hur få igång magen?

F

Frieserhäst

Dottern som nu är 2 månader har inte gjort nr 2 på ca en vecka och alla i min närhet
tycker det är såå hemskt o.s.v. men jag har hört att det kan gå ca 2 veckor utan att
det är någon fara för barn som helammas. De säger t.ex att jag ska ge henne
katrinplommon pure för att få igång hennes mage.
Allt detta prat har fått mig att bli jätteosäker på om det är ok eller inte att det har gått så lång tid sen sist.
Hon pruttar massor och det är riktiga stinkare och emellan åt blir hon rätt kinkig
som om hon har ont i magen. men långt ifrån otröstlig!

Har ni tips på vad jag bör göra eller ska jag vänta någon dag till?

mvh mia
 
Sv: hur få igång magen?

Förstår att det är jobbigt när alla ska lägga sig i, men stå på dig! Du har helt rätt i att det är normalt.

Ge absolut inte katrinplommon. Om man är orolig så kan man ofta "tempa" barnet i rumpan så kommer det inom en 10 minuter (fungerar säkert inte alltid, men många vittnar om det).
 
Sv: hur få igång magen?

Jag kanske ska tillägga att ett av mina barn bajsade väldigt sällan. Termometer kan man ta till, men det gjorde jag bara när det gått mer än två veckor och barnet verkade ha ont i magen.
 
Sv: hur få igång magen?

Förstår att det är jobbigt när alla ska lägga sig i, men stå på dig! Du har helt rätt i att det är normalt.

Ge absolut inte katrinplommon. Om man är orolig så kan man ofta "tempa" barnet i rumpan så kommer det inom en 10 minuter (fungerar säkert inte alltid, men många vittnar om det).

Precis så gjorde jag på min lillkille som ofta var trög i magen första månderna och då kom det alltid ett stooort lass med bajs bara en liten stund efteråt.
 
Sv: hur få igång magen?

Helammar du så är det ingen fara, men märker du att hon är kinkig och gnällig kan du pröva med termometertricket ;)
 
Sv: hur få igång magen?

Jag tror inte man ska hålla på att meckla så mycket med små bebisars bajseri.
Min yngsta bajsade var tionde dag ibland, oftast en gång i veckan.
Hon kanske behöver hålla på bajset lite längre än genomsnittet.
 
Sv: hur få igång magen?

Katrinplommon pure tänkte jag också på.
Det funkade på mig som liten alla fall:)
 
Sv: hur få igång magen?

Fast inte på en 2-månaders. Tarmarna är inte mogna för annan föda än bröstmjölk.
 
Sv: hur få igång magen?

att dom ska bajsa efter att man har tagit tempen har jag aldrig hört talats om!
men är kanske bra att veta om det krisar någon gång! :)
Men nu ikväll hände det lite saker i alla fall = myyycket lättad mamma :angel:
Men det såg mest ut som.. hur ska man förklara det.. skum? inte det gryniga som
det brukar vara.. Sambon brukar kalla mig för hönsmamma och jag tycker bara
han e dum när han säger så, nu undrar jag om det inte stämmer ändå!
Men det är i alla fall menat med all välmening, inte lätt med allt när man är nybörjarmamma! :crazy:

Tack alla!
 
Sv: hur få igång magen?

Bebisbajs är inte av samma konsistens som vuxnas:D (Speciellt inte när de helammas). Så du behöver inte vara orolig...
 
Sv: hur få igång magen?

Rasmus kunde bli så bajsnödig att han vart jätte grinig och kinkig, då tog man tempen och då vart reaktionen "aha, just de jag måste ju bajsa för de ska bli bra" sen var de bara att ta skydd ungefär :angel:
 
Sv: hur få igång magen?

Febertermometern stimulerar tarmväggen så det händer grejor.
Ofarligt och effektivt men man ska inte göra det i onödan.

Samma effekt som när hundmamman slickar valparna i rumpan.
 

Liknande trådar

Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 219
Senast: Blyger
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
25 766
Senast: alazzi
·
Gravid - 1år Spinoff på nattjobbs-tråden! Utlämnande och långt :o Är i valet och kvalet om jag måste ta tjänstledigt och söka nytt jobb. Jag trivs...
7 8 9
Svar
160
· Visningar
20 390
Senast: hastflicka
·
Småbarn Sonen på 4 år har hittills haft rätt till 15 timmar i veckan på förskola. Han älskar sin förskola och kommer bra överens med gruppen...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
7 136
Senast: Sar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Muddypaws 24/25
  • Kan man ens göra rätt längre?
  • Avlivning älskade katt

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Födda -21
  • Vi med egen gård/stall

Omröstningar

Tillbaka
Upp