Hur binder du hästarna i transporten? SNABBA SVAR TACK

Sv: Hur binder du hästarna i transporten? SNABBA SVAR TACK

Kom att tänka på en sak igår när vi pratade om detta, om man sätter halmbalar fråmför bommen då borde det väl lindra eventuella skador om de skulle gå över bommen, jag vet inte men jag tänkte fråga er! Någon som har gjort det!

Jag lägger för det mesta höbalar framför eller strax under bommen men å andra sidan så är bommen för hög för mina shettisar och jag har aldrig råkat ut för någon olycka så jag vet inte om det är "dämpande" vid en ev sådan.Men ännu så länge så har det gått bra att binda i bommen med hö framför och de har åkt längre sträckor på detta vis utan några tråkigheter har inträffat.

Då jag inte har egen transport är de olika... Finns de ring i frmaväggen så binder jag i den. Annars i bommen.
Jag kommer inte ihåg nu varför jag anser de är bättre. Jag har läst nått nånstans om de...

Enligt djurskyddsmyndigheten står det så här:
9 § Vid transport av vuxna hästar ska de, om de hålls bundna, bindas på ett
sådant sätt att de inte kan ligga ned, eller vara bundna med ett löpande grimskaft.
Tama hästar ska bära grimma under transporten. Föl får inte bindas.
När hästarna transporteras i ett släpfordon avsett att kunna dras av en personbil,
ska det, när hästarna är placerade i fordonets längdriktning, framför
hästarna finnas en stödbom i boghöjd minst 0,6 m från väggen. Bommen ska
vara fäst så att den snabbt kan avlägsnas vid en olycka eller liknande.En vuxen häst bör under transporten vara bunden i grimma och grimskaft
på ett sådant sätt att den inte kan ligga ned.
Bommen framför hästen bör vara cirka 70 mm i diameter. För en
medelstor häst bör den vara fäst på cirka 1,2 meters höjd.

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
243
Senast: Lavinia
·
Träning Hej! Jag ska köpa en häst som stått i ca 1 år pga privata anledningar hos ägaren. Den är riden kanske 5-10 ggr under ett år och lite...
Svar
19
· Visningar
1 676
Hästvård Hej, har ett litet bekymmer som jag försökt att lösa. Min d-ponny trycker rumpan mot bakbommen när man kör transport så hon får sår...
Svar
9
· Visningar
648
Senast: misswilma
·
L
Hundträning Som nog endel vet så har jag ej flatcoated retriever som är ett år och världens bästa och mest under bara hund 💙 Han är väldigt lätt...
2
Svar
21
· Visningar
1 834
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar