Hur får jag hem min häst? *låångt*

Sv: Hur får jag hem min häst? *låångt*

Det jag inte heller får ihop logiskt är att ägaren inte kan hämta hästen när fodervärden bevisligen och skriftligen (sms) sagt upp avtalet! Ägaren har detta bevis, hon har passet på sin häst och hon har fodervärdsavtalet. I detta står också att avtalet upphör att gälla så snart någon av parterna säger upp det UTAN uppsägningstid. Säger fodervärden upp avtalet är hon skyldig att transportera hästen tillbaka igen. Istället har hon uppmanat ägaren ett antal gånger att hämta hästen utan att uppge var den är.

Så, även om ägaren lämnat ut hästen frivilligt gäller nu inte längre något avtal enligt fodervärdsavtalet. Varför skulle det då var lagvidrigt att hämta hem sin häst? Jag greppar det inte.

För att undanhållande av häst och att sälja en annans häst ska räknas som brott enligt brottsbalken måste ett uppsåt föreligga, vilket inte går att bevisa i det här fallet då hästen lämnades "frivilligt" till fodervärden. Så knepigt är det!

Utan att säga för mycket just nu så har en strimma av hopp tänts tack vare en underbar bukefalist. Hur mycket det ger återkommer jag om senare, vill inte skriva för mycket just nu med hänsyn till vad Angelwings påpekade.
 
Sv: Hur får jag hem min häst? *låångt*

finns en bild här på buke på hästen på efterlysningar...:)
 
Sv: Hur får jag hem min häst? *låångt*

Känner med din vännina, det är obehagligt när man stöter på dessa livets avarter och speciellt när någon oskyldig varelse kommer ikläm.
Men ni ska se att det ordnar sig på ett eller annat sätt, fortsätt söka bara!
 
Sv: Hur får jag hem min häst? *låångt*

Ett tips bara:

Kontakta den avelsförening som utfärdat passet och förklara situationen, för om det ligger ett notat där blir det svårare att bluffa till sig en dublett.
 
Sv: Hur får jag hem min häst? *låångt*

Har ni ingen bild på mobilen på pållen och tel till ägaren och sen börjar ni skicka en MMS efterlysning till alla hästmänniskor som skicka det vidare till sina vänner osv ?

Med tanke på att ni inte vet var hästen finns ?

Mia
 
Sv: Hur får jag hem min häst? *låångt*

Det börjar klarna om jag så säger, men kan inte uppdatera er mer förrän tidigast i morgon middag. Håll alla tummetottar ni har!!!
 
Sv: Hur får jag hem min häst? *låångt*

Tummetotterna hålls stenhårt!!!!
 
Sv: Hur får jag hem min häst? *låångt*

Håller både tummar och tår! Klämmer lite på sambons tummar också!
 
Sv: Hur får jag hem min häst? *låångt*

*håller alla tummar vi har härhemma*
och hästarna håller sina hovar också för att lillkillen hittas frisk och kry. :)
 
Sv: Hur får jag hem min häst? *låångt*

Jag håller tummarna så gott det går (tillfälligtvis får jag hålla dem för Helena Jonsson och gevärdamerna ute i OS-spåret)! Hoppas hoppas hoppas!
 
Sv: Hur får jag hem min häst? *låångt*

Skickar peppkramar!

Har ni någon som kan hämta hästen?
 
Senast ändrad:
Sv: Hur får jag hem min häst? *låångt*

Jag, sambon, dom tre hästarna, katterna, kaninen och hunden håller alla tummar, tår, hovar och tassar vi har här hemma...

Lycka till!

Mvh Domino_s
 
Sv: Hur får jag hem min häst? *låångt*

Hoppas verkligen att ni får tag i hästen nu! Usch vilka människor det finns! Om det inte går bra o ni inte får tag i hästen kan ni ju pröva med Svenska hästars värn. Dom brukar ju ha koll på "omtalade" personer och har ju dessutom samarbete med polis o advokater (om jag inte är totalt fel underrättad)! Värt ett försök i alla fall! Alla tummar o hovar+tassar hålles här med!!!! LYCKA TILL!!!
 
Sv: Hur får jag hem min häst? *låångt*

Men herregud?! Det finns så jävla mkt sjuka människor!!!!!! POLISANMÄL!! PÅ EN GÅNG! Visa allt som har skrivits - sms:en - mejl? samt kontraktet och liknande!! Se till så att det händer något! Var på!! Gå till djurskydds nämnden, anmäl personen för djurplågeri osv osv, gör så stor grej som möjligt men se tills så att det händer fort! Då hon vill att du hämtar hästen så bryter ju hon kontraktet och du har alltså rätt att hämta, så det finns ju inget att diskutera om där. Hotar hon/han och tänker sälja, låter hästen gå ute 24/7 så har du utan tvekan övertaget inom detta fall. Det är "din häst" - (vet att det är din kompis häst) - du har rätt att se till hästens välbefinnande!
Fy fan aszå! Ush!!! Skulle seriöst slå ner människan om jag fick ta honom/henne!!
Skulle ha jätte svårt för att lämna ut min häst på foder, då ska vi ses jag skall veta vart hon/han bor se vart hästen skall stå, prata med folk runtikring och sedan läna hästen själv hos FV så att du vet vart den finns.
Se till så att hon stämmer den jäveln!
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 108
Min häst är utlånad till en fodervärd och det funkar väldigt bra. Hon är med på dressyrträningar och står i kö till en privat hoppgrupp...
2 3
Svar
42
· Visningar
6 071
Senast: animalasia
·
Ekonomi & Juridik Hej hej Jag vill bara ha lite råd hur jag ska gå till väga i en väldigt jobbig situation som nätt och jämnt tar all energi man har...
Svar
4
· Visningar
1 779
Senast: Inte_Ung
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 184
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Avels fråga
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp