Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Hur kan man glöma någåt sånt?Det har hänt att jag kört med lösa hästar, men då är det för att jag glömt sätta fast dom och inget annat.
Binder i framväggen. Då kan jag ha relativt "kort" grimskaft men ändå står hästen hyfsat fritt för att hålla balans. Kör med lösa hästar om de är väldigt unga och inte vana att vara uppbundna. Dock skulle jag bara göra det med EN häst och utan mellanvägg.Binder du i frambommen eller i framväggen?
Varför?
Kör du med lösa hästar?
Varför?
Kör inte med lösa hästar. De enda som är lösa hos oss är föl, men då har man luckan bak stängd.
Binder man nog kort så kan hästen ej resa sig och komma över bommen. Den har ändå fortfarande balans när den håller halsen fram över bommen och då slakt grimskaft. För övrigt band jag min häst för löst en gång (första gången hon åkte helt själv)OCH hon hoppade över bommen. Det var dock ingen katastrof. När vi stannade såg hon mest trött och förvånad ut och undrade hur hon skulle komma ner. Hon hade troligen försökt några gånger (jag trodde hon försökte komma UPP då... ). Hon kunde ej hoppa upp o komma av då grimskaftet var för kort för just det momentet. Vi öppnade bak, knäppte loss grimskaftet och hon hoppade elegant (nåja...) av bommen. Sen var det bara lite gräs att mumsa på och köra vidare med lite kortar grimskaft. Hon stod som ett ljus hela vägen!Jag tycker det verkar läskigt att knyta i framväggen - kan de inte resa sig då och få över frambenen över bommen, eller kan man knyta så kort att det inte går?
Somliga vet nog en del.... :smirk:Borde dom?? Vad vet Transportförsäljare om hästar
Jag binder som sagt aldrig i bommen, men å andra sidan; när jag tänker efter så borde ju problemet med att kunna ta bort bommen lösas genom att isåfall göra som jag gjorde - knäppa loss hästen eller skära av grimskaftet. Jag har alltid med en kniv i bilen vid hästtransportering (och första förband). OM något händer kan man skära loss grimma eller grimskaft.Och det stämmer ju, binder man i bommen blir det kladd om man tvingas fälla bommen utifrån.