Sv: Hur "försvarar" man köp/avel av osunda raser?
Nja, HovR säger inte att uppfödaren ljugit. De fastslår att det är oklart vad som har sagts om föräldadjurens HD-status vid försäljningen.
Dessutom har jag inte skrivit att uppfödare alltid är ansvarig för HD och AD hos uppfödda hundar. Jag skrev att uppfödare har ett långtgående ansvar för hälsan hos de hundar de föder upp och att HD kan vara fall som uppfödare ska ersätta för.
Fast frågan är om detta fall är tillämpligt egentligen. Hon blev ju fälld i princip enbart för att hon använt föräldradjur som själva hade HD och valpen hade därför anlagen till HD.
Domskäl. Enligt TR:ns mening kan det hållas för visst att den grava höftledsdysplasi som valpen utvecklade och som ledde till att den fick avlivas väsentligen berott på medfödda anlag för denna svåra missbildning. Dessa anlag har medfört att valpen vid försäljningen varit behäftad med fel, och felet har varit så allvarligt att det berättigat Mervi K att häva köpet och återkräva köpeskillingen.
För att rätt till skadestånd enligt köplagen skall föreligga för Mervi K krävs att Marianne O vid försäljningen kan anses ha utfäst, att valpen icke hade det ovan nämnda felet, eller att hon gjort sig skyldig till svikligt förfarande. Enligt TR:ns mening ger utredningen icke tillräckligt stöd för att någon av dessa förutsättningar för skadeståndsansvar förelegat. Mervi K kan därför icke erhålla skadestånd enligt köplagens regler. Hon är emellertid enligt 6 § konsumentköplagen berättigad till skälig ersättning för utgift, som hon ådragit sig till följd av felet hos valpen, såvida Marianne O icke kan visa att hon utvalt avelsdjuren med sådan omsorg att hon icke kan lastas för valpens dåliga anlag. Detta har Marianne O icke förmått. Hon är alltså skyldig att till Mervi K utge ersättning enligt nämnda lagrum.
Detta är TR:s bedömning med HovR och HD kom ju fram till samma sak.
Alltså kan man säga att avlar man på två HD-fria individer och valpen sedan utvecklar HD så kan man inte lastas för det utan det är just det specifika att denna uppfödare hade parat två HD-belastade djur och sedan även ljugit om deras HD-status till köparen.
Till dem som är intresserade finns rättsfallet att läsa här
Därmed faller ju resonemanget som Sol hade att man som uppfödare alltid är ansvarig ifall ens uppfödning utvecklar HD eller AD.
Nja, HovR säger inte att uppfödaren ljugit. De fastslår att det är oklart vad som har sagts om föräldadjurens HD-status vid försäljningen.
Dessutom har jag inte skrivit att uppfödare alltid är ansvarig för HD och AD hos uppfödda hundar. Jag skrev att uppfödare har ett långtgående ansvar för hälsan hos de hundar de föder upp och att HD kan vara fall som uppfödare ska ersätta för.