Hur firar ni nyår?

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare Phakal
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 75
  • Visningar Visningar 4 347
Sv: Hur firar ni nyår?

Jadu, smällarförbudet. Kom ju en massa mini'raketer' istället, som fortfarande mest är till för ungar som vill smälla. Sett en hel del rena smällare med. Härute är det dock lugna gatan förutom på nyårsafton, så precis som du säger, en raketberörd hund är inga jätteproblem här. En skottberörd däremot (jaktsäsongen är ju lååång).

Väldigt skönt att inte ha några djur, varken hästar eller hundar, som reagerar numera, varken på skott eller raketer.

Men tänkt på just min lilla mer än en gång i diskussioner om nyår, att gå till skjutbanan och se till att hunden är skottfast är aldrig fel, men behöver inte betyda något.

Skulle vara intressant att veta om någon hund tränad och oberörd för raketljud (på cd t ex) sen reagerat i verkligheten på raketer? Dvs om ljuset spelar in? Syns ganska tydligt på hästarna att de flesta helt skiter i ljudet, men de flesta reagerar (om än av olika grader, från nyfikenhet till värre) på själva ljusskenet som blir.

KL

Min hund är livrädd för fyrverkerier. Han kommer ligga några dagar mestadels i mitt knä och darra.

Jag bor i ett större samhälle än jag gjort innan så vi får se hur det går. Men det kommer nog bli ganska jobbigt....

Så min firning kommer bestå av att visa hunden att det inte är någon fara och likadant med barnen.

hej
eft vi har jakthundar så är det inga problem, har inte varit med om att nån jakthund som varit skottfast varit rädd för fyrverkerier men det kanske förekommer??

hade dock en omplaceringshund korsning irl.setter/golden hon var rejält skotträdd, så hon flyttade in i badrummet (självmant) under nyårshelgen o det funkade för henne..

När jag var barn hade vi collie o en av dom var rejält skotträdd o de konstiga i det hela var att det var just den som i övrigt hade ett supertålamod med barn o hur lugn o trevlig som helst (ett psyke som jag aldrig sett på en collie idag) medan kullbrodern som var lite grinig mot barn o lite allmänt svårfostrad, han brydde sig inte ett dugg

prillan

Min ena hund är på landet hos mammas ex där är de lung och ro för honom!
Jack russeln är med till mamma på nyår där ska syrran ja å våra respektive vara å hon får vara med! Hon är inte ett dugg rädd så länge ingen av familjens andra hundar är hemma å skrämmer upp henne!

Misstänkte jag däremot att det inte avlats så noga på skottfastheten då skulle jag göra en koll och jobba med det från hunden var valp.

Ja, jag borde helt klart ha gjort det. Jag har en känsla att det inte är något som de som avlat lagt nån vikt på.

Men jag har varit upptagen med att få nästan allt annat att fungera. Så jag har fått prioritera. *suck*
Jag och pojkvännen separerade nästan igår över vrålapan..:crazy:

Jag beundrar dig för att du orkar. Jag hade nog skickat ut den genom fönstret vid det här laget.

Vad tråkigt. Blev vrålapan för mycket?
Du har ingen som kan avlasta dig med vrålapan ett tag. Skicka bort honom en vecka eller två så ni får en chans att andas?

Vad tråkigt. Blev vrålapan för mycket?
Du har ingen som kan avlasta dig med vrålapan ett tag. Skicka bort honom en vecka eller två så ni får en chans att andas?

Det är egentligen inte vrålapans fel. Men det blev droppen. Vrålapan är rätt okey numera.

Vi firar alltid lugna nyårsaftonar.

Trevligt sällskap ( ganska många människor i år ), god mat och klockan 00.00 så kollar vi på raketerna..

Zaga är inte ett dugg rädd för vare sig smällare eller raketer och det är så underbart skönt.

Mina tidigare hundar har alla varit berörda i olika stor grad och det är så jobbigt att se hur dom lider :/

Zaga följer med ut och kikar på raketerna klockan 00.00, hon tycker att det är superhäftigt :)

Senast ändrad:

Vi firar nyår hos mina föräldrar, med våra små tvillingar och hundar. Varken föräldrarnas eller våra hundar har brytt sig nämnvärt om smällare eller raketer.

Vi låter hundarna vara där dem själv vill i huset, finns även möjlighet för dem att gå ner i källaren där vi ser till att alla persienner är fördragna så att dem slipper ljuset om dem vill.

Förra året stod dem dock och tryckte vid fönstret och ville komma ut när vi var ute och kollade på raketer som grannarna sköt.

Lider verkligen med de skotträdda hundarna. Smäller aldrig egna smällare eller raketer men kan ju inte göra så mkt åt att grannar osv gör det.

Knapplån

Min äldsta har börjat bli rädd för rakettjuten. När hon var yngre bekom det henne inte alls. Tack och lov funkar hon till jakt fortfarande för de skottljuden är bara spännande. Den andra hunden bryr sig inte.

Jag av princip emot att fly mitt hem pga en rädd hund, men det ÄR inte kul att inte kunna rasta hunden annat än kl 5 på morgonen när snorungarna sover.

I år är det annorlunda mot andra år, för vi har köpt ett torp låååångt ute i skogen och ska vi fira nyår där så tvivlar jag på att vi hör några rakteter 20 timmar om dygnet som vi gör i radhusområdet.

min vovve lyfte på bara huvudet förra nyåret o tittade på alla färger på himlen och undrade vad det var för något mer än så brydde hon sig inte.

Ja, min hund är rädd för raketer och smällare. Tack vare att han blev skrämd av smällare strax innan nyår förra året. Då var han 6-7 mån. Nyår låg han under min säng och var rädd åt till och med inget märgben som han älskar annars. I år ska mamma ha honom, medan jag ska vara hos en kompis.

Senast ändrad:

Vet inte hur jag ska göra på nyår i år.
Min stora vovve är väldigt rädd för smällare, men är inte super stressad när vi är inne, men är omjlig att få kontakt med om man är ute och rastar och de smäller, även om de smäller på jätte långt håll. Då är de ner med svansen mellan benen och fort som fan ta sig hem i tryghet.

Anledningen till att hon är så rädd är nog, tror ja, för att hon blev skrämd när hon var liten av en smällare som smälde av väldigt nära henne när pappa va ute och rastade henne....jag själv var på BB med min lilla syster och kunde därför inte vara hemma med hunden på dens första nyår.

Min andra voffs vet jag inte hur den reagerar, men hon är rätt tuff och bryr sig inte om mycket som smäller, men jag är rädd att den storas rädslor ska smitta av sig till den lilla, någon som har nått tips på hur man sla göra där?

Men känns rätt skönt endå att hon är rätt lugn inomhus, hon lägger sig under sängen och där ligger hon under själva tolvslaget, sen kommer hon fram igen och vill helst bara vara nära människor, ligger gärna under bordet om människor sitter runt de osv!
Så hon är inte hysterisk inne, vilket är skönt....men vi har tränat mycket på detta i år med hjälp av en sån där "fyverkeri-CD" och de går mycket bättre nu, så kanske att de blir rätt lugnt till nyår endå!

Våran gammel-labbe, Tilda, är totalt orädd för raketer och bryr sig inte de minsta om att de smäller....har varit med ute på själva 12-slaget förut och hon bara sitter bredvid en och det ser nästan ut som hon tittar på raketerna uppe i himlen...så sött så!
Varför kan inte min vovve vara så? :p

Min labbe blev rädd första nyåret för smällarna, han var 9 veckor och stod på balkongen när det började smälla och han tillbringade resten av kvällen här:
dsc00106_1170924505_8384233.jpg

Nu är båda mina hundar skott-tränade då de följer med mig när jag skyttetränar samt används vid jakt, labben reagerar knappt vid raketerna längre och vår lilla råtta vet jag inte hur hon kommer att reagera, då det är hennes första nyår.

Liknande trådar

Gnägg Kunde inte se någon tråd så tänker jag startar en. Hur förbereder/firar ny in nyår med hästarna? Inne i stall, ute i lösdrift? Vi har... 3 4 5
Svar
94
· Visningar
5 133
Senast: WildHorse
·
Övr. Hund Ja, jag får tyvärr inse att jag (hittills) lyckats med konsten att misslyckas med allt jag föresatt mig att lyckas med när jag skaffade...
Svar
9
· Visningar
1 666
Senast: Rugge
·
Hundhälsa 2018 tog jag lite hastigt och lustigt emot en liten omplacering som for illa i dåvarande hem. Hunden var och är trots det relativt glad... 2 3 4
Svar
62
· Visningar
5 499
Senast: Tonto
·
Hundhälsa Två små barn på 4 år har börjat sätta spår på vår 7 åriga tik. Hon har alltid varit speciellt, på ett bra sätt. Men nu har det allt mer...
Svar
13
· Visningar
1 099
Senast: snöflingor
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka