Hur binder du hästarna i transporten? SNABBA SVAR TACK

Jag binder/band (hästen åker inte längre) i bommen med ganska långt grimskaft.

Har lärt mig efter att hästen slutade åka att man ska binda upp hästarna i en halsring istället, vilket minskar risken för skador på nacken.

Hallå Kopparberg :) Är vi de enda som binder i sidoväggen?

Har haft flera olika transporter under åren och jag har bundit på olika sätt beroende på vilka möjligheter som funnits i släpet helt enkelt. I bommen, i ögla längst fram och numera, sen ett antal år i en kraftig ögla på sidoväggen nästan rakt ovanför bommen. Helt klart bäst tycker jag. Använder vanligt transportgrimskaft med panikhake i ena änden.

Jag har kört mycket lösa hästar i släpet, ohanterade unghästar 1-2 åriga hingstar, vilka inte ens haft grimma på sig. Då är det strippat släp som gäller och hästen lös. Har alltid gått alldeles utmärkt. Utan undantag har de under större delen av resan (har kört långt 50-60 mil) ställt sig baklänges på diagonalen. Så nästa släp jag köper (om det blir något nästa ;)) vill jag kunna köra hästarna på det viset.

Skulle inte drömma om att ha en lös häst med frambommen och mellanväggen i.

Har lite erfarenhet av att transportera och tycker att det är det läbbigaste momentet med hästar, men jag måste säga att jag blir jättförvånad över denna diskussion!

Har aldrig sett att en häst varit bunden i något annat än bommen, med stroppen under bommen bakåt eler hur jag ska förklara.

Undrar vad som egentligen är meningen? Jag tycker det verkar läskigt att knyta i framväggen - kan de inte resa sig då och få över frambenen över bommen, eller kan man knyta så kort att det inte går?

Hjälp - ännu ett moment att oroa sig för inför betestransporten!!!! Lyckigt ovetandes om detta till nu :eek:

binder inte alls. hästen åker utan grimma.

Varför? För att han får panik av att sitta fast. Dessutom vill han åka med nosen i golvet för att hålla balansen bättre månne?

Binder i framväggen, har ingen bindring bredvid bommen eller i bommen. Vill absolut INTE binda i bommen, då kan jag inte fälla bommen utifrån om det händer något.
Dessutom vill jag inte att hästen bryter nacken vid ev. krock om huvudet suttit fast i bommen som tex Domaren skrev.
Om man vill förhindra att hästen går över bommen genom att binda den i bommen så måste man ju praktiskt taget fixera huvudet intill bommen, så nära kan ju hästarna inte röra på huvudet alls, kan då inte parera och hålla balansen med hjälp av huvud/hals. Kan inte vara en trevlig upplevelse att sitta fast på det viset. :crazy:

Förr band jag genom öglan i frambommen och i öglan i väggen på sidan precis över bommen.

Sen kom jag på att detta inte var så smart om man skulle behöva lossa frambommen om hästen får panik/får benen över. Då band jag i stället bara i sidoöglan på väggen över bommen.

Nu i min nya transport har jag ingen ögla på samma ställe. Jag har ögla på väggen rakt framför hästen och så en extra uppbindning över skötardörren, så numer binder jag i öglan över skötardörren (vilket kanske låter högt, men det är det inte för mitt stora halvblod).

finns det mellanvägg åker hon lös, finns ingen mellanvägg sitter hon fast i transportgrimskaft med panikhake i bommen.

Enligt en transportförsäljare skall hästarna bindas upp i sidoögglan för att bommen skall kunna tas bort vid akuta situationer. Ögglorna på bommen är till för hönät/högardin.

Jag binder upp i sidoögglan för jag tyckte förklaringen var vettig. Tänkte att transportsäljare borde veta...

De vet ju (oftast) tanken bakom sina egna konstruktioner (varför tillverkan valt olika lösningar alltså).

Och det stämmer ju, binder man i bommen blir det kladd om man tvingas fälla bommen utifrån.

vad har de olika bindringarna i transporten med hästar att göra??
Det borde väl försäljaren ändå veta! Vad allt i transporten är till för :rofl:

Sen att det är olika för olika transporter är jag helt med på :)

Har aldrig ens tänkt på hur jag bundit hästen i transporten, inte tänkt på det så att man kanske ska göra på något annat vis. Har alltid haft grimskaftet i bommen men det känns som en bra idé att ändra det till nästa färd! :)

Binder du i frambommen eller i framväggen?
Varför?
Kör du med lösa hästar?
Varför?
Binder i framväggen. Då kan jag ha relativt "kort" grimskaft men ändå står hästen hyfsat fritt för att hålla balans. Kör med lösa hästar om de är väldigt unga och inte vana att vara uppbundna. Dock skulle jag bara göra det med EN häst och utan mellanvägg.

Jag tycker det verkar läskigt att knyta i framväggen - kan de inte resa sig då och få över frambenen över bommen, eller kan man knyta så kort att det inte går?
Binder man nog kort så kan hästen ej resa sig och komma över bommen. Den har ändå fortfarande balans när den håller halsen fram över bommen och då slakt grimskaft. För övrigt band jag min häst för löst en gång (första gången hon åkte helt själv)OCH hon hoppade över bommen. Det var dock ingen katastrof. När vi stannade såg hon mest trött och förvånad ut och undrade hur hon skulle komma ner. Hon hade troligen försökt några gånger (jag trodde hon försökte komma UPP då... :crazy:). Hon kunde ej hoppa upp o komma av då grimskaftet var för kort för just det momentet. Vi öppnade bak, knäppte loss grimskaftet och hon hoppade elegant (nåja...) av bommen. Sen var det bara lite gräs att mumsa på och köra vidare med lite kortar grimskaft. Hon stod som ett ljus hela vägen! :)

Och det stämmer ju, binder man i bommen blir det kladd om man tvingas fälla bommen utifrån.
Jag binder som sagt aldrig i bommen, men å andra sidan; när jag tänker efter så borde ju problemet med att kunna ta bort bommen lösas genom att isåfall göra som jag gjorde - knäppa loss hästen eller skära av grimskaftet. Jag har alltid med en kniv i bilen vid hästtransportering (och första förband). OM något händer kan man skära loss grimma eller grimskaft.

Jag svarade fio, men argumenten är vi ju överens om.

Det finns ju tillfällen då man inte kan/bör ta sig in i tranporten innan man fällt bommen, då kan det vara bra att slippa vara tvungen (för att skära av grimskaftet).

I väggen framför, har alltid gjort så för det var någon i början av hästkarriären som förklarade varför väldigt klokt men jag minns inte varför, bara att man ska göra så.

Tycker dessutom att det "känns" bekvämare för hästen, större rörelsefrihet för huvudet utan att vara lös.

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
246
Senast: Lavinia
·
Träning Hej! Jag ska köpa en häst som stått i ca 1 år pga privata anledningar hos ägaren. Den är riden kanske 5-10 ggr under ett år och lite...
Svar
19
· Visningar
1 679
Hästvård Hej, har ett litet bekymmer som jag försökt att lösa. Min d-ponny trycker rumpan mot bakbommen när man kör transport så hon får sår...
Svar
9
· Visningar
648
Senast: misswilma
·
L
Hundträning Som nog endel vet så har jag ej flatcoated retriever som är ett år och världens bästa och mest under bara hund 💙 Han är väldigt lätt...
2
Svar
21
· Visningar
1 836
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Skadade hästar och konvalescenter