Hur firar ni nyår?

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare Phakal
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 75
  • Visningar Visningar 4 347
P

Phakal

Eftersom det är ganska vanligt med hundar som är rädda för smällare/fyrverkerier, tänkte jag höra med er på hund hur ert nyår ser ut?
Om hunden är rädd, hur länge den vart rädd och hur det hela började?
Så hur ni firar nyåret med tanke på de fyrbenta! :)

Hoppas alla rädda hundar får ett relativt smärtfritt nyår! :)

Sv: Hur firar ni nyår?

Jag har tre hundar, två vuxna och en som jag inte vet hur hon kommer tolka nyåret.
Hanhunden bryr sig inte alls, torts att ett par idioter till ungdommar slängde en smällare mot han som smälde av 1m från oss förra året!
Tiken är jätterädd men har på sina nio år lugnat ner sig lite.
På nyår får hon en egen bädd i hallen och så drar vi på en skiva med "era" då håller hon sig lugn även genom tolvslaget.
Däremot kan jag inte gå ngn stans då hon inte kissar på hela dagen om det inte är jag som rastar henne.

Hennes rädsla började när hon var två eller tre år innan hade hon visat mkt lite reaktion mot smällare tills ett par barn (läs jättesmå) bestämde sig för att busa och slängde smällare mot henne... Jag blev skitförbannad och skrek och hade mig.
Givetvis agerade jag helt fel i situationen men det är inte alltid lätt att tygla sig! Sedan dess har det vart helt kört. Hon reagerar inte på smällare på tv/radio och för det mesta inte på vanliga skott.
Den lilla parveln vet jag inget om ännu :P.

Jag vet inte vad jag ska göra på nyår men någon trevlig middag med vänner blir det säkert. Leia som inte är rädd kommer att vara med mig på vad jag nu beslutar mig för att göra. Nikita som förra året visade sig vara rädd (hon var 4år då hon blev det) ska åka med hon som ha min foderhane till deras stuga i skogen där det är garanterat smällfritt.

Loka är snart fyra år och jag har haft henne i 1,5, dvs över ett nyår. Visades sig att hon reagerade genom att gå och gömma sig i fönsterlöst rum under ett bord, flåsa, skaka och var blockad. När de värsta smällarna avtagit kom hon dock fram och fick en skål med hemmagjord glass som hon fokuserade stenhårt på, så jag tror och hoppas att det kommer att gå bättre det här nyåret då jag är förberedd.

Helst skulle jag vilja skicka ut henne på landet så hon slapp eländet helt... Annars skulle jag gärna vara hundvakt till en äldre hund som inte reagerar alls på smällarna för jag tror att Loka skulle ta mycket intryck av sitt hundsällskap. Men frågan är om det finns någon som vill låna ut sin hund så, funderar på att sätta ut en annons iaf och kolla.

Vi kommer alltså att vara hemma, med alla gardiner fördragna och med hög volym på tv/radio. Gör henne ordentligt trött på dagen medans det är ljust. Tänkte också sätta upp ett par lappar i kvarteret och informera om att Loka är rädd för smällare. Det finns gott om ungar i området och som tur är känner de flesta igen och tycker om Loka, så kanske man kan minska ner på det värsta smällandet i närheten iaf. Eller att folk går undan när jag kommer med henne ute.

Det här med smäll rädda hundar är ju så svårt. Tråkigt är det ju även för en själv som ägare om hela nyåret (och dagarna eller ibland veckorna innan) går åt till att göra dagen så dräglig som möjligt för sin hund.
Där jag bor finns det väldigt många idioter som mer än gärna slänger smällare mot en bara för att jävlas... Efter alla olyckor som hänt varje år och med tanke på att människor inte kan följa lagen och bara smälla på nyårsafton efter kl 15.00 (eller vad det nu är) så tycker jag nog att smällare borde vara förbjudet för allmänheten...

Min hund som fyller två i januari har bara varit med om ett nyår hittills.
Jag var supernervös, försökte tygla mej men hoppades verkligen att han inte skulle reagera på smällarna.
Hunden sov lugn som en filbunke hela kvällen och natten, jag störde mej nog mer på smällarna än vad han gjorde.
Han är överlag totalt oberörd av skott och jag hoppas att det förblir så även detta nyår.
Vovven ska spendera nyårsafton hemma hos min mamma, medan jag själv åker iväg till en kompis.
Tydliga instruktioner kommer att ges om att låtsas som ingenting när smällarna börjar ryka av. Jag hoppas att han förblir lika oberörd även detta år (och alla år som kommer också såklart).

Jag är inte mycket för att fira öht, men mest troligt kommer jag väl sitta hemma, kolla på fyrverkerier (jag ser dem genom fönstret då de skjuter hyfsat nära) och dricka te :p
Valpen har aldrig varit med om något liknande förut, men hon är en avslappnad och trygg hund när det kommer till "märkliga, onaturliga ting" och jag räknar med att hon kommer ta det lugnt.
När jag har haft hennes mamma hemma så har vi t.o.m. gått ut och tittat på fyrverkerierna (självfallet höll vi oss långt ifrån dem, men de hördes och syntes en del ändå). Hunden brydde sig inte för fem öre. Det var väldigt skönt.

Vi kommer att vara hemma med goda vänner och äta gott. Vi brukar skjuta egna raketer och den som blir tre har aldrig brytt sig och den som blir ett har aldrig varit med om det. Jag räknar med att hon inte bryr sig, hon reagerar inte på skott.

Våran hund som vi tig bort i sommras va väldigt rädd, Så han fick vara inne med oss när det smällde vi kunna ha tvn på lite högre en vanligt sen fick han äta under tiden de är som värst. Men han hör ju ändå det smäller ochså men han blir ändå lugnare om vi var i närheten:)

Hundarna jag har nu iaf dom små dom vill sitta i fönstre och kolla ut dom:P och brur sig inte alls om man har med dom där det ska smällas och så, utan strösar på som vanligt och det är verkligen jätte skönt!:laugh:

Hade inte Lille Fjant varit knasig på andra vis så hade du gärna fått låna henne. Där viftas det inte ens på örat vid smällare och raketer.

För mig är inte själva nyårsafton några problem, jag fasar mer för tiden innan och precis efter. Nyårsafton kommer jag spendera utanför stan i ett hus tillsammans med båda mina hundar. Den ena är 1 år och jag vet inte hur han reagerar alls, den andra är 9 och lyfter inte ens på örat åt alllt oljud. Vi kommer inte ha några egna fyrverkerier och jag kommer vara inne med hundarna vid tolvslaget och "låtsas som ingenting".

Förra året var det skitjobbigt här i området. Då hade jag visserligen bara min gammelhund som är orädd, men jag såg hur många hundar som helst i området som var skärrade. Ungarna drar runt i gäng och kastar smällare, till och med på torget som är inramat mellan höga hus så alla ljud förstoras upp och blir ännu värre. Jag var så arg så jag hade lust att grina för dom gjorde det även fast dom såg mig och hunden kanske 15 meter bort. Sånt jäkla djävulskap att bara kallt kasta smällare ändå, dom visste ju inte att min hund inte bryr sig. Så håller dom på i flera dagar innan och efter nyårsafton. :devil: Polisen var ut en vända vet jag, men det hjälper inte så mycket. Hoppas på att slippa sånt i år men jag antar att det är svårt. :(

Uno ligger hemma och sover medans jag är ute med vänner.
Han bryr sig ingenting om smällare och raketer.

Av hänsyn till andra hundar och till miljön och min egen plånbok smäller jag varken smällare eller skjuter raketer själv.

Jag brukar ägna morgonen i stallet och då har jag hundarna med mig. Efter det åker vi till skogen och går långrunda och sen åker vi hem och äter go middag och väntar in det nya året med musik och efter tolvslaget går vi och lägger oss. Nu är dett första året för den lilla så jag har ingen aning om hur han kommer att reagera. Men den stora bryr sig inte så mycket så jag hoppas den lilla tar efter där.

Här om året så var det fest hemma en sväng, hundarna hade as kul med all uppmärksamhet. :D
Är faktiskt lite roligt när "stora killen" varit på dass och kommer tillbaka, sätter sig på golvet, för att en liten trekilos Dvärgpinscher tagit hans plats i soffan. :D
Respekt. *tss

Sen var hundarna med oss ut, de var på den inhängnade trädgården och vi några meter ut på byhåle vägen, sällde fyverkerier och smällare.
Bella försökte "ta" fyverkerierna i luften :rofl:(från insidan av trädgården, misslyckades ju fatalt då vi stod en bit bort och de flög upp i luften hehe)

Övriga brydde sig nämnvärt, kikade och tyckte vi var AS tråkiga och ville hellre vara inne o myspysa i soffan..
Så här finns inga skotträdda. Ahh, skulle väl vara Gina som jag hämtade i helgen. Men det får tiden utvisa.

Min äldre hund (2 år gammal) tycker inte om raketer men reagerar mer på ljuset än på ljudet. Den yngre vet jag inte hur han reagerar eftersom han inte bodde hos mig förra nyår.
I år ska vi dock bara vara hemma över nyår, ta det lugnt, dra ner persiennerna och se på tv.

Senast ändrad:

Usha, jag undrar fortfarande vart min älskade Lady tog vägen.. :(

Snorungar med smällare ska fan bötfällas, med HÖGA böter!

Vet inte riktigt vad jag ska göra, för ovanlighetens skull jobbar jag varken nyårsafton eller nyårsdan.
Rottweilern är klippa, han bryr sig inte alls. Tibben är ju ny och har aldrig bott i stan över nyår så jag har ingen aning om hur han kommer reagera.

Dilemmat gäller min pojkvän, han reagerar kraftigt på smällare/fyrverkerier och spenderar nyår framför datorn med hörlurar på men hoppar ändå till ibland. Rottisen reagerar inte på den men tibben kanske gör det. Så eventuellt kanske jag får fira helt ensam med hundarna. Vi får se när det börjar dra igång här med smällare vid jul...

Tack och lov så är inga av mina rädd för smällare men jag Gabbi är lite "rakettokig". När det tjuter så vill hon dit å "döda" raketen:crazy: Inget jag märker av inne men jag undviker att gå prommisar när det tjuter som värst:)

Liknande trådar

Gnägg Kunde inte se någon tråd så tänker jag startar en. Hur förbereder/firar ny in nyår med hästarna? Inne i stall, ute i lösdrift? Vi har... 3 4 5
Svar
94
· Visningar
5 133
Senast: WildHorse
·
Övr. Hund Ja, jag får tyvärr inse att jag (hittills) lyckats med konsten att misslyckas med allt jag föresatt mig att lyckas med när jag skaffade...
Svar
9
· Visningar
1 666
Senast: Rugge
·
Hundhälsa 2018 tog jag lite hastigt och lustigt emot en liten omplacering som for illa i dåvarande hem. Hunden var och är trots det relativt glad... 2 3 4
Svar
62
· Visningar
5 499
Senast: Tonto
·
Hundhälsa Två små barn på 4 år har börjat sätta spår på vår 7 åriga tik. Hon har alltid varit speciellt, på ett bra sätt. Men nu har det allt mer...
Svar
13
· Visningar
1 099
Senast: snöflingor
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka