Sedan lånade jag ut magen på henne till en kompis som senare väldigt gärna ville köpa henne så min försäljning gick smärtfritt och snabbt. Hon hade inte kunnat få ett bättre hem eller ägare, till och med bättre än att ha mig som ägare ;-)

Tycker det är enormt segt :(

Har en fantastisk häst till salu med meriterad stam men inte en enda har hört av sig trots priset är satt lågt.

Förstår faktiskt inte ett dugg!?

Tycker över lag att det är väldigt många hästar som ligger på alldeles för låga prisklasser

För min del så la jag ut annons på hästen februari -12
Tror det var 4 st som provade honom.
I November fick jag honom såld.
Så tog ju liiite tid...

Senast ändrad:

Jag som är potentiell köpare "om några år" tycker det är olidligt att det finns förhållandevis mycket fina hästar på annons, och priserna är relativt låga. Olidligt för mig som inte kan köpa häst ännu!

Bra hästar till bra pris säljs alltid, mediokra hästar är svårsålda även om de är billiga.

Men sen handlar det otroligt mkt om tillfälligheter, att rätt person ska köpa häst just när hästen är till salu och att det dessutom klickar mellan häst och den potentielle köparen.

Man skall ha tur och taiming. När jag var mogen för ny häst så ringde jag på en annons, provred och köpte utan att ringa på på nån mer annons. Alltså första bästa häst. Rena drömmen för en säljare. Dessutom var annonsen inte ens bra.
Hittade annonsen 5 månader efter den lagts in och hästen var inte billig.
Om det fanns fler knäppköpare som jag så hade det inte varit några problem att sälja.:D

Haha sådär har tre utav våra hästinköp varit.
Den första skulle mammas kompis titta på och mamma fick också prov rida henne, sen så hittade kompisen en annan häst och mammas häst dog vid fölning så ca 2 mån efter att hon provat T så ringde hon och fråga om hon fanns kvar och hon var kvar så vi åkte och hämtade hem henne :)
Den andre hittade vi superbilligt på Buke så vi åkte och jag provred och sen ett par dagar senare hämtade vi henne.
Den tredje fick vi "hemkörd" och så hade jag honom på prov men han blev kvar i fyra år det var honom som jag sålde nu...

Finns ju sjukt många billiga hästar nu så man har ju lite ha begär till och från :angel:

Vi la upp annons på våran häst och samma dag fick vi flera mail och personer som ringde. Några dagar efter kom det två och provred och på söndag skall hon hämta hem hästen. Så för oss gick det riktigt bra. Men har sett flera andra annonser som varit ute jättelänge.

Vet i fasiken när denna lågkonjunktur ska lätta! Ni som får sålt eller har många spekulanter, hur gör ni? Vart i landet är det mest fart på marknaden? Har ni lämnat till stort salustall? Tänkte starta en tråd för oss som säljer, där vi kan ge varandra goda råd och peppa!

Nej, det har varit stiltje sedan 2010. Vi har sålt någon enstaka häst till låga priser, men ointresset är markant. När man har flera riktigt trevliga hästar till salu, har satt ett klart bra pris jfrt med marknaden - blir man lite förvånad över det lilla intresset. Men visst - utbudet är helt enkelt enormt.

Nej, jag upplever även att de större salu/kommissions-stallen har ganska stora svårigheter att omsätta hästar. Det finns säkert undantag.

Haha så har jag också gjort, ringt på en endaste häst, åkt och tittat och köpt.
Dessutom har de hästar jag är intresserad av en förmåga att stå på andra sidan Sverige så det är alltid ett projekt att sitta å åka 100mil enkel resa bara för att titta på en endaste häst :p

Men å andra sidan tror jag det speglar mer att vi som köpare vet vad vi vill ha och har helt enkelt inget behov av att prova 20 hästar, vi vet när det är rätt ändå liksom.

Jag har dock märkt att många tycker jag är galen som åker till andra sidan Sverige för att titta på en häst.
De flesta verkar tycka att hästarna ska finnas inom max 15 mils radie och då har man ju som köpare begränsat sig rejält och då blir det såklart begränsat antal potentiella köpare för säljarnas del också.

Jag orkar inte ens provrida de, jag köper ändå, just för att de alltid står så jäklans långt bort. Även om jag inte har köpt just islandshäst.

Jag tycker att det har varit väldigt segt! Och att man ser jättefina hästar till salu som ser trevliga ut till låga priser men som inte blir sålda.. Har dock inte provat någon sån så man vet ju inte :D

För mig som försökt tidigare och funderar på att sätta ut annons igen på en häst som inte är någon topphäst känns det ju lönlöst, när man får en bättre häst till bra priser. Vill ju inte ge bort hästen :crazy:

Jag tror inte det har att göra med någon lågkonjunktur. Snarare är problemet, som andra redan påpekat, att marknaden är mättad. Det finns fler hästar än köpare. I synnerhet föl och oinridna unghästar finns det ett överflöd av, har själv en sådan till salu och intresset är minst sagt svalt, vilket är helt förståeligt. Min har ju ingen jättefin stam, men till och med de föl och unghästar med riktigt fin stam verkar vara svårsålda, de nästan skänks bort.

Men trevliga, lättridna och olatfria hobbyhästar på 7-8 år och uppåt verkar sälja bra fortfarande, så där tror jag inte det är lika mättat. Hur det är med topphästarna/tävlingshästarna vet jag dock inte...

Just januari och februari är nog de trögaste månaderna, inte många köpare på allerten samtidigt som flera väldigt billiga hästar dyker upp, eftersom det fattas pengar hos många efter jul oavsett om man velat sälja eller inte.

Ofta så lättar det i april, maj, juni då är det lättare och roligare att åka och titta på hästar, när isen och mörkret försvinner.

Så håll ut, om det inte är väldigt dyrt att hålla hästen några månader till, då kanske det kan vara värt att sänka priset för att slippa utgifterna.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Jag förstår verkligen inte det här med “dolda fel” vid husaffärer. Det funkar ju inte i praktiken. Som jag har förstått det så är...
2
Svar
37
· Visningar
3 266
Tjatter Idag den 20 oktober 1650 har jag Kristina krönts till landets drottning vid kröningsriksdagen i Storkyrkan. Jag har färdats genom...
19 20 21
Svar
416
· Visningar
7 380
Senast: Gabby_Ossi
·
Tjatter Välkomna till ulvleken! Deltagarlista Kilauea Qitis Harrysen Heffaklumpen LenaH Blacksmithfarm Glimra Fio Gabby_Ossi Jfrelin Lobelia...
32 33 34
Svar
677
· Visningar
13 051
Senast: Madalitso
·
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 869

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Atletix
  • Sabotage?
  • Dressyrsnack 17