Hur binder du hästarna i transporten? SNABBA SVAR TACK

jag binder mina hästar alltid i bommen och i väggen.
Jag har varit med om en olycka då min häst gick över frambommen och gick runt mellan väggen så hon låg somm ett V
i transporten.
Det som räddade henne från att bryta nacken va nog att hon kunde rycka sig loss från panikhaken som inte löstes ut utan att spännet gick av i stället när hon fick panik i transporten.!!!Tack å lov för det.
Så vad jag gör nu är att både binda henne i väggen fram och i bommen.Men jag är alltid lika rädd varje gång ja är i närheten av en transport!!
Lycka till med ditt beslut om hur du ska binda upp henne!
Ikeline :bow: :rofl: :banana:

Jag svarade fio, men argumenten är vi ju överens om.

Det finns ju tillfällen då man inte kan/bör ta sig in i tranporten innan man fällt bommen, då kan det vara bra att slippa vara tvungen (för att skära av grimskaftet).
Sant, men då krävs ju också att bommen är en sådan som går att ta loss utifrån. Det är ju naturligtvis det säkraste, men många har ju inte det och då "kvittar" det kanske... ?! Men det är klart att gå in med en kniv till en rädd häst kanske inte är så lämpligt av flera skäl ....

ville bara ge dig min version ... *sorry* om det va skrämmande inte min mening...
Ikeline :rofl:

När jag tog mitt gröna kort förra våren fick vi lära oss att man binder fast hästen i både bommen/sidoväggen och framväggen med relativt kort grimskaft. Jag har inte följt det rådet utan har hästen fastbunden i sidoväggen(i öglan som sitter där). Det har bara blivit så eftersom jag inte har någon egen transport..

En snabb fråga bara...
Om man välter med släp åt höger och hästen sitter fast i vänster vägg. Vad händer med hästens huvud/nacke då? Mina hästar åker helt btrett utan mellanvägg, de borde ju bryta nacken i så fall?

Har ganska långt grimskaft i bommen på mina eftersom de åker snällt och stilla utan att ens trampa runt, ännu mindre kliva över/under bommen eller vända sig om. Känns bäst att ha i bommen då, minns ärligt talat inte ens om jag har någon ring i sidan på släpet? :o

:confused: ser jag ut nu. aldrig reflekterat över att man ska binda upp dem ngn annanstans än i bommen därframme. men ni har så rätt.
Kör inte m lös häst.

"Borde dom?? Vad vet Transportförsäljare om hästar"

Tillverkare bakom Star/Kylinge..antar att de utgår från hästar när de tillverkar sina trailers...

Visst men tillverkarna är ofta inte samma folk som säljer dom utan dom säljer ju vanliga trailers oxå. Säljarna är ofta inte hästmänniskor, det var det jag ville ha sagt.

Binder i sidoväggen, med transportgrimskaft.

När jag skulle köra min ettåring i våras ville jag vara på den säkra sidan. Så jag satte fast honom både i sidoväggen och framväggen. Men nog tusan lyckades han hoppa över bommen ändå!! :crazy:
(Han hade ryckt sönder sidoringen i grimman, så han bara satt fast i framväggen).
Allt slutade ändå bra utan en enda skråma!

Han valde själv att åka lös i transporten sedan, baklänges. :)

i bommen

dock står galopphästarna lösa i lastbil, dvs på bredden o grimskaftet hängandes löst ut i gången framför dom

Ena hästen panikar så fort det tar stopp i grimskaftet. Han åker bäst lös, och står då som en prins. Binda i framväggen, totalt omöjligt här, men om han har sällskap i trailern kan jag binda i sidoväggen.
Andra hästen lite yngre binds alltid fast i sidoväggen.
/Lina :bump:

Sv: Hur binder du hästarna i transporten? SNABBA SVAR TACK

Min häst åker lös i transporten men med grimma och ett långt grimskaft som är lätt att få tag i när hästen kommer ut ur transporten. Vi åker minst en gång i veckan. Om hästen inte är på humör att gå in i transporten kan det också sitta ett rep som jag har för att dra in hästen i transporten.

farouk: ringen ser lite "ostabil" ut?? hur hårt ska din häst sitta fast? och använder du järnkätting till att binda upp hästen med? nu kanske jag låter lite hård, men det är väl inte meningen att man ska binda upp hästen på livstid inne i transporten

Binder i ringen framför bommen. Aldrig binder jag direkt i bommen. Anledningen till att jag binder därframme är att hästen då balanserar bättre...eftersom den då kan SÄNKA sitt huvud och hals...En del hästar har jag kört lösa, har mest gällt ponnyer som känt varandra flera år.

Jag binder i framväggen i en ögla (om det finns någon, tar bommen i sista hand). Har transportgrimskaft med panikhake. Min häst åker som tur är väldigt bra i transporten så jag har aldrig behövt fundera på att ha honom lös etc. Skulle nog se det som sista utvägen.

*lånar knapp*

Jag blir förvånad över hur många som är oroliga för att hästen ska fastna/ bryta nacken/ göra sig illa på diverse sätt. Har man ett riktigt transportgrimskaft löser ju panikhaken ut vid en sådan situation, oavsett om hästen är bunden i väggen eller i bommen.

Vill även påpeka att det i min teoribok för tungt släp står att hästar alltid ska bindas så kort som möjligt. Detta är för att hästen annars har möjlighet att flytta sig i släpet, vilket förändrar jämvikten och ekipaget riskerar att bli instabilt och börja kränga.

(Jag tycker inte om att binda min häst kort, men hon är väldigt liten och om hon skulle börja flytta omkring i släpet skulle det bli obehagligt att köra. Om man hade en jättestor häst som inte hade något utrymme att röra sig på kanske den skulle kunna stå lös... :confused: )

Mina är små (araber, maxad D), och jag har bindöglor på framsidan av frambommen.

Båda åker brett, kan flytta runt en hel massa i släpet. Men om de bara har tillräckligt lång uppbindning så backar de ner med baken i högra hörnet, och står med framdelen mitt över transporten. Där står de som statyer hela färden. (Fö har ALLA hästar jag kört i släpet velat stå så). Om jag binder dem så kort att de inte kan backa bak och få stöd med baken nere i hörnet så fnattar de runt och står och trampar om och har sig, så det blir betydligt otrevligare körning med KORT uppbindning.

Mina sitter med dubbla elastiska transportgrimskaft. Minns inte nu hur långa de är, men 70 cm kanske? Sätter ett grimskaft i vardera bindringen på bommen, och så andra änden i vardera sidoringen på grimman. Att jag har dubbla är ju för de åker utan mellanvägg, så sätter jag i bara en blir det 'snett'.

Jag har bundit i framväggen med, men jag har låg bindring och OM de vevar med frambenen KAN de få det över grimskaftet (även om det aldrig hänt) så därför har jag hellre transportgrimskaft.

Föl och hästar under året åker lösa i strippat släp.

Har med transportgrimskaft(panikhakar) fast i bommen. Har alltid funkat bra för oss.

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
243
Senast: Lavinia
·
Träning Hej! Jag ska köpa en häst som stått i ca 1 år pga privata anledningar hos ägaren. Den är riden kanske 5-10 ggr under ett år och lite...
Svar
19
· Visningar
1 676
Hästvård Hej, har ett litet bekymmer som jag försökt att lösa. Min d-ponny trycker rumpan mot bakbommen när man kör transport så hon får sår...
Svar
9
· Visningar
648
Senast: misswilma
·
L
Hundträning Som nog endel vet så har jag ej flatcoated retriever som är ett år och världens bästa och mest under bara hund 💙 Han är väldigt lätt...
2
Svar
21
· Visningar
1 834
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar