Hur firar ni nyår?

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare Phakal
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 75
  • Visningar Visningar 4 347
Sv: Hur firar ni nyår?

Jag tror att många helt glömmer bort eller inte tror att det är ngn fara. Kruxet med smällare är ju just att en tidigare helt oberörd hund helt plötsligt kan bli jätterädd..
men visst jag håller helt med dig :)

Då är inte hunden skottfast från början, om hunden är frisk

Jag och rottisen fick en smällare som exploderade princip över våra huvuden. Jag älskar fyrverkerier men jag blev så skraj att benen nästan vek sig, så kraftig var smällen. Rottisen duckade till med huvud precis när det smällde men en sekund senare var han fullständigt oberörd och har inte brytt sig alls senare.

I min värld existerar det inte skotträdsla. Därför tänker jag heller inte på det. Det är så självklart att brukshundar som i generationer avlats på skottfasthet är just skottfasta. Det går ju inte att tävla med en skotträdd hund.

Jag brukar ändå ta och sätta mig vid en skyttebana eller liknade nån gång och läsa lite, bara för sakens skull.

Jag skulle inte förvåna mig om tibbar reagerar rätt mkt på ljud, men jag har helt enkelt inte haft möjlighet att ta mig tid till sånt med lillskrutten. Men vi märker väl hur han reagerar framåt jul. Med tanke på mig och rottisen så räknar jag inte med att det blir några större problem.

Fast som min tik som inte var skotträdd från början, visst om en smällare samll av nära och lät väldigt mkt kunde hon titta mot dem men inget mer. Sen någt år senare kastade barn smällare mot henne (de där jättesmå som bara smäller). De small verkligen av precis vid henne. Jag blir jätterädd och skitförbannad och skriker och har mig, med andra ord för ett j*vla liv. Sedan den dagen har hon inte klarat smällare. Så visst hon var säkert inte skottfast från början men det var inget man kunde märka av. Hon reagerar nästan aldrig på skjutbanor, smällare på tv/radion osv... Ska man kalla det för ett trauma som jag inte lyckas träna bort eller som en icke skottfast hund eller en kombo av båda?
Bara nyfiken på din åsikt :)

Fast som min tik som inte var skotträdd från början, visst om en smällare samll av nära och lät väldigt mkt kunde hon titta mot dem men inget mer. Sen någt år senare kastade barn smällare mot henne (de där jättesmå som bara smäller). De small verkligen av precis vid henne. Jag blir jätterädd och skitförbannad och skriker och har mig, med andra ord för ett j*vla liv. Sedan den dagen har hon inte klarat smällare. Så visst hon var säkert inte skottfast från början men det var inget man kunde märka av. Hon reagerar nästan aldrig på skjutbanor, smällare på tv/radion osv... Ska man kalla det för ett trauma som jag inte lyckas träna bort eller som en icke skottfast hund eller en kombo av båda?
Bara nyfiken på din åsikt :)

Hur reagerar hunden utan dig?

Jag skulle säga att du skapat skotträdslan hos din hund, om jag ska utgå från det du skrivit. Misstaget du gjorde var att gapa och skrika och föra liv. Du talade om för hunden att det var farligt. Den kvarstående rädslan hade troligen varit mycket mindre om du behållit ditt lugn, om det ens funnits någon. Det som hade funnits hade du kunnat träna bort.

Då Tasse var valp var det några ungar som kastade smällare i princip under magen på honom. Jag blev arg, men lämnade över hunden till husse innan jag gick och pratade med barnen och även då hade jag en ganska låg ton. Budskapet gick nog fram ändå.

Klart hundarna blir rädda om vi beter oss som om himlen håller på att falla ned.

Det är värre... Utan mig kan hon inte kissa och vibrerar ganska kraftigt..

Jag vet att jag inte skulle betett mig som jag gjorde då. Men jag blev livrädd och skitarg och var inte allt för gammal heller.
Samma sak har hänt förra året när jag var ute med båda. Då gick jag hem och behöll lugnet även om jag kokade inombords. Sedan sökte jag upp dem på deras skola och tog snacket där. Efteråt fanns ingen kvarstående rädsla alls hos min hanhund (som dock blev rädd för stunden) och tiken är inte harigare än vanligt vilket hon eg "borde" vara.

Fast...nej.

De blir inte bara skotträdda helt plötsligt. Då är det något mer som ligger bakom såsom sjukdom eller att hunden inte är riktigt skottfast. Förvärvad skotträdsla som har sin grund i trauma kan oftast arbetas bort igen.

Min gamla blandis,rottis/dobberman var helt skottfast,inga problem med vare sig platsläggning med skott eller följa med ut på en jakt,eller nyår..
Och inte var han sjuk heller..

Men vid 4 års ålder så tog grannens jävla barn en knallpulverpistol och satte mellan hans ögon och smällde av i ett ögonblick..

Och om du skriver att ett trauma kan jobbas bort..då vet du inte allt..för jag lovar,att det går inte att jobba bort alla trauman..JAG VET!

Jag har ju en hund som trots att han är ljudkänslig är skottfast, även sedan några ungar slängt en smällare bakom rumpan på honom. Tyvärr är det ju vanligt att i vissa raser se mellan fingrarna på skotträdsla bara man kan hitta minsta lilla anledning till varför den kan ha uppkommit...

Jag ska spendera nyår tillsammans med en släkting långt ute i skogen med hundarna. Den äldsta är skottberörd, och har så varit sedan jag köpte henne (hon var vuxen då). Dock har det blivit bättre på sista tiden, även om det är långt ifrån bra. Mellanhunden bryr sig inte ett skit, och valpen är bara 5 månader, så där har vi ingen aning ännu. Känns skönt att vara på landet hela dagen och slippa allt skjutande.
Tyvärr är det inte begränsat enbart till nyårsafton, utan i hålan där jag bor sköt dem både smällare och raketer några månader efteråt också...
Jag hade några ungar utanför husen som roade sig med smällare några dagar i rad, vilket resulterade i att min hund låg under skrivbordet och skakade. Till slut fick jag tag i dem när jag var ute och sprang (alltså högröd i ansiktet) och förklarade mycket tydligt att min hund var skotträdd, samt att jag skulle prata med deras föräldrar om de fortsatte. De lommade iväg ganska skamset, och därefter har det varit lugnt.

I övrigt - en eloge till ICA Maxi som slutat sälja fyrverkerier för att minska lidandet för djuren och miljöutsläppen!

I min värld existerar det inte skotträdsla. Därför tänker jag heller inte på det.
Inte i min heller, men tydligen i många andras. Skotträdsla (om vi ska lägga in smällare och raketer där också) verkar ligga latent, mer eller mindre, i många hundindivider. Rimligen borde man med rätt träning höja nivån eller omvänt, med olyckliga erfarenheter göra hunden mer rädd än tidigare.
Var man har sin hund är svårt att veta innan den utsatts för olika erfarenheter, och just därför anser jag att det är förnuftigt att rätt etablera oljudet i hunden medan man själv kan bestämma.

Det är så självklart att brukshundar som i generationer avlats på skottfasthet är just skottfasta.
Dom, och andra raser, har avlats även för att stärka/minska andra egenskaper och ändå är det vanligt att det klickar både här och där. Skotträdda brukshundar är ingalunda ovanligt, inte heller sådana som skrämts av något och därefter visar osäkerhet/rädsla i andra situationer.

Det går ju inte att tävla med en skotträdd hund.
Gulligaste vovven i Land? :angel:

LIA

Visst vet jag att det blir knas i skallen på dem ibland. Det är ju bara att titta på min rottis. Det enda som dock fungerar klockrent är skottfastheten och det är faktiskt det enda uppfödarna varit stenhårda med också. Hade jag klantat mig hade hon däremot säkert blivit rädd för det också, men det hade jag mer kopplat till hennes allmänna rädsla än just skotträdsla. Vi har ju inte tränat tålighet mot skott och smällare utan det bara finns.

Misstänkte jag däremot att det inte avlats så noga på skottfastheten då skulle jag göra en koll och jobba med det från hunden var valp.

Det knepiga tycker jag är de som inte reagerar på skott, men sen reagerar på fyrverkerier och smällare (eller kombinationen kanske).

Min lilla var så. Var helt skottfast från början, inga som helst problem. Första nyåret var lugnt, och i sällskap med en äldre helt skottfast och raketorädd hund. Och ingen av oss människor var ju oroade/signalerade någon fara, för hon var ju så skottfast. Hon höll på att skita knäck av fyrverkerierna. Kanske var det 'tjuten' eller de andra biljuden, kanske var det i kombination med ljussken, jag vet inte men hon var RÄDD.

Hon var fortfarande skottfast efter det nyåret. Nästa nyår var ännu lugnare, vi sköt inga egna raketer etc, men hon reagerade på grannen 3 km borts fyrverkeri. Sen blev hon skottberörd med. Inte jättemycket, men berörd. Raketrädd var hon alltid, och smällarrädd.

De tycker jag är absolut knepigast.

Övriga har ju varit både skottfasta och raketfasta osv. Hanen var skottberörd på MH, men har aldrig ever efter det visat minsta lilla skottberördhet. Inte raketrädd etc heller. Greyhoundtiken stod 5 meter från pappa när han sköt hagel utan att reagera ett dugg med, nästan så man började tro hon var döv ;)

Greyhoundhanen däremot. Jag vet inte vad som hänt, mer än att han varit hundgårdshund till han var 6 år, han måste lidit alla helvetets kval stackarn. För mer skottSKRÄCKSLAGEN hund har jag aldrig mött. Han kom i december, fd ägarna sa inget som raketrädsla, och vi bor avsides, ingen skjuter i byn, man hör bara små avlägsna puffar, och polaren var oberörd. Han var hysterisk, jag har aldrig sett en så blockad och skräckslagen hund, han gick in i chock tillslut.

Han var också livrädd för skott, var man ute och de långt borta i skogen sköt ett skott började han skaka och ville in. Han var åskrädd med, paniskt rädd för åska, gick inte att få kontakt med. Många mil åkte han och jag runt runt med bilen med stereon på högsta volym under åskoväder.

Han fick drogas - tungt - när det skulle smälla minsta lilla. Men åska gick ju inte att förutse. Jag gläds åt att han slipper uppleva mer åska, fast han var bra som åskvarnare. Innan man hörde första mullret, så kom han, skakandes och hässjandes och det var bara slita ur kontakterna.

Han gick inte att träna, det var försent (kanske hade det alltid varit det? Vet inte, men tror inte det, det var en stabil hund i övrigt). han blev hysterisk av raketcd:n med, såfort den var på hörbar ljudnivå =/

Vår hund är 6 år, han har aldrig reagerat på varken smällare eller nåt sånt. Vi bor en liten bit utanför byn så man hör det rätt väl och är det molnfritt ser man det väldigt tydligt.
Troligtvis kommer vi ta dagen som vanligt, nån promenad, utevistelse. Framåt em ska vi troligtvis till sambons mamma och äta gott. Då stannar hunden nog hemma eller följer han med, inget bestämt ännu. Sen på kvällen ska vi ev till mina föräldrar som bor närmre 1 mil från samhället så där ute är det rätt "dött" vad gäller raketer.

Zingo har blivit vettförskrämd sedan han fick en smällare kastad i rumpan för ett par år sedan, så i år kommer jag att sätta på ett D.A-P halsband och köpa ett par öronproppar på apoteket för att se om han blir lugnare.

Det knepiga tycker jag är de som inte reagerar på skott, men sen reagerar på fyrverkerier och smällare (eller kombinationen kanske).

Ja, det känns som om det är ganska vanligt. Det ideala är ju en hund som struntar i både skott och raketer. Min jycke är definitivt inte oberörd av de senare även om han inte reagerar genom att visa rädsla utan genom att bli rasande om de är för nära(på håll bryr han sig inte). Förra nyår skrämde han vettet ur mig genom att göra en tjurrusning mot vår lilla uppskjutningsramp när de brände av den första raketen och jag inte hade koll på kopplet. Tack och lov kom han på inkallningen men han stod på bakbenen och vrålade för varje raket som skjöts upp. Däremellan käkade han glatt oxfilé och han visade inte några tecken på rädsla men för mig är det här beteendet inte bra eftersom han så tydligt visade reaktion på raketerna. Jag tror inte alls att det är omöjligt att han skulle kunna utveckla fyrverkerirädsla och jag kommer inte att utsätta honom för något sådant igen. Tack och lov reagerar han fortfarande inte alls på fyrverkerier ens i närheten om han är inne eftersom vi bor i ett område där man skjuter raketer och kastar smällare från nyår och fram till påsk...

det blir ett lugnt firande för mig i år. ska jobba morgonen efter och flytta på eftermiddagen. har en helt skottfast hund och en lätt skottberörd. den skottberörda blir ARG när de skjuter raketer för nära utomhus men reagerar knappt inomhus.

Japp, dom ska egentligen hållas isär i denna typ av diskussion eftersom en hund mycket väl kan vara rädd för skott men strunta i raketer eller vv osv. Därför är jag noga med att gå igenom alla varianter av ljud och synfenomen jag kan komma på.

Inte för att jag förväntar mig att jyckarna ska vara rädda för något av det, men jag vill veta att jag gjort det jag kan plus att det är kul att dom också gillar fyrverkeri. Smällare tycker jag är en komplett onödig företeelse i tillvaron (vad hände med förbudet?), medan acceptans för skott är praktiskt när man har jakt och bössor runt omkring.

LIA

Liknande trådar

Gnägg Kunde inte se någon tråd så tänker jag startar en. Hur förbereder/firar ny in nyår med hästarna? Inne i stall, ute i lösdrift? Vi har... 3 4 5
Svar
94
· Visningar
5 133
Senast: WildHorse
·
Övr. Hund Ja, jag får tyvärr inse att jag (hittills) lyckats med konsten att misslyckas med allt jag föresatt mig att lyckas med när jag skaffade...
Svar
9
· Visningar
1 666
Senast: Rugge
·
Hundhälsa 2018 tog jag lite hastigt och lustigt emot en liten omplacering som for illa i dåvarande hem. Hunden var och är trots det relativt glad... 2 3 4
Svar
62
· Visningar
5 499
Senast: Tonto
·
Hundhälsa Två små barn på 4 år har börjat sätta spår på vår 7 åriga tik. Hon har alltid varit speciellt, på ett bra sätt. Men nu har det allt mer...
Svar
13
· Visningar
1 099
Senast: snöflingor
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka