Köpa oförsäkrad häst

Fast att lägga 10 000 x 4 blir inte ”små pengar” (detta är fjärde hästen) och absolut inte hållbart. Tidigare har Inte gått igenom pågrund av rörelsestörningar i longering exempelvis, ingenting som jag eller ägare såg. Så nej ingen som hoppar av för att jag inte känner för att köpa hästen längre när man fått köra 8h enkelväg för att besikta med transport…

Jag har också köpt obesiktad, men då för betydligt mindre pengar så det är väll inte heller något alternativ. Under 100” skulle jag inte röntgat. Men det är skillnad på vilka krav man har beroende på prisklass.

Jag tycker inte om att du förminskar mig med ditt tjafs om ”för att spara ditt eget hjärta..” för det beror ju på så många omständigheter. Jag har fått goda råd i denna tråd men också från flera duktiga ryttare som tävlar sm nivå. Dom brukade ha samma upplägg som mig.
Snälla, jag har fattat vad du tycker, men du måste väll kunna förstå nån annan utan att trycka ned dom på förminskande sätt.
Oj. Jag menade verkligen det jag skrev, och absolut inte på något förminskade sätt. Jag har själv stått där och gråtit för att jag har kärat ner mig i en häst som av olika anledningar inte blev köp av. Det är inte förminskade i min värld.

Jag förstår ärligt talat inte ens hur det kunde tolkas som det. Så om du vill så får du jättegärna upplysa mig om vart det blev fel så att jag uttrycker mig bättre i framtiden.
 
Vill bara skriva att röntgenkrav från försäkringsbolagen gäller bara om du ska A1 livförsäkra hästen i över 100 000:- (vilket är jättedyrt). Ska du t.ex. ha A2 liv i 150' finns det inget röntgenkrav, likaså om du tar en kombi med A1 75' + A2 75'. Men för din egen skull är det förstås bättre att röntga. Sedan tycker jag att röntga rygg är överdrivet om det inte finns indikationer på ryggproblem vid besiktningen.
 
Vi har sålt en del ponnyer, för vår del är det alltid köparen som får betala besiktning och ev röntgen. Under 100 röntgar vi inte heller. Och nej, jag anser mig inte ett dugg oseriös för det. Eftersom man börjar med rörelsechecken så brukar ju de flesta veterinärer faktiskt bryta besiktningen om hästen visar något vilket inte blir någon jättekostnad för ev köpare.

Men vi har en servicebok till varje häst, där det finns protokoll från vetchecks (vi kollar ofta upp hästarna ett par gånger per år), tandvård, equiterapeut etc. Alla de papper får en köpare självklart ta del av och utefter det bestämma själv vilken typ av besiktning den vill kosta på.
 
Vi har sålt en del ponnyer, för vår del är det alltid köparen som får betala besiktning och ev röntgen. Under 100 röntgar vi inte heller. Och nej, jag anser mig inte ett dugg oseriös för det. Eftersom man börjar med rörelsechecken så brukar ju de flesta veterinärer faktiskt bryta besiktningen om hästen visar något vilket inte blir någon jättekostnad för ev köpare.

Men vi har en servicebok till varje häst, där det finns protokoll från vetchecks (vi kollar ofta upp hästarna ett par gånger per år), tandvård, equiterapeut etc. Alla de papper får en köpare självklart ta del av och utefter det bestämma själv vilken typ av besiktning den vill kosta på.
Men vilken käck idé med en servicebok! Ska nog fixa det till min nya häst :)
 
Nej säljaren har inte fått en gratis vetcheck på sin häst eftersom denne inte har någon juridisk rätt till besiktningsprotokollet. Denne får istället betala dubbelt i så fall, både för vet checken, och för senare hältutredning. Vilket den får göra även om denne får tillgång till protokollet, eftersom en hältutredning tar mer tid och därmed måste bokas om en annan dag.

När jag besiktade hästen hävdade kliniken att det var säljaren som ägde uppgifterna trots att jag bokat och betalade besiktning.

Blev himla märkligt där ett tag eftersom jag inte höll med dem.
 
När jag besiktade hästen hävdade kliniken att det var säljaren som ägde uppgifterna trots att jag bokat och betalade besiktning.

Blev himla märkligt där ett tag eftersom jag inte höll med dem.
Och på min besiktning där både säljare och köpare var närvarande förklarade veterinären att vi fick tillgång till precis samma information och dokumentation och ingen ägde detta mer än den andre. Vi bestämde på plats vem som skulle få räkningen; köp blev av - köparen, fynd som stoppade köpet - säljaren. Verkar vara väldigt olika hur veterinärer tolkar detta med ägandeskap över uppgifterna.
 
Och på min besiktning där både säljare och köpare var närvarande förklarade veterinären att vi fick tillgång till precis samma information och dokumentation och ingen ägde detta mer än den andre. Vi bestämde på plats vem som skulle få räkningen; köp blev av - köparen, fynd som stoppade köpet - säljaren. Verkar vara väldigt olika hur veterinärer tolkar detta med ägandeskap över uppgifterna.
Låter som betydligt vettigare förfarande :up:
 
Och på min besiktning där både säljare och köpare var närvarande förklarade veterinären att vi fick tillgång till precis samma information och dokumentation och ingen ägde detta mer än den andre. Vi bestämde på plats vem som skulle få räkningen; köp blev av - köparen, fynd som stoppade köpet - säljaren. Verkar vara väldigt olika hur veterinärer tolkar detta med ägandeskap över uppgifterna.
Så har det gått till när jag köpt och sålt också.
 

Liknande trådar

R
Ekonomi & Juridik Vet inte riktigt om jag la detta i rätt kategori nu men vi provar. Jag ska köpa en häst om ett par veckor. Har lagt handpenning och...
2
Svar
35
· Visningar
4 971
Senast: Cilva
·
Ekonomi & Juridik Hej. ny här . Har funderingar angående reklamation av häst. Låter ha osagt om jag är köpare eller säljare men. Hästen gårdsbesiktas UA...
15 16 17
Svar
329
· Visningar
33 628
Senast: Lobelia
·
Ekonomi & Juridik Visste inte riktigt hur jag skullle skriva i rubriken, men ska sälja min 5-åring, egen uppfödning, och skulle vilja ha lite tips rent...
Svar
19
· Visningar
5 659
Senast: Ottilia
·
Ekonomi & Juridik Hej, Detta är ett öppet brev till er där jag vill ge en bakgrundsförklaring till temat hästhandlare som i går togs upp på SVT...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
25 963
Senast: Chilodeur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp