Hur försäkrar man en häst?

devilsdaughter

Trådstartare
Om man köper en häst som är oförsäkrad och man vill teckna försäkring (innan man hämtar hästen), räcker det då att en vanlig veterinär besiktigar hästen eller måste en veterinär från försäkringsbolaget göra detta? Ska ringa lite olika försäkringsbolag på måndag men tänkte att någon här kanske har koll på detta så att man kan planera lite.
 
Jag har besiktat häst med "vanlig" veterinär, inte hört något om att det måste vara någon från försökringbolaget. Det enda försäkringsbolaget vill ha är besiktningsprotokollet.
 
Ok, tack! När jag ändå är igång och frågar, brukar det räcka med en enkel besiktning eller ska det vara en mer avancerad sådan på klinik?
 
Ok, tack! När jag ändå är igång och frågar, brukar det räcka med en enkel besiktning eller ska det vara en mer avancerad sådan på klinik?
Det beror på hur mycket hästen kostar och vilket bolag man väljer. När jag köpte min krävde bolaget klinikbesiktning. Hade han kostat 10000 till hade även krav på röntgen tillkommit.
 
Jag har hört något om att om man köper en häst från 70 000 kr och uppåt vill man röntga, finns såklart många som röntgar ändå.
 
Ok, denna hästen kommer kosta 45.000, tanken är dock att ha en lägre livförsäkring på henne än så men hög veterinärvårdsförsäkring. Hoppas att det räcker med gårdsbesiktning då.
 
Ok, denna hästen kommer kosta 45.000, tanken är dock att ha en lägre livförsäkring på henne än så men hög veterinärvårdsförsäkring. Hoppas att det räcker med gårdsbesiktning då.
När jag köpte tidigare oförsäkrad unghäst för 35 tusen för rätt många år sedan räckte det med gårdsbesiktning. Jag kunde även höja försäkringen till 45 tusen något år senare utan extra besiktning. När jag nyligen köpte tävlingshäst för 80 tusen, så rekommenderade försäkringsbolaget klinikbesiktning, men inte röntgen. Båda hästarna är livförsäkrade till fulla värdet, samt har veterinärvårdsförsäkring med 50 respektive 100 tusen som "tak".
 
Jå såklart. Men går hästen igenom en gårdsbesiktning så räcker det åt mig med tanke på hennes användningsområde. Men en försäkring vill jag ha.
 
När jag bytte bolag på ett par av mina egna uppfödningar (aldrig besiktigade) så kom min kontakt på det nya bolaget ut och tittade på unghästarna gåendes i hagen. Klart.
 
Verkar vara väldigt olika då vad som krävs.. Då kan det nog vara värt att ringa runt lite till olika försäkringsbolag och kolla.
 
Jag har besiktat hästen på plats hos säljaren vid hämtning (med vanlig veterinär), när besiktningen var godkänd ringde jag försäkringsbolaget (Folksam) och tecknade försäkringen över telefon. Jag tror inte att jag behövde skicka in protokollet eller något sånt efteråt.

Ringde dem nyligen och frågade hur jag gör med häst som köps från utlandet. Samma där, en korrekt besiktning genomförs innan hästen åker, jag ringer sen försäkringsbolaget och försäkringen gäller direkt.

När du har en häst på gång, ring försäkringsbolaget och fråga hur de vill att du går tillväga så vet du helt säkert att du har allt du behöver.
 
Jag har veterinärbesiktigat hästen innan köp, och sen tecknat försäkringen via telefon innan jag hämtat hem hästen. Bara skickat in köpekontrakt och kopia på besiktningsintyget som komplement sedan.
 
Har nyligen försäkrat två hästar hos folksam som varit oförsäkrade innan och ingen behövdes besiktas, registrerade försäkringen på hemsidan. behövdes inte ens passnr :p

Båda är veterinärvårdsförsäkrade för 50'
Den ena har en låg livförsäkring.
 
Har nyligen försäkrat två hästar hos folksam som varit oförsäkrade innan och ingen behövdes besiktas, registrerade försäkringen på hemsidan. behövdes inte ens passnr :p

Båda är veterinärvårdsförsäkrade för 50'
Den ena har en låg livförsäkring.

Tur att inte jag har folksam då om dom försäkrar så lättvindigt? Men du har väl inte hältor i den försäkringen då antar jag? Eller är det föl?

Eller så har du missat den infon på hemsidan där det står att du ska skicka in vet.intyg för att försäkringen ska gälla ;)
 
Tur att inte jag har folksam då om dom försäkrar så lättvindigt? Men du har väl inte hältor i den försäkringen då antar jag? Eller är det föl?

Eller så har du missat den infon på hemsidan där det står att du ska skicka in vet.intyg för att försäkringen ska gälla ;)

Så har jag också gjort och jag har If. Inte hög livförsäkring men full veterinärvård. Man får ju dock fylla i själv om hästen har några kända skador eller sjukdomar.

Agria ville ha besiktning med böjprov.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Hittat en trevlig 5 åring som jag varit och provridit. Är intresserad men den är inte billig heller (enligt mig… 150”). Ägaren...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
5 840
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan Jag har inte ridit på 25 år men min barndom och ungdomstid präglades av hästar. Jag fick min första ponny som femåring, tävlade FEI...
Svar
9
· Visningar
923
Senast: Emro
·
Hästvård Nu är det dags. Min ponny är "för gammal" och börjar magra av trots bete och extra foder. Han är född 1995, och tar åldern ut sin rätt...
2 3
Svar
55
· Visningar
5 314
Senast: Jahopp
·
Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
8 762

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp