Hur gamla var erat första barn?

daymint

Trådstartare
ja som sagt hur gamla var erat första barn när ni blev gravid med det andra?
Om det var tätt vad var positivt?
Om det var mer än 2 år emellan vad var positivt med det?

Min son är 10 mån jag och sambon börjar fundera på nr 2 , men vi är lite osäkra på vad som är lagom emellan ettan och tvåan.

Sv: Hur gamla var erat första barn?

Tror inte det finns något lagom, alla barn är ju egna individer. Finns nog lika många som säger att det bästa är tätt mellan barnen som de som säger att man ska ha några år mellan så det äldre barnet själv säger/önskar sig ett syskon.

Vi siktar på 2½ år emellan. Tiden går så himla fort och vår son är redan 18 månader! Jag har varit sugen på en till redan när vi åkte hem från bb ;)

Jag har ganska exakt 2 år mellan ettan och tvåan, sen kom trean 15 månader senare och fyran blev nästan en sladdis 4 år senare... :D

Det jag fått inpräntat i skallen är att det bästa är om första barnet är antingen max 1½ år eller över 3 år när syskonet kommer. Vid den lägre åldern är de för små för att riktigt förstå vad som händer, vid den högre åldern är de stora nog för att förstå mer när man resonerar med dem och förklarar hur det lilla syskonet fungerar.
Fast med det system som gäller hos försäkringskassan just nu så är det nog väldigt vanligt att barnen kommer inom den period som gäller för att få behålla samma föräldrapenning - jag minns bara inte hur lång tid det är (2½ år?) eftersom jag aldrig behövt fundera på den saken...

Jepp 2½ år, man måste bli gravid innan första barnet fyller 21 månader.

Hej.
Vårt första barn var 9 månader när jag blev gravid igen. Vi ville ha tätt.
Nu är tjejerna 14 och 15,5. De är bästa vänner, ligger och pratar på kvällar och har hemlisar som vi vuxna inte ska ta del av. De stöttar o hjälper varandra, lånar kläder ställer upp för varandra. Stora tjejen hjälper den yngre att sminka sig, välja kläder, ge tips vid konflikter med kompisar osv. Det är underbart att se vilken glädje de har av varandra. Visserligen kändes det som att ha tvillingar när de var små, de hade samma behov samtidigt, men vi har aldrig ångrat att det är så tätt mellan dem.
kram M

Jag har 20 månader mellan min son och dotter och jag tycker att nu är det en mkt positiv upplevelse (de är nu 2,5-3 samt precis fylld 1).Jag kan erkänna att det var lite jobbigt där i början då dottern hade kolik mm när hon var liten, men inte värre än att det gick att uthärda. Nu leker de istället jätte mkt med varandra så att de är tätt blir istället lättare.. Så summan blir att när de är små kan de vara lite jobbigt och det blir inte mkt tid för sig själv men samtidigt så har de mer glädje av varandra och då blir det mkt hjälp oxå!

Vi hade ställt in oss på att ha 2 år mellan våra men det gick lite snabbare då vi tyckte det var onödigt att börja med p-piller för bara några månader och tyckte att vi var försiktiga :angel:..

Mina 2 stora barn är det 18 månader emellan. Det var ganska lagomt. Den äldste tyckte det var mysigt med en lillasyster och det har alltid lekt mkt och haft kul ihop. Nu är de 16,5 och snart 18 år.

De yngsta är 1,5 och 2,5, det skiljer 1 år och 3 veckor. Det har varit lite jobbigare då den äldre inte kunde gå och inte riktigt förstod att man måste vara försiktig med lillebrorsan :) Det är nästan som att ha tvillingar. Dubbla blöjor och välling men så länge de höll samma tider med sömn osv har det ändå funkat bra. Problemet vi haft är att 2,5-åringen sover med tänd lampa och 1,5-åringen ska ha becksvart så istället för att dela rum som vi tänkte de skulle göra, så har de nu varsitt men som tur är har vi stort hus :D

Nu leker de väldigt bra och jag tror de kommer att ha stor nytta av varandra som stöd och kompisar så jag ångrar inte att de kom så tätt trots att det ibland känts tufft.

min dotter var nästan 1,5 år när jag blev gravid med sonen. Det finns fördelar och nackdelar med allt tycker jag. Men det är ganska tufft att ha små barn som kräver omvårdnad och om man hade ett ovanligt lätt förstabarn är min erfarenhet från bekantskapskretsen att det blir en rejäl chock när man får tvåan, det är en helt annan grej med två barn. Det kan vara svårt att föreställa sig om man bara har en bebis när tvåan blir till. En ettåring kan tulta runt litegrann men en 2-3-åring springer och har en hel del synpunkter på tillvaron, inte alls så hanterbar som en bebis är. En bekant som har väldigt tätt mellan barnen har skolat in stora barnet på dagis efter lilla föddes och haft jättemycket sjukdom pga detta. Men å andra sidan betar man av den här ganska fysiskt krävande perioden snabbare. Jag tycker att det skulle kännas bakvänt att börja om med en bebis igen och alla anpassningar man då måste göra om man har ett barn som är fyra eller äldre. Men skulle jag ge nån rekommendation så skulle jag nog ändå säga att stora barnet bör vara 2,5 när tvåan föds, så slipper man ha två barn som måste bäras så mycket, man kan prata med den stora och har snart bara ett blöjbarn.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Övr. Barn Lite osäker på om tråden hamnar rätt nu, då frågeställningen gäller ett mera helhetsomfattande perspektiv än själva barndomen. Mod får...
5 6 7
Svar
126
· Visningar
6 929
Senast: Badger
·
Relationer Träffade min nuvarande sambo för ca 4 år sedan och vi har ett barn tillsammans som nu är ca 2 år. Förhållandet är inte alls bra och de...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
10 359
Senast: monster1
·
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 229
Senast: skiesabove
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
3 224
Senast: malumbub
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar