Hur binder du hästarna i transporten? SNABBA SVAR TACK

Sv: Hur binder du hästarna i transporten? SNABBA SVAR TACK

Hästen ska bindas framför bommen, bommen ska hästen kunna ta stöd mot och halsen för att balansera sig.
Kör min ena häst lös...hoppar över bom, så det ända som fungerar är att köra henne lös då hon vänder sig och åker baklänges..ska skaffa en transport så hon kan åka baklänges, men har inte råd nu :crazy:

Måste fråga er som låter era hästar åka lösa...hur står de då? hur fungerar det, vilken ålder på häst och varför åker den lös? Vad har ni för transport som den åker lös i?
Har själv en häst som åker löst, trodde jag var lite ensam på den fronten :crazy:
KOmmer ni att låta hästen åka lös, eller ska ni försöka binda den ?

Jag binder helst i ringen i framväggen. En ponny jag ägt hoppade över bommen och blev hängade i ljumskarna över bommen. Den var bunden i sidoväggen i en ring. Ni kan tro att den fick en fruktansvärd vinkel på halsen . Huvudet satt ju fast i ringen strax ovanför bommen.
Ringen i bommarna är helt kassa! Har unghästar som lagt ner huvudet mot bommen, backat och sedan fastnat med grimman i ringen. Suck!
Föl och unghästar som inte är vana att vara uppbundna är alltid lösa.

Sv: Re: Hur binder du hästarna i transporten? SNABBA SVAR TACK

caradan skrev:
ALDRIG i bommen, vad händer om man krockar`??? Jo hästen bryter nacken, kroppen kommer med fart men huvudet sitter fast!

Kör min åring löst men annras sitter de alltid fast i väggen fram.

:p Vad händer med huvudet om det inte sitter fast i bommen då? Det åker in i väggen, troligen! Vissa kanske har stora transporter.. Men det låter vettigt, krockar man ordentligt tror jag inte det hjälper, å andra sidan vill jag inte krocka överhuvudtaget :angel:

Sv: Re: Hur binder du hästarna i transporten? SNABBA SVAR TACK

caradan skrev:
ALDRIG i bommen, vad händer om man krockar`??? Jo hästen bryter nacken, kroppen kommer med fart men huvudet sitter fast!

Kör min åring löst men annras sitter de alltid fast i väggen fram:

Om de sitter i bommen så förutsätter ju det att de har såpass långt grimskaft att de kan stå med bogen tryckt mot bommen och ändå ha plats för huvudet framför bommen utan att grimskaftet hindrar dem.

Krockar du då så tar BOMMEN emot hästens bringa innan grimskaftet ger en knyck.

Just för att hindra att hästen kommer med fart så ska de egentligen stå mot båda bommarna. Bringan mot främre bommen och den bakre bommen mot rumpan. Då får du aldrig den där farten och således inte slagvikten i hästen. Nu funkar det bara med stora hästar, och en del hästar känner sig dessutom extremt klaustrofobiska om man gör så. Men det är så det är tänkt.

Problemet i en krock blir heller oftast inte att hästen kastas FRAMÅT, det brukar de klara, problemet är att innan de återfinner balansen så kastas de bakåt igen. Jämför med vad som händer med dig själv, du kastas framåt, bilbältet tar stopp och när rörelseenergin slutar kastas du tillbaka. Hejsan whiplash.. Bommen är hästens bilbälte.

Så, sålänge hästen är korrekt uppbunden, dvs har rörelsefrihet för huvudet, så spelar uppbindningen ingen roll vid en krock.

Måste fråga er som låter era hästar åka lösa...hur står de då? hur fungerar det, vilken ålder på häst och varför åker den lös? Vad har ni för transport som den åker lös i?
Har själv en häst som åker löst, trodde jag var lite ensam på den fronten
KOmmer ni att låta hästen åka lös, eller ska ni försöka binda den ?

Våra står lösa, förutom yngsten som inte lärt sig tillräckligt än.
Dom står som vanligt, stilla och brett (ingen mellanvägg) och kikar ut genom fönstren.
Vanligt enaxlat släp.
Dom trivs med att vara lösa, så dom får fortsätta att vara det.

LIA

Kör lastbil, där de står på tvären. Finns en gång så man kan gå förbi alla hästarna framför dom, de sätts fast med transportgrimmskaft i "bommen" (som egentligen är en halvvägg), vi har även några få, som åker lösa korta sträckor.

Zenith skrev:
farouk: ringen ser lite "ostabil" ut?? hur hårt ska din häst sitta fast? och använder du järnkätting till att binda upp hästen med? nu kanske jag låter lite hård, men det är väl inte meningen att man ska binda upp hästen på livstid inne i transporten

Evigheter sedan inlägget skrev, men jag vill förklara mig ;)

Ja, den såg ostabil ut, tyckte jag. Antar att det berodde på att min häst inte åkt transport på 4 år (pga misshandel) och ville inte att något skulle hända.
(Transporteringen gick dock utmärkt, när vi väl åkte :))

Det har hänt att jag kört med lösa hästar, men då är det för att jag glömt sätta fast dom och inget annat.
;) en gang glemte jeg hesten,kom fram til tavlingen og skulle laste ut,også var det ingen hest der... :angel: Ble ingen tävling den dagen.. :rofl: :rofl: spør meg ikke hvordan..Trodde vel samboen hadde satt den på.. :D

Hehe, det var ett tag sedan. Men jag syftade mest på att tanken med ringen ite är att den ska hålla för större belastningar. Det är sas bättre att den går sönder vid större ryck än att hästen sitter fast och bryter nacken. Sen är det ju panikhake på transportgrimskaft, och den lär ju släppa snabbare än ringen om du är där.
(Jag svarar snabbare än dig dessutom :p)

Binder i väggen fram eller lös. Vissa gånger när vi åker så vänder hon huvudet runt mittstolpen och har fastnat med grimman en gång. Då tycker jag det är bättre att hon är lös. Det är ju inte så att hon kommer någonvart där inne...

Med ett transport grimskaft såklart, de är det säkraste. Min familjs transport har en ring som är till för att man ska fästa transport grimskaftet i. Mkt möjligt att din transport också har det!

*lånar knapp*
jag ska transportera min lilla shettis i sommar han e ca 1 m i mkh och 7 år...
då har jag lite funderingar ang. bommen vilken han kan gå under, den går inte sänka.
ska jag ha han lös utan mellanvägg och bom? eller vart ska jag binda honom? binder jag i framväggen så kryper han under bommen... och bommen funkar ju inte på honom som den gör på stora hästar, alltså att han inte har huvudet över bommen och stödjer sig emot...

Om man skall transportera sin häst säkert så skall den bindas kort i bommen, helst med en panikhake. Grejen med att binda är att den inte skall kunna resa över bommen framåt, något annat skäl finns inte. Att binda i öglan i framväggen har inget värde, möjligen kan hästen rycka lös den.

Jag binder i väggen framför. Har alltid gjort och det känns bäst så.

Bill skrev:
Om man skall transportera sin häst säkert så skall den bindas kort i bommen, helst med en panikhake. Grejen med att binda är att den inte skall kunna resa över bommen framåt, något annat skäl finns inte. Att binda i öglan i framväggen har inget värde, möjligen kan hästen rycka lös den.
För mig har den främre ringen ett stort värde... :idea:
Jag har nämligen precis hittat den och prövat binda min Studsande sparkande Morrhoppa i den och Plingeling, hon står still! :D

Så joho, värde har den... Jag åker numera komfortabelt i bilen, inte hoppandes i släpet ;)

Jag binder pojken i bommen på båda sidor om man säger..först i "ögglan" där han står ganska löst och sen på andra sidan i bommen också..sätter alltså fast honom med två grimmskaft...det bredvid honom gör att han inte ska kunna vända på huvudet och backa...

Gammal tråd som vaknat till liv! Jag kör min minishettis lös och min ung´hingst har jag bara kört en gång och då var han bunden i sidoväggen!

*lånar knapp*
Binder i ringen under framfönstret. Har såpass långt grimskaft att de kan röra huvud och hals upp, ned och åt sidorna utan problem, men inte så att dom kan vända huvudet bakåt (har en så dum knopp på mellanväggsfästet som jag är lite rädd att de fastnar i om de vänder dit huvudet).

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
243
Senast: Lavinia
·
Träning Hej! Jag ska köpa en häst som stått i ca 1 år pga privata anledningar hos ägaren. Den är riden kanske 5-10 ggr under ett år och lite...
Svar
19
· Visningar
1 676
Hästvård Hej, har ett litet bekymmer som jag försökt att lösa. Min d-ponny trycker rumpan mot bakbommen när man kör transport så hon får sår...
Svar
9
· Visningar
648
Senast: misswilma
·
L
Hundträning Som nog endel vet så har jag ej flatcoated retriever som är ett år och världens bästa och mest under bara hund 💙 Han är väldigt lätt...
2
Svar
21
· Visningar
1 834
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar