Hur behandlar DU småsår?

Sv: Hur behandlar DU småsår?

spolar rent med vatten, torkar med ren handduk, tvättar med desinficerande medel (typ jodopax) och håller sedan rent och torrt. om det sitter på benen under knät kan jag linda med självhäftande bandage men låter det helst vara öppet och luftigt. tycker det läker bättre då. jag gillar inte att kleta på salva och sånt, inbillar mej att det ger en grogrund för bakterier och hindrar såret att torka.

*KL*

Är förvånad att så många kletar salva på såren. Låt de lufta då läker de snabbare.
Har mina hästar småsår så tvättas de rent med vatten o sen håller man uppsikt över det. Är såren av större modell då tillkallas veterinär.

Små och halvsmå sår häller jag väteperoxid på.
:cry: :cry: :cry: :cry: :cry: :cry:
Jag använde det en gång och hästen var inte helt förtjust. Så en dag testade jag på mig själv när jag hade ett litet sår, det sved rejält, gjorde jätteont. Numer kan jag tänka mig att använda det till hovarna/strålen.

Såren tvättar jag med vatten och lactacyd, eller klorhexidin, eller koksaltlösning (eller en kombination). Sedan har jag ofta på aloera gel om såret inte är helt färskt (det svider också på färska sår). Vid flugtider har jag skillingarydssalva runt såret. Om det är svullet tempar jag under ett par dagar.

Jag håller bara rent och brukar tvätta med vanlig sårtvätt. Eventuellt på med någon bra salva, har tex en jättebra salva för mugg hemma nu som funkar kanon på småsår.

Men såhär i rötmånaden tycks det inte räcka. I onsdags fick pålle ett litet sår på en kota. I fredags var benet svullet ändå upp till knäet... Så det krävdes veterinär och nu går hon på metacam i 5 dgr. Har aldrig varit med om något liknande. Usch för rötmånaden!

Jag har 3%ig lösning och har använt det på mig själv oxå. Varken jag eller hästarna har reagerat. Visst kan det svida till, men det kan tvål oxå...

Jag tvättar bara rent med mild tvål och vatten. Sedan håller jag koll på det, tvättar vid behov om det blir smutsigt, annars gör jag ingenting.
Sitter såret långt ner på benet och det är blött och äckligt ute blir det ett förband på i hagen.
Men jag lever efter filosofin att ju mindre man lägger sig i desto bättre!

nån som varit med om att skadan blivit värre av jodopax !

Ja , det blev rejält med svallkött typ , Sen när h*n slutade med det läkte såret fint. Men man kan hålla sår öppna länge med det.

Färskt sår:

Torrt ute, tvättar rent med koksaltlösning, lägger på microcidsalva.

Om det är lerigt ute eller om hästen ska stå på box, tvättar jag rent med koksalt, lägger jag på en kompress med microcidsalva på, över det ett lager bomull och sen på med flexlinda....

Ett skorpigt sår försöker jag bara hålla rent och mjukt.

Om såret sitter på kroppen gör jag rent med koksaltlösning och använder microcidsalva i det.

Om såret är rejält smutsigt av grus eller liknande sköljer jag först rent med vatten.

Senast ändrad av en moderator:

Tack! :D jag inköpte mig en aloe vera spray nu och det var däll du som använde det? funkar det bra? :crazy:;)

Tvättar rent med vatten och hibiscrub. Lägger på linda om det är risk för svullnad. Avvaktar och ser om det blir någon hälta. Blir det hälta så kallar jag på vet, annars tvättar jag rent varje dag efter utevistelsen. Lägger ev på salva om jag känner att det behövs.

jag tvättar med såpa och vatten om det behövs annars får det bara vara. Kan ibland dutta dit lite blå sårspray..

Här är ett till stort fan av hibiscrub :laugh:.
Sticksår använder jag väteperoxid till(för ner med en spruta), och ibland lägger jag spritbandage.
I värsta fallen har jag en lösning som fixar allt. Men vad det är förblir min hemlighet :cool:.

*knapplån*

Det beror ju på vad det är för sår. Är det ett vätskande sår tvättar jag det med jodopax och låter det luftas. Tvättar det två gånger om dagen så att det håller sig rent efter hagvistelsen.

När det torkat får det en klick aloe vera salva så det håller sig mjukt.

Är det bara ett ytligt skrapsår torkar jag rent med tvål och vatten och sen på med ett sprut blåspray.

Det brukar aldrig vara några problem och det läker mycket fort på min pålle. På travet har man fått lära sig en massa om sårvård och sånt där men jag tycker det här fungerar bra på den pålle jag har.

min häst fick idag ett sår på bakknät , inte såå djupt men ett rejält ett på ca 10 cm.. vad göra?? har tvättat o grejjat de rent.. fick inte tag på nån veterinär.. är det ide o ta ut ngn imorgon? de lär väl inte sys då iaf?? släppa ut som vanligt= vara inne?? han haltar me..

sköljer rent med koksaltlösning. ibland har jag tvättat med lactacyd eller sprayat med aloe vera sårspray. :)

Jag brukar hålla det rent och ibland tvättar jag det med jodopax : )

Har väldigt sällan skador på hästarna, men ett par småsår blir det ju... Brukar bara tvätta rent det och hålla det under uppsikt. Om det sitter lite illa till och riskerar att bli smutsigt, eller om det är sommar och fullt med flugor, brukar jag lägga på en fet salva (typ idomin) för att skydda... Funkar enligt mig bättre än att bandagera, brukar sällan sitta ordentligt om det inte är nere på benen...

Descutan svampar ( tror jag dem heter) Eller så tvättar jag det med Hibiscrub.

Lägger ibland på salva, så som inotyol, helosan eller aloe vera.

Bandagerar med bomull, wettramp, kompresser o lindor vid behov.

Lactasyl är också super till sårtvätt

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 354
  • Låst
Hundavel & Ras Vi har ett läge där släktskapsgraden ökar i våra raser vilket ger ännu mer anledning att selektera hår vilket i sin tur, överlag, ger...
13 14 15
Svar
292
· Visningar
23 420
Senast: Hedinn
·
Hästmänniskan Hej Jag står på ett stall där det även är en ridskola så de har en anställd som ska ta hand om ridskolehästarna, men då så ska h*n...
Svar
9
· Visningar
2 673
Senast: Kjerulfia
·
Hästvård Hej! Var inne på klinik med min häst, som varit svullen i ett bakben (insidan nedanför has till kota) i ett par dagar, idag. På...
Svar
7
· Visningar
2 244
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix