Hur dela en kakbit på bästa sett i tre delar?

Pilot

Trådstartare
Syskonfråga.
Oftast är kakbitarna fyrkantiga, givet är att den som delar får välja sist (vilket kan bli något av ett moment 22).
Hur delar ni på kakbitar i er familj?
(I det här fallet var det bl.a. en kärleksmums som skulle delas rättvist. Ena syskonet var utbytt till en mamma, men inte en mindre viktig fråga för det.)

Syskonfråga.
Oftast är kakbitarna fyrkantiga, givet är att den som delar får välja sist (vilket kan bli något av ett moment 22).
(I det här fallet var det bl.a. en kärleksmums som skulle delas rättvist. Ena syskonet var utbytt till en mamma, men inte en mindre viktig fråga för det.)
Det är väl bara att dela i 3 bitar? :confused:

Syskonfråga.
Är detta ett stort återkommande problem O_o ?

I min familj finns det inga moment 22 då jag givetvis alltid tar största biten.

Är kakan rektangulär blir ju alla delar lika stora om man delar!
Prövat och förkastat. Helt ok sätt när man är två, en delar den andra väljer. Men rangordningen när man är tre?
I särskilda fall förordnas sten-sax-påse.

Jag känner att jag får tillägga att tråden halvt (om halvt) är startad med glimten i ögat (men inte helt, eftersom detta problemet dök upp idag).
Eftersom det var två kakor som delades i tre bitar var, så valde man den största från den ena så fick man den minsta från den andra. Den som delat fick välja sist.

spara kakorna till helgen och så kan alla få en varsin istället om det är ett så stort problem?
Eftersom vi är vuxna och inte bor hemma, så är det just på helgerna när det ska vara lite trevligare som vi fikar tillsammans. Idag blev det frukost kl12.30 eftersom vi är nattugglor hela familjen.

Syskonfråga.

Väg kakan. Dela vikten med tre. Dela kakan och väg de tre bitarna. Om det diffar skär du bort en bit från den del som väger mest och lägger på tallriken till den del som väger minst osv tills alla delar väger exakt lika mycket.
Om det nu ska vara millimeter(milligram)rättvisa.

Väg kakan. Dela vikten med tre. Dela kakan och väg de tre bitarna. Om det diffar skär du bort en bit från den del som väger mest och lägger på tallriken till den del som väger minst osv tills alla delar väger exakt lika mycket.
Bästa förslaget hittills!
Vi har alltid förlitat oss på våra ögonen, men eftersom vi alla i familjen är glasögonormar så är det kanske bäst att väga!

Om någon skulle göra så och jag vart bjuden på fika skulle jag faktiskt på riktigt överväga att avsluta bekantskapen

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
14 631
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 928
Senast: Anonymisten
·
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
23 656
Senast: Gunnar
·
Juridik & Ekonomi Med anledning av min systers plötsliga död för en och en halv vecka sedan och därefter min familjs sedvanliga drama och bråk, som...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
9 253

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka