Hur börja skilja sig med småbarn?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Tack alla för ert stöd i år 🎇💖 nästa år är året med bodelning mm. Men. Året jag får egen ekonomi! Hur ser än kommer bli så har jag ju redan nu ett eget boende, barnen mår ändå efter omständigheterna ok. Vi pratar mycket och lånat nog snart alla böcker om delat boende på biblioteket...

Utan er vore det här otroligt mycket svårare! Önskar er alla ett riktigt Gott Nytt År!
Gott nytt år kära Framtiden! Vi finns här även 2023 🤗
 
Jag har inte skrivit så mycket i tråden - men måste du verkligen vänta på betänketiden med att bodela?

Hittat på nätet: "Bodelningen görs normalt under betänketiden men om någon part begär bodelning skall den utföras så snart ansökan om skilsmässa är registrerad hos tingsrätten. Tingsrätten behöver alltså inte ha lämnat beslut om skilsmässan innan ni kan bodela."
 
Tagit ert råd, och en vän hämtar mig vid min port då jag kommit därifrån. Jag var bjuden men tackade nej... men jag ringde och ångrade mig. Han vet inte.. men så firar jag med dom och sen kör de hem mig efter midnatt. :heart

Känns så hemligt... Fast ändå som om han kan se att jag skriver det,och kommer att fråga ut mig när jag kommer dit ikväll...
Åh, vad bra att du blir hämtad. ❤️
 
Jag har inte skrivit så mycket i tråden - men måste du verkligen vänta på betänketiden med att bodela?

Hittat på nätet: "Bodelningen görs normalt under betänketiden men om någon part begär bodelning skall den utföras så snart ansökan om skilsmässa är registrerad hos tingsrätten. Tingsrätten behöver alltså inte ha lämnat beslut om skilsmässan innan ni kan bodela."
Tror redan TS svarat på det? Att hon är för rädd att göra det?
 
Jag har inte skrivit så mycket i tråden - men måste du verkligen vänta på betänketiden med att bodela?

Hittat på nätet: "Bodelningen görs normalt under betänketiden men om någon part begär bodelning skall den utföras så snart ansökan om skilsmässa är registrerad hos tingsrätten. Tingsrätten behöver alltså inte ha lämnat beslut om skilsmässan innan ni kan bodela."
Han vill inte. Och bodelningsförrättare går in först efter betänketiden.
 
@Framtiden heja dig❣️ Du är framtiden. Du. Du är 2023. Du och dina fina barn. Du kommer bli mer och mer du och mer och mer din egen och dina barns framtid för varje steg du tar. Och redan när du skapade nicket så sa du till alla oss på buke att ”jag är Framtiden. Med stort F.” :heart

Du gör så oändligt bra fast han behandlar dig och er separation helt vidrigt.
 
Men är du säker? Jag googlade snabbt och fick upp att det abolut går att göra genast trots att han vägrar.

https://lawline.se/answers/vagra-en-bodelning


(ps intressant ocv sorgligt stt det oftast verkar vara mannen som vägrar...)
Det här är vad som gäller vid skilsmässa. Så svaret involverar inte att det finns barn med i bilden. När man har barn så får man automatiskt mins 6 månaders betänketid innan skilsmässa att få igenom en bodelning innan kräver att båda parter vill göra en bodelning. Så som jag förstår det.
 
Det här är vad som gäller vid skilsmässa. Så svaret involverar inte att det finns barn med i bilden. När man har barn så får man automatiskt mins 6 månaders betänketid innan skilsmässa att få igenom en bodelning innan kräver att båda parter vill göra en bodelning. Så som jag förstår det.

Nej. Precis... och det är det som är kruxet... Jag fick svaret från jurist från Familjens Jurist.

Och för att slippa framtida bråk om hur vår bodelning gick till vill jag ha en bodelningsförrättare. Men det kommer väll bli tjafs om allt bohag ändå..
 
Nej. Precis... och det är det som är kruxet... Jag fick svaret från jurist från Familjens Jurist.

Och för att slippa framtida bråk om hur vår bodelning gick till vill jag ha en bodelningsförrättare. Men det kommer väll bli tjafs om allt bohag ändå..
Jag tog med det som jag köpt enkom till mig och sånt jag tagit med till boet. Plus sånt han hade noll intresse för.
Han fick i stort sett resten. Förutom gården för den var min. För fridens skull.

Den som ska vara huvudboende (vad heter det?) för barnen ska väl antagligen ha majoriteten av barnens grejor och kläder?
 
Heja dig @Framtiden du har kommit så otroligt långt! För ett år sen hade du ingen kraft och inga verktyg att stå emot något han sa eller gjorde. Nu klarar du av att lägga ifrån dig telefonen ibland, säga emot när han passerar alla gränser och du beskriver själv här hur illa han beter sig och varför det inte är okej. Det må kännas litet men du har tagit så många steg under 2022!
Du är en superhjälte:banana::banana::bow:
 
Min vecka och han har hört av sig än så länge varje dag... Undrad över om vi kunde göra en aktivitet,men jag har redan planer för den dagen så det blev inget.
Det var det dummaste skäl jag hört!!!
Jag blir ledsen.
Du behöver inga skäl. Du kan bara säga nej tack.

Inser du inte att du inte bör umgås med honom? Eller har du fortfarande tankar på att ni ska vara vänner och träffas och du ska fortsätta vara hans soptumma och slagpåse?

/bistertanten
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
21 512
Senast: Whoever
·
Kropp & Själ Jag har köpt hus och flyttar in om några veckor och det har varit långdraget med massor av strul och oro. Jag kollade på huset 20 mars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
9 683
Senast: Inte_Ung
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 142
Kropp & Själ Jag tror att jag "gått i väggen". I lördags gick ett av akvarierna här hemma sönder och så även jag. Det kändes som att allt rasade runt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 076
Senast: Jahaja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp