Hur försäkrar man en häst?

Tur att inte jag har folksam då om dom försäkrar så lättvindigt? Men du har väl inte hältor i den försäkringen då antar jag? Eller är det föl?

Eller så har du missat den infon på hemsidan där det står att du ska skicka in vet.intyg för att försäkringen ska gälla ;)

jag läste extra noggrant och frågade även folksam och fick detta svar
"Köper du hästen i Sverige krävs ingen besiktning OM hästen är fullt frisk och ej har haft skador tidigare!
Är det däremot en import krävs ett intyg. Har hästen en försäkring på säljaren som är giltig får hästen ingen karens (20 dagar), men vi vill veta vilket bolag samt försäkringsnumret."

Det är en vuxen häst som varit oförsäkrad - inte mitt val.

Du har valt: Ridhäst, Stor
Veterinärvård A1 (50 000 kr) Livförsäkring A1 (20 000 kr) - inga undantag för hältor - men det är klart om det upptäcks att orsaken till en ev hälta uppstod innan försäkringen tecknades så kommer den antagligen inte att täckas av försäkringen - om jag känner försäkringsbolagen rätt.
 
Tur att inte jag har folksam då om dom försäkrar så lättvindigt? Men du har väl inte hältor i den försäkringen då antar jag? Eller är det föl?

Eller så har du missat den infon på hemsidan där det står att du ska skicka in vet.intyg för att försäkringen ska gälla ;)

Min var iofs försäkrad sedan innan men jag har också Folksam. Vetvård 100 000:- och livvärde 40 000:- (dvs inte hela inköpsbeloppet) och behövde inte heller göra annat än att fylla i på nätet och sen var den försäkrad. Inga reservationer för hälta eller dylikt. Men då var den ju försäkrad tidigare och de kunde se viss historik där om så önskades.
 
Tack för svar, helt otroligt med tanke på att bolagen älskar att sätta reservationer till höger och vänster så kräver dom inte ens ett vet.intyg? Någon som har erfarenhet av skadereglering från detta bolag?
 
@fio jag har Folksam sen alla år och har nyttjat försäkringen en hel del. Har funkat klanderfritt alla gånger och aldrig haft några problem alls . Enda har varit att sommarmånaderna har de seg handläggning pga semester och låg bemanning .....
Om din fråga avsåg ngt annat än hur jag tolkade den får du hojta ;)
 
Tack för svar, helt otroligt med tanke på att bolagen älskar att sätta reservationer till höger och vänster så kräver dom inte ens ett vet.intyg? Någon som har erfarenhet av skadereglering från detta bolag?

Jag har aldrig haft problem med Folksam. Dock har de hästarna alla besiktigats ua..
 
jag läste extra noggrant och frågade även folksam och fick detta svar
"Köper du hästen i Sverige krävs ingen besiktning OM hästen är fullt frisk och ej har haft skador tidigare!
Är det däremot en import krävs ett intyg. Har hästen en försäkring på säljaren som är giltig får hästen ingen karens (20 dagar), men vi vill veta vilket bolag samt försäkringsnumret."

Det är en vuxen häst som varit oförsäkrad - inte mitt val.

Du har valt: Ridhäst, Stor
Veterinärvård A1 (50 000 kr) Livförsäkring A1 (20 000 kr) - inga undantag för hältor - men det är klart om det upptäcks att orsaken till en ev hälta uppstod innan försäkringen tecknades så kommer den antagligen inte att täckas av försäkringen - om jag känner försäkringsbolagen rätt.

Du behövde inte skicka in veterinärbesiktningsintyg för att livvärdet är så lågt. De flesta bolagen har 25000-30000 kr som gräns. Utöver det krävs intyg. Om man ska hårdra det så är det också så att de i och med det också friskriver sig ifrån mycket. Har du inget besiktningsprotokoll som intygar att hästen faktiskt var frisk vid tecknandet av försäkringen så kan fb också säga att nästan allt som uppkommer fanns sedan innan. Allt som fanns innan tecknandet får man alltid stå för själv. Det är helt självklart att man inte kan få ut något på en försäkring för skada/sjukdom som fanns innan tecknandet. Skulle man kunna det finns det ingen anledning för någon att köpa en försäkring förren skadan/sjukdomen är ett faktum.
 
@fio jag har Folksam sen alla år och har nyttjat försäkringen en hel del. Har funkat klanderfritt alla gånger och aldrig haft några problem alls . Enda har varit att sommarmånaderna har de seg handläggning pga semester och låg bemanning .....
Om din fråga avsåg ngt annat än hur jag tolkade den får du hojta ;)

Det beror på.

Min fråga avsåg dom som inte har skickat in något vet. intyg överhuvudtaget. Vet inte om det gäller dig.
Spontant känns det ju som om det är där man kan försäkra sina hästar som inte går igenom en vet. besiktning. Nu tänker jag på alla skumma hästhandlare som finns idag.
 
Det beror på.

Min fråga avsåg dom som inte har skickat in något vet. intyg överhuvudtaget. Vet inte om det gäller dig.
Spontant känns det ju som om det är där man kan försäkra sina hästar som inte går igenom en vet. besiktning. Nu tänker jag på alla skumma hästhandlare som finns idag.

Agria har samma. De har upp till 30000 i livvärde utan besiktnings krav.
 
Jag menar alltså A1 med livvärde :)

Jo det förstår jag, vad jag menar är att man inte kommer så långt med 30 tusen om man behöver köpa ny häst, men att det är så dyrt att A1 försäkra med liv att det lönar sig att spara de pengarna själv på ett konto. Det är ju A1 vet vården som är viktigast att ha tycker jag. Tex jag hade min gamla häst på sjukhus i över en månad i höstas för sitt öga, det slutade med att dom fick ta bort ögat. Det gick på 80 tusen sammanlagt (försäkringen tog ju allt) Han har ju inget livvärde kvar då han är för gammal men frisk och kry i övrigt.
 
Det beror på.

Min fråga avsåg dom som inte har skickat in något vet. intyg överhuvudtaget. Vet inte om det gäller dig.
Spontant känns det ju som om det är där man kan försäkra sina hästar som inte går igenom en vet. besiktning. Nu tänker jag på alla skumma hästhandlare som finns idag.
Ah...nej jag behövde veterinärintyg vid köp som sagt .
 
Jo det förstår jag, vad jag menar är att man inte kommer så långt med 30 tusen om man behöver köpa ny häst, men att det är så dyrt att A1 försäkra med liv att det lönar sig att spara de pengarna själv på ett konto. Det är ju A1 vet vården som är viktigast att ha tycker jag. Tex jag hade min gamla häst på sjukhus i över en månad i höstas för sitt öga, det slutade med att dom fick ta bort ögat. Det gick på 80 tusen sammanlagt (försäkringen tog ju allt) Han har ju inget livvärde kvar då han är för gammal men frisk och kry i övrigt.

Ja! Visst är det så! Jag trodde att jag var otydlig så att du missförstod mig :) Utan vetvårdsförsäkring skulle jag verkligen inte våga vara. Det är så mycket ändå som inte ingår i försäkringen så det räcker att man får betala det.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Hittat en trevlig 5 åring som jag varit och provridit. Är intresserad men den är inte billig heller (enligt mig… 150”). Ägaren...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
5 840
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan Jag har inte ridit på 25 år men min barndom och ungdomstid präglades av hästar. Jag fick min första ponny som femåring, tävlade FEI...
Svar
9
· Visningar
923
Senast: Emro
·
Hästvård Nu är det dags. Min ponny är "för gammal" och börjar magra av trots bete och extra foder. Han är född 1995, och tar åldern ut sin rätt...
2 3
Svar
55
· Visningar
5 314
Senast: Jahopp
·
Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
8 762

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp