Avliva häst

De kan rycka innan avblodning. Lantbrukstjänst berättade innan jag tog bort min 30-åring att ju äldre de är desto större risk. Han ville tala om det innan och förklara att de inte lider/är medvetna om det. Och med min hände det också. Jag var tacksam över att ha fått den infon innan.
Du hann före mig. Av de jag tagit bort med bult (6 st) så har hälften innan avblodning haft ryckningar mer eller mindre och hälften inte. En av de som hade ryckningar typ "darrade" också (det tycker jag var rätt obehagligt men det var enligt lantbrukstjänst väldigt ovanligt). Har inte varit någon skillnad på ålder direkt.

Ryckningarna har för mig dock inte varit så obehagliga, på något vis så har det varit så tydligt de redan är "borta"

En sak jag inte var beredd på första gången och reagerade på, mer än ryckningar när de fallit, är att de drar upp läpparna så tänderna syns. Tror reaktionen första gången var just för det är så onormalt att se en häst så. Gången efter när jag visste var det inget jag tänkte på.
 
Du hann före mig. Av de jag tagit bort med bult (6 st) så har hälften innan avblodning haft ryckningar mer eller mindre och hälften inte. En av de som hade ryckningar typ "darrade" också (det tycker jag var rätt obehagligt men det var enligt lantbrukstjänst väldigt ovanligt). Har inte varit någon skillnad på ålder direkt.

Ryckningarna har för mig dock inte varit så obehagliga, på något vis så har det varit så tydligt de redan är "borta"

En sak jag inte var beredd på första gången och reagerade på, mer än ryckningar när de fallit, är att de drar upp läpparna så tänderna syns. Tror reaktionen första gången var just för det är så onormalt att se en häst så. Gången efter när jag visste var det inget jag tänkte på.
Jag har sett det på andra också. Men just IOM att det tydligen kan bli mer extremt med ålder kan det vara skönt att veta känner jag.
Men precis som för dig så kände jag både med andra och med honom att de var borta.
Men alla funkar vi ju olika. Så kan vara bra att veta för andra tänkte jag.
Och tror man det kan vara traumatiskt att ha som sista bild av sin vän så kan det vara bra info för att fatta informerat beslut om att orka närvara eller ej tänker jag.
 
Jag har sett det på andra också. Men just IOM att det tydligen kan bli mer extremt med ålder kan det vara skönt att veta känner jag.
Men precis som för dig så kände jag både med andra och med honom att de var borta.
Men alla funkar vi ju olika. Så kan vara bra att veta för andra tänkte jag.
Och tror man det kan vara traumatiskt att ha som sista bild av sin vän så kan det vara bra info för att fatta informerat beslut om att orka närvara eller ej tänker jag.
Absolut, ju mer man vet innan desto bättre underlag för att ta beslut om man vill vara med eller en har man. Och om man är med så att vara förberedd i alla fall som jag fungerat en svår situation bättre. Så helt enig med dig
 
Min häst som togs bort idag hade inte "galopperat" alls utan låg med helt raka ben men hade muskelryckningar. Jag var inte med utan fick det förklarat av han som höll i hästen.
Lantbrukstjänst killen var väldigt lugn och hon fick stå och äta i hinken en stund före han hämtade grejerna. Jag gick då.
Märks att dom är professionella.
 
De kan rycka innan avblodning. Lantbrukstjänst berättade innan jag tog bort min 30-åring att ju äldre de är desto större risk. Han ville tala om det innan och förklara att de inte lider/är medvetna om det. Och med min hände det också. Jag var tacksam över att ha fått den infon innan.

Ja det kan de. Jag var med morfar när hans hästar bultades och jag vände mig om när nordsvensken sparkade lite ..
 
Tänker på dig @sthu, det är ett tungt beslut men det är som allra jobbigast innan, det håller jag med övriga om ❤️. Men svensk lantbrukstjänst är suveräna; de kan verkligen sitt jobb och ska man välja att bulta så tar jag hellre dem än veterinär; känns som dessa är väldigt mycket mer vana! Så skönt att du kan få hjälp av stallägaren för det ÄR tufft att vara med just vid bultning tycker jag; det är en bra metod för hästen men kan vara jobbigt för dig att se din vän på det sättet och absolut
att de förstår när det är dags; det har jag själv sett med egna ögon och det har varit både vemod och lättnad från mina hästar, de är så kloka våra älskade djur ❤️.

Beklagar @sweep för din förlust idag ❤️
 
Min häst som togs bort idag hade inte "galopperat" alls utan låg med helt raka ben men hade muskelryckningar. Jag var inte med utan fick det förklarat av han som höll i hästen.
Lantbrukstjänst killen var väldigt lugn och hon fick stå och äta i hinken en stund före han hämtade grejerna. Jag gick då.
Märks att dom är professionella.

Jag beklagar förlusten :heart
 
Min häst som togs bort idag hade inte "galopperat" alls utan låg med helt raka ben men hade muskelryckningar. Jag var inte med utan fick det förklarat av han som höll i hästen.
Lantbrukstjänst killen var väldigt lugn och hon fick stå och äta i hinken en stund före han hämtade grejerna. Jag gick då.
Märks att dom är professionella.
Beklagar förlusten.
 
Jag tog bort min gamling med hjälp av Lantbrukstjänst i vintras. Fråga dem vad de tycker om lugnande. I vårt fall sa de att det inte behövdes om ponnyn var lugn och inte huvusskygg.
Hon fick stå och äta havre. Jag höll. Släppte grimskaftet, vände och gick in i samma ögonblick som hon föll. Ville inte se avblodning eller uppvinchning.
Det bästa slutet: Med munnen full av havre eller gräs. Det går på en millisekund.
Jag gjorde precis som du med 33-åringen, det gick lugnt och fint utan sedering. När det smällde stod jag med ryggen emot och släppte bara grimskaftet och gick. Orkade absolut inte se vad som hände.
 
I förmiddags pratade jag med lantbrukstjänst. De kommer på måndag.

Avbokat veterinär, kändes som att kostnaden för att ta ut dem äter upp den eventuella ersättningen från försäkringen. Om man ska tänka rent ekonomiskt.

Jag kommer nog vara med trots allt. Hålla i grimskaftet och sedan bara åka därifrån.
Han på Lantbrukstjänst trodde det skulle gå utan sedering. Det tror jag med. En hink musli och godis så kommer det gå bra.

Det känns som att hjärtat ska sprängas. Från och med måndag har jag ingen liten traktor i mitt liv längre. Jag är otroligt tacksam för den tid vi haft tillsammans.
IMG20240725102515.jpg
 
I förmiddags pratade jag med lantbrukstjänst. De kommer på måndag.

Avbokat veterinär, kändes som att kostnaden för att ta ut dem äter upp den eventuella ersättningen från försäkringen. Om man ska tänka rent ekonomiskt.

Jag kommer nog vara med trots allt. Hålla i grimskaftet och sedan bara åka därifrån.
Han på Lantbrukstjänst trodde det skulle gå utan sedering. Det tror jag med. En hink musli och godis så kommer det gå bra.

Det känns som att hjärtat ska sprängas. Från och med måndag har jag ingen liten traktor i mitt liv längre. Jag är otroligt tacksam för den tid vi haft tillsammans.
Visa bifogad fil 149950
Lider med dig, vet vilket helvete det är när jag måste ta bort något djur, oavsett orsaken. Jag sörjer än idag min första häst så det känns som kroppen ska gå sönder om/när jag tänker på henne. 😭
 
Lider med dig! 😭 :heartheart:heartheart

Bara att ta beslutet och gå och vänta är jobbigt.
Nog ett klokt beslut att strunta i veterinären.

Jag är i samma sitts men åkte till veterinären för att få smärtstillande, min "måste" gå kvar till fölis är 6månader och då ska hela sommaren vara smärtfri.
 
Beklagar verkligen! Jag tror jag såg er för ett gäng år sen i tidaholm när SWR fortfarande hade westerntävlingar på ridskolan där, och tyckte ni var så fina! :heart
 
Beklagar verkligen! Jag tror jag såg er för ett gäng år sen i tidaholm när SWR fortfarande hade westerntävlingar på ridskolan där, och tyckte ni var så fina! :heart
Oj, det måste varit länge sen! Men vi var där och tävlade ett par gånger så det stämmer säkert
 

Liknande trådar

Foder & Strö Har för första gången en häst där man måste vara lite betänksam kring i vilken form man ger foder. Hon har en djup tandficka och...
Svar
14
· Visningar
353
Senast: WildHorse
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
838
Senast: Sirap
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
2 434
Senast: Freazer
·
Hundhälsa Jag har gjort en del inlägg här tidigare om min hund som lider av mentala "problem" (vet inte hur annars jag ska beskriva det i korta...
2
Svar
38
· Visningar
2 961
Senast: Sesca
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tatueringar i arbetslivet
Tillbaka
Upp