Hur dyr är en besiktning ?

S

stintan

jag har en häst ute på prov en vecka till, nu undrar de om jag kan stå för vet.bes. De skulle göra det själva var de sagt,men sadeln skulle kosta 2000kr att stoppa om. Hästen är en stor tung ras som jag sålt med all utrustning. Vet. ska komma ut till deras stall och göra en bes. vad kan det vara frågan om för summa tro??:eek:

Sv: Hur dyr är en besiktning ?

Gårdsbesiktning går väl på en 1000 lapp iallafall antar jag.

Men varför ska du betala det om ni kommit överrens om annat? Sadeln sålde du väl med i befintligt skick?

har ni kommit överens om att köparen står för besiktningen så gäller det! Det är köparen som är undersökningsansvarig men kan vara bra för din egen skull att göra för att ha ryggen fri. Se till att skriva ordentliga kontrakt även om hästen inte blir besiktigad.

En vanlig besiktning på gården kostar runt 1000kr beroende på veterinär och vart man bor.

Jag sa till dem att sadeln behövde ses över, även att om de ville besikta så fick de göra det under prövotiden. Kan jag neka ,jag vill inte vara dum!

Gett 1200 kr för gårdsbes nov 2006. Och 1900 kr för klinikbes nov 2007.

Jag tycker det är en HÖG sadelomstoppningskostnad dock, även med fullt stoppningsbyte borde det inte bli mer än 1500?

vill dom köpa hästen kan jag tycka att dom får stå för det, du skickade ju ändå med en sadel även om den behövde stoppas om!

Jag tycker att du redan varit för snäll i och med att du lånat ut på prövotid, det skulle jag aldrig gått med på! Vad står det i kontraktet ang besiktningen, för ni bör väl ha ett kontrakt tecknat över köp och prövotid?

Tycker som alexandra att 2000kr låter mycket för en omstoppning. Har dom då inte råd med en besiktning också så hur ska dom ha råd med hästen? eller betala köpesumman för den delen...

vi har kontrakt men besiktningen blev bara muntlig. Brukar säljaren betala bes ifall hästen returneras.? Papperna bör väl följa hästen.

beror ju på vad man kommit överrens om.
När jag köpte min häst så stod jag för besiktningen, ville jag sen inte ha hästen så hade jag förlorat dom pengarna.

vi har kontrakt men besiktningen blev bara muntlig. Brukar säljaren betala bes ifall hästen returneras.? Papperna bör väl följa hästen.

Finns inga 'brukar'. Det är HELT beroende på vad man gjort upp - alla varianter finns. Jag har i mina fall stått för bes som köpare, oavsett utslag och oavsett köp eller ej. Men finns alla varianter.

Och vadå muntlig besiktning???

TS menar nog att överenskommelsen ang besiktning bara blev muntlig.

Tycker också 2000:- för omstoppning låter mycket. Lämnat sadlar för omstoppning nyligen och det gick på 600:-/st.

Senast ändrad:

Ah, ja så såklart!

Ett byte av stoppning drar lätt iväg uppåt 1500 kr, men i övrigt så håller jag helt med ang omstoppning, hos min sadelmakare (och då inkl det koll och provridning innan och efter) kostar det 750 kr för en omstoppning/stoppningsjustering. Men ett helt stoppningsbyte kostar 1500 kr. Men 2000 kr vet jag inte hur man kommer upp i, känns som köparen försöker blåsa säljarens på pengar faktiskt om jags ka vara ärlig?

jag har nu sagt att de får besikta om de vill, ska hästen retuneras betalar jag bes. mot kvitto och bes papper. Jag har andra som är intresserade .

Det här är ju en rejält skutt från ts ursprungliga fråga, men vi betalar 2700 kr för en helomstoppning av sadel. Det tycker jag brukar vara normalpriset för en omstoppning med ull, av fackman utfört och med kvitto.

Till ts; har ni kommit överens om att köparen ska betala besiktning hade jag gått på det och INTE tagit den kostnaden. Vill de pruta efter besiktningen (för att där framkommer något) får de i s f göra det då. De tog hem hästen på prov för ett visst pris, ska de pruta får de ju göra det för att det framkommit anmärkningar som gör att hästen inte betingar det värde som ursprunligen överenskommits. Tycker jag.

Som sagt, 1500 tar min. kvitto, fackman, äkta ull. Så det tycks skilja rejält prismässigt, och då kanske 2000 kr för en omstoppning (sett till ditt pris för stoppningsbyte) är rimligt. Jag skulle kräva kvitto dock om jag var hästägare och skulle betala det priset.

Liknande trådar

Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
25
· Visningar
2 028
Senast: super
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 617
Senast: Enya
·
Hästmänniskan Skulle behöva skriva av mig lite. Tycker det är svårt att få råd och förståelse när jag pratar om detta med människor i min närhet, då...
2
Svar
23
· Visningar
5 779
Senast: Nepenthe
·
Katthälsa Att avliva två älskade katter. När ingen enskild faktor är avgörande nog att definitivt ta det stora beslutet... men ackumulativet av...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
11 481
Senast: Murphy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar