Hur behandlar DU småsår?

Sv: Hur behandlar DU småsår?

Vatten eller saltlösning, ev lactacyd, eller väteperoxid i värsta fall.
har aldrig haft ett inflammerat sår på 10 år.

Jag har nyligen haft en tvååring som kom loss med vagn o allt, han sopade sig i asfalten bla och såg ut som en schweizerost över hela kroppen, det är öppna sår och skrapsår..jag gav honom arnica homeopatmedel D200 en dos i tre dagar, tvättade med koksaltlösning ( 1 tsk salt till en liter kokt vatten) sprayade med aloevera spray och la på en klick av dito gel för att hålla flugorna borta....

Senast ändrad:

Tvättar rent med sprit eller koksalt beroende på hur det ser ut, smörjer på socatyl om det är flugväder eller blött sår. Är det torrt och ser bra ut så smörjer jag inte på något alls.

*delvis KL*

Jag blir lite förskräckt över att så många säger att de lägger på socatylsalva i tid och otid. Och visst den är effektiv, men den ska inte användas på sår i tid och otid, det finns resistensrisk.

Det finns andra sätt att torka ut vätskande sår, eller skydda mot flugor, och ingen anledning att använda socatyl.

På syrrans häst måste vi ofta lägga omslag, för han svullnar upp i benen för minsta lilla sår. Så då blir det rengöring och sen ett omslag som bytes varje dag. Håller sig svullnaden nere så inget omslag, eventuellt lite zinkpasta på såret.

Min pålle tvättas såret bara rent, ev lite zinkpasta första dagen sen hålls det bara koll på. Har ett otroligt bra läkkött.

Ponnyn måste hållas efter noga, eventuellt omslag de första dagarna. På honom är det dessutom extra viktigt att hålla flugor borta.

Gammelgubben är lite mellan syrrans häst och min.

Nu har vi dessutom fått tag på zincaband så får någon ett sår så på med ett sånt! :bump:

*delvis KL*

Jag blir lite förskräckt över att så många säger att de lägger på socatylsalva i tid och otid. Och visst den är effektiv, men den ska inte användas på sår i tid och otid, det finns resistensrisk.

Det finns andra sätt att torka ut vätskande sår, eller skydda mot flugor, och ingen anledning att använda socatyl.

Och i förlängningen kan lite slabbande i buskarna ge problem än man tror: MRSA hos häst

Man kommer långt med t.ex zinkpasta om man ska ha flygskydd och uttorkande verkan. Zink främjar sårläkning dessutom.

Senast ändrad:

Haha, vad bra dom är :angel:

**Körigt värre för travhästarna
Magsår är vanligt även hos hästar. Hela 60 procent av fullblod i travträning har magsår, för kallblod är siffran 30 procent.**

sen när var fullbloden i travträning :D

Hålla rent och vara uppmärksam på ev. försämringar (svullnad, värme, feber, hälta, infektion osv)

Som rubriken anger; hur gör just du när hästen fått ett litet (för litet för vet.beh, men ändå för stort att låta vara, med liten svullnad tex) sår?

Tycker det verkar finnas lika många "metoder" och huskurer som det finns hästägare. Vissa är mer noga och smörjer, lindar och donar medans vissa låter det vara att självläka.

Så alltså: Låt höra!:idea:

det beror väl kanske på vart såret ligger??

Heh jag är lite nybörjare på smårsår och sjukgrejjs i hästvärlden, så jag undrar hur du gör spritbandage? :confused: alla detaljer tack! ;)
jag har funderat på det hära med aloe vera spray och funkar det bra eller är det onödigt? :crazy:

ta en padd, lägg ut bomull på den, spruta sprit, ganska blött, sen lindar du benet precis som vanligt. OBS om det är lite svullet så måste man inte dra åt megahårt, för då kan det stasa om de svullnar under natten.
sen drar spriten ur skit över natten.
OBS inte på färska sår!

Som rubriken anger; hur gör just du när hästen fått ett litet (för litet för vet.beh, men ändå för stort att låta vara, med liten svullnad tex) sår?

Tycker det verkar finnas lika många "metoder" och huskurer som det finns hästägare. Vissa är mer noga och smörjer, lindar och donar medans vissa låter det vara att självläka.

Så alltså: Låt höra!:idea:

Jag tvättar rent med jodopax och håller såret öppet så att det läker "utifrån och in". Tror inte på att stänga in bakterierna med salvor och lindor (om det inte är ett djupare vätskande sår som jag vill torka ur med jodopaxomslag). Tycker inte man är mer noga för att man "duttar" med den ena och andra huskuren, vad många inte tänker på är att endel medel och krämer tar ut varandra och då går den bakteriedödande tanken förlorad. Min hästs sår får "självläka" under uppsikt och med daglig tvätt.

är det ett sår smörjer jag på helosan, är det svullet ,tar jag på linement eller kyler

Jag tvättar rent med vatten, sprayar på ex jodopax el. dyl, sen på med skillingarydsalva. De flesta ggr min häst fårsår är på sommaren, salvan är kanon mot flugor och det har alltid läkt fint.

Jag gör rent det, är det jättelitet så sätter jag bara på lite Equi-Bona Balsam runt och i såret, om det är större så tar jag Equi-Bona salvan runt om, 4S Hästsalva runt om och skyddar det med 4S Sårspray och en liten klick honung :D Mugg tar jag honung på, och vips, borta på två dagar! :D

Om det inte bara är ett litet obetydligt sår så gör jag såhär:

1. Gör rent det
2. Kallar på stallägaren (djursjukvårdare :p) om jag är osäker på vad jag ska göra sen.

Oftast så låter jag det bara vara och ser till att hålla det rent.
Ibland på med fet salva som idomin för att hålla det mjukt, men inget annat klabbande med salvor och dyl.

nu senast jag behandlade ett sår var på ponnyn, mellan näsborren och munnen.. hon hade antagligen skurit sig på en skruv ett rent snitt på ca 1,5 cm ca 5mm djupt. jag upptäckte såret dagen efter så det hade börjat vara lite. sköljde ur såret ordentligt med sårrengöring och la sen på helosan, dagen efter la jag på aloe vera sen dess har jag låtit det vara.
jag har sett att de flesta sår läker bra utan att man är där och smörjer och pillar hela tiden, det viktigaste är en ordentlig första rengöring.

Tvätta med tvål och vatten först, sen kan det räcka om det är bra väder och inte mitt i sommaren. Annars brukar ja göra rent med klorhexidin eller så, jodopax endast om det ser illa och lite infekterat ut, då oftast bara 1 gång så det får läka ifred sen. Är det flugor framme på sommaren brukar jag faktiskt lägga på plåster av kirurgtejp på stor rulle eller en co-flex linda. Tar på aloevera om jag råkar ha det, ev hästsalva om det sitter så det inte går att tejpa för när det är mkt flugor och annat ute efter såret.

Små och halvsmå sår häller jag väteperoxid på. Är det lerigt/smutsigt runt om sköljer jag bort det med vatten eller koksaltlösning först.
Samma behandling med andra, större sår oxå. Är det djupare brukar jag lägga ett jodopaxbandage som får sitta över natten eller max ett dygn.. (beroende på när jag ser och kan fixa såret..)
Annars ser jag till att hålla rent och försöker hålla torrt.
Större sår kan jag ha lindade även ute men då bara med en torr kompress och självhäftande linda, bara för att hålla skräpet borta.

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 354
  • Låst
Hundavel & Ras Vi har ett läge där släktskapsgraden ökar i våra raser vilket ger ännu mer anledning att selektera hår vilket i sin tur, överlag, ger...
13 14 15
Svar
292
· Visningar
23 420
Senast: Hedinn
·
Hästmänniskan Hej Jag står på ett stall där det även är en ridskola så de har en anställd som ska ta hand om ridskolehästarna, men då så ska h*n...
Svar
9
· Visningar
2 673
Senast: Kjerulfia
·
Hästvård Hej! Var inne på klinik med min häst, som varit svullen i ett bakben (insidan nedanför has till kota) i ett par dagar, idag. På...
Svar
7
· Visningar
2 244
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Unghästfasoner?
  • Hålvägg