Hur blir man av med en hyresgäst

B

bondbrud

Vet någon hur man blir av med en öonskad hyresgäst, som varken betalar hyra, följer regler, eller flyttar?

Vi hyr ut ett antal boxar i vårt stall, vi har väldigt klara regler som alla får ta del av skriftligt innan man väljer att flytta hit.

Vi har nu sagt upp en hyresgäst som bara har varit hos oss i en månad, eftersom hon inte alls bryr sig om våra regler. Hon är otrevlig och hotfull och betalar inte heller sin hyra.

Vi vet också nu i efterhand att de har haft stora problem i Stockholm och lär vara portade från många stall där p.g.a. hot där vandalism, misshandel och de har varit anmälda för djurplågeri till länsstyrelsen.

Vet någon vad vi kan göra, vi kan ju inte bra kasta ut hästen. Vi känner att stämningen här är väldigt hotfull och de andra hästägarna är oroliga för vad de kan ta sig till.

Sv: Hur blir man av med en hyresgäst

Är det så hotfullt som du skriver så kanske polisen är rätt instans att kontakta?

Betalar hon inte hyran kan det väl vara en idé att skicka det vidare till kronofogden.

Om jag inte är helt ute och cyklar finns det trådar om liknande fall med bra svar om du använder sökmotorn. Hoppas det löser sig för er!

...och de har varit anmälda för djurplågeri till länsstyrelsen.

Alldeles oavsett de andra problemen du beskriver.
Att ha varit anmäld till länsstyrelsen behöver faktiskt inte betyda att de gjort något fel.

Det övriga låter inget vidare. Hot hanteras av polisen. Obetalda fakturor hanteras exempelvis av Kronofogden efter att vederbörliga påminnelser skickats ut.

En skriftlig uppsägelse med motiveringen att de inte följer avtal verkar vara på sin plats, men se till att formulera dig korrekt med tanke på den historia du beskriver med hot och liknande.

Jag hade packat alla människans saker och ställt i en fin hög utanför stallet.

Då kanske hon fattar?
Byt lås på sadelkammaren så hon inte kan släpa in allt igen?

Börja med att skriftligen säga upp inackorderingen. Gärna med snigelpost, rekommenderat och via mail. Lägg ett SMS att ni har skickat uppsägningen. På så sätt blir det väldigt svårt för inackorderingen att hävda att hon inte fått uppsägningen. I skrivelsen anger du att du skickat detta brev som vanligt brev, rekommenderat och via mail.

Du skriver också in att den förfallna avgiften kommer att lämnas till Kronofogden för hantering, detta kan komma att innebära ökade kostnader för henne och risk för betalningsanmärkning. Vidare berättar du att om inte avflyttning sker enligt uppsägningen (sista datum anges i uppsägningen!) kommer Kronofogden att få hantera avhysningen vilket ytterligare ökar hennes kostnader.

Jag utgår från att ni har kontrollerat att hon inte idag har något register hos KFM? Skulle hon ha det kommer det förmodligen att bli betydligt svårare att få bort henne och få in pengarna.

Kan men undviker det helst. Hästar är inte så lätta att sälja och dessutom kostar det KFM pengar att ha hästen inhyst någonstans under försäljningstiden.
För att KFM ens ska överväga saken behöver hästen vara värd en betydande summa, inte en helt vanlig skogsmullehäst, äldre ponny eller dylikt.

Det finns ett mycket effektivt sätt, gör det besvärligt för henne att ha häst hos dig. Det verkar få de flesta att flytta sin häst.

Iom att ni redan sagt upp henne så borde ni vara nära det datum då kontraktet upphör att gälla, dvs ni kan snart ändra det utan att behöva säga upp det och vänta uppsägningstiden ut.

Rätta mig gärna om jag har fel, ni som har koll, kan TS nu:

Sänka hyran men även informera om att det numera inte ingår in/utsläpp, inget spån/halm, inget hö och ingen box. Låt hästen stå ute i en hage och erbjud inte henne en box, fyll upp alla tomma boxar (dvs boxar ni inte hyrt ut) med saker som är jobbiga att flytta, såsom en silage/halmbal, skåp med saker i mm, använd fantasin.

Sätt lås på foderrum samt övriga utrymmen. Det kan vara värt det för ett litet tag.
Släng ut hennes saker ur eventuellt ombytesrum och ge bort skåpet till någon annan eller sätt lås på det (lås kommer behövas oavsett), samma sak med sadel, träns, täcken, borstar och övrig hästutrustning, ut med det och sätt lås på hela sadelkammaren. Skulle hon få för sig att bära in det är det bara att se till att ta ut det igen samt låsa när ni inte är i stallet.
Kräv att det numera ska skötas allt av henne själv, fodring, hämtning av foder mm.

Skräm upp henne med att hennes häst nu också ska gå med stallets värsta och elakaste häst, har ni ingen, hitta på en personlighet åt någon av hästarna...

Rent nyfiket, vad är det för ras på hästen? Är den värd något? Hur ser ägaren på hästen? Tar den väl hand om hästen eller är det en slit och släng leksak som används efter behag?

Sen vet jag inte vad av ovan som är lagligt att göra, ska jag tillägga men det kan säkert någon annan svara på!

Rekommenderar även att polisanmäla och göra klart för henne att hon är polisanmäld för hot!

Senast ändrad:

Den enda obetalda hyran är iofs en liten kostnad mot risken att bli stående med människan i stallet i flera år...

Btw, kan du inte ringa runt till tidigare hyresvärdar (stallägare) och höra hur de fått iväg henne!?!

Jag utgår från att ni har kontrollerat att hon inte idag har något register hos KFM? Skulle hon ha det kommer det förmodligen att bli betydligt svårare att få bort henne och få in pengarna.

Jag svarade ang denna delen och att få in pengarna.
Skulle jag varit i den sits TS är i, skulle pengarna för den redan obetalda hyran varit mindre viktig, min prio skulle vara att inte få fler obetalda hyror samt att mina andra hyresgäster och jag inte skulle behöva känna oss otrygga i stallet.

Det är liksom samma ärende, det gäller att slå till direkt mot alla punkter. Det är betydligt effektivare än att bara gneta på en punkt och jamsa med den andra.

Det vet jag, vad jag pratade om var inte juridiskt eller vad man måste göra utan vad som är energisjälande.
Har hästägaren skulder hos KFM så blir det betydligt svårare för TS att avhysa henne som ni själva skriver.
Jag tror den bästa vägen är att göra stallplatsen oattraktiv för hästägaren i form av besvär.
Det är inget som påverkas av en skuld hos KFM.

Liknande trådar

Hästmänniskan Har ju haft lite otur i olika lägen med hur vissa människor beter sig i stallet, och är nog blivit lite ärrad av det (inten nuvarande...
4 5 6
Svar
109
· Visningar
7 839
Senast: tara
·
Juridik & Ekonomi Hej! Gammal användare som vill vara anonym. Pågrund av förändrad ekonomi samt lite annat trassel så har jag sökt bistånd från soc för...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 990
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 265
Senast: lizzie
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 772

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka