Hur finansierar du på landet hästintresset?

danilo

Trådstartare
Vilka yrken KAN man egentligen ha, som både ger tillräckligt med pengar och samtidigt gör så att man kan få bo ute på landet tillsammans med sina vänner hästarna? Eller måste man vara miljonär?
Berätta om dig och hur du får det att gå ihop!

Jag är på väg att välja yrkesbana och behöver lite tips :)
jag vill förstås helst bo på landet, på egen gård med stall, och ha egna pollar. :bow:

Jag finansierar mina hastar och mitt boende pa landet, genom att kopa och salja hastar!
Jag koper ungt, rider in eller till, tavlar upp och utbildar och saljer sedan. Jag borjade med en hast, nar jag salde den kopte jag en ny, nar jag sedan salde den kopte jag 2 nya. Sedan har det bara vuxit.
Ibland koper jag aven hastar och ponnier som redan ar "fardiga", som jag sedan saljer vidare. Det beror helt pa vilka kunder som ringer.

Ibland kan jag ta emot en hast for tillridning och vidareutbildning, men eftersom det ar mer eknomiskt att utbilda sina egna och salja vidare, sa gor jag hellre det.

Det finns dock massor du kan gora for att "overleva" pa landet. In och tillridning ar givetvis en utav dem, om du inte koper och saljer.
Annars kan du bygga hinder, bommar och stod, mala och sedan salja.
Eller kanske sy tacken, flughuvor, mm, om du ar duktig.

Kanske kopa in aldre hastkarror och renovera, for att sedan salja.
Eller kanske till och med bygga om en lastbil till en hastlastbil for att sedan salja vidare.

Koper du dock en storre gard, med manga stall, kan du faktiskt overleva pa inackorderingar.

Det svaraste ar inte att hitta pa en sysselsattning, utan att fa kunder som betalar for dina tjanster.

Jag bor inte i storstad, så då måste jag väl bo "på landet" gissar jag.
Jag ska visserligen snart flytta, men det blir ändå inte till en stor stad.

Nu äger jag ju visserligen inte en gård, men jag har förut räknat på att ha ett eget stall och kunna klara det på min lön.

Boende är ju ofta billigare på pyttesmå orter. Husen är billigare i inköp, vilket ju ger mindre lån = lägre månadskostnad. Lägenhets och hushyror är ju också mkt lägre än i storstäder, vilket ju "spar" pengar.

Jag jobbar just nu på kontor. Räknas till lågavlönad då jag tjänar mindre än 25.000:-/månad upptäckte jag härom dagen. :smirk:

Har haft 2 hästar och tränat och tävlat den ena.
Ibland har det varit knapert, men det har gått.
Bara man tänker sig för och planerar vad man ska köpa.

Jag har gård på landet, har två hästar (en dräktig) och en ponny. Har ett "vanligt" jobb, kommunanställd, ingen enorm lön precis. Sambo som pluggar...
Det går! ;)

Vi har inte köpt något dyrt ställe (och vi har en del renovering att göra), vi betalar inte mycket mer för lånen än vi gjorde i hyra i lägenheten vi hade tidigare.

Jag har tre hästar till samma kostnad som jag hade en tidigare, tack vare att jag slipper betala för boxplatsen. Jag ordnar foder av en bonde i närheten och sköter allt i stallet själv, det blir inte så dyrt! :)

Jag jobbar i IT branschen, jobbar hemifrån ibland. Är inte miljonär men tjänar hyffsat. Men jag har 12 boxar, hyr ut de flesta, har turen att ha en ägare till alla hästarna som jag kommer bra överens med så det fungerar utmärkt!

Mao, det är ett bra finansierings alternativ, att hyra ut boxar.

Jag har 5 mil till jobbet, tar tåget och passar på att arbeta på väg till och från, vilket gör att jag kan dra in på totala arbetstiden på jobb. Ganska stor flexibilitet i tider vilket underlättar. Å andra sidan reser jag en del och då gäller det att ha folk omkring sig som kan hjälpa till

Jag blir ytterst förvånad över din fråga :eek:
Jag som alltid undrat hur f_n folk i städer har råd att ha häst, med dessa otroligt stallplatskostnader.

Jag bor på egen gård, jobbar med "lågavlönade" jobb.
Har mellan 6-8 hästar, jag tar en del eget hö men måste köpa rätt mycket.
Och jag överlever :bump:

Stallet kostar mig bara i el för lampor och värme i sadelkammare.
Säg att jag köper hö för 10 000:- på ett år.
Spån för 2 500:-
Kraftfoder, oh den var svår, 2 000:-.
Jag skor och verkar själv, närmaste hovis finns 17 mil bort.
Alla hästar försäkrade i A2, ca 5 000:-/år.

Vi får väl lägga till en summa för oförutsedda händelser som sjukdom, nytt material etc på kanske 8 000:-/år.

Då hamnar vi runt 27 000:-/år = 2 225;-/månad.
Det är väl ungefär vad det kostar att ha en häst i "stan"??

Jag köper/säljer en del hästar också, samt föder upp och säljer så jag få in lite pengar så. Eller man få väl säga att omsättningen ökar i alla fall. Inget man blir rik på men det hjälper en att överleva!!

Vilket yrke man har är nog ganska oväsentligt. Dock bör man nog ha ett heltidsjobb. Sen rättar man munnen efter matsäcken så att säga. Tjänar jag mycket pengar så kan jag naturligtvis skaffa en större och finare gård. Lite pengar så kanske jag får nöja mig med en mindre gård.
De flesta som flyttat ut på landet har lånat pengar av banken för att finansiera sitt boende. För att man skall få dessa lån så måste man ha en fast anställning.

Vi bor 3,5 mil från jobbet jag och min sambo. Alltså får vi pendla in till våra arbetsplatser 7 mil sammanlagt varje dag. Jag jobbar dessutom skift och vi behöver två bilar av den anledningen. De dagar vi inte kan samåka så blir det 14 mil som skall finansieras. Man får nämligen inte glömma att räkna in levnadskostnaderna när man gör en kalkyl på ett sådan här boende.

Jag har dessutom turen att jag tjänar några extra kronor på att hyra ut stallplatser. I bland tar jag dessutom in någon häst som skall skolas.... Dock ytterst sällan då jag måste ha tid till jobbet och min egen häst.

Jag har egen gård , stall med 16 boxar..jag tar emot konvalecenter och har det som mitt yrke, har egna hästar som startar(inte just nu)och säljer nån unghäst då o då....sen lever man på uppfödarpengar :D(10% på allt insprunget)

anledningen till att jag frågar är att jag funderar över hur mitt liv ska bli, och det enda jag vet är att jag SKA bo på landet och att jag SKA ha minst två hästar. :love:

det är jätteroligt att höra små bitar ur olika människors liv, och kanske är det så att det fungerar så länge man har en heltidsanställning och inte förväntar sig att allt på gården ska skina var dag ;)

jag är helt övertygad om att ett liv i stan med häst skulle bli mycket dyrare, i alla fall för mig, men det är inte ens en möjlighet som jag har funderat över. det finns ingenting i det som lockar mig, för vad är livet utan de skogarna, ängarna, grusvägarna, bönderna och djuren? :bow:

jag vill jättegärna höra mer och från fler hur livet fungerar med häst på landet, vad man måste tänka på innan man ger sig in på det och vad som är för- och nackdelarna med det. är det någon som bor ensam men klarar det fint ändå, eller är det alltför slitsamt?
hur mycket av nya täcken/material till hästarna, träning, tävlingar o.s.v. har man råd med vid en lön kring 15 000- 20 000 kronor/månad? det beror förstås på vad man gör av pengarna, men hur är det för dig? berätta!

Jag tror att en viktig aspekt att ta med då man funderar på det här med att flytta "ut på landet" och ha flera hästar är det här med tid. Om man som en del tidigare nämnt skall ha ett "vanligt" heltidsarbete så försvinner ju den största delen av dagen till det. Bor man en bit ut på landet så får man dessutom (oftast) räkna med att ha en bit att åka till och från jobbet (kanske inte fullt så långt som jag åker iofs, har 7 mil enkel väg till jobbet... :angel:) vilket också tar tid. Har man eget stall med flera hästar så tar det ganska mycket tid att ta hand om dem. Helst skall de ju fodras minst 3 ggr/dag, helst 4... Det skall mockas och borstas, ridas osv. osv. Dygnet har inte hur många timmar som helst...

För min del har jag löst det så att jag har min (har hittills bara 1 häst, funderar dock på att skaffa en till...) häst hos grannen. På så sätt så har jag hästen mer eller mindre hemma men jag behöver ändå inte oroa mig för fodringar flera gånger/dag och jag vet att det alltid finns någon som kan ta in min häst för mig om jag behöver jobba sent någon dag. Stallhyrorna är generellt mycket lägre på landet än i stan så jag skulle lätt kunna ha 2 hästar nu till samma pris som jag hade 1 förut då han stod uppstallad i Göteborg. :smirk:

Hur mycket täcken osv man har råd med vid en lön på 15 000 - 20 000 går inte att svara på. Det beror ju helt och hållet på hur mycket pengar du gör av med på boende, bilar, mat osv. osv.... Själv tjänar jag mer än så men jag har inte råd att köpa speciellt mycket "extra" till min häst ändå. Alla pengarna har nämligen en tendens att gå till veterinärräkningar och dyra reparationer på huset... :smirk:

Sv: Hur finansierar du på landet hästintresset?

Bor "på landet" men hyr in mina 2 hästar i ett närliggande stall, arbetar som personlig assistent vilket gör att jag i o för sig inte har så bra lön (ca 13.000 ut) men jag har flexibla arbetstider, jobbar mest kväll natt o har 11 arbetstillfällen på 4 veckor vilket gör att jag är hemma mitt på dagen o har gott om tid till hästarna så jag slipper rida i totalt mörker på vintern o eftersom jag har sovande natt på jobbet så behöver jag inte sova när jag kommer hem på morgonen! Perfekt tycker jag :D

Senast ändrad:
Sv: Re: Hur finansierar du på landet hästintresset?

Är statsanställd med låg lön och oregelbundna tider. Dessutom mycket resor i tjänsten ofta med kort varsel och ett stort övertidsuttag. Har en man som jobbar skift och låg lön.Men vi har bägge två långa arbetspass som ger många fridagar, jobbar i snitt tre dagar/veckan på full tid. Vi har strax över 20 000 vars. Jag pendlar 9 mil varje arbetsdag och min man 15 mil. Detta gör att vi måste ha minst två bilar, kan vara bra att ha en reserv i fall olyckan är framme.
Men jag har 15 hästar kor och får, inte mycket pengar över men det går. Mycket av inkomsterna kommer från EU-bidrag så det gäller att välja "rätt" gård. Sedan blir det inkomster från hästarna, jag har uppfödning och även försäljning av kalvar och lamm.
Täcken och utrustning till hästarna där köper jag lågpris grejor från t ex EKO-hallen och sådant som säljs ut för att det inte längre är mode. Eller när det gäller sadlar så satsar jag på riktig kvalitet som håller länge, blir bättre ekonomi i längden. Min bästa sadel är över 20 år och håller sig i utmärkt skick ännu.

Jag jobbar som avbytare. Det innebär att jag sköter om djuren hos olika bönder när de är lediga. Jag jobbar morgon och kväll, och hinner med hästarna mitt på dagen. Har hyfsat bra betalt oxå, ca 100 kr/timmen.

Vad gäller stall så har jag det väldigt bra! De står hos svärfar, (bor grannar) och jag betalar varken för stallhyra eller hö!!! Köper rundbalshalm och strör med, ger ca 60 kr för en bal... Får ta med mig kornkross gratis från jobbet. Grannen är hovslagare, verkar för 100 kr.

Så min månadskostnad blir mycket liten.. Jag har två hästar i princip gratis!!!! LYX!!!!!

Nu har vi nyligen köpt huset vi bor i, aldugården och 3 ha mark, så målet är att ha hästarna i "min" ladugårn sen, men svärfar har maskinhall där nu, så vi får väl se när vi byter..... Känns på något vis bättre att ha dem i MIN ladugård, fast det kanske inte spelar så stor roll!!

Embla

Jag tycker det här var intressant och ska dela med mig av mitt också.

Med ett hus, en sambo, en hund, två katter, tre hästar (snart två) och två bilar gäller det att prioritera lite vad som behövs. Speciellt då jag pluggar och han går skift på industri. Det kanske inte är nödvändigt att åka till stan varje dag eller gå ut o käka tre gånger i veckan. Däremot så har vi ett konto där vi slänger in lite pengar då och då som är en liten "djurbuffert" om vovven måste åka akut till veterinären eller om hästen måste ha ett nytt täcke. Större inköp (ny sadel) planeras en liten bit i förväg och när jag väl köper så satsar jag på kvalitet.

Det funkar. Det är inte roligt alla gånger (som perioden då vi var stammisar hos veterinären) men å andra sidan skulle jag inte vilja byta bort det mot ett liv i lägenhet med pålle inhyrd...

Jag har ett "industri jobb", och min sambo också. Vi har det hur bra som helst! Vi har båda varit ganska flitiga med att spara innan vi köpte huset, vilket i sin tur lett till små lån, vilket i sin tur innebär låga boendekostnader. Vi har 6 boxar, och vi hyr ut 5 av dem. Jag tycker att vi har det bra ekonomiskt, men allt handlar ju om hur man prioriterar. Jag älskar att lägga pengar på hästar, stall och träning mm. och kan göra det eftersom jag kanske inte är så intresserad av att tex. resa eller måste handla kläder varje månad. Vi har två bilar och kommer snart köpa en ny + ett nyare släp.
Jag tror att många idag har svårt för att stå emot alla frestelser, särskilt när man ska lockas av alla låga låne kalkyler till allting. Man måste lära sig vänta och köpa när man har pengar istället
Mvh Matten

Jag tjänar mellan 20 och 25 000 kronor i månaden, brukar få ut 14-15. Jobbar dagtid för det mesta, ibland kvällar och helger. Har egen gård som jag hyr av mina föräldrar (billigt!) Eget hö till mina 6 hästar, köper havre av bonde och annat kraftfoder vid behov på pall för att få ner priset.

Inakorderingar har jag haft till och fån i olika omfattning, jag och pappa delar på intäkterna.

Jag föder upp i mindre omfattning och säljer kanske en häst var 3:e år. Har enstaka lektioner för andra som drygar ut kassan lite.

Alla mina pengar går till hästarna och träningar.

Jag skulle kunna ta på mig fler inakorderingar för att få in mer penga, men det måste alltid vägas mot arbetsinsatsen.

Försöker leva billigt, är vegetarian, lagar mat som jag har med mig till jobbet, åker kollektivt eller samåker med sambon till jobbet.

Piggy

Pocahontas skrev:
Jag blir ytterst förvånad över din fråga :eek:
Jag som alltid undrat hur f_n folk i städer har råd att ha häst, med dessa otroligt stallplatskostnader.

Jo visst, det undrar nog både danilo och jag också men häst i storstan är inte ens ett alternativ för oss. Varför vi (iallafall jag) frågar är just för att jag vet att gårdar är mycket billigare i mindre städer och glesbygdskommuner men där finns ju inga jobb! Jag tror det var det danilo var ute efter också. Vad finns det för egna idéer att försörja sig på. För visst, jag har en massa jag tycker det skulle vara kul att göra och som jag är bra på men i en mindre kommun måste jag ju ha en marknad också. Ramona, din idé om hindertillverkning låter ju helt OK men är inte marknaden full av sådana? Själv skulle jag kunna föreläsa om tidigare jobb vilket jag vet skulle funka i Sverige med det jobb jag haft men hur hittar jag en marknad just i en småstad - hur långt skulle jag få resa till andra städer på vinterhala vägar för att föreläsa. Sådant tänker jag på och undrar vad man egentligen kan hitta på på landet. :)

Jättebra, och intressant, fråga, tycker jag. Jag är själv i samma sits. Vi har köpt ett billigt (jättebilligt!!) hus med tillhörande stor tomt. Vi har precis skaffat en häst och funderar på att skaffa en liten shettis som sällskap. Min utbildning verkar jag tyvärr ha mindre nytta av än planerat, och jag har svårt att få ens ett "dåligt" jobb. Jag är driftig, någotsånär smart ;), och försöker nu bara fundera ut vad jag kan erbjuda som folk här omkring skulle vara intresserad av... Förslag mottages tacksamt!

Det är kul att läsa allas svar! Skönt att inte behöva känna sig ensam med ständig magknip över "hästekonomin". :smirk: Jag och min sambo hyr in oss i ett hus på landet. Har 4 hästar som jag har på mina föräldrars gård. Behöver inte betala någon stallhyra, men försöker sticka till någon bräda till renoveringen av gården. Vi tar eget hö som grannen pressar åt oss. (Ca. 5000:-)Hovslagarkostnad på ca 1000:- varannan månad (de går barfota). Har nyligen sagt upp mig från fabriksarbete pg a att 2skift inte passade mina pållar. Räknar mig numera till en fattig komvuxstuderande. Mina hästar är inte så bortskämda med nya täcken o grejer. Men de har iofs nyare "kläder" än jag :d .

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 483
Senast: Mabuse
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 296
Kropp & Själ Hej,mina vänner på Bukefalos. Jag kallar er mina vänner,för detta forum är verkligen fantastiskt. Man får ett så oerhört fint stöd och...
Svar
19
· Visningar
4 709
Senast: _Taggis_
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 104
Senast: alazzi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar