Hur engagerad är du i din rasklubb?

MikaTela

Trådstartare
Ja som rubriken lyder; hur aktiv är du i din rasklubb?

Är du med i styrelsen?
Hjälper du till med något annat?
Är du kontaktperson?
Är du med i utställningar/tävlingar/MH?
Är du med på träffar?

Jag är sen ett litet tag tillbaka webmaster hos min rasklubb.
Utöver det så försöker jag komma iväg på träffar i min närhet iaf, är ju roligt att träffa likasinnade! :)
Ev blir det kanske även lite utställningar och så med, sånt som märks!

Sv: Hur engagerad är du i din rasklubb?

Jag har varit mer aktiv i min rasklubb, åkt på träffar, suttit i montrar osv. Men så tog arbetet i min BHK så mycket tid att jag tappade det. Nu är jag sen ett halvår inte längre aktiv i min BHK eller HU-klubb, så nu får jag väl ta upp rasklubben igen, det är ett helt annat jobb.

Måste varit roligt att få sitta i monter och få tala för sin ras för folk som intresserar sig?

Jag försökte vara aktiv förut, men allt bara krånglade hela tiden. Tider ändrades, uppgifter ändrades och man hörde av sig i sista minuten. Tackade jag nej för att jag inte kunde så tjatades det.

Idag är jag inte ens medlem... :o Inte saknar jag medlemskapet heller.

Inte mycket faktiskt..

Mycket jobb och mycket krångel som ofta leder till tjafs har jag vare sig tid eller lust med :cool:

Jag är inte ens medlem i min rasklubb för west highland white terrier, tycker att dom som sitter där är en bunt hycklare. Trams klubb är vad det är.

Jag är främst med på de aktiviteter som finns för arbetande hundar. Har varit på lydnadsläger och tävlat i KM samt skickar in mina resultat till hemsidan.

Jag har inte tid att engagera mig i mer än en förening i taget och just nu sitter jag i styrelsen i min BRF och det tar en del tid. Tror inte rasföreningen varit mitt första val efter det utan hade nog hellre engagerat mig i min lokala BHK istället om jag skulle välja.

Jag är nästan lite rädd för min rasklubb. Jag är medlem och åker på utställningar och så, men är inte mer engagerad än så. Jag som tycker om att skriva funderade på att skriva lite kul smågrejer till tidningen, men det har inte blivit av för det är så tjaffsigt att jag blir lite avskräckt. Forumet på rasklubbens hemsida har till och med stängts ner för att folk inte kunnat hålla sig i skinnet utan bara kastat skit på andra. Jag som ganska ny inom det hela har inte hunnit uppfatta de olika lägrena och vill inte beblanda mig med tjaffset heller. Dock äger jag en hund som kommer från en belönad uppfödare som (på gott och på ont) inte räds att säga vad hon tycker och tänker. Det verkar ibland räcka för att skapa folks ogillande. (Att ha köpt en valp av henne alltså.)

I protokollen kan man läsa att klubben gått ut med en kollektiv ursäkt till min och en annan uppfödare pga vad som skrivits av enskilda individer på forumet tidigare. Det känns helt galet tycker jag. Och på en av rasklubbens utställningar i sommras var det ren kaos. Dels dåligt organiserat med okunniga människor och dels öppet tjaffs mellan olika personer. Hade jag inte varit så obekväm med konflikter hade jag nästan gått och köpt popcorn. Nu satt jag och min kamrat som två fågelholkar mitt i cirkusen och undrade vad sjutton som hände.

Så nej, jag håller mig på avstånd. Jag har funderat på att skriva in till tidningen och fråga vad sjutton problemet är? Eller mest påminna om varför vi från början började med det hela. Vi gillar alla samma hundras, det är mer en livsstil än en hobby. Hur svårt kan det vara att hålla hyffsat sams och inte vara elak mot andra? Men jag orkar inte riktigt.

Jag hoppas dom lyckas styra upp det där och skapa en lite trevligare stämning. Som ny blir man bara avskräckt och illa till mods. :(

Usch vad tråkigt det är att läsa sånt här!
Vore ju mycket roligare om alla kunde samsas och acceptera att man har olika åsikter men glädjas åt att man har samma intresse.

Det är lite samma stämning i "min" rasklubb. Lägrena är dock inte särskilt uppdelade, dom som inte instämmer med majoriteten har henlt enkelt gått ur. Inskränkta gamla tanter och farbröder är vad det är. Fruktansvärt trist inställning till rasen utöver faktumet att dom ska ha dom till små dockor. Jag tål det bara inte!

Jag är medlem i min rasklubb (borderteterriersällskapet), ställer ut på utställningarna/tävlar på tävlingarna och kan definitivt tänka mig att vara med på träffar/läger.

Men BTS och Terrierklubben är väldigt mycket BARA för utställning, vilket jag tycker både är fel och tråkigt.

Därför har jag valt att engagera mig i Grythundklubben istället. Hjälper till att anordna prov (provledarsekreterare/provledare) hjälper till o gräver hägn, är på alla klubbmöten mm. Och här träffar jag ju många människor (ofta uppfödare) som är aktiva och jobbar med 'min' ras mot samma mål som jag har, vilket såklart är jätteroligt:)

Sen är jag aktiv i min BHK!

Gilly

Senast ändrad av en moderator:

Galathea: det låter inte alls kul! och också välbekant.. Får man fråga vilken ras du har?

Gilly

Jag har ingen roll inom min rasklubb - men försöker vara engagerad som privatperson. Slutsats: Det ger inget alls.

Har deltagit på årsmöten, varit med på träffar och läger, utställningar, erbjudit mig att anordna aktiviteter - men gång på gång fått kalla handen.
Inom rasen finns det allergier, varpå jag erbjöd mig att föra statistik över hur utbrett problemet var genom att skicka ut ett formulär till x antal 100 ägare av min ras. Nej, inte okej.
Erbjöd mig då att anordna ett Mh för rasen i den del av Sverige där jag bodde (rasklubben har anordnat, men då har det varit på platser långt borta. Är inte brukshundsras, och prioriteras inte heller av SBK). Nej, jag hade inget känt namn inom klubben, hade inga kontakter inom SBK - dessutom anser ordföranden inom klubben att hundarna "bara är sällskapshundar" och att Mh är något onödigt (heja utställningar...).

Antar att det är tacken för att man försöker engagera och lära sig mer om rasen :grin:
Nej, liksom ovanstående klubbar är min också till viss del full av trångsynta människor som håller på sin rätt... ska bli spännande när större delen av styrelsen byts ut nästa år och se var vi hamnar.
Rasklubben har väl till viss del gjort att jag funderar på att skaffa en annan hund som nästa ras och bevaka den jag har just nu. Tar de inte tag i hudproblemen och slutar vara så trångsynta, utan tar till sig nya rön skulle det ju underlätta.

Jag är med på olika aktiviteter som promenader, mh:n och utställningar. Brukar även hjälpa till att leda promenader och t.ex. stå i köket under mh:n.
Åker även på lägret som ordnas varje år och har nu erbjudit mig att hjälpa till under nästa års.

har även fått erbjudande om att sitta med i styrelsen (både dvärgschnauzerringen och SSPK) men tackat nej då jag känner att jag inte har tid. Jobbar var tredje helg och åker dessutom på en del utställningar. Ibland vill man vara lite hundledig.

Måste varit roligt att få sitta i monter och få tala för sin ras för folk som intresserar sig?

Ja, både och. Det är väldigt kul, men det är också väldigt svårt för iaf 70-80% av människorna som vill skaffa min ras bör verkligen inte göra det, de är helt enkelt inte tillräckligt kunniga/intresserade för att äga en aktiv jaktras. Så det är svårt att stå där och övertala en tant som är 70+ att weimaraner inte är en sällskapshund... Likadant när det kommer en familj som aldrig haft hund nånsin men vill ha en häftig/snygg/ovanlig ras och bara har halkat in på W, trots att de inte hade en aning om att det var en jakthund...

Men visst är det kul, vi är ett ganska bra gäng här nere med rasen, men just nu är jag inte heller medlem, jag hinner inte och känner inte att jag vill engagerar mig i annat än mina egna djur.

Det är lite samma stämning i "min" rasklubb. Lägrena är dock inte särskilt uppdelade, dom som inte instämmer med majoriteten har henlt enkelt gått ur. Inskränkta gamla tanter och farbröder är vad det är. Fruktansvärt trist inställning till rasen utöver faktumet att dom ska ha dom till små dockor. Jag tål det bara inte!

Här verkar det iaf inte gå ut över hundarna eller aveln. Folk tycks använda sig av andras hundar till avel trots att dom egentligen inte kommer överens, dom menar att aveln och hundarna inte ska bli lidande. Iaf dom jag pratat med vilket egentligen inte är så många. Jag är ju rätt ny..

Det är bara så tråkigt för som glad valpägare insuper man ju gärna allt, och att då mötas som att man är dum för att man köpt av en viss uppfödare eller vad som helst känns så trist. Och avskräckande. Vet inte ens vad dom tjaffsar om egentligen. Sätt att trimma typ. Och vissa linjer. Ingen aning. :confused:

Galathea: det låter inte alls kul! och också välbekant.. Får man fråga vilken ras du har?

Gilly

Jag ska ju inte säga att det enbart är tjafs. Men det känns lite som att man först vill läsa av vad som är "rätt och fel" innan man frågar frågor eller så, och det känns trist. Pratar man med enskilda individer är dom ju trevliga, men det är tråkigt när attityden är så tjaffsig på det stora hela.

Jag har afghanhund.

*kl*
Nej inte engagerad alls, i mina rasklubbar är det inte tillräcklig sammanhållning och mest sandlåda tycker jag.
Vissterligen skulle man väl bli engagerad och se om man kanske kan styra upp lite av problemen, men jag har annat för mig... :o

Är istället i tidningsredaktionen och utställningssektionen i min lokala kattklubb istället. :D

Planerna för framtiden är diffusa, men mer kommer det bli, det ska bara finnas tid, engagemang och pengar.

Liknande trådar

R
Hundavel & Ras Jag tycker också att det låter som att en käck utställnings/sällskspsavlad labbe skulle kunna passa din vän bra :) Kanske att det går...
2
Svar
36
· Visningar
764
Senast: ildiko
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
27
· Visningar
5 723
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
27 292
Senast: lizzie
·
Övr. Barn Förhållandet med barnets pappa är så gott som över. Han är inte en lätt man att leva med och jag är så arg på mig själv som skaffade...
7 8 9
Svar
169
· Visningar
28 625
Senast: Keb71
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka