Hur firar ni nyår?

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare Phakal
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 75
  • Visningar Visningar 4 347
Sv: Hur firar ni nyår?

Jag har en hund som är rädd för fyrverkeri-ljud. Dock så är hon under träning nu och bara efter en vecka med cd-skiva med ljud dagligen så har hon gått från paniskt rädd till att faktiskt fokusera på mig när det är läskigt, fastän hon fortfarande är rädd.
Daglig träning blir det ett par veckor till.

Vet inte när det började med att hon blev rädd, eller varför. Har för mig att hon var det redan sitt första nyår hemma.

På nyår kommer vi ta en långpromenad på morgonen, 2-3 timmar är planen. Sen en till längre tur på eftermiddagen och sen bara en kissrunda på kvällen.
Vid 23-tiden kommer det bjudas på ett märgben bara för säkerhetsskull. Inne brukar hon inte bry sig.

Min är jätterädd för raketerna som tjuter och smällare.
Det är inte tolvslaget som är värst, då slappnar han av och lägger sig och ignorerar det hela eller sover.
Utan det är alla strösmällare och dessa tjutande fanskap som låter i 3-5 dar före och efter.
Vi kan knappt gå ut och kissa, han försöker ta sig ner i alla källargångar på hyreshusen om vi är ute.

Han har fått en D.A.P-dosa inpluggad i väggutaget i år, får se om det hjälper lite.
Jag tillbringar nog nyåret på jobbet, i våran ateljé, den är i källarnivå.
Med små fönster i ateljén, och relativt tjocka väggar.
Där sov vi förra året också.

Skulle en unge kasta smällare mot min hund och mig skulle jag släpa ungen i nackskinnet ner i en källargång och sen skulle jag tala om för honom vad jag skulle göra med honom och alla hans vänner om jag fick se dom i närheten.
Och jag lovar att han skulle kissa på sig av skräck.
Prata med föräldrarna nu för tiden är som att prata med en vägg, för deras rara små barn har aldrig gjort nåt fel.
Eller så skiter de väl fullständigt i vad dom gör.

Samhället har gått åt helvete!

Vi brukar ta det lugnt på nyår,när barnen var mindre så smällde man lite raketer,ingen av hundarna brydde sig!

Nu är barnen stora,så inga raketer smälls,men vår nuvarande hund bryr sig inte om det smälls utanför av grannar mm!

Men jag lider verkligen med dom som under nyåret har ett rent helvete med sina vovvar! Kan inte vara lätt,för det går ju knappt att undgå! Och om det bara vore att det smälldes på nyårsafton,då är det ju åtminstone bara en dag,men det ska ju smällas en vecka före och en vecka efter..

Jag önskar också alla djur ett smärtfritt nyår. Min hund var rädd under många år, men det klingade av för några år sedan. Förra nyåret så överraskade hon oss alla genom att vara helt oberörd. Då kände vi oss duktiga i vår träning, tills vi förstod att hon hade blivit halvdöv :rofl: :o.

Fördelen med att vara halvdöv är att hon hör det hon behöver höra men stressar inte längre upp sig när brevbäraren kommer och ljudet från smällarna hör hon inte alls, åtminstone inte det ljudet som hon tidigare uppfattat som läskigt.

Innan dövheten inträdde så brukade vi se till att få till en ljudmatta bestående av gäster och musik.

Vi ska nog bara vara hemma eller hos släktingar ett par km härifrån. Har aldrig haft några rädda hundar och jag hoppas verkligen att vavvan inte blir rädd, det är hans första nyår. Förra året var jag och pappa ute på gården och smällde några raketer som pappa fått. När vi kom in låg alla fem hundar och sov som stockar :bow: Har även lämnat dom ensamna några timmar på nyår och ingen har betett sig annorlunda mot för vanligt. Gammelhunden älskar raketer, om han får så står han och kollar i fönstret och viftar på svansen :D

Min mamma har alltid annars varit med hundarna på nyår, men iår är det jag som får göra de när hon åker till thailand!

Äldsta är fruktansvärt rädd, håller henne drogad under hela dagen.. Hjälper litegrann, hon reagerar på smällarna men börjar inte hyperventilera då som hon gjort tidigare odrogade år.

Har suttit och funderat på hur jag ska lösa de, eftersom mina vänner kommer mest troligt till mig. Måste nog täcka fönsterna med folie så det inte lyser in ngt. Hade behövt en karaokemaskin för så hade hon absolut inte hört något...:p

Jag kommer med största sannolikhet fira nyår i en stuga mitt ute på alvaret på öland med min hund (hans första nyår) och min syrras två hundar, varav den ena paniskt skotträdd, går på plegacil i flera veckor runt nyår tyvärr..

Ska bli rätt trevligt. Åker kanske hem till mormor och morfar och käkar gott på dagen..:laugh:

*KL*

Förra året var första året på lääänge som jag inte hade några rädda djur. Underbart skönt. I år jobbar jag natt, och tack vare att inga av djuren är rädda så slipper jag böka till mig semester, utan kan jobba, och djuren tas om hand av mamma.

Har haft extremt skotträdd och smällrädd hund dock, svaga puffar räckte. Hjälpte inte med radio/tv/koja/etc, inte heller raketcdträning eller liknande. Så honom fick vi droga varje nyår =/ Därav satt jag alltid hemma med honom på nyår (kärt besvär dock).

Min hund har ju bara varit med om nyår en gång innan men är 99% säker på att detta inte är några problem. Reagerade inte förra året trots att vi då hade en livrädd gamling och har inte reagerat under "för-smällarna" detta året. Grymt skönt med han då han inte verkar reagera på ngt starkt ljud! Förlåt för detta ämnebyte: Som tex en gång bestämde jag mig för att jag skulle prova att gå till skyttebanan och ställde mig precis bredvid skytten och vovven min typ..sov:eek::love:. Men nyår blir nog hemmakväll ändå, ifall att.

Här blir det nog lugn hemmakväll hos föräldrarna på landet. Förra året firades i stan med nerdragna persienner och då såg vår vilda nyårsfest ut såhär hela kvällen (lägg på lite snarkeffekter, speciellt från den lilla vita):
DSCF0230.jpg

Sally reagerar på ljuden som är närmast när man är ute men är inte rädd. Maya har aldrig reagerat över huvud taget och ännu mindre nu när hon knappt hör :p

Ja just ja du har ju en egen tråd om just det! :)
Det kan ju verkligen vara jobbigt att ha en smällrädd hund. Särskilt eftersom det är så svårt att träna bort till skillnad från andra "olater". Det är ju väldigt svårt att påverka en hund som befinner sig under stress och eftersom man inte kan styra smällandet bliir det ju nästintill omöjligt att kunna träna, händer en enda sak fel är allt raserat...
Konstigt noog så är det med min äldsta tik som så att när jag slutade träna henne för att tåla ljudet så har hon blivigt lite bättre för varje år! :) Trots att ett par puckon kastade smällare mot oss förra året så var det nyåret hennes bästa!

Du kan väl berätta om du tkr dosan fungerade ngt sen?

Hehe jo det där med ungarna... Jag gick raka vägent till deras skola och fick tag i lärare som tog in dem i ett rum så fick vi prata med dem... Problemet är att ungar nuförtiden (herregud låter som att jag är stenålders) inte bryr sig. Polisanmälan togs upp men de slapp. Just för att två av dem verkligen verkade fatta. Men den tredje blev vi varnade för.. Han hade tydligen ett ganska tungt register bakom sig och han går bara i nian!!! :S
Nu i ett år efter har jag träffat alla tre, två av dem tom hälsar på mig om de ser mig ute. Den tredje killen har ägnat sig åt att hata mig och dra med sig ett gäng som tydligen också gör det. Vilket ledde till att de kasta saker på mig när jag satt på bussen och säga elaka saker... behöver jag säga att man är lite rädd över att vara ute ibland?
Frågan är vad gör man med ungdommar som inte bryr sig ett skit vad man än gör!? Snarare tvärt om, desto mer man gör desto värre blir det för en själv.
Sorry nu blev det tydligen väldigt ot :P

Men!:rofl:
Förlåt om jag skrattar men det var väldigt kul! :D
Jaaaa... vad är det man brukar säga, allt ont för ngt gott med sig! :)

Usch vad jobbigt för dig! Som tur är så är inte min så rädd att jag behöver droga henne... Nu är hon ju iof inte så gammal än men om hon blir räddare och hon är skruttig när hon blir äldre så får hon nog droger. Man har ju hört om hundar som stressar ihjäl sig på ålderns kant.
En idé jag fick var att man kan sätta på dem sånna där stora hörlurar och spela musik för dem, då hör de ju ingenting! :) *känner mig såå smart* ;P

Jag har i några tidigare trådar tagit upp att man kan träna sin hund i området smällare och raketer samt även gett exempel på hur man kan göra (dvs hur jag brukar göra). Undrar varför så många inte verkar ta tag i det. Man säger "vet inte, vi får se hur det går". Risken finns ju att man då plötsligt står där med en ohjälpligt granatshockad hund sedan en smällare kommit för nära eller hunden missuppfattat raketer etc.

Ingen går väl med okopplad hund utmed stora vägen utan att ha tränat inkallning och fotgående? Varför försöker man inte på motsvarande sätt bygga en vana vid skott och fyrverkerier så nyårsfirandet blir skoj även för hunden? :confused:

Jag menar inte att kritisera någon, men för att citera lokalradion: "hur tänker dom?".

LIA

Jag har i några tidigare trådar tagit upp att man kan träna sin hund i området smällare och raketer samt även gett exempel på hur man kan göra (dvs hur jag brukar göra). Undrar varför så många inte verkar ta tag i det. Man säger "vet inte, vi får se hur det går". Risken finns ju att man då plötsligt står där med en ohjälpligt granatshockad hund sedan en smällare kommit för nära eller hunden missuppfattat raketer etc.

Ingen går väl med okopplad hund utmed stora vägen utan att ha tränat inkallning och fotgående? Varför försöker man inte på motsvarande sätt bygga en vana vid skott och fyrverkerier så nyårsfirandet blir skoj även för hunden? :confused:

Jag menar inte att kritisera någon, men för att citera lokalradion: "hur tänker dom?".

LIA

Japp, Jag håller helt med.
Normalt sett brukar jag skottprova och träna mina hundar i mkt god tid.
Den här gången har jag inte hunnit med det, men jag har ingen misstanke om att det ska vara något problem.

Jag tror att många helt glömmer bort eller inte tror att det är ngn fara. Kruxet med smällare är ju just att en tidigare helt oberörd hund helt plötsligt kan bli jätterädd..
men visst jag håller helt med dig :)

I min värld existerar det inte skotträdsla. Därför tänker jag heller inte på det. Det är så självklart att brukshundar som i generationer avlats på skottfasthet är just skottfasta. Det går ju inte att tävla med en skotträdd hund.

Fast...nej.

De blir inte bara skotträdda helt plötsligt. Då är det något mer som ligger bakom såsom sjukdom eller att hunden inte är riktigt skottfast. Förvärvad skotträdsla som har sin grund i trauma kan oftast arbetas bort igen.

Liknande trådar

Gnägg Kunde inte se någon tråd så tänker jag startar en. Hur förbereder/firar ny in nyår med hästarna? Inne i stall, ute i lösdrift? Vi har... 3 4 5
Svar
94
· Visningar
5 133
Senast: WildHorse
·
Övr. Hund Ja, jag får tyvärr inse att jag (hittills) lyckats med konsten att misslyckas med allt jag föresatt mig att lyckas med när jag skaffade...
Svar
9
· Visningar
1 666
Senast: Rugge
·
Hundhälsa 2018 tog jag lite hastigt och lustigt emot en liten omplacering som for illa i dåvarande hem. Hunden var och är trots det relativt glad... 2 3 4
Svar
62
· Visningar
5 499
Senast: Tonto
·
Hundhälsa Två små barn på 4 år har börjat sätta spår på vår 7 åriga tik. Hon har alltid varit speciellt, på ett bra sätt. Men nu har det allt mer...
Svar
13
· Visningar
1 099
Senast: snöflingor
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka