Avliva häst

Tack allihop. Jag dubbelkollade med försäkringen nu och jo, den täcker om veterinären bedömer att det är det bästa för hästen. Så nu hoppas jag att veterinären gör samma bedömning som jag.

Får fundera på hur jag ska göra. Hålla själv eller ta någon annan (men vem?). Tror han skulle stå still bara han fick mat, även om jag inte håller i grimskaftet. Men det är så klart inte okej.

Usch vad jobbigt det är!
Men de som har ponnyn nu då? De kan inte? Eller stallägare/stallpersonal?
Tycker det brukar finnas folk i de flesta stall som kan ställa upp vid sånt.
 
Jag har fått avliva ett antal hästar geom livet. Aldrig att det varit något trassel. Varken med Lantbrukstjänst eller när jag kört till slakteriet. Lugna fina djurvana människor. Släktare är enligt min erfarenhet oftast djurvänner.
Det är lugnt utan stresss. Varken hos djur eller människor.
 
De gånger jag tagit bort med lantbruksstjänst har inget lugnade behövts, inte ens till den hetsiga.

Jag har tagit bort på grusplan. Det blir en del blod men det går att spola bort.

Betalning före.
Jag har hållt i grimskaft, haft med gottehink, gått upp med hästen till platsen, sen när det smällde (var beredd på att det kan låta) släppte jag bara grimskaftet och gick bort eftersom jag inte vill se sprattlet. Bröt nog ihop där också.

Och personalen har varje gång varit fantastiskt. Respektfull både mot djur och människa.

Jag beklagar 💔
+1 på den. Jag har gjort så med totalt 5 hästar genom åren. Allt från superlugn till jättehispig och det har gått jättebra varje gång. Fördelen med att hålla i själv är att man vet att hästen är lugn in i det sista. 💕
 
Tror han skulle stå still bara han fick mat, även om jag inte håller i grimskaftet. Men det är så klart inte okej.

Usch vad jobbigt det är!
Jag beklagar verkligen 💔

Jag vill också hylla just lantbrukstjänst, som jag använt till 4 av mina hästar.

Den sista jag tog bort var min soulmate och det var fruktansvärt jobbigt, men killen som kom var helt underbar. Han såg till att vi först fixade med pappersbiten, tittade ut en lämplig plats i hagen, sist hämtade jag hästen.
Han hade med sig en knippe stora fina morötter och när vi var på plats så sa han att jag inte behövde stå kvar och hålla i om jag inte ville, han kunde göra det själv iom att han såg vilken lugn och go häst jag hade ❤️
Nu ville jag vara kvar, men ändå - så omtänksam och lugn kille!
Ville bara delge det och hoppas att du får samma fina person som kommer. ❤️
 
Jag beklagar att du måste ta beslutet, men det är rätt och jag hoppas att allt går bra. <3

Jag har hållit åt två hästägare som varit inackorderade i stall där jag jobbat. Vi var ju de som hanterade hästarna dagligen så att vi ledde upp mot hagarna och stannade för lite gotte var verkligen ingenting konstigt, och det har gått så himla bra båda gångerna även om vi personalen också bröt ihop efteråt.
 
Han är lugn som en filbunke, så kanske inte behövs lugnande. Har läst på lantbrukstjänst hemsida men vet ändå inte hur jag ska lösa det.. jag har liksom ingen som kan hålla.. Får väl göra det själv men jag kommer ju bryta ihop fullständigt..

22 år fick vi tillsammans :heart
Om han är helt lugn kanske personen från lantbrukstjänst kan hålla själv. Fråga dem. När jag använt dem, fler gånger än jag vill tänka på, var de varit helt fantastiska. Och erbjudit att jag inte behöver vara med om jag inte vill. Och även om man vill vara med så iaf här så de håller i grimman i samband med bultningen.

En enda av mina har fått lugnande och det var för den var huvudskygg med främlingar.

Beklagar att det är dags att ta farväl ❤️
 
Även jag instämmer i hyllningskören ang lantbrukstjänst. De har varit otroligt bra, både empatiska och professionella, alla gånger. Samt väldigt lugna och trygga med djuren.

Även jag har gjort klart allt med betalning och papper innan. Sen valt att vara med tills de faller, klappat, tagit av grimman vänt mig om och gått. Utan att vända mig om. Och brutit ihop.

En sak, om hästen är skodd och du kan ta av skorna innan så gör det. De drar av skorna efter hästen är avlivad annars och lämnar dem. Men det kan följa med ganska stora horn bitar, tänk rejäl tappskor med bitar av hoven kvar. Inget blodigt eller otäckt. Men jag föredrar att inte få den extra påminnelsen eller hur man ska säga. Så jag drar skorna innan. Eller ber någon annan "ta undan" skorna efteråt.
 
Även jag instämmer i hyllningskören ang lantbrukstjänst. De har varit otroligt bra, både empatiska och professionella, alla gånger. Samt väldigt lugna och trygga med djuren.

Även jag har gjort klart allt med betalning och papper innan. Sen valt att vara med tills de faller, klappat, tagit av grimman vänt mig om och gått. Utan att vända mig om. Och brutit ihop.

En sak, om hästen är skodd och du kan ta av skorna innan så gör det. De drar av skorna efter hästen är avlivad annars och lämnar dem. Men det kan följa med ganska stora horn bitar, tänk rejäl tappskor med bitar av hoven kvar. Inget blodigt eller otäckt. Men jag föredrar att inte få den extra påminnelsen eller hur man ska säga. Så jag drar skorna innan. Eller ber någon annan "ta undan" skorna efteråt.
När dom hämtade åt mig så bad jag han lämna skorna så rena som möjligt och det fanns inte en enda bit hov på dom så han var väldigt snäll. Skorna och grimmorna låg innanför stalldörren när jag kom hem igen.
 
Beklagar, starkt av dig att ta beslutet att det är dags.

Bästa avlivningarna jag har varit med om (alla med bult) har skett utan lugnande.
Han som kom resonerade att ju mer mat hästen hade i munnen desto bättre så han hade alltid fickorna laddade med morötter :heart

Två gånger har jag gett lugnande, sto med icke avvand fölunge och en unghäst som redan normalt var galen så fick tom ringa i panik till ägaren av stort uppfödningstall då vi inte fick i den lugnande ens.

En gång har jag varit med om en katastrof avlivning det företaget kommer jag ALDRIG använda igen så hör dig för om referenser i din omgivning.
 
Ja, jag tror det med. Det är så jobbigt att veta vilket datum, men när det är gjort är det färdigt liksom.
Det låter kanske hemskt, men det blir lite av en lättnad också. En individ mindre att vara orolig för.
Precis så. Tog bort min isis för 1,5 år sen. Det var vidrigt fram till dagen. Men redan dagen efter klarade jag att gå på horse show och uppskattade det.

Men jag hade ju två hästar kvar hemma också, så helt utan häst blev jag ju inte.
 
Lantbrukstjänst är fantastiska på sitt jobb, och bultavlivning är verkligen ett superfint sätt att avsluta livet på. Munnen full med mat och så medvetslös på ett ögonblick. Jag har varit med på många avlivningar, och aldrig använt lugnande.

Jag har aldrig tyckt att det var jobbigt att hålla och stå med hästen till slutet, det går fint att vända ryggen till om man inte vill se när den faller. Ryckningarna kommer inte för än vid avblodningen.

OBS att avblodningen gör att gräset dör, så det blir en sorglig gräslös fläck där ett bra tag...
 
Jag lider med dig, men du tänker så rätt som tar det innan det blir akut och eländigt. Tiden från att man bestämt sig tills det är dags är vidrig. Jag lät det med min senaste, min hjärtehäst, därför bara gå någon dag efter att jag bestämt mig. Sedan kommer den överväldigande sorgen, men då kan man åtminstone slippa ångesten och velandet. Hoppas att allt går fint för er. :heart
 
Lantbrukstjänst är fantastiska på sitt jobb, och bultavlivning är verkligen ett superfint sätt att avsluta livet på. Munnen full med mat och så medvetslös på ett ögonblick. Jag har varit med på många avlivningar, och aldrig använt lugnande.

Jag har aldrig tyckt att det var jobbigt att hålla och stå med hästen till slutet, det går fint att vända ryggen till om man inte vill se när den faller. Ryckningarna kommer inte för än vid avblodningen.

OBS att avblodningen gör att gräset dör, så det blir en sorglig gräslös fläck där ett bra tag...
De kan rycka innan avblodning. Lantbrukstjänst berättade innan jag tog bort min 30-åring att ju äldre de är desto större risk. Han ville tala om det innan och förklara att de inte lider/är medvetna om det. Och med min hände det också. Jag var tacksam över att ha fått den infon innan.
 
De kan rycka innan avblodning. Lantbrukstjänst berättade innan jag tog bort min 30-åring att ju äldre de är desto större risk. Han ville tala om det innan och förklara att de inte lider/är medvetna om det. Och med min hände det också. Jag var tacksam över att ha fått den infon innan.
Bra att känna till! Tack för infon.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Har för första gången en häst där man måste vara lite betänksam kring i vilken form man ger foder. Hon har en djup tandficka och...
Svar
14
· Visningar
538
Senast: WildHorse
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
912
Senast: Sirap
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 534
Senast: Shaggy
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 025
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp