HUR arg får man bli på sitt barn????

Sv: HUR arg får man bli på sitt barn????

Hmmm.. .men att stå och skrika okontrollerat som en fiskmånglerska för att man är arg tycker jag inte är ett accepterat beteende oavsett vem man är arg på...

Jag vet inte.... jag har lite svårt att formulera mig just nu. :) Men hur ska jag säga... att skälla på någon och att skälla på någon kan ju lixom vara olika saker.... på nått sätt finns det lixom en nyansskillnad i att "skrika" och att "skrika"....
 
Sv: HUR arg får man bli på sitt barn????

*kl*

Intressant diskussion! Jag har ju bara en kotte på knappt halvåret, så jag har inget att tillföra. :-)
 
Sv: HUR arg får man bli på sitt barn????

Ja precis, man kanske inte ska stå och skrika allt man kan för nån småsak egentligen, även om man känner för det.
Klart man får bli hur arg som helst av det, men man kanske ska behärska sig lite.

Sen är det ju skillnad på familjer.
Jag har alltid skrikit lite när jag är arg. Det gör min son också gärna.
Honom måste man bli riktigt arg på för att det ska bita.
Skulle jag vara likadan mot något annat barn som är tyst och försiktig av sig skulle väl h*n få hjärtattack.
 
Sv: HUR arg får man bli på sitt barn????

varför är det oaccepterat ?

Självklart skriker man inte för minsta skitsak och själva ilskan kommer sällan utan förvarning. Om mina barn provocerar och driver mig (eller varandra) till vansinne eller gör något som är farligt så är inte det accepterat och det skall de tamejfan få veta, basta. Och om de inte fattar så river jag i. Självklart skriker jag inte i onödan eller för att jag har PMS eller nå't.
 
Sv: HUR arg får man bli på sitt barn????

Tur du inte är lärare då!;) ;)
Hmmm... hade faktiskt inte väntat mig den kommentaren av dig.
Barns beteende skiljer sig ju mycket mellan hur man är med förälder/föräldrar och hur man är med lärare. Hemma med dem man mest umgås med är man trygg nog att agera ut, på olika sätt. Och så ska det ju vara också.
 
Sv: HUR arg får man bli på sitt barn????

Det är ju just det jag menar... att självklart ska man ju inte gapa som en bandhund för ingenting... Det är som dotterns fröken sa efter en överjävlig dag... "Man måste välja sina strider och inte gå i taket för allting!! " Samtidigt måste man ibland ta i för kung och fosterland för att hon ska begripa att hon gått över gränsen för vad som är rimligt denna gång...

Det kanske är min unge som är hård i psyket eller nåt...???:confused:
Dock så är hon det käraste jag har!!!!!:love:
 
Sv: HUR arg får man bli på sitt barn????

Min dotters ena dagisfröken sa igår med ett stort leende: "Idag har det varit en väldigt bra dag. Hela dagen! Det har inte varit något extra alls, hon har bara varit glad hela dagen." :banana: :banana: :banana:

Så igår var det som om dagispersonalen hande vunnit på lotto. ;)
 
Senast ändrad:
Sv: HUR arg får man bli på sitt barn????

Men du menar att det är bättre att tala om för barnet "Att nu är jag arg" eller "Nu är jag glad" med vanlig neutral röst ???????
---
Sen när alla har lugnat sig så tar man en vanlig diskussion

Jag tycker det är onödigt att ta omvägen via gormandet. Bättre med en konstruktiv diskussion direkt.

Jag blir sällan så arg att jag måste skrika. Just nu skriker jag dock en del på hundarna, men det är FEL. Det är absolut inte deras fel att jag blir arg på dem. Sedan jag fick bebis har jag försummat dem, men vill ändå att de ska fungera lika bra som innan - det är en omöjlig ekvation och för att stoppa dem när de skäller eller gör något annat de inte får så SKRIKER jag, vilket självklart inte fungerar!:crazy:

Om man håller på med skrikande lär man får fortsätta (och kanske ta i ännu mer) för som någon skrev: Den som får höra skrikandet vänjer sig och behöver snart ännu hårdare tag för att reagera. Så småningom börjar h*n skrika tillbaks, och då får alla skrika ännu högre, för att överrösta varandra.

Om mina barn provocerar och driver mig (eller varandra) till vansinne eller gör något som är farligt så är inte det accepterat och det skall de tamejfan få veta, basta.

Hur vill du bli behandlad när du provocerar folk? Om du t ex provocerar mig, hur tycker du jag ska agera då, för att snabbast få dig att skärpa till dig?
 
Sv: HUR arg får man bli på sitt barn????

Hur vill du bli behandlad när du provocerar folk? Om du t ex provocerar mig, hur tycker du jag ska agera då, för att snabbast få dig att skärpa till dig?
Jag förstår resonemanget att man ska behandla barn som man skulle behandla vuxna. Och i viss mån håller jag med om det. Med förbehållet: Så långt det är möjligt.
Nu är ju en vuxen människa en "färdig produkt" eller hur man ska säga (f-n vad dåligt val av uttryck, men hittade inget bättre).
Ett barn mellan t ex 1-2 år är snabba ben och ingen hjärna. :crazy: Sen kommer trotsåldrarna och en massa gränsöverträdelser, för att kolla var gränserna är.
Det är väl egentligen det som olika teorier om uppfostran går ut på; att lära barnet var gränserna är. Vad som är socialt accepterat och passande. Vad som är farligt. Vad som är lagligt. Så att de ska ha en god chans att bli accepterade samhällsmedborgare utan alltför mycket kamp.
Jag känner vuxna människor som inte inser t ex att alla individer har personliga gränser. Det är väldigt jobbigt när en vuxen ständigt kränker andras privata zon på olika sätt. Då går det inte längre att jobba bort, det har blivit en personlighetsstörning. Och visst, man kan kanske anse att en sådan människa har rätt att vara som hän vill. Ja. Så länge det inte drabbar andra. Men grejen är ju att just gränsöverträdelser kränker andra.

Så kontentan är väl följande. Om vi ska lära barnet en gräns, och barnet inte lyssnar till pedagogiskt prat. Vad är då nästa steg?
Och på detta finns inget standardsvar, utan bara en mängd teorier och olika praktiska tillämpningar.

Ibland anser jag att man måste höja rösten, om barnet annars kan vara i fara, eller om barnet inte lyssnar. Hjälper det inte att höja rösten kan man inte fortsätta gapa, utan måste ta till andra hjälpmedel, såsom att lyfta bort barnet från situationen eller t ex konfiskera nån kär leksak. Så att beteendet får en konsekvens.
Det är vår skyldighet som föräldrar att hjälpa barnet på det sättet, anser jag.

Sen har man också som förälder rätt att ha sämre dagar emellan, när toleranströskeln är lägre, och man ryter till om tre barn ständigt kräver service. Det är mänskligt. Det har inget att göra med nedvärderande eller maktutspel. Men som jag tidigare sa, jag tror att det varierar mycket från familj till familj vad som anses vara lagom tonläge. När jag tycker att jag bara skärper till rösten lite, kan någon säkert uppfatta det som att jag ropar, om den människan har dåliga erfarenheter i bagaget.

Jag tror att vi "triggas" av höjda röster om någon tidigare i våra liv har gjort oss illa (nedvärderat, kränkt) med att säga fula saker med hög röst. Det handlar också om VAD man säger.
 
Sv: HUR arg får man bli på sitt barn????

Något som jag ibland har tillämpat... Kanske inte är det bästa, men man upptäcker iaf att det inte är hörseln det är fel på hos barnen.
Det är när man gång på gång föröker tillkalla uppmärksamhet, men bara blir ignorerad.
Då sänker jag rösten ytterligare och säger "glass".
Helt plötsligt har man 110% fokus från alla tre. :D
 
Sv: HUR arg får man bli på sitt barn????

"kl"

Intressant diskussion eftersom jag senast i morse blev heligt ilsken på dottern 2½...:smirk: Hon totalvägrade ha en tröja på sig, utan skulle absolut ha en annan som hängde våt på strecket. Jag försökte börja med att tala om att den var blöt, och att den tröjan hon istället skulle få var jättefin, men när vi brottats på köksgolvet i 2-3 minuter så insåg jag att enda sättet var att lyfta ut ungen i badrummet så hon skulle få känna på tröjan, samt lyfta ut henne på farstukvisten i bara byxor för att fatta att det var kallt ute... Rätt eller fel, men istället för att vråla åt ungen (visst höjde jag rösten ändå) så visade jag henne att hennes förslag på blöt tröja ute inte fungerade. Hon accepterade den tredje tröjan jag visade henne och tillslut kom vi iväg till dagmamman efter ytterligare ett bråk om hårborstningen (men det är en annan historia...)

Jag har visserligen lätt för att höja rösten, men om hon bara står och tokskriker så får hon gå iväg nån annanstans för jag vill inte höra det. Och det accepterar hon faktiskt så bra att hon går in på badrummet och stänger dörren, men står därinne tyst. Om man kommer och frågar om hon är "färdigskriken" så talar hon om det, och följer med ut och gör nåt roligt, annars får hon stå kvar en stund till och då kommer hon ut när hon är klar. Detta tycker jag själv att vi lyckats rätt bra med. Värre är de situationer när vi blir osams för att hon testar var gränsen går och jag måste bli arg för att få henne att fatta. Jag kan visst skrika åt henne för att bryta ett hysteriskt skrikande, men oftast försöker jag då förklara för henne, och funkar inte det så visar jag henne (som i morse med tröjan). Men visst, man är inte mer än människa och ibland är det lättare att själv gå ut och stänga dörren och räkna till 10, än att gå in en gapig konflikt med en två-åring... Har nångång insett att jag faktiskt dividerar med henne som en vuxen, och blivit nästan förvånad över vad jag håller på med.... Barn får en verkligen att känna hela registret :D :D
 
Sv: HUR arg får man bli på sitt barn????

TYvärr har jag egenskapen att jag bara är människa !

För övrigt har jag aldrig lyckats att ta en konstruktiv diskussion med en obstinat tonåring eller en fyraåring som ligger på golvet och vrålar.

Jag tycker at det vore konstigt om jag inte fick visa hur JAG känner och hur jag uppfattar en situation. Det finns tillfällen när jag inte *KAN* vara lugn och konstruktiv. Jag kan inte göra våld på mina känslor på det viset.

Mina barn kan driva mig till vansinne och ibland tror jag att de bara väntar på explosionen så att lugnet kan komma tillbaka på ngt vis. Som en vulkan - det måste liksom UT.

I vår familj skriker vi verkligen inte ofta åt varandra. Den som börjar att skrika i en diskussion är dessutom diskvalificerad. Men det finns situationen INNAN man har kommit till diskussion liksom
 
Sv: HUR arg får man bli på sitt barn????

KL och funderingar.

Jag anser nog att man gör både och.

Man reagerar med en känsla, oavsett om den är av glädje eller ilska och sedan kan man resonera om vad som hände och hur det kändes.

Även riktigt små barn, och de barn som har jobbigt med sin impulskontroll kan ha en dialog.

Jag själv kan vara rätt "gapig" hemma. Sonen är van och kan numera säga "mamma", och glo på mig, då får jag antingen gå därifrån eller yla lite till, tills vi kan snacka om vad det var jag retade upp mig på.

MEN om hans pappa, som i princip aldrig höjer rösten, skull göra det, blir sonen kränkt och arg och ledsen.

Blir jag riktigt arg på ett beteende eller en händelse, så blir jag tyst, men tittar med BLICKEN. Då bara VET barn att här är det allvar. Det gäller både på jobbet och hemma.

Man får bli arg på barn, om man kan visa att man älskar dem eller i allafall tycker om dem (andras barn, privat eller i en arbetssituation).
Då klarar barn av att vuxna blir arga.

Annars tror jag att det är lönlöst att visa ilska, barnet har ändå ingen respekt eller den som är arg har inget mandat/pondus att kunna förändra genom sin ilska.
 
Sv: HUR arg får man bli på sitt barn????

Det är väldigt jobbigt när en vuxen ständigt kränker andras privata zon på olika sätt. Då går det inte längre att jobba bort, det har blivit en personlighetsstörning.

Även personlighetsstörningar går att jobba bort. Men man måste vara jäkligt motiverad och ha stöd från omgivningen. Fast det är ju skitjobbigt, och synd att man ska behöva lägga så mycket kraft på det, när man kunde ha sluppit störningen om de som var vuxna när man var barn hade gjort sitt jobb.:(

Ibland anser jag att man måste höja rösten, om barnet annars kan vara i fara, eller om barnet inte lyssnar.

Fast det är ju inte för att man är ARG. Det är ju att använda rösten som ett verktyg. Det är bra, tycker jag.

Jag tror att vi "triggas" av höjda röster om någon tidigare i våra liv har gjort oss illa (nedvärderat, kränkt) med att säga fula saker med hög röst.

Ja, det tror jag oxå.
 
Sv: HUR arg får man bli på sitt barn????

Jag tycker at det vore konstigt om jag inte fick visa hur JAG känner och hur jag uppfattar en situation. Det finns tillfällen när jag inte *KAN* vara lugn och konstruktiv. Jag kan inte göra våld på mina känslor på det viset.

När det pyser inom en KAN och SKA man inte lägga locket på. Men det finns ju olika sätt att låta det komma ut. Och jag tycker det är skönast att slippa känna så överhuvudtaget. Förr blev jag mycket oftare och lättare arg. Nu är det inte så längre och det tycker jag bara är SKÖNT. Jag saknar INTE att bli arg, känna mig provocerad o s v. För mig är det negativa känslor. Ju mindre sådana känslor jag har i mitt liv, desto lyckligare och nöjdare känner jag mig.

Men många säger att de gillar lite bråk och dramatik, typ. Att det kryddar upp livet. Och då är det väl så. Men inte för mig.
 
Sv: HUR arg får man bli på sitt barn????

För att fortsätta inläggen....
Jag tog en diskussion med dottern (7år) om vad HON tyckte om när jag blev arg på henne... Och HUR skulle hon vilja att jag gjorde..?:confused:
Svaret blev ganska överraskande:

"Jo mamma, jag vet att när du blir sådär arg på mig så vet jag att du bara är rädd om mig och inte vill att jag ska göra något dumt.. Om du inte blev arg så visste jag ju inte att du brydde dig om mig för då skulle jag ju få göra en massa dumma saker....... Dessutom mamma, jag vet att du älskar mig oavsett hur arg du blir.....
...en stunds funderande senare.......
.....dessutom brukar du bli mycket snällare om du har fått gapa och skrika en stund......"

Varpå jag satt med tekoppen och inte visste vad jag skulle svara denna lilla kloka unge........:love: :bow:
Jag antar att alla mina mamma älskar dig stumpan har funkat...:cool:
 
Sv: HUR arg får man bli på sitt barn????

Jag tog en diskussion med dottern (7år) om vad HON tyckte om när jag blev arg på henne... Och HUR skulle hon vilja att jag gjorde..?:confused:

Det tror jag är bra - att fråga barnet!:bow: Då visar du att hennes åsikt räknas. Dessutom fick du ju ett skönt svar och slipper oroa dig.:)
 
Sv: HUR arg får man bli på sitt barn????

För att bara rakt av svara på rubriken; Du får bli precis hur arg du vill, men aldrig vara elak eller våldsam.
 
Sv: HUR arg får man bli på sitt barn????

Ett barn som fortsättet tjata och tjata skulle jag nog försöka att ignorera istället för att gorma på. Då märker barnet att tjatet inte biter på mig.
 
Sv: HUR arg får man bli på sitt barn????

Hur arg blir du?? Och vad tycker du är Ok??

Alltså; det är ju skitsvårt att beskriva i skriftlig form. Har inga barn själv (ännu), men är av den bestämda uppfattningen att man FÅR bli arg på sitt barn. Jag tror till och med det är BRA att visa att "Nu är det allvar!" och visa att man är arg. Det vore konstigt att liksom dölja sin ilska under någon slags pedagogisk mantel i varenda situation. :crazy:

Jag tycker dock inte man ska ta i för minsta skitsak; man får spara ilskeyttringarna till de mest kritiska lägena. Och jag tycker inte att man ska skrika dem rakt i ansiktet eller börja slänga tillmälen mot barnet när/om man blir riktigt arg (det tycker jag inte man gör mot vuxna heller).
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
33 562
Senast: Snurrfian
·
Småbarn Jag tänkte först skaffa ett anonymt konto, men jag orkar inte. Det är ju heller inget att skämmas för tänker jag (försöker jag tänka)...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
15 149
Senast: TinyWiny
·
Övr. Barn Hej kloka medsystrar. Jag känner mig helt slut som förälder, maka och människa. Just nu går den mesta av min energi åt till att gå upp...
6 7 8
Svar
145
· Visningar
18 002
Senast: Sar
·
Gravid - 1år Jag känner inte att jag tycker om mitt barn längre. Hur överlever man det? Jag älskar honom och skulle offra livet för honom när som om...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
25 081
Senast: Amk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp