Ja jag fattar inte denna tanke om att man måste ha gjort allt rätt för att få vilja skilja sig. Eller att den andra per automatik ska ha gjort fel. Ibland har ingen gjort fel, det räcker alltså att man vill skilja sig. Även om man själv är den som gjort mest fel.
Precis! Men jag hade en kille som tyckte att det var helt rimligt att kräva att jag stannade med honom tills allt blivit bra. Först därefter skulle jag ha rätt att lämna honom. Sjuk logik och varje försök att argumentera eller förhandla var ju dömt att misslyckas eftersom hans utgångspunkt var så omöjlig.
Det var inte förrän jag var beredd att offra allt och ta stora risker som jag krånglade mig ur. Att ha barn med en sådan person vore ju en total mardröm! Alltså det var en mardröm ändå, men..
Som det gamla uttrycket: never argue with idiots. They will drag you down to their level and beat you with experience.
Om man själv försöker följa en logisk tråd och motståndaren följer en helt annan orimlig logik så kan man aldrig vinna. Och med såna människor är allt som inte är att vinna att man förlorar.
Det är detta som gör det så olämpligt att ens prata med en sån människa. För genom att försöka argumentera med dem bereder man plats för deras toxiska logik i sin egen hjärna.
Jag nämnde lite om denna tråden härnodagen till en vän. En empatisk person. Men svaret blev typ Hur kan man gå på såna simpla knep? Det fattar ju vem som helst hur dumt det är. Hm, ja, om man inte förstår det så har man nog aldrig varit utsatt för något liknande. Mab kan genomskåda allt men det hjälper inte.
Jag tror att tankar man tänker när kropp och sinne är i överlevnadsläge påverkar en mer än kloka tankar man tänker i lugn och ro. Minnet funkar bättre med adrenalinpåslag.
Så om någon lyckas skrämma en och sätta igång överlevnadsmekanismerna samtidigt som de babblar massa värdelös ologisk goja så är det väldigt svårt att tänka bort det efteråt även om man ör "tillräckligt intelligent" för att förstå vad som händer.
Aja detta blev långt och mest knapplån. Som sagt: prata inte med honom ts!