Sa vitt jag vet sa ar det frivilligt for uppfodarna har, min tanke var (oavsett kkl osv) att Om en uppfodare faktiskt borjar med en sadan garanti i sverige sa Kanske det kan gora en skillnad for den svenska aveln? Jag tror ju inte att jag ar ensam om att vilja stodja en sadan uppfodare, for mig ar det en indikation pa att de a) bryr sig om Rasen samt b) aven bryr sig om sina kunder. Dar det forsta val egentligen kanns viktigast.
Som kopare kan man ju tycka att man gor ordentliga informations sokningar om sin ras, om man ar ute efter en renrasig hund. Att da hitta en uppfodare som, utover dolda fel och KKL, ger en garanti pa sina hundars halsa tycker atminstone Jag ar en valdigt bra sak.
I de flesta kontrakt finns aven en klausul dar koparen inte har avelsratt pa valpen forran den fyllt tva samt blivit frirontgad, vissa uppfodare tar dock ytterligare betalt for "avelsratten". Avlar man pa sin renrasiga hund pa en annan renrasig hund men Inte har avelsratten genom CKC gar inte valparna att registrera. Vilket val ar pa gott och ont.
Poangen ar ju att uppfodning styrs av tillgang/efterfragan som alla andra "marknader", om man da kan hitta en uppfodare som "ger det lilla extra" sa borjar man ju prata och genast ar ju ett positivt rykte igang... vilket Kanske kan paverka hur man avlar i sverige och vilket ansvar uppfodarna tar pa sig. Kanske... det kan ju vara lite Goliath och Jatten iofs, de enorma uppfodarna (vilka jag inte tror vi har i Sverige?) men kan man stodja lille Goliath sa....
Esch, jag vet inte. Det var bara en tanke iaf.
En utopi, tron pa att saker gar att forandra med sma medel over en langre tid.