Hur får jag hem min häst? *låångt*

Sv: Hur får jag hem min häst? *låångt*

Har inte en anning om var ponnyn står i landet men är det i närheten av nässjö-eksjö så säg till själv bor jag i Anneberg med våra hästar.
Hoppas att allt löser sig snart och att ponnyn kommer tillbaka.
Fattar inte att det finns sådana idioter till människor!!!!!:eek:
 
Sv: Hur får jag hem min häst? *låångt*

Kontakta även avelsföreningen och berätta att hästen är stulen, ifall nya ägaren försöker få fram papper eller information på ponnyn.
 
Sv: Hur får jag hem min häst? *låångt*

Men hos fodervärden måste hon väl få hämta ponnyn? Men det kommer väl i ett annat läge om den är såld och står hos en ny ägare?

Hemsk situation! Hoppas det löser sig! Bor i fel landsända för att kunna hjälpa till, men håller givetvis ögonen öppna då de är ett ganska hästtätt område här.
 
Sv: Hur får jag hem min häst? *låångt*

*dl kl*

Visst känner man sig maktlös?

Man vill så gärna åka dit och se vart FV tar vägen på dagarna!
 
Sv: Hur får jag hem min häst? *låångt*

OM hästen är såld så bör ni ju få den tillbaka, köparen måste ju ändå ha fått en misstanke om att allt inte stod rätt till i detta fallet och borde ju anat ugglor i mossen.

God tro gäller inte längre så den som köpt en stulen häst får vackert lämna tillbaka den.

Fodervärdar har INTE rätt att sälja en häst som de har på foder.

Jämför i fallet som jag var med på. Där var det en person som var delägare i en häst som lämnade bort den till en tredje person( som påstod hon fått hästen i gåva). Både "nya ägaren" och delägaren var tvungna att lämna tillbaka hästen till kvinnan som ägde merparten. Och det var på den tiden som god tro fortfarande gällde enligt lag.
 
Sv: Hur får jag hem min häst? *låångt*

Att ta emot en häst på foder i avsikt att sälja den- är bedrägligt förfarande.

Att verkligen sälja den- är stöld.

Att inbilla en eventuell köpare att man äger hästen- är bedrägeri.

Att köpa en stulen häst- är häleri.

Att inte sköta om en häst som man har i sin vård- är brott mot djurskyddslagen.
 
Sv: Hur får jag hem min häst? *låångt*

*knapp*

Jag kan inte fatta att det är olagligt att hämta hem sin häst! Det är helt vansinnigt! Undrar va polisen gjort om det gällde någon annan egendom tex. en bil som man lånat ut på prov och sedan inte fått pengarna för (varför man nu skulle låna ut en bil till en okänd människa men ändå)

Har ponnyn pass och är chippad så borde det ju ändå gå att lösa genom jordbruksverket, men då behöver man ju få reda på VAR hästen finns!
I vilket avelsförbund är ponnyn reggad? Kanske kan ringa till dom och se om de kan vara snälla att sätta upp en efterlysning i sin monter på Scandinavium nu i helgen?

Ge inte upp hoppet Bukes makt är STOR!
 
Sv: Hur får jag hem min häst? *låångt*

*kl*

Har läst tråden och jag hoppas innerligt att ni hittar hästen. Jag har också kontakter i skåne. Min bästa vän tävlar mycket i hoppning och känner folk så PMa gärna beskrivning eller förklara i tråden så kan hon säkert titta runt :)
 
Sv: Hur får jag hem min häst? *låångt*

Ja, jag menar det. Om så är fallet så kommer ju hästen med största sannolikhet tillbaka, men ju förr dessto bättre. Det knepigaste är ju att hitta den!

Håller med de andra, hör av er till rasföreningen med en gång och ska de till Scandinavium kan de säkert sätta upp en lapp, och skriva en rad eller två på sin hemsida.
 
Sv: Hur får jag hem min häst? *låångt*

Att ta emot en häst på foder i avsikt att sälja den- är bedrägligt förfarande.

Att verkligen sälja den- är stöld.

Att inbilla en eventuell köpare att man äger hästen- är bedrägeri.

Att köpa en stulen häst- är häleri.

QUOTE]

Eftersom ägeren frivilligt lämnat över hästen till fodervärden är det inte stöld utan snarare olovligt förfogande eller möjligen förskingring. I det fallet gäller specialregler så den ursprunglige ägaren har visserligen rätt att lösa till baka hästen, men den nye ägaren måste inte lbara lämna den ifrån sig utan att har rätt till ersättning.
 
Sv: Hur får jag hem min häst? *låångt*

*lånar*

Hoppas verkligen hästen kommer tillrätta! Vilken mardröms situation.
 
Sv: Hur får jag hem min häst? *låångt*

kl

Är helt mållös! Tyvärr bor jag i fel ände av landet men jag har några kontakter där nere. Hoppas det löser sig.
 
Sv: Hur får jag hem min häst? *låångt*

Kontakta polisen igen och berätta om sms:et där det står att hästen är såld! Det kan ju aldrig vara lagligt!? Som om jag skulle låna grannens bil och sen sälja den! Då måste väl ändå polisen göra något? Ägaren har ju också fått SMS med hot, det måste ju polisen ta på allvar? Vart ska man annars vända sig om man blir hotad?

Annars säger jag också - vänd er till kvällstidningarna och/eller lokaltidningen och efterlys hästen!

Lycka till!! Hojta till om jag kan göra något i den här delen av landet!
 
Sv: Hur får jag hem min häst? *låångt*

Kl

Jag säger som flera andra, efterlys ponnyn via tidningen. Aftonblaskan och liknande lär väl de flesta läsa? Jag tror chanserna att hitta ponnyn är större på det sättet. Och om ponnyn är såld så borde väl den nya ägaren se efterlysningen och förhoppningsvis lämna tillbaka den.
 
Sv: Hur får jag hem min häst? *låångt*

kl

fy fan vilken historia..:cry: ge inte upp säger jag bara! sätt dit den jävlen! inte bara för er häst skull utan även andra så hon inte gör samma sak med andra..:crazy: hoppas verkligen ni hittar den, ge inte upp!!!!
 
Sv: Hur får jag hem min häst? *låångt*

*kl*

En tanke som slog mig, det är inte så att FV är inne här och läser? Och känner att det börjar brännas runt fötterna?

Och därför skickar otrevliga sms och säger att hästen är såld för att h*n tror att det då bara ska 'försvinna' om hästen är borta? Eller nåt sånt?

Edit: kom på...vi här på buke är ju utspridda lite överallt i landet. Ni kan inte lägga in ett foto på den lille här som vi som vill kan kopiera och skicka till vår lokaltidnings webredaktion tillsammans med en efterlysning? Kanske några tidningar nappar och hästen har större chans att komma till rätta?

Jag vet inte alls, jag tycker bara det är så hemskt. :(
 
Senast ändrad:
Sv: Hur får jag hem min häst? *låångt*

KL

Jag ringde precis min mamma på Skatteverket. Den enda adressen hon får upp är samma adress som du redan vet om.

Däremot sa hon att du kan kontakta Kronofogden. Detär möjligt att om hon har anmärkningar så kan det vara så att kf har försökt söka henne någon annanstans. Finns inga garantier alls men kan vara värt ett försök.

I övrigt så kan det ju vara så att Fv är en oseriös slaktare. Det var ju på tal om en sådan förut både här på buke och tv3's Insider gjorde ett repotage om det.
 
Sv: Hur får jag hem min häst? *låångt*

:eek:Men så illa hoppas vi inte det är!
Men detta är väl en liten kille, så det är väl inte så lukrativt får vi hoppas!
 
Sv: Hur får jag hem min häst? *låångt*

Nej det hoppas jag såklart inte att det är! :crazy: Men man vet ju aldrig. Det har ju händer ju hela tiden tyvärr. :eek:
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 104
Min häst är utlånad till en fodervärd och det funkar väldigt bra. Hon är med på dressyrträningar och står i kö till en privat hoppgrupp...
2 3
Svar
42
· Visningar
6 071
Senast: animalasia
·
Ekonomi & Juridik Hej hej Jag vill bara ha lite råd hur jag ska gå till väga i en väldigt jobbig situation som nätt och jämnt tar all energi man har...
Svar
4
· Visningar
1 779
Senast: Inte_Ung
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 184
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avels fråga
  • Hur är processen
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp