Hur får jag igång näsan?

SandraM

Trådstartare
Som rubriken lyder så vill jag få min hund att börja använda näsan mera. Han är inte alls speciellt intresserad av marken och nosar inte alls speciellt mycket. Jag skulle mest vilja kunna gömma saker här hemma och lite ute som aktivering, men han står bara och kollar på mig och jag får inte igång honom.

Hur ska jag göra? Har vart både kanin och råddjur som sprungit mitt framför honom, men han är inte ett dugg intresserad av varken djuren eller deras lukt...

Tips? :)

Sv: Hur får jag igång näsan?

Kanske näringsspår hade fått igång spårandet i alla fall? Dvs trampa ut ett kort spår, kanske 20 m i början med en godisbit i varje fotsteg. Om du klarar att hålla balansen, sätt fötterna precis framför varandra när du trampar ut spåret och avsluta med en liten hög med godbitar. När du sedan tar ut hunden, visa var de första bitarna ligger. Förhoppningsvis så använder han näsan för att spåra upp resten.

En annan variant är att han får se att någon han tycker om, dig t ex, försvinner ut i skogen. När han inte kan se eller höra dig så måste han ju använda näsan för att hitta dig. Se till så att hunden får söka i motvind! Samma sak kan du prova med leksaker, visa att du lägger ut en leksak så han inte kan se den och se om han kan tänka sig att använda näsan för att spåra upp den.

Om han verkar villig att hitta, men inte klarar det hade jag kört en kur mot noskvalster för säkerhets skull.

Gillar han köttbullar/korv? I så fall kan du trä upp köttbulle eller korvbit på en pinne och dutta den i marken väldigt tätt (5-10 cm emellan). Sen lägger du en liten hög av samma sak i slutänden. Gå max 20 meter så rakt du kan första gången. Det ska helst vara där ingen annan har gått precis innan, alltså inte på stig/trottoar eller liknande utan på mjuk mark = skog eller gräs.

Och att han inte bryr sig om levande vilt ska du vara väldigt glad för.

Tack för svaren! Ska absolut testa och se vad jag får för resultat :) Jag hoppas han får igång näsan, skulle vara roligt att prova något nytt!

Nä, jag är väldigt glad att han inte bryr sig om vilt då jag har ett helt zoo av vilda djur utanför dörren ;) Men tycker det är konstigt att han inte bryr sig det minsta om alla lukter där ute!

En annan variant istället för att dutta köttbullar och korv i marken är att knyta fast det goda i ett snöre och dra efter sig. Korv funkar väldigt bra till det ändamålet, men även riktigt goda grejer som kycklingvingar :d

KL
kycklingvingar var bra i´de!! jag har oxå en trögis hemma, fast en greyhound som inte är speciellt intresserad av att söka eller leta alls. slänger man ut godis på marken så hittar han kanske 5 av 25 bitar... (men han är såå charmig)
du hade en Bullterrier va!? de brukar ju liksom vinthundar itne va så samarbetsvilliga eller mkt svårmotiverade.
min grey går inte ens med blodspår...eller leksaker eller nåt. om jag gömmer mig is kogen så sser jag till slut att han bara springer fram o tillbaks åt helt fel håll och inte alls med nosen, lille hjärtat...men han hör väldigt bra på håll!

KL
kycklingvingar var bra i´de!! jag har oxå en trögis hemma, fast en greyhound som inte är speciellt intresserad av att söka eller leta alls. slänger man ut godis på marken så hittar han kanske 5 av 25 bitar... (men han är såå charmig)
du hade en Bullterrier va!? de brukar ju liksom vinthundar itne va så samarbetsvilliga eller mkt svårmotiverade.
min grey går inte ens med blodspår...eller leksaker eller nåt. om jag gömmer mig is kogen så sser jag till slut att han bara springer fram o tillbaks åt helt fel håll och inte alls med nosen, lille hjärtat...men han hör väldigt bra på håll!

Ja, jag får nog hitta något riktigt gott och testa.. Men får vänta till helgen eller nästa vecka då man fått påhälsning av vinterns kräksjuka :( Men vi tar nya tag!

Nä, han är inte alls speciellt samarbetsvillig, eller så är det jag som inte kommit på rätt sätt att motivera honom. Svårt att träna honom med godis med då han blir så himla stressad, klicker funkar ganska bra annars sitter Bobby bara och kollar på godishanden. Men jag hoppas jag kan få igång honom skulle som sagt vara roligt att testa något nytt med den lille!! :)

Min lille var likadan och eftersom jag pga min sjukdom och mina handikapp behöver kunna aktivera honom även inne ibland så gjorde jag så att jag gömde godisbitar lite varstans i ett litet rum, gav honom en godisbit och sa sök. Sedan släckte jag lampan så att det bara var lite dunkel belysning så att han inte kunde använda ögonen för att hitta godiset. Han stod först bara och glodde på mig så jag fick visa honom första godisbiten men sedan fattade han. Idag är det en av de roligaste lekarna han vet :)

Liknande trådar

Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
5 090
Senast: Liran
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 640
Senast: Snurrfian
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
26 914
Senast: lizzie
·
Hundhälsa För en och en halv månad sen började min 14 åriga jack russell kissa inne. Jag tror inte han vet att det händer, det rinner liksom bara...
2
Svar
34
· Visningar
8 106
Senast: Dopy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka